Aikuinen lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sunnuntailapsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sunnuntailapsi"

Vieras
Pitääkö mielestäsi kaukana asuvalle aikuiselle lapselle soitella usein? Entä pitääkö aikuiselta lapselta kysellä vaikeista asioista vai onko parempi odottaa,että avautuu itse? Ja vielä:Jos aikuinen lapsi tekee vääriä valintoja pitääkö siihen puuttua ja ylipäätään onko parempi,että sekaantuu ja puuttuu aikuisen lapsensa elämään,vaiko on puuttumatta olenkaan.

Aikuinen päättää ja vastaa itse omista valinnoistaan ja teoistaan. Vaikkakin se aikuinen onkin jonkun lapsi.
Itse en ainakaan näin aikuisena lapsena kestäisi, jos äiti hengittelisi edelleen niskaan ja vahtaisi mun tekemisiä ja puuttuisi mun asioihin. Eriasia, jos itse jotain äidiltäni kysyisin.

Aikuinen lapsi avautuu vanhemmilleen juuri niistä asioista kun itse haluaa.

Minä laitan viestiä tai soitan lapselle n. kerran viikossa. Vuosi pari ennen lapsen kotoa muuttamista valmistelimme meitä vanhempia ja lasta siihen, mitä itsenäinen elämä tarkoittaa ts. lapsi opetteli arjen asioiden hoitamista. Takoitus oli ja on, että lapsi tekee itse omat päätöksensä, meiltä saa apua tarvittaessa, mutta emme tuppaudu tai yritä saada meidän mieleistä lopputulosta.

Kyllähän se välillä huolettaa, mutta silloin muistutan itseäni, että aikuinen päättää itse asioistaan. Joskus tosin ihmettelen, että mitähän sen lapsen päässä liikkuu, mutta ihan järkevä nuori hän on.

Mun omat vanhemmat ovat aikamoisia despootteja, joten omasta kokemuksesta johtuen yritän käyttäytyä eri lailla.

Yhteistyössä