Aikuisen asperger?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
HETI ALUKSI haluan huomauttaa, että EN ole masentunut tai kärsi muista mt ongelmista. Minulla on kuitenkin ollut niitä, joten tiedän mistä puhun.

Luin tuota toista ketjua ja hämmennyin kovasti kuullessani että sosiaalisten tilanteiden jälkeinen väsymys saattaisi viitata aspergeriin.

Se on omaa arkeani kovasti hallitseva ominaisuus. Kyse ei ole ujoudesta tai sos. tilanteiden pelosta, vaan siitä, että toipumiseen menee runsaasti aikaa ja energiaa. Viime viikonlopun jäljiltä (mökillä ystävien kanssa 2 päivää, ei mainittavaa krapulaa) nukuin kaksi vuorokautta. Osaan jo ennustaa ja varautua tähän. Sen sijaan muiden on sitä vaikea ymmärtää, ottavat loukkauksena kun yritän selittää että olen väsynyt enkä jaksa nyt nähdä, nähdään joku toinen päivä.

Uusi parisuhde on myös tuonnut esiin minulle ominaisia synnynnäisiä tapoja ja ominaisuuksia jotka ovat aiheuttaneet suhteeseen runsaasti ongelmia.

En esimerkiksi juurikaan katso ihmisiä silmiin, enimmäkseen en katso ollenkaan heihin päin. En kosketa ihmisiä, enkä aiemmin ole sietänyt sitä että minuun kosketaan (muutoin kuin seksin yhteydessä, pelkkä hellyys ei ole tuntunt hyvältä), olen kuitenkin opetellut sitä lähimäisteni takia. Luonnostaan minulle ei nouse halua koskea toista ihmistä, vaikka häntä rakastankin ja haluan hänen olevan läsnä. Osaan nyt arvostaa kuitenkin sitä että minuun kosketaan.

En osaa ilmaista tunteitani. En puhein, ilmein enkä teoin. Minulla toki on tunteita, ja nautin niistä. Ärsyynnyn helposti. Suurin osa kiukunpuuskistani johtuu siitä tunteesta että ''aivot kiehuvat'', en saa otetta ympärilläni tapahtuvista asioista tai ne ovat jotenkin epämääräisiä tai minulle hallitsemattomissa. Toisinaan tälläisissa tilanteissa esimerkiksi ryhmässä menen taas täysin vastakkaiseen moodiin: ikäänkuin sulkeudun jonnekkin kauas ja vain odotan hiljaa että tilanne raukeaa tai menee ohi.

Olen ystävieni arvostama ja he mielellään avautuvat minulle, sillä näkemykseni asioihin on hyvin realiteeteissa kiinni, analyyttinen ja totuuspohjainen. En voi ollenkaan käydä pelkästään tunnepohjaista keskustelua, en ymmärrä sellaisen arvoa. Silti ystävyyssuhteenikin ovat hitusen vaikeita, he tarvitsisivat minua useammin kuin energiani riittäisi. Pidän heistä, rakastan heitä, mutta kuten sanottu, he syövät minulta energiaa.

Minua on kutsuttu autistiseksi leikin varjolla koko ikäni, ja nyt hämmennyin, voisiko asperger olla vastaus erikoislaatuisuuteeni, jota olen pistänyt introverttiuden ja keskittymishäiriön piikkiin. ADD:kin diagnoosina tuntuu vieraalta.

Onko muita aikuisia aspergereita, kannattako mun aikuisena lähteä asiaa selvittämään, ja jos niin miten?

Monilla on vaan nettitestidiagnoosi. Neurologilta on tavallaan turha hakea diagnoosia, kun siitä ei saa mitään. Menee vaan rahaa. Ei ole lääkkeitä kuten adhd:ssa.

Lähdin yksityiselle omakustantamana tutkimuksiin, koska halusin tietää mikä olen. Millaista osviittaa netin testit ovat sinulle antaneet? Autismin kirjon piirteistä muutamia löytyy lähes jokaiselta ihmiseltä.

Lähdin yksityiselle omakustantamana tutkimuksiin, koska halusin tietää mikä olen. Millaista osviittaa netin testit ovat sinulle antaneet? Autismin kirjon piirteistä muutamia löytyy lähes jokaiselta ihmiseltä.

Äsken tekemäni testi antoi tuloksesi ''todennäköinen asperger''.

En tiedä mitä tekisin tällä tiedolla. Se saattaisi tosin olla läheisilleni hyödyllistä.

No vähän kyllä kuulostat siltä. Miten meni lapsuus? Moni lapsena kiusattu, koska ei ymmärrä erilaisuuttaan eikä ole oppinut sosiaalisia taitoja, sitä normaalia kanssakäymistä. Tavallisilla kun se tulee luonnostaan. Aspergerin jutut voivat olla outoja ja kun niistä huomauttaa voi asperger lopettaa juttelun, koska ei tiedä mitä kuuluisi sanoa tai mistä puhua. Jotkut eivät välitä vaan jatkavat sitä omaa juttuaan, josta suunnilleen tietävät kaiken. Asperger ei small talkia osaa, mutta sen voi opetella. Asperger ei katso silmiin, mutta voi opetella joka usein menee jopa liiaksi tuijotukseksi.

Olen myös kai Assi ja aikuisena sen tajusin. Voihan sitä tutkia mutta ihan turhaa. Mieheni seuraa kestän, mutta ystäviltäni tarvitsen lomaa. En ikävöisi heitä vaikken vuoteen näkisi. Ahdistun ystävistä jotka haluavat nähdä usein. Lähinnä lasten takia pidän ystävyyssuhteita yllä ja siksi etten vaikuta ihan erakolta. Tykkääm hyvistä keskusteluista, mutta jos ei ole asiaa ja pitää jotain small talkia vetää tai turhanpäiväisi puhella, niin ahdistaa.

Meillä parisuhteessa saan olla hiljaa tai äänekäs, omissa oloissani tai miehen vieressä, miten haluat. Miestä ei haittaa, eikä edes tiedä että olen kai Assi. Kai joskus kerron, koska se vaikuttaa käyttäytymiseeni eli siihen että olen hankala. En pysty syömään "huonolla" haarukalla tai ärsyynnyn jos leipä on väärää. Saan onneksi meillä laittaa ruoan. Haluan asiat menevän tavallani.

Vaikeinta on lasten kanssa oleminen koska olen ääni ja tuntoherkkä. En pysty nukkua lapsen vieressä, koska liian hellä pienen lapsen käsi tai jalka kutittaa. Liika ja jatkuva melu raivostuttaa. Käytän joskus korvatulppia. Kuulen äänet liian kovaa.

Tosiaan olen aina ollut ''erilainen''. Lapsena minua kiusattiin jonkun verran, mutta älykkyyteni ja toisaalta tarpeksi pieni koulu jossa kaikkien oli pakko suvaita kaikkia pelasti pahalta. En tosin olisi kaivannutkaan sellaista kuuluvuuden tunnetta. En ole saavuttanut sitä aikuisenakaan.

Olen opetellut small talkin ja keskeset kohteliaisuusfraasit ja -käytöksen aikuisena. ''Kiitos'' ''Ole hyvä'' jne. tulee kyllä, mutta täysin sen ulkoaopitun kaavan varassa, joskus oma kömpelyyteni huvittaa itseäni.

Miesystäväni kokee etten ole kiinnostunut muista ihmisistä. Muistan kun esittelin hänet ensimäistä kertaa ystävälleni, jota yleensä tapaan kahden kesken. Noi kaksi tutustuivat minuuteissa, kyselivät toistensa työasiat, perhekuviot ja muut. Jäin hämmentyneenä (en loukkaantuneena) ulkopuolelle, ja ymmärsin että minä olen jollain tapaa erilainen kuin he, miten voivatkin selvittää toisistaan minuuteissa asioita, joita kaikkia minä itse en heistä edes tiennyt. Ystäväni myös tilittävät siitä etten koskaan kysy kuulumisia tai ole aloitteellinen. Tunnen jatkuvaa huonoa omaatuntoa ihmissuhteistani, sillä en haluaisi loukata ketään...

Älä silti huutele asiasta kuin kaikkein läheisimmille. Tietämättömille asperger on sama kuin mielenterveysongelmainen tai vammainen. Alkaavat tiiraamaan käytöstäsi erilaisten lasien läpi. Ole mieluummin vaan vähän tympeän oloinen. Säälipisteillä ei pitkälle ratsasteta.
Terv. assi

Mussa on kai samaa vikaa. Olen kyllä oppinut sosiaalisuutta vuosien varrella ja olen tehnyt paljon duunia päiväkodeissa....mutta se sosiaalisuuden vaatimus todella väsyttää. Mä olen kans todella vähän kiinnostunut muista ja muiden asioista, kuuntelen toki, en niinkään osaa kysyä. Lapsena mut määriteltiin super ujoksi, mut en tiedä....mun serkun lapsi on asperger joten jotain rasitusta suvussa on.

Viimeksi muokattu:
ADD minulla onkin. Mutta sosiaalisuuden ongelmat eivät korjaannu lääkkeellä.
Hankalimmiksi oireiksi koen läheisyyden sietämättömyyden. Toki sylittelen ja rapsuttelen lapsiani, suurimmaksi osaksi sen takia että he sitä tarvitsevat.

Vanhemmiten minusta on tullut myös itsekäs, en edes enää yritä varsinaisesti jutustella turhanpäiväisiä=small talk. Tosin kyllä nykyään huomaan jos minun juttuni eivät kuulijaa kiinnosta.
Samoin huomaan ilmeistä jos sanoin tai tein jotain väärin sosiaalisessa tilanteessa. Mutta en osaa toimintaani korjata. Tyhmää.

En osaa antaa tunnepohjaisia vinkkejä ja en siis kaverin ja hänen poikaystävänsä välisessä kinassa ota kaverini puolta jos en oikeasti ole sitä mieltä että hän on oikeassa.
En osaa mielistellä.
En valehtele, älä kysy jos et halua kuulla mielipidettäni :)

Olen kyllä oikeasti ihan hauskaa seuraa :-)

Tuossa aiemmin muutama kertoi parisuhteestaan. Miten on, millaisia ovat parisuhteen kiemurat kun toisella on assin ominaisuuksia. Minulla on tuore suhde, jossa nainen on todennäköinen assi. Olen tutustunut häneen noin puoli vuotta sittten ja velmuja ominaisuuksuuksia on alkanut pulpahdella esiin, kuten sairaalloinen mustasukkaisuus, kyvyttömyys samaistua toisen tunteisiin, kykeneminen ivalliseen kommunikointiin lähimpiä aikuisia kohtaan, raju panikointi uusissa tilanteissa, asioiden ajattelu seksuaalisuuden kautta, hoopo sinisilmäisyys, täysi kykenemättömyys valkoisiin valheisiin jne...

Sitä en ymmärrä, miten noissa asperger-luonnehdinnoissa on ristiriitaisuuksia.
Esim. sos. tilanteiden pelko kontra puhetulva. Kuka pystyisi ja jaksaisi esitelmöidä kiinnostuksen kohteistaan, jos on sos, tilanteiden pelkoa? Sellaisen luulis sujuvan paremmin henkilöltä, joka on sosiaalisesti rohkea.
Toinen kummajainen on kömpelyys & keskittymisvaikeudet kontra puuhasteluinnokkuus. Tässäkin on ristiriita, jota tuskin tarvinnee edes availla.
Mitä mieltä? Kiitos!

1119269.gif

Mulla on kanssa kaverina sellianen hemmo jonka mielessäni olen tuominnut assburgeriksi. Selittää mukavasti kaikkia lapsena/nuorena/nyt aikuisena olevia omituisuuksia jotka nuorempana pistin vain persoonallisuuden piikkiin.

Oletteko huomanneet, että jokainen asberger on erilainen ihminen siinä kuin muutkin. Neurilogisia ongelmia löytyy kaikilta enemmässä tai vähemmässä määrin. Onkin esitetty ajatus, että Asbergeritkin kuuluvat tähän ihmisen yhteiseen neurologiseen kirjoon.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12132513

Yhteistyössä