H
huu
Vieras
Onko kukaan opiskellut aikuispuolella lähihoitajaksi, mielipiteitä koulutuksesta, harjoitteluista sun muusta olisin halukas kuulemaan? Kiitos jos joku jaksaa kertoilla, kaikki tieto tarpeen!
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Liippaapa läheltä omia ajatuksia.
Minua kiinnostaisi, pystyykö tuota opiskelemaan ilta/etäopiskeluna.
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:Monimuotona opiskelin. Iltaopiskeluna se tapahtui.1ilta viikossa. Ihan liian vähän, vain pintaa raapaistiin monista asioista ja todella paljon jäi omalle kontolle.
Harjotteluita oli 3*3 vkoa+kaikissa viikon näyttö ja viimeinen harjoittelu 7vko+1vko näyttö.
Näyttötutkinto eli hirmuisesti paperihommia.
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:Monimuotona opiskelin. Iltaopiskeluna se tapahtui.1ilta viikossa. Ihan liian vähän, vain pintaa raapaistiin monista asioista ja todella paljon jäi omalle kontolle.
Harjotteluita oli 3*3 vkoa+kaikissa viikon näyttö ja viimeinen harjoittelu 7vko+1vko näyttö.
Näyttötutkinto eli hirmuisesti paperihommia.
Jos saan tunkea tähän ketjuun, niin kävitkö töissä siis samalla ja vain 1 ilta viikossa koulunpenkillä? Muun ajan opiskelit itsenäisesti?
Jos olis töissä, niin miten työnantaja suhtautui näyttöihin yms?
Kauanko kesti ja mitä kautta noihin haetaan?
=)
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Jos saan tunkea tähän ketjuun, niin kävitkö töissä siis samalla ja vain 1 ilta viikossa koulunpenkillä? Muun ajan opiskelit itsenäisesti?
=)
Alkuperäinen kirjoittaja huu:Tunge rauhassa vaan, kaikki asia tärkeetä!
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Jos saan tunkea tähän ketjuun, niin kävitkö töissä siis samalla ja vain 1 ilta viikossa koulunpenkillä? Muun ajan opiskelit itsenäisesti?
=)
Kävin töissä ja tein lapsiaMä pidin kyllä kaksi äitiyslomaakin siinä kouluaikana. Se yksi ilta 16-20 oltiin koululla, sitten omalle ajalle jäi ne itsenäiset opsikelut. Me tehtiin paljon etätehtäviä, laajoja.
Tuo koulu kestää 3vuotta ja oli ammattikoulun, lehdessä tais olla ilmoitus..vai hainko työkkärin tädin kanssa. Ja hain ainakin ihan vapaamuotoisella hakemuksella ja pääsin sitten haastatteluun kun yleensähän sos. ja terv.alalle on ne soveltuvuuskokeet.
Niin ja mulla ei siis ollut vakituista työpaikkaa joten harjoittelut ei sinäänsä ollut ongelma, toiset otti palkatonta ne harjoitteluajat ja jotkut oli oppisopimuksella.
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Eli jos vaikka työkkäriin menisi keskustelemaan aiheesta, niin ne osais auttaa?? =)
Olen itse aivan ulalla.
Päätoimiseksiopiskelijaksi en pysty heittäytyä, mutta tällainen kiinnostaisi.
Mulla vaan tosiaan on se vakkarityö, joka "haittaa", mutta kai sitä vaikka juuri palkatonta saa -mutta saakohan niiltä ajoilta mitään rahaa :/
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Jos saan tunkea tähän ketjuun, niin kävitkö töissä siis samalla ja vain 1 ilta viikossa koulunpenkillä? Muun ajan opiskelit itsenäisesti?
=)
Kävin töissä ja tein lapsiaMä pidin kyllä kaksi äitiyslomaakin siinä kouluaikana. Se yksi ilta 16-20 oltiin koululla, sitten omalle ajalle jäi ne itsenäiset opsikelut. Me tehtiin paljon etätehtäviä, laajoja.
Tuo koulu kestää 3vuotta ja oli ammattikoulun, lehdessä tais olla ilmoitus..vai hainko työkkärin tädin kanssa. Ja hain ainakin ihan vapaamuotoisella hakemuksella ja pääsin sitten haastatteluun kun yleensähän sos. ja terv.alalle on ne soveltuvuuskokeet.
Niin ja mulla ei siis ollut vakituista työpaikkaa joten harjoittelut ei sinäänsä ollut ongelma, toiset otti palkatonta ne harjoitteluajat ja jotkut oli oppisopimuksella.
Eli jos vaikka työkkäriin menisi keskustelemaan aiheesta, niin ne osais auttaa?? =)
Olen itse aivan ulalla.
Mulla vaan tosiaan on se vakkarityö, joka "haittaa", mutta kai sitä vaikka juuri palkatonta saa -mutta saakohan niiltä ajoilta mitään rahaa :/
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Eli jos vaikka työkkäriin menisi keskustelemaan aiheesta, niin ne osais auttaa?? =)
Olen itse aivan ulalla.
Ihan varmasti osaavat.
Jos tulee 2kk yhteen putkeen harjoitteluita eli enemmän opiskelua niin saa opintotukea.
Mutta, kannattaa sun tarkistaa saisitko sitä koulutustukea vai mikäs se nyt oli. On kuitenkin parempi kun opintotuki.
Alkuperäinen kirjoittaja SweetZoeJane:Mä oon opiskellu lähihoitajaksi aikuispuolella. :wave:
Tahti on tietty nopea, kun koulutus normaalisti kestää 3v, ja aikuispuolella 2vuotta. Opiskelu on joustavampaa/vapaampaa kuin normaalisti. Luokallani oli paljon niitä joilla oli lapsia (itsellä ei silloin vielä ollut), ja mun mielestä todella hienosti selvisi yh:t ja muutkin, opettajat oli joustavia ja otti huomioon perheen (lapsen hakeminen tiettyyn aikaan jnejne.) Joitain tenttejä sai tehdä kotona, mutta muuten etäopiskelua ei paljoa ollut.
Ensimmäisenä vuonna aloitetaan kasvun tukeminen ja ohjaus jaksolla, joka tarkoittaa aika nopeaa teoriaa + 4-5vkon harjoittelu päiväkodissa, jossa on myös näyttö ja tehdään hensu. Ne arvioidaan (näytönvastaanottaja työpaikalla) ja siitä saat jakson kokonaisnumeron todistukseen. Kun kentältä palataan kouluun, alkaa heti uusi jakso; Hoito ja huolenpito, harjoittelu vanhainkodissa tms. Saman pituinen harjoittelu, samoin hensu ja näyttö.
Sen jälkeen vielä ekana vuonna kuntoutusjakso, joka meillä meinas harjoittelua kehitysvammayksikössä, palvelukodeissa tms. Saman pituinen harkka taas, ja samat systeemit, tämä harjoittelu kesti meillä juhannukseen asti. Eli kesäloma jäi lyhyeksi.
Toisena vuonna sitten alkaakin suuntautuminen, johon sisältyy pidemmät harjoittelut ja pidemmät hensut
Toivottavasti tästä jotain apua oli.![]()
Alkuperäinen kirjoittaja TaCa:Ite opiskelen parhaillaan aikuispuolella lähihoitajaksi, tosin päivälinjalla!
Oon tykänny todella paljon ja odotan jo että loma loppuis että pääsee koulunpenkille. Meillä harjoittelut on yhteensä 6vko per jakso ja siitä on 1vko näyttöviikko!!
Taloudellisesti tää on kyllä aikas tiukkaa kun saa vain n. 420e kuussa, enkä tähän olis kyllä lähteny ilman puolisoa... onneksi hän on töissä. Mulla kans keskeytyy koulu kun tammikuussa olis laskettuaika, mutta kerkeän just perusopinnot suorittamaan. Niin ja tämä koulu kestää 2v.
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Luna:Alkuperäinen kirjoittaja SweetZoeJane:Mä oon opiskellu lähihoitajaksi aikuispuolella. :wave:
Tahti on tietty nopea, kun koulutus normaalisti kestää 3v, ja aikuispuolella 2vuotta. Opiskelu on joustavampaa/vapaampaa kuin normaalisti. Luokallani oli paljon niitä joilla oli lapsia (itsellä ei silloin vielä ollut), ja mun mielestä todella hienosti selvisi yh:t ja muutkin, opettajat oli joustavia ja otti huomioon perheen (lapsen hakeminen tiettyyn aikaan jnejne.) Joitain tenttejä sai tehdä kotona, mutta muuten etäopiskelua ei paljoa ollut.
Ensimmäisenä vuonna aloitetaan kasvun tukeminen ja ohjaus jaksolla, joka tarkoittaa aika nopeaa teoriaa + 4-5vkon harjoittelu päiväkodissa, jossa on myös näyttö ja tehdään hensu. Ne arvioidaan (näytönvastaanottaja työpaikalla) ja siitä saat jakson kokonaisnumeron todistukseen. Kun kentältä palataan kouluun, alkaa heti uusi jakso; Hoito ja huolenpito, harjoittelu vanhainkodissa tms. Saman pituinen harjoittelu, samoin hensu ja näyttö.
Sen jälkeen vielä ekana vuonna kuntoutusjakso, joka meillä meinas harjoittelua kehitysvammayksikössä, palvelukodeissa tms. Saman pituinen harkka taas, ja samat systeemit, tämä harjoittelu kesti meillä juhannukseen asti. Eli kesäloma jäi lyhyeksi.
Toisena vuonna sitten alkaakin suuntautuminen, johon sisältyy pidemmät harjoittelut ja pidemmät hensut
Mitä rahaa/tuloja/tukia sait? Anteeksi, jos jotenkin tungetteleva kysymys... :ashamed:
Alkuperäinen kirjoittaja SweetZoeJane:Mä oon opiskellu lähihoitajaksi aikuispuolella. :wave:
Alkuperäinen kirjoittaja huu:Alkuperäinen kirjoittaja SweetZoeJane:Mä oon opiskellu lähihoitajaksi aikuispuolella. :wave:
Miten suhtauduttiin poissaoloihin jne kun lasten takiahan saattaa joutua olemaan poissa useinkin, riippuen tietty päiväkodin tautien kulusta?
Oliko pitkiä päiviä ja aina 5pvää viikossa vai miten? Oliko lomia vai opiskeltiinko putkeen?Itse aiemmin opiskellut eri alaa aikuispuolella ja lomia meil ei juuri tunnettu, hih!
Alkuperäinen kirjoittaja SweetZoeJane:Vaan noita alaan liittyviä teorioita, + ammattisanastoa ruotsiksi. Ja hyväksilukuja saa, jos jokin koulutus takana.
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Alkuperäinen kirjoittaja SweetZoeJane:Vaan noita alaan liittyviä teorioita, + ammattisanastoa ruotsiksi. Ja hyväksilukuja saa, jos jokin koulutus takana.
Mitähän voi saada hyvitettyä esim kauppiksesta?
Jos ei noita perusaineita ole ensinkään.