Aikuisopiskelu

Hei
Olen roikkunut taustalla jo usemman vuoden lähinnä tarkkailijana. Nyt kaipaan teidän muiden äitien kokemuksia opiskelusta. Minkä ikäisenä olette aloittanut, millaisella opintotuella/-rahalla. Miten olette työllistynyt? Miltä opiskelu lapsiperheessä tuntuu? Mitä muuta mielessä aiheesta?

"khs"
Itselläni lapset 12v, 7v, 6v ja opiskelen lähihoitajaksi omaehtoisella eli tämä tarkoittaa että saan työmarkkinatuen ja ylläpitojorvauksen 9€ päivä 2 vuoden ajan. Onhan tämä haastavaa että milloin tekee tehtävät mutta olen selvinnyt siitä. Tuota omaehtoista kannattaa kysyä työkkäristä.

Mäkin opiskelin aikuisena lähihoitajaksi. Olin opiskelun alkaessa 38v. Kävin samalla töissä ma-pe noin 7-15, jonka jälkeen koulua meillä oli 2-4 iltana viikossa + paljon itsenäistä opiskelua (tarkoittaa open antamia tehtäviä, joita tehdään ja palautetaan erityisen opiskelualustan kautta opelle). Eli sain normaalin palkan palkkatyöstä, harjoittelut tein osittain lomapäivien aikana, osittain aikuiskoulutustuella. Sen myöntämisperusteet ovat monimutkaiset ja tärkein niistä se, että taustalla on työsuhde, josta ollaan opintovapaalla.

Työllistyin hyvin valmistumisen jälkeen haluamaani työhön. Ainakin tällainen opiskelu lapsiperheessä, että käy myös töissä, olisi ihan mahdotonta ilman todella osallistuvaa puolisoa, ja meidän isäntä ansaitseekin kiitokset siitä, että huolehti lapset ja kodin, kun olin koulussa/tein tehtäviä.

Mitä muuta mielessä? Asenne ratkaisee =)

dfgh
Aikuisopiskelu päiväopiskeluna tosi hyvä juttu, oppisopimuskoulutuksena ei todella kannata.

Tämä mielipide siis perustuu omaan kokemukseen oppisopimuskoulutuksena järjestestävästä näyttötutkinnolla suoritettavasta opiskelusta. Opetuksen taso on aivan järkyttävän huono Suomessa tapahtuvaksi ja koko oppisopimusjärjestelmä on ihan turha ja hyödytön.

Järjestelmä jolla saadaan kouluttamattomille aikuisille edes jokin tutkintopaperi käteen, mutta jos nyt aidosti pohditaan, että kumpaa työvoimaa työmarkkinoilla tarvitaan: Aito osaaminen vai tutkinopaperi?

Kiitos vastauksista. Olen itse työsuhteessa ja toiveissa olisi saada tuota aikuisopintorahaa. Päiväopiskeluna. Työn puolesta olisi varmaan mahdollista opiskella työn ohessa, mutta epäilen omaa jaksamista. Etenkin kun päämotivaattori opintoihin on se, että pääsisin pois nykyisestä työpaikasta...

Yhteistyössä