Aikuisten pelot vievät lapsilta ulkoleikit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras

Aikuisten pelot vievät lapsilta ulkoleikit

julkaistu tänään klo 06:43, päivitetty tänään klo 11:07

Ylihuolehtivat nykyvanhemmat kasvattavat turvakaukalo sukupolvea, jonka elinpiiri on kapeampi kuin koskaan ennen. Erikoistutkija Marketta Kyttä on huolissaan lasten liikkumatilan katoamisesta.

Vauraissa teollisuusmaissa lapsuus on muuttamassa muotoaan. Se on yhä turvatumpi mutta myös ahtaampi. Moni lapsi viettää aikansa neljän seinän sisällä, aidatuilla alueilla ja kulkee sovituilla kyydeillä valvottuihin harrastuksiinsa.

- On jo paljon näyttöä siitä, että myös Suomessa leikki-ikäisten elinpiiri tahtoo jo rajoittua jopa neljän seinän sisälle tai vain kotipihalle. Vielä pari vuosikymmentä sitten tämänikäiset huitelivat kilometrien päässä, sanoo erikoistutkija ja ympäristöpsykologi Marketta Kyttä Aalto-yliopistosta.

Turvallisuuden kaipuu voi mennä liiallisuuksiin, eivätkä lapset ole vuosikymmenten saatossa muuttuneet. Motorisia, psyykkisiä ja sosiaalisia taitoja kehittääkseen lapsi tarvitsee omaa vapautta liikkua. Tutkija Marketta Kytän mukaan yritys poistaa riskit sekä sisätiloista että ulkomaailmasta on todella ongelmallinen.

- Moni vanhempi ehkä ajattelee, että ympäristö pitää pehmustaa lapsia varten. Ajatellaan, että ulkotiloissakin lapset voivat leikkiä korkeintaan pienillä aidatuilla alueilla, joissa on otettu huomioon kaikki mahdolliset turvanäkökulmat. Miten heistä sitten tulee katuosaajia, jotka tunnistavat riskit silloin kun ne vastaan tulevat, Kyttä kysyy.

Tutkimusten mukaan leikki-ikäisten suomalaisten kaupunkilaislasten mielestä mukavimmat paikat ovat koulujen ja päiväkotien pihat ja leikkikentät.

YLE Uutiset
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/03/aikuisten_pelot_vievat_lapsilta_ulkoleikit_1495867.html

On ihan oikeasti ikävää, että yhteiskunta on muuttunut sellaiseksi, erityisesti kaupungeissa, että lapsilla ei ole enää tilaa ja vapautta liikkua. Miksi kaupunkisuunnittelussa ja päättävillä tahoilla ei oteta lapsia huomioon? Ovathan lapsetkin osa yhteiskuntaa ja heidän tarpeensa tulisi myös ympäristöä kehittäessä huomioida. Tällainen kehityksen suunta ei ole lainkaan hyväksi. Minkälaisia aikuisia lapsista kasvaa, kun heitä ei voi turvallisuussyistä päästä liikkumaan ja kokemaan maailmaa itsenäisesti?

Minä 5-v:nä huitelin mennä yksin avaimet kaulassa. Mutta omiani en uskalla laskea.. Miksi? No, koska maailma on muuttunut ihan hemmetin paljon niistä ajoista, kun minä olin lapsi. Autoja ei ollut näin paljon, ihmiset oikeesti huolehtivat toisistaan paremmin. Nykyään mennään apua tarvitsevan ohi ja jätetään maahan makaamaan. Kaikenlaisia hulluja monin verroin enemmän liikkeellä. Yksin ulkona liikkumisesta on tullut lapsuille paljon turvattomamapaa. puhumattakaan siitä, että jos joku näkee jonkin 5-v:n ykin ulkona hortoilemassa jatkuvasti, niin pian saa odottaa vierailua lastensuojelusta..

puhuttiin tästä juuri kavereiden kanssa. itse oltu ala-asteella kesällä ja koulun jälkeen yksin kotona. tehty välipalaa yms. eikä mitään hätää. nykyään pitää olla kerho koulun jälkeen ettei pikku piltit joudu oleen yksin. harrastuksiin mentiin kävellen tai pyörällä yksin! jos niitä nyt edes oli. ulkona leikittiin todella pienenä isompien lasten seassa eikä äidit olleet vahtimassa. ja 10 vuotias oli jo ihan tarpeeksi iso lapsenvahti pidemmäksikin aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
puhuttiin tästä juuri kavereiden kanssa. itse oltu ala-asteella kesällä ja koulun jälkeen yksin kotona. tehty välipalaa yms. eikä mitään hätää. nykyään pitää olla kerho koulun jälkeen ettei pikku piltit joudu oleen yksin. harrastuksiin mentiin kävellen tai pyörällä yksin! jos niitä nyt edes oli. ulkona leikittiin todella pienenä isompien lasten seassa eikä äidit olleet vahtimassa. ja 10 vuotias oli jo ihan tarpeeksi iso lapsenvahti pidemmäksikin aikaa.

onko susta sitten koululainen vielä leikki-ikäinen? musta tää juttu on ihan ahterista, ei tuon ikäisten tarvii kulkee yksinään missään. hyvä et vanhemmat on tullu järkiinsä eikä laita 3v yksinään pyörällä harrastamaan kaupungn toiselle laidalle..

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:

onneksi on ajat muuttuneet...

Joo no ehkä ihmiset on varautuneita mutta jos sä valvot lastes menoja ei ole mitään turvakaukalo touhua..
Pedofiilit tulleet röyhkeimiksi ja muutenkin maailma menossa jotenkin siihen suuntaa että tapa tai raiskaa istu puoli vuotta jos sitäkään,tee petos niin istu 20 vuotta ..

Minä olin tuota "avaimet kaulassa ja menoksi" sukupolvea. Ja jestas, että tuli tehtyä tyhmiä ja vaarallisia juttuja! Ihme että olen vielä hengissä! Ihan hyvä, että omat on "silman alla".

Typerä teksti. Maailman pahuus toitotetaan eka joka tuutista, jokainen pienikin pahoinpitely tai ryöstö, sit pitäisi vielä pienet lapsensa huolettomasti päästää maailmalle yksinään. :headwall:

Suorastaan pistää vituttamaan toi "uutinen".

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Minä olin tuota "avaimet kaulassa ja menoksi" sukupolvea. Ja jestas, että tuli tehtyä tyhmiä ja vaarallisia juttuja! Ihme että olen vielä hengissä! Ihan hyvä, että omat on "silman alla".

Niin sitä itekin oli ja joskus miettii että ihme kun ei ole hukkunut jollain veneellä keikkunut jäiden lähtöön 8 vuotiaana ilman pelastusliivejä tai vahtijaa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Typerä teksti. Maailman pahuus toitotetaan eka joka tuutista, jokainen pienikin pahoinpitely tai ryöstö, sit pitäisi vielä pienet lapsensa huolettomasti päästää maailmalle yksinään. :headwall:

Näin. Iät ajat maailma on ollut paha, on tapahtunut pahoinpitelyitä, ryöstäjä, raiskauksia jne. Mutta nykyajan ilmiö on, että media herkuttelee näillä tapahtumilla. Mitkään mukavat ja hyvät asiat kun eivät myy. Kun 70-luvulla hyvä ystäväni pahoinpideltiin kuoliaaksi, siitä oli alle 10 rivin juttu Hesarin sisäsivulla. Jos sama tapahtuisi nyt, tapahtuma olisi iltapäivälehtien lööpeissä, kuolinpaikalle vietäisiin kukkia, kynttilöitä ja pehmoleluja, järjestettäisiin kriisiapua luokkatovereille sekä muistijumalanpalvelus. Pahoja asioita tapahtui ennenkin, mutta niistä ei uutisoitu kuten nykyisin.

Oma lukunsa on sitten nämä "parin päivän maailmanjulkkikset", jotka tekemällä jotain järkyttävää saavat nimensä tunnetuksi ympäri maailmaa ja samanhenkisiä matkimaan heidän tekojaan myöhemmin. Tieto leviää nykyisin salamannopeasti, mikä osaltaan ruokkii tällaista toimintaa.

Mä en näe asioiden muuttuneen sitten oman lapsuuteni 60-luvulla kuin muutamassa asiassa. Autoja on tullut lisää. Autoille on taloyhtiöissä enemmän tilaa kuin lapsille. Yhteisöllisyys on kadonnut eikä toisen lasta saa mennä komentamaan. Lapset ovat päivät päiväkodeissa, joten illalla ei ole edes tarpeellista mennä ulos leikkimään. Koululaisilla illat menee harrastuksissa. Samat vaaranpaikat on nykyisin kuin oli ennenkin, mutta enää ei ole tarpeellista esim opettaa lapsiaan olemaan menemättä lammen jäälle, koska lapsella ei ole edes mahdollisuutta mennä sinne lammelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Näin. Iät ajat maailma on ollut paha, on tapahtunut pahoinpitelyitä, ryöstäjä, raiskauksia jne. Mutta nykyajan ilmiö on, että media herkuttelee näillä tapahtumilla. Mitkään mukavat ja hyvät asiat kun eivät myy. Kun 70-luvulla hyvä ystäväni pahoinpideltiin kuoliaaksi, siitä oli alle 10 rivin juttu Hesarin sisäsivulla. Jos sama tapahtuisi nyt, tapahtuma olisi iltapäivälehtien lööpeissä, kuolinpaikalle vietäisiin kukkia, kynttilöitä ja pehmoleluja, järjestettäisiin kriisiapua luokkatovereille sekä muistijumalanpalvelus. Pahoja asioita tapahtui ennenkin, mutta niistä ei uutisoitu kuten nykyisin.

Oma lukunsa on sitten nämä "parin päivän maailmanjulkkikset", jotka tekemällä jotain järkyttävää saavat nimensä tunnetuksi ympäri maailmaa ja samanhenkisiä matkimaan heidän tekojaan myöhemmin. Tieto leviää nykyisin salamannopeasti, mikä osaltaan ruokkii tällaista toimintaa.

Mä en näe asioiden muuttuneen sitten oman lapsuuteni 60-luvulla kuin muutamassa asiassa. Autoja on tullut lisää. Autoille on taloyhtiöissä enemmän tilaa kuin lapsille. Yhteisöllisyys on kadonnut eikä toisen lasta saa mennä komentamaan. Lapset ovat päivät päiväkodeissa, joten illalla ei ole edes tarpeellista mennä ulos leikkimään. Koululaisilla illat menee harrastuksissa. Samat vaaranpaikat on nykyisin kuin oli ennenkin, mutta enää ei ole tarpeellista esim opettaa lapsiaan olemaan menemättä lammen jäälle, koska lapsella ei ole edes mahdollisuutta mennä sinne lammelle.

Joten uutinen on naurettava, kuin syyllisestettäisiin meitä lukijoita, jotka joudumme väkisinkin lukemaan nykyajan uutisointia ja monet siksi pelkäävät nykyään enemmän kuin ennen. Että onko ihme?

Joten uutinen on naurettava, kuin syyllisestettäisiin meitä lukijoita, jotka joudumme väkisinkin lukemaan nykyajan uutisointia ja monet siksi pelkäävät nykyään enemmän kuin ennen. Että onko ihme?
Juuri näin. Ihmiset pelkäävät enemmän kuin olisi oikeasti tarpeellista.

Jep. Siksi onkin tehty paljon tutkimuksia aiheesta mm. pelonpaikat.

Tätä peesaan.
Lapset ei ole muuttunu tyhmemmiksi tai avuttomammiksi eikä ympäristö -ainakaan kaikkialla- sen vaarallisemmaksi, mutta kun kaikki maailman pahat tapahtumat toitotetaan oman olohuoneen nurkkaan, on vaikea säilyttää todellisuudentaju.
Ja oikeasti, kyllä on paljon asioita, joita mulle ei esim. esikoisen odotusaikaan tullu miettiä ja olisin naurtanu itteni kipeeks, jos joku olis yrittäny vaittää, että sellaisia mietitään, kun ei ollu nettiä ja ja näitä äitien palstoja...Ei tietoyhteiskunta ole pelkästään hyvä, kun se tuo ihmiselle sen vastuun, että pitää pystyä suodattamaan mikä on hysteriaa ja mikä totta.

Meidän katu 20 v sitten.. Ehkä yksi kaksi autoa ajoi tietä pitkin. Lähes kaikki oli peltoa. Lapset pystyivät liikkua vapaasti ilman, että vanhemmat oli pelko persiissä. Meidän katu nykyään.. Kaikki pellon on rakennettu. Lähellä on myös huono-osaisten asutusalue. Hyvin rauhatonta porukkaa. Auto määrä on valtava. Pikku tyttö jäi pari viikkoa takaperin auton alle katua ylittäessä. Viime kesänä pedofiili riisti kaksi ala-aste ikäistä tyttöä leikkipuistosta mukaansa.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kuka vanhempi uskaltaa jättää leikki-ikäsen kokeilemaan omia katutaitojaan tänne???

Kerrankin täällä puhutaan asiaa! Tosta avauksesta jäin ihmettelemään minkä ikäisistä lapsista siinä puhuttiin, jotka huitelevat kilometrien päässä?

On kyllä totta. Lisäisin tähän kaikki nykyiset etenkin EU:n turvavaatimukset. Pitää olla kypärät pyöräillessä ja jopa luistellessa. Tietenkin hyvä sinänsä, mutta seurauksena on, ettei opita varomaan tarpeeksi, kun aina kaikki on ollut pehmustettua. Pari kertaa kun pyörällä ajat polvet ruvelle, ajat ehkä varovammin jatkossa?

Sitten on tämä toinen puoli. Media korostaa kaikkia julmuuksia, se on totta. Silti on totta esim. sekin, että tietyillä alueilla on mm. huumeongelmat lisääntyneet. Ei ennen tarvinut varoa vanhoja ruiskuja hiekkiksellä.

Onko tutkija ajatellut sitä, että liikenne ja liikennekäyttäytyminen on hyvin erilaista kuin esim. 30 vuotta sitten?

Olen meinannut kuuden lapsivuoden aikana päästä hengestäni kolmesti; kaikki suojatiellä vihreissä valoissa lasten kanssa. Ja läheltä piti-tapauksia on kymmeniä siihen päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän katu 20 v sitten.. Ehkä yksi kaksi autoa ajoi tietä pitkin. Lähes kaikki oli peltoa. Lapset pystyivät liikkua vapaasti ilman, että vanhemmat oli pelko persiissä. Meidän katu nykyään.. Kaikki pellon on rakennettu. Lähellä on myös huono-osaisten asutusalue. Hyvin rauhatonta porukkaa. Auto määrä on valtava. Pikku tyttö jäi pari viikkoa takaperin auton alle katua ylittäessä. Viime kesänä pedofiili riisti kaksi ala-aste ikäistä tyttöä leikkipuistosta mukaansa.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kuka vanhempi uskaltaa jättää leikki-ikäsen kokeilemaan omia katutaitojaan tänne???

Toisaalta. Minä olin lapsi 20 vuotta sitten kaupungissa. Kyllä me silloin ala-asteikäisinä saimme mennä ja huidella ihan vapaasti. Kouluun käveltiin parin kilsan matka. Matkalla kuljettiin ostarin kaljakuppiloitten ohi ja poikettiin koluamaan ojan pohjat. Iltapäivisin käveltiin kaverin luokse leikkimään, ajeltiin keskenään pyörällä uimaan järvelle. Itsensäpaljastajista kiersi huhuja. Koskaan en sellaista kuitenkaan nähnyt.

Asuimme omistusasunnossa ja pihapiiri oli rauhallinen. Silti alle 200 metrin päässä oli kaupungin vuokra-asuntoja. Rauhattomia ne olivat silloinkin. Kerran joku ammuskeli parvekkeelta kadulla haulikolla. Yksi tyttö kuoli 10-vuotiaana tuollaisella uimareissulla, josta kerroin. Minusta kuulostaa aika samanlaiselta kuin teidän katu nykyään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko tutkija ajatellut sitä, että liikenne ja liikennekäyttäytyminen on hyvin erilaista kuin esim. 30 vuotta sitten?

Olen meinannut kuuden lapsivuoden aikana päästä hengestäni kolmesti; kaikki suojatiellä vihreissä valoissa lasten kanssa. Ja läheltä piti-tapauksia on kymmeniä siihen päälle.

30 vuotta sitten sattui liikenneonnettomuuksia paljon enemmän kuin nykyään! Vaikka oli vähemmän autoja. Silloin vain ei osattu varoa tai kiinnittää turvallisuuteen mitään huomiota.

Ei minunkaan lapsuuteni paikoissa ollu paljoa liikennettä jne...ja huitelin ties missä puiden latvoissa 5v. Ihme että olen hengissä. Ei sekään terveellistä ollu että putosin vajan katolta ollessani ilman aikuisen valvontaa. En minä tässä ympäristössä uskalla päästää lasta leikki-ikäsenä ominpäin tonne kovin pitkälle, paljon kaahareita jne riskitekijöitä. Kyl se nyt jo pääsee laajemmalle kun lähipuistoon.

onhan raiskaukset lisääntyneet kun ulkomaalaisia on tääl nyt enemmän kun ennen. ihmisiä on enemmän, teitä ja autoja on enemmän, avohoitoa on enemmän jne.

kyl ennen oli vähän turvallisempaa.