Aikuisen nielurisaleikkaus ja ärrävika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onkohan kellään täällä kokemusta siitä, miten aikuisena tehty nielurisaleikkaus on vaikuttanut r-vikaan? Siis jos kyseessä on kurkku-r. Muuttaako leikkaus puhetapaa siltä osin jotenkin oleellisesti? Olen tässä harkinnut leikkausta, kun nielurisat aiheuttavat ongelmia, mutta jos sen seurauksena menettäisin kokonaan kykyni sanoa r:n sillä tavalla kun sanon, en todellakaan ole menossa.

Ja tiedän, että täällä palstalla on niitäkin, joiden mielestä aikuisen puhevika vastaa suunnilleen kehitysvammaa tai jälkeenjääneisyyttä, mutta toivoisin heidän olevan kommentoimatta. Enkä ole menossa puheterapiaankaan.

Itsellä kita- ja nielurisat poistettu lapsena ja pystyn kyllä ärrän hörisee kurkusta.. siis ainakin jonkinlaisen kun kokeilen. Mutta enhän toki voi tietää miten juuri sinä sen äännät...

Tuskimpa mitenkään. Teet ärräsi todennäköisesti pehmeällä kitalaella. Olen melko varma, että kukaan ei äännä ärrää nielurisoilla - ne eivät ole ääntöelimiä.

Miten hei sulla kävi sen sun kurkku ärrän kanssa nielurisaleikkauksen jälkeen? :)

Multa itseltäni poistettiin nielurisat viikko sitten. Toipuminen on toki vielä käynnissä, mutta en pysty tällä hetkellä sanomaan kurkku ärrää enää ollenkaan. Luin, että kurkku ärrässä suun osista uvula eli kitakieleke (?) on käytössä eli nielurisoilla ei pitäisi olla tekemistä kurkku ärrän ääntämisen kanssa eikä uvulan toiminnassa pitäisi olla muutoksia nielurisaoperaation jälkeen. Voi siis olla, että ongelma johtuu tällä hetkellä vielä nielun turvotuksesta tms.

Tällä hetkellä minulla on pieni paniikki päällä sen suhteen, että voinko puhua entiseen malliin, sillä työ, jota teen, on puhetyötä enkä suoraan sanottuna kehtaa olla ihmisten ilmoilla, jos en pysty suustani päästämään minkäänlaista r-kirjainta.

Jos joku täällä tietäisi asiasta enemmän ja osaisi helpottaa oloani, niin olisin kiitollinen. Toisaalta kärsivällisyyttä vielä vaaditaan, sillä toipumisaikaa ja kirjoitettua sairaslomaa on jäljellä vielä viikko.

[QUOTE="vieras";29079398]Onkohan kellään täällä kokemusta siitä, miten aikuisena tehty nielurisaleikkaus on vaikuttanut r-vikaan? Siis jos kyseessä on kurkku-r. Muuttaako leikkaus puhetapaa siltä osin jotenkin oleellisesti? Olen tässä harkinnut leikkausta, kun nielurisat aiheuttavat ongelmia, mutta jos sen seurauksena menettäisin kokonaan kykyni sanoa r:n sillä tavalla kun sanon, en todellakaan ole menossa.

Ja tiedän, että täällä palstalla on niitäkin, joiden mielestä aikuisen puhevika vastaa suunnilleen kehitysvammaa tai jälkeenjääneisyyttä, mutta toivoisin heidän olevan kommentoimatta. Enkä ole menossa puheterapiaankaan.[/QUOTE]

Alkuperäinen kirjoittaja Paniikki päällä;30625110:
Miten hei sulla kävi sen sun kurkku ärrän kanssa nielurisaleikkauksen jälkeen? :)

Multa itseltäni poistettiin nielurisat viikko sitten. Toipuminen on toki vielä käynnissä, mutta en pysty tällä hetkellä sanomaan kurkku ärrää enää ollenkaan. Luin, että kurkku ärrässä suun osista uvula eli kitakieleke (?) on käytössä eli nielurisoilla ei pitäisi olla tekemistä kurkku ärrän ääntämisen kanssa eikä uvulan toiminnassa pitäisi olla muutoksia nielurisaoperaation jälkeen. Voi siis olla, että ongelma johtuu tällä hetkellä vielä nielun turvotuksesta tms.

Tällä hetkellä minulla on pieni paniikki päällä sen suhteen, että voinko puhua entiseen malliin, sillä työ, jota teen, on puhetyötä enkä suoraan sanottuna kehtaa olla ihmisten ilmoilla, jos en pysty suustani päästämään minkäänlaista r-kirjainta.

Jos joku täällä tietäisi asiasta enemmän ja osaisi helpottaa oloani, niin olisin kiitollinen. Toisaalta kärsivällisyyttä vielä vaaditaan, sillä toipumisaikaa ja kirjoitettua sairaslomaa on jäljellä vielä viikko.

Todellakin kärsivällisyyttä. Kurkulla kestää toipua. Mulla ei oo nielurisoja ja saan kyllä kurkkuärrän esille.

Kukrkku-R ei ole mikään oikea R. Se ei kuulosta normaalilta R:ltä sen paremmin kuin muukaan korvike. Siinä mielessä on turha pelätä kurkku-R:n katoamista, kun on sama mikä korvikeäänne siinä on jos ei ole oikea R.

Oikean R:n voi opetella aikuinenkin. Melko helpostikin. Googlettamalla löytyy ohjeet.

Oon ajoissa vastailemassa mutta mulla itsellä on ollut puhevika. K- ja r-kirjaimet tuotti vaikeukisa mutta leikkauksen jälkeen puheviat parantuovat. Olin tosin 10-vuotias silloin että jos sillä olisi jotain merkitystä.

Yhteistyössä