Aikuisten pelot vievät lapsilta ulkoleikit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Typerä teksti. Maailman pahuus toitotetaan eka joka tuutista, jokainen pienikin pahoinpitely tai ryöstö, sit pitäisi vielä pienet lapsensa huolettomasti päästää maailmalle yksinään. :headwall:

Suorastaan pistää vituttamaan toi "uutinen".

samaa mieltä.

tuoki Kyttä on varmaan itse sitä sukupolvea että suurin mahdollinen ulkomaailmasta tuleva uhka lapselle oli että hän näki jonku polttavan tupakkaa. mutta jos tämäki akka vähänki aattelee esim. tapausta Madeleine McCann niin eiköhän muutu ääni kellossa.

vittu että on ihanaa ku vanhempia syyllistetään siittä että yrittävät luoda turvattua lapsuutta lapsille eivätkä päästä hillumaan steissille, vetäen käteensä jotain vitun myrkkyä tai joutumaan pedofiilien uhreiksi. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On opetettu joo, mutta siitä ei ole apua kun olet keskellä suojatietä ja joku kaahaa kulman takaa päälle.
Mutta ei siitä ollut apua ennenkään. Siis silloin, kun ei jossain risteyksessä ollut liikennevaloja. Aina on ollut ihmisiä, jotka eivät välitä muiden turvallisuudesta.

Amerikka oli jo meidän lapsuudessa (20-30 vuotta sitten) pelkoyhteiskunta. Nyt me perässä. Ja kun portit laitetaan kiiinni ja ihmiset lokeroituvat omiin luokkiinsa niin totta kai yhteisöllisyys häviää ja pelot realisoituvat. En tiedä mitä voisi tehdä, mutta tällä tavoin varjelluista lapsista kasvaa vaan pahempia kontrollifriikkejä kuin me.

Mulle tulee tästä vahvasti mieleen se, kun joskus täällä harmittelin kun naapurin setä antoi painavan lasioven mennä kiinni, ja tyttärelläni jäi sormet sinne oven väliin...

Moni täällä haukkui mua, koska olis lapsen päästänyt 5-10 metrin päähän itsestäni...kun vajaa 3 vuotiasta pitäisi pitää niin lähellä, että itse pääset aina hätiin, esim jos ovi menee kiinni...

Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Mulle tulee tästä vahvasti mieleen se, kun joskus täällä harmittelin kun naapurin setä antoi painavan lasioven mennä kiinni, ja tyttärelläni jäi sormet sinne oven väliin...

Moni täällä haukkui mua, koska olis lapsen päästänyt 5-10 metrin päähän itsestäni...kun vajaa 3 vuotiasta pitäisi pitää niin lähellä, että itse pääset aina hätiin, esim jos ovi menee kiinni...

Niin, teeppä niin tai näin. Teet silti väärinpäin:/

Alkuperäinen kirjoittaja Maaria -76:
Pienenä me myös leikittiin paljon jännissä paikoissa kuten hylätyissä taloissa, navetoissa, voimalaitoksen padon alapuolisilla kallioilla... ei ne paikat oo sen vaarallisemmiksi muuttuneet, mutta en tiiä päästäiskö kukaan lapsiaan enää sellaisiin :/

No ei meidänkään vanhemmat olisi päästäneet, jos olisivat tienneet niistä leikkipaikoista... ;)

Kyllä, jotkut vanhemmat hösäävät liikaa. Viimeistään kouluikäisenä pitäisi osata kulkea itsekseen ja olla kotona yksin. Iltapäivähoito on erittäin hyvä asia ja osa lapsista tarvitsee sitä muita enemmän, mutta kyllä normi-ekaluokkalainen pitää opettaa pärjäämään itsekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:

Ei me 60-luvullakaan 3-vuotiaina oltu yksin ulkona vaan äiti oli mukana. Mutta jo 4 veenä oltiin opittu, että ovissa liikkumisessa pitää olla varovainen.

Silloin kun vanhempien turvallisuuden tarve menee "yli", tehdään kovasti hallaa lapselle. Ylisuojelevat vanhemmat pahimmassa tapauksessa estävät lapselta kokonaan sellaiset tärkeät kokemukset, joissa lapsi oppii luottamaan omaan selviämiseensä ja kykyihinsä toimia myös ilman vanhempien valvontaa ja kontrollia. On huono asia myöhemmin elämässä, jos ei ole lapsena saanut kokea pärjäävänsä ja selviävänsä, vaikkei aikuisia joka hetki ole turvana. Itsenäiseen toimintaan kykeneminen kasvattaa todella paljon itsetuntoa ja rakentaa positiivista minä-kuvaa.

Lasten lähiympäristön tulisi olla sellainen, että lasten on mahdollisuus ikätasoisesti saada näitä positiivisia "osaan, pystyn ja selviän"-kokemuksia. Lapsuudessa rakennetaan perustaa koko aikuiselämälle. Jos jo lapsille välittyy viesti siitä, että maailma on turvaton ja siinä ei voi selvitä ilman jatkuvaa holhousta ja kontrollia, niin johtaako se tulevaisuudessa entistä tiukemmin valvottuun ja rajoitettuun yhteiskuntaan? Kehityssuunta on huolestuttava.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On opetettu joo, mutta siitä ei ole apua kun olet keskellä suojatietä ja joku kaahaa kulman takaa päälle.
Mutta ei siitä ollut apua ennenkään. Siis silloin, kun ei jossain risteyksessä ollut liikennevaloja. Aina on ollut ihmisiä, jotka eivät välitä muiden turvallisuudesta.

Mutta koskaan niitä ei ole ollut yhtä paljon kuin nykyään.