Aikuisopiskelijat! Millä IHMEELLÄ olette pärjänneet rahallisesti?

• Viestiketjun aloittaja kerjäläinen
  • Ensimmäinen viesti
kerjäläinen
Itse toivottavasti saan aloittaa opinnot vuoden vaihteessa.

Selvisi kuitenkin että aikuiskoulutustukea saa vain jos on työnantajan luvalla opinnot alkava työntekijä tai yrittäjä joka jää opintovapaalle.

Siispä Kelan laskureiden mukaan opintoajan kk "tulot" olisivat 546/kk josta 300e on automaattisesti opintolainaa. Jos ei ota lainaa tulot jäävät 246 euroon...!

Hoitomaksut kahdesta lapsesta täydet eli yli 500e joten ei paljon naurata.
Meidän perheessä on kolme lasta ja asutaan syrjässä.. Autokin on siis aivan välttämättömyys..

Olen koko aikuisikäni (10v) joutunut lykkäämään opiskeluja perheen taloudellisen pärjäämisen vuoksi joten nyt tuntuu että enää ei voi lykätä.. Muuten valmistun vasta joskus 45v:na.
Olen tehnyt kaikki mahdolliset välit erilaisia huonosti palkattuja raskaita p-hommia enkä kestä ajatusta siitä että loppuelämäni olisi sitä samaa.
Kuitenkin samanaikaisesti ahdistaa jo etukäteen että millä hitolla tässä pitäisi elää kun käteen jää kuussa vain 500e.

Joo kyllä, avokkini on hyvätuloinen (3000e) joka vaikuttaa kaikkiin tuloihin ja siksi en saa tukia MUTTA avokkini ei ole lasten isä eikä hänellä ole velvoitetta meidän elättämiseen. Toki hän pyydettäessä auttaa kun en selviä laskuista tai ei ole rahaa ruokaan mutta ahdistaa elää täysin toisen siivellä.

Ainut tie pois köyhyysloukusta ja riippuvuudesta yhteiskunnan/puolison tuloihin on opiskelu parempaan ammattiin mutta suorin sanoin vituttaa että tuo opintotuki on noin järjettömän pieni! Miksei se voisi olla edes työttömyyspäivärahaa vastaava summa???

Frederik
Siippasi ei kyllä ole kovin hyvätuloinen, vai jääkö to 3000 käteen?? Maksaakin asuntosi jotain...vai onko velaton? Muuten et kyllä taida pärjätä..eli osa-aika töihin opiskelujen lisäksi vain..perheelle ei paljon kyllä aikaa jää...

kerjäläinen
ihan kiva.. mutta missä välissä? aina viikonloppuisin?

Meillä arki tulee olemaan opiskeluajan sellaista että lähetän koululaisen kouluun ennen 7 ja vien pienet hoitoon. palaan 17.00 hakemaan pienet ja kotiin päästään ennen kuutta.. iltaisin ei vain ole mahdollista työskennellä..

siiis
Minä saan aikuiskoulutustukea, 1100 euroa/kk käteen. Olen opintovapaalla vakituisesta työstä ja tuo käteenjäävä summa vastaa työttömyystukea. Jos sulla ei ole vakituista työtä, josta voit jäädä opintovapaalle, eikö ole mahdollista opiskella ansiosidonnaisen turvin?
Aikuisopiskelijakin saa opiskelijakortin ja sen turvin halvempia ruokia ja matkustamista.
Jos aattelet yliopisto-opintoja, työssäkäynti samaan aikaan on ihan ok. Amk-opinnoissa on läsnäolopakko, joten silloin on pakko ottaa vapaata.
Kallistahan tuo opiskelu on, mutta antoisaa silti!

kerjäläinen
Joo se 3000 jää siis käteen..

Talo on onneksi jo "velaton" mutta remonttilainaa ja muita kk kustannuksia on n. 700/kk.
autolainaankin menee 300 + vakuutukset ja löpöt.. sitten kun lasketaan vielä laskut ja ruuat niin koko perheen säännölliset menot on varmaan 2500 luokkaa/kk.

"vieras"
Sun tapauksessa tulee mieleen että onko sulla aikaisempaa ammattitutkintoa?

Yksi keino olisi voinut olla se että ilmoittaudut työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi, sitten teet työllistymissuunnitelman jossa mainitaan tuo opiskelu ja sitten vasta alat opiskella jolloin olisit voinut opiskella työttömyyspäivärahalla.

Mutta se on nyt vähän myöhäistä jos olet jo päässyt kouluun tai jos irtisanouduit itse.

kerjäläinen
en voi saada sitä ansiosidonnaista koska olen eräällä firmalla keikkalistalla eli toisin sanoen minulla on työ vaikkakaan ei vakinainen. :(

joku 1100/kk olisi ehdottomasti jo riittävä summa pärjäämiseen!

"vieras"
Jos olet työttömänä voit saada omaehtoiseen kouluttautumiseen liiton/kassan kautta saman kuin saisit työttömänä ollessasi ja lisäksi 9 e kulurahaa arkipäivä. Kouluun saa mennä vasta sen jälkeen kun on saanut työkkäristä luvan tai kesken opiskeluiden jos jää työttömäksi ja työkkäri lupaa rahan. On 24 kk ja sen jälkeen pitää itse miettiä millä elää.

kerjäläinen
ei ole ammattitutkintoa.
minulla on nykyisin keikkatyö ja aloitan kohta päällekkäin sen kanssa 3kk kestoisen määräaikaisen työn.
kun tyo määräaikainen työ päättyy olisi mahdollisuus jatkaa noita keikkoja (keskimäärin 15h viikossa) joten minulla käytännössä on töitä kun opiskelu alkaisia.. joten ansiosidonnaista ei heru

mama the strange
Olen perheellinen aikuisopiskelija ja opiskelen tällähetkellä omaehtoisen opiskelun tuella. Tuki on käytännössä työmarkkinatuki + korotusosa + 9 euroa päivä + lapsikorotukset, eli mulla n. 1000 euroa/kk miinus verot. Tukea saadakseen on oltava yli 25-vuotias työtön työnhakija. Lisäksi työkkärin on arvioitava, että tuleva ala on työllistävä.

Tuolla tuella pärjään oíhan ok, tosin oon tottunut pieniintuloihin. Opiskelin aiemman tutkinnon opintotuella ja olin tuolloin yksinhuoltaja.

Luulisin, että pärjäät, kun kuitenkin miehelläsi on ok tulot. Tietysti ehkä elintasosta on hiukan tingittävä, mutta se on opiskelun hinta.

"vieras"
Melkein kannattaisi tuon 3 kk jälkeen mennä työkkäriin ja sopia työnantajan kanssa että aloitat 15 tunnin keikat vasta kun rahoitus yms. on selviä, saat ansiosidonnaita noiden 15 tunnin lisäksi ja se vähentää sitä ansiosidonnaista puolet suurinpiirtein, itse olen tällähetkellä näin, että työstä jää puolipalkkaa, rahoitus loppuu jouluta joten oli pakko ettiä töitä.

"CIS"
No vähän jänskättää. mä sain alan työpaikan melkein vuodeksi, käyn iltasin koulussa. ensvuonna alkaa päivälinja joten tätä työtä ei voi tehdä. meillä 3 lasta myös ja asuntolainaa. tulot putoaa 2t kuussa ja se on paljon! jotenkin on pärjättävä. ehkä jotain keikkatyötä.
meillä 2 yhteistä lasta, mutta kyllä mies elättää sitä joka ei biologisesti hänen olekaan. puhu sen ukkelin kanssa. kun se on teidät ottanu niin kyllä sen tehtävänä on sitten auttaakkin. muuten ei ole teidän arvoinen jos elättää vaan itsensä.

"Reetta"
Kovat tulothan teille jää, onhan miehesi töissä. Niin se vaan on, että jos asuu yhteistaloudessa, molempien tulot vaikutttaa. Ite oon yh, joten kun lähin opiskelemaan= tulot pieneni= lapsen tarhamaksu pieneni. Eli kun emnin kesätöihin, maksoin tarhamaksun normaalisti. Muunmuassa.

"vieras"
En kyllä ymmärrä miksi et saa aikuiskoulutustukea jos olet ollut työelämässä sen 8 v, ja jäät opintovapaalle sieltä keikkapaikasta, vai pitäisikö se olla vakituinen paikka?

Itse jään ensi syksynä aikuiskoulutustuelle, saadaan myös kotihoidontukea + kuntalisää (miehen nimiin) ja säästään myös 500 euron hoitomaksut koska opiskelen iltaisin. Näin minulle jää ainakin 200 euroa enemmän käteen kuin jos olisin töissä.

Todellakin, "isi" on oikeessa. Pienet menot on a ja o. Yksinhuoltajana opiskelin työmarkkinatuella + 9€/arkipv kulukorvauksella. Silloin tulomme oli huikeasti paremmat kuin normaalisti. Sen 9€/arkipv vuoksi. Ei autoa, ei lehtiä, vuokrakoti, ei matkoja, vaatteet käytetään loppuun, "uusia" kirppikseltä/kaupan alesta. Aina on pärjätty. Lapset ovat kasvettuaan tosi tyytyväisiä etteivät ole saaneet kaikkea mitä halunneet. Vain silloin tällöin jotain. On kuulemma opettanut heitä paljon. Silti meillä on ollut kaikki tarvittava ja paljon ylikin. Eikä kaikkea voi mitata rahassa. Kuten perheen yhteistä aikaa, kokemuksia ja muistoja. Se on jotain mitä ei rikkainkaan pysty hankkimaan mammonalla.

• Tykkää
Reactions: totalfailier
Hoitomaksut
Meneekö teiltä tosiaan täyden hoitomaksut, jos vaan toinen on töissä ja sinä opintotuella? Oletko tarkistanut sen jo? Onhan ne rajat melko alhaiset, mutta jos vaan toinen tienaa, niin luulisi sen jo vähän vaikuttavan alentavasti maksuihin.

Todellakin, "isi" on oikeessa. Pienet menot on a ja o. Yksinhuoltajana opiskelin työmarkkinatuella + 9€/arkipv kulukorvauksella. Silloin tulomme oli huikeasti paremmat kuin normaalisti. Sen 9€/arkipv vuoksi. Ei autoa, ei lehtiä, vuokrakoti, ei matkoja, vaatteet käytetään loppuun, "uusia" kirppikseltä/kaupan alesta. Aina on pärjätty. Lapset ovat kasvettuaan tosi tyytyväisiä etteivät ole saaneet kaikkea mitä halunneet. Vain silloin tällöin jotain. On kuulemma opettanut heitä paljon. Silti meillä on ollut kaikki tarvittava ja paljon ylikin. Eikä kaikkea voi mitata rahassa. Kuten perheen yhteistä aikaa, kokemuksia ja muistoja. Se on jotain mitä ei rikkainkaan pysty hankkimaan mammonalla.

Juurikin näin! Rahalla saa kaikkea kivaa-mutta se ei saa olla kaiken perusta!Sitä taalasäkkiä sie et mukaasi saa,kun susta aika jättää..se ei tuo/takaa/anna sulle hyviä muistoja,hetkiä...Pienellä rahalla on aina tultu toimeen,ja veikkaanpa että tuun jatkossakin =)

• Tykkää
Reactions: Kesä-ukko ja Majah

Yhteistyössä