Aikuiskoulutuksella lähihoitajaksi, kannattaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mäkin opiskelen parhaillaan monimuoto-opiskeluna lähihoitajaksi. Eli koulua meillä on kahtena iltana viikossa + paljon itsenäistä opiskelua (tarkoittaa open antamia tehtäviä, joita tehdään ja palautetaan erityisen opiskelualustan kautta opelle). Käyn samalla töissä, ja harjoitteluajat olen osittain pitänyt lomaa/ottanut palkatonta opintovapaata. Aikuiskoulutustuki on mahdollinen, mutta niin monimutkainen juttu, että siihen en itse ole vielä lähtenyt... tosin mun koulutustukiaikani ei riittäisi kaikkiin harjoitteluihin millään. Se on henkilökohtainen, joka määräytyy työvuosien perusteella. Meillä harjoittelua on jokaisessa jaksossa 5 vkoa, ja koulutusohjelmassa 8 vkoa... eli 3*5+8=23vkoa kolmen vuoden aikana.

Lisäys vielä: hain koulutukseen ihan suoraan koululle, eli lehdestä pongasin ilmoituksen, jonka mukaan laitoin hakemuksen. Pääsin soveltuvuuskokeisiin ja sitä myötä opiskelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja huu:
Mä hain työkkärin kautta, ja opiskelen sitten ansiosidonnaisella päivärahalla jos pääsen...ihan päiväopiskelua tää ainakin on ja just kiinnostais tietää kokemuksia et onkohan pitkää päivää ja paljon kotitöitä ja näyttöjä ja miten pystyy lasten kans sumplimaan opiskelun...

Itse valmistuin pari vuotta sitten työvoimakoulutuksesta lähihoitajaksi, sairaanhoito ja huolenpito suuntautumisena ja voin sanoa että ainakin meillä koulutus oli perinpohjaista ja laadukasta. Läsnäolopakko oli korkea, päivät pääsääntöisesti 8-15.15 ja vaihtelevasti aika laajoja itsenäisiä tehtäviä tehtävänä. Harjoitteluissa oli rankkaa se näyttösuunnitelman teko, vaatii oikeasti aivohoksottimia ja paneutumista asiaan että niistä saa kunnollisen. Hyviksi puoliksi mainitsisin sen, että valmistuin nopeasti, 1v11kk, ei tarvinnut miettiä kesätöitä kun kesälomaa oli vain 2 viikkoa ja opiskelusta sai paremmin rahaa kuin nuorisopuolella joten perheelliselle se sopi paremmin. Huonoina puolina mainitsen joustamattomuuden, koska läsnäolopakko oli niin korkea. Lapsen sairastuminen saattoi aikamoiseen k*seen välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Palkaton opintovapaa, onko tää siis millanen...työnantajan kanssa keskenään sovittava juttu vai onko sitä aina annettava? =)

Meillä ainakin pomot on olleet erittäin myöntyväisiä. Tosin työskentelen nyt jo terveydenhuoltoalalla (tukijoukoissa), ja henkilöasiankäsikirjassa on ohjeet opintovapaan myöntämiseen. Eli periaatteessa eivät voi sitä kieltääkään. Koulukavereilla on ollut vähän ikävämpää suhtautumista, kun ovat työssä ns. yksityisellä sektorilla (isoja työnantajia kuitenkin, mutta eivät th-alalla).

Kerron vielä, että tähän koulutukseen ei kuulu äidinkieli, matematiikka ymym. aineet.

Vaan noita alaan liittyviä teorioita, + ammattisanastoa ruotsiksi. Ja hyväksilukuja saa, jos jokin koulutus takana.

Koulutuskeskus Salpauksessa äidinkieltä ja matematiikkaa kyllä vähän oli. Ja luonnollisesti sitä lääkelaskentaa nyt ainakin. Ettei joku nyt edellisen perusteella luule, ettei ollenkaan joudu laskupäätään vaivaamaan =)

Koulutuskeskus Salpauksessa äidinkieltä ja matematiikkaa kyllä vähän oli. Ja luonnollisesti sitä lääkelaskentaa nyt ainakin. Ettei joku nyt edellisen perusteella luule, ettei ollenkaan joudu laskupäätään vaivaamaan =)
Hei! Olen juuri myöskin hakenut Salpaukseen lähihoitajaopintoon maahanmuuttajille (itse olen). Haluaisin kysyä vähän pääsyvalinnoista. Tiedän että on soveltuvuuden arviointi, mitä siellä kysytään? Entäs muunlaisia testejä? Oliko paljon hakijoita joistä pieni määrä hyväksytty?

Voisitko sanoa mitään maahanmuuttajaopinto puolesta, niin paljon kuin tiedät? Kiitos.

Yhteistyössä