Aikuisopintoraha

Hei,

Olen juuri ollut 3 kk. aikuisopintorahalla kotona äitiysloman loputtua. Olen toki myös opiskellut :) ja valmistuin viime viikolla. Koulutusrahaston nettisivuilta löytyy tietoa aikuisopintorahasta. Sen saamiseksi on ehtona muistaakseni vähintään viiden vuoden yhtäjaksoinen työssäolo ennen opintovapaalle jäämistä, ja mitä pidempi työhistoria on sitä pidemmälle ajalle saa opintorahaa. Tutkinnon pitää myös olla koulutusrahaston hyväksymien joukossa. Raha on se 500e /kk plus 20% (?) kuukauden palkkatuloista (viimeisen puolen vuoden ajalta lasketaan). Iällä ei kai ole merkitystä, paitsi että koulutusrahasto myöntää etukäteen rahaa tulevista työvuosista eläkeikään saakka, jos on ollut töissä 10 v tai enemmän. Jokainen on siis oikeutettu saamaan tietyn määrän aikuisopintopäiviä työelämänsä aikana. Mutta tarkemmin tosiaan siellä www.koulutusrahasto.fi.

Toivottavasti tästä oli jotakin hyötyä! Aikamoinen paperisota sen hakemisessa kyllä oli ja työnantajan on hyväksyttävä opintovapaa ennen aikuisopintorahan hakua. Itse olin opiskellut jo pidempään ja hain rahaa vasta viimeisille kolmelle kuukaudelle.
 

Yhteistyössä