Aikuisen pef-puhallukset, puhallankohan oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nainen25wee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nainen25wee

Vieras
Ostin apteekista Pef-mittarin ihan vain sen takia että saisin mitattua pef-arvoja. Minulla ei ole koskaan todettu astmaa tai edes epäilty. Mutta itellä on ollut sellainen tunne, että voisi olla astmaa tai allergiaa. Juostessa tuntuu että puuskutan, vaikka mielestäni en omaa niin huonoa kuntoa ja juoksemisen jälkeen huulten ympärys on ihan valkoinen ja muuten naama tulipunainen. Ja lapseni on joskus sanonut äidin kovaäänisestä hengittämisestä levossa. Olen 25-vuotias nainen, 167cm ja 58kg. Tämän arvon arvot ovat 300-290-290 ja illan arvot 330-320-300. En tiedä voiko tekniikassa olla vika? olen kyllä yrittänyt noudattaa mittarin mukana tulleita ohjeita.

Ei tokikaan, mutta katselin juuri terveyskirjaston sivuilta PEF-viitearvoja ja sen mukaan 80v mummotkin puhaltaa samoja lukemia ku mä :D Tosin ei tässä kyl yhtään naurata.

Kyllä pef-arvoissakin haitarinsa on...löytyy googlella. Itse puhalsin astmatestissä suuremmat lukemat kuin nuori mieslääkäri ja siinä olikin ihmettelemistä tohtorilla...lievä astma kuitenkin minulla on.

Rykäisetkö sä sen ilman sinne ihan oikein? Jos puhallustekniikka on oikea niin tosi pieniltä arvoilta kuulostaa ihan kenelle vaan. Tokihan nuo on henkilökohtaisia, mutta silti jotkut raja-arvot kai on?

Mulla lukee mittariin kiinnitetyssä lapussa että noilla arvoilla pitäisi aloittaa suun kautta jo kortisonit... Normi mulla n. 540 ja astma todettu.

mulla tällä hetkellä henki tosi ahtaalla vinkuu ja hyvä että saan lääkkeet otettua kun meinaan tukehtua (olen astmaatikko ja flunssa päällä. ) ja arvoni oli juurikin tuon kaltaisia < 300 tänään.. eli joko puhallat väärin tai tosi tosi huonot arvot

Hengittele ensin normaalisti, sitten vedä keuhkot täyteen ilmaa ja heti perään voimakas, rivakka puhallus. Jos yskäiset, tulee väärä tulos. Kolme puhallusta, kuten olet tehnytkin. Pieniltä minunkin mielestäni arvosi tuntuvat.

Kannattaa lukaista: http://www.tohtori.fi/?page=8938695&id=1361848

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=aas00008

Miulla pyörii nuo luvut 300-450 välillä ja miulla on astma todettu ja lääkkeet käytössä.

Kyllä noi arvot ihteekin häiritsee ja toisaalta oisin tyytyväinen että puhallustekniikkani olisi väärä ja siitä johtuisi noi huonot arvot. Mutta vaikka kuinka yritän tsempata tuohon tekniikkaan, niin paras on se 330 (arvo eilen illalta ja tältä iltaa). Teen kokeen seisten. Yritin äskön myös istualtaan, mutta sillä ei saatu sen parempia arvoja. Eilen kirjoitin että "hönkäyksien jälkeen yskittää kovasti"- tällä tarkoitin että vasta puhalluksen suorittamisen jälkeen eli ei vaikutusta tulokseen. Täytyy varmaan varata aika terv.asemalla.Onko se käytäntö kuinka, ensin hoitajan pakeille vai suoraan lääkärille? Epäilen että minulla myös pöly-, eläin- ja homeallergiaa ja oisko myös puijo vai mikäkähän aiheuttais heinäkuun aikana melkoisia silmäoireita ja tukkoisuutta? Joskus etenkin maalla käydessä (jossa eläimiä, vanha talo) tulee ihan kunnon yskänpuuskia. Niin ja vielä lisätietona että en ole tupakoitsija, en ole koskaan polttanut.

Tilaa nyt aika lääkäriin ja mielummin keuhkosairauksien erikoislääkärille, jos sellainen on lähettyvillä, mutta älä enää aikaile. Puhalluksesi ovat kovin huonot tuon ikäiselle ja puhalluksen jälkeinen yskäkin vaikuttaa siltä, että keuhkosi ovat ärtyneet. Tarvitset avaavan ja hoitavan lääkkeen ja asialliset tutkimukset kuten spirometrian ym. Kyllä lääkitys parantaa olosi ja elämä jatkuu täysipainoisena. Hyvää syksyä.

Yhteistyössä