Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen innostunut niin slovenialaisesta räpistä viime aikoina, että vähän kutkuttelisi kirjoittaa seuraavaksi aiheeseen liittyvä Bojere-ficci. En kyllä tiedä, haluaisiko kukaan muu sellaista. :D

- Joymufin
Emme ole nirsoja, enkä näe syytä miksi slovenialainen räppificci ei aiheena toimis kun kerran OF suomalaisessa järvimaisemassakin toimii. 😄
 
vierailija
Tulen kysymään asiaa tänne puolelle, koska vauvalle varmaan hukkuu tällaiset viestit. Onko teistä joku innostunut Slovenialaisessa ruokakulttuurista ja kokeillut erilaisia reseptejä? Itse hokasin nyt keväällä, että sitä voisi perehtyä slovenialaisiin herkkuihin. Onko teillä antaa vinkkejä ja suosituksia? Itse olen vasta tehnyt yhden keiton ( sisälsi naudanlihaa ja munanuudeleita) sekä leivoin potican. Mun mamma täyttää kesällä 80 v. ja ajattelin, että jos leipoisin kremšnitan. Onko teistä joku tehnyt sellaisen tai löytyykö muita ehdotuksia? Tätä reseptiä ajattelin kokeilla. https://www.slovenian-kitchen.com/blog-1/2022/03/20/bled-cream-cake-blejska-kremsnita
 
vierailija
Tulen kysymään asiaa tänne puolelle, koska vauvalle varmaan hukkuu tällaiset viestit. Onko teistä joku innostunut Slovenialaisessa ruokakulttuurista ja kokeillut erilaisia reseptejä? Itse hokasin nyt keväällä, että sitä voisi perehtyä slovenialaisiin herkkuihin. Onko teillä antaa vinkkejä ja suosituksia? Itse olen vasta tehnyt yhden keiton ( sisälsi naudanlihaa ja munanuudeleita) sekä leivoin potican. Mun mamma täyttää kesällä 80 v. ja ajattelin, että jos leipoisin kremšnitan. Onko teistä joku tehnyt sellaisen tai löytyykö muita ehdotuksia? Tätä reseptiä ajattelin kokeilla. https://www.slovenian-kitchen.com/blog-1/2022/03/20/bled-cream-cake-blejska-kremsnita
Ei oikein ole antaa vinkkejä mutta onpa ihana ajatus kokeilla eri ruokia, erityisesti tuo kakun leipominen mammalle <3 Tuo kakkuresepti ainakin vaikuttaa tosi herkulliselta, samoin potica. LadySlo kertoili täällä jossain vaiheessa (ehkä joulun tienoilla?) slovenialaisiin ruokiin liittyviä perinteitä. :)
 
vierailija
Tulen kysymään asiaa tänne puolelle, koska vauvalle varmaan hukkuu tällaiset viestit. Onko teistä joku innostunut Slovenialaisessa ruokakulttuurista ja kokeillut erilaisia reseptejä? Itse hokasin nyt keväällä, että sitä voisi perehtyä slovenialaisiin herkkuihin. Onko teillä antaa vinkkejä ja suosituksia? Itse olen vasta tehnyt yhden keiton ( sisälsi naudanlihaa ja munanuudeleita) sekä leivoin potican. Mun mamma täyttää kesällä 80 v. ja ajattelin, että jos leipoisin kremšnitan. Onko teistä joku tehnyt sellaisen tai löytyykö muita ehdotuksia? Tätä reseptiä ajattelin kokeilla. https://www.slovenian-kitchen.com/blog-1/2022/03/20/bled-cream-cake-blejska-kremsnita
Itse en leipoisi tuota, koska se perustuu lähinnä lehtitaikinaan, joista en yleensä välitä makeissa leivonnaisissa sekä valtavaan määrään vaniljakreemiä, joka sekään ei ole oma suosikkini. Mutta eri ihmisillä on tietysti erilaiset maut. :) Itse lähtisin ennemmin tekemään strukljia tai jotain pähkinä/hedelmä/marjajuttuja.

Oma suosikkini Balkanin, ainakin Kreikan ulkopuolisen Balkanin, jälkkäreistä on ehdottomasti eräs paikallinen kurpitsaleivonnainen, jota rakastan. Sloveniassa ei kai tehdä sellaisia, mutta tällainen olisi vähän sinnepäin ja uskon että tosi hyvää. :)

- Joymuffin
 
vierailija
Itse en leipoisi tuota, koska se perustuu lähinnä lehtitaikinaan, joista en yleensä välitä makeissa leivonnaisissa sekä valtavaan määrään vaniljakreemiä, joka sekään ei ole oma suosikkini. Mutta eri ihmisillä on tietysti erilaiset maut. Itse lähtisin ennemmin tekemään strukljia tai jotain pähkinä/hedelmä/marjajuttuja.

Oma suosikkini Balkanin, ainakin Kreikan ulkopuolisen Balkanin, jälkkäreistä on ehdottomasti eräs paikallinen kurpitsaleivonnainen, jota rakastan. Sloveniassa ei kai tehdä sellaisia, mutta tällainen olisi vähän sinnepäin ja uskon että tosi hyvää.

- Joymuffin
Äh, jäi pois linkki. https://thebalkanhostess.com/dulecnjak-pumpkin-pie/ (En ole siis tätä nimenomaista maistanut itse.)
 
vierailija
Itse en leipoisi tuota, koska se perustuu lähinnä lehtitaikinaan, joista en yleensä välitä makeissa leivonnaisissa sekä valtavaan määrään vaniljakreemiä, joka sekään ei ole oma suosikkini. Mutta eri ihmisillä on tietysti erilaiset maut. Itse lähtisin ennemmin tekemään strukljia tai jotain pähkinä/hedelmä/marjajuttuja.

Oma suosikkini Balkanin, ainakin Kreikan ulkopuolisen Balkanin, jälkkäreistä on ehdottomasti eräs paikallinen kurpitsaleivonnainen, jota rakastan. Sloveniassa ei kai tehdä sellaisia, mutta tällainen olisi vähän sinnepäin ja uskon että tosi hyvää.

- Joymuffin
Kiitos teille vastauksista. Tiedän mammani rakastavan kaikkea makeaa ja meille lehtitaikina ei ole ongelma. Musta siitä saa tehtyä todella paljon kaikenlaisia herkkuja mm. suklaa tai valkohomejuusto täytteillä, mutta niinkuin sanoit makuasioita nämä. Kurpitsansiemenöljy tuli ostettua ja täytyy ruveta tutkailemaan, että löytyykö suomen kaupoista edes joitain slovenialaisia tuotteita.
 
vierailija
Kiitos teille vastauksista. Tiedän mammani rakastavan kaikkea makeaa ja meille lehtitaikina ei ole ongelma. Musta siitä saa tehtyä todella paljon kaikenlaisia herkkuja mm. suklaa tai valkohomejuusto täytteillä, mutta niinkuin sanoit makuasioita nämä. Kurpitsansiemenöljy tuli ostettua ja täytyy ruveta tutkailemaan, että löytyykö suomen kaupoista edes joitain slovenialaisia tuotteita.
Tuossa leivonnaisessa on myös se, että se vaikuttaa paljon enemmän geneeriseltä keskieurooppalaiselta leivonnaiselta kuin balkanilaiselta. Mutta jos sen ei tarvitse vaikuttaa balkanilaiselta, riittää että se on, niin silloinhan se ei ole ongelma. :)

Kurpitsansiemenöljystä tykkään itse kovasti, mutta en ole kyllä syönyt slovenialaista sellaista, niin en ole varma, onko se ihan saman makuista. Olen laittanut sitä mm. kurpitsakeittoon ja paahdettuihin kasviksiin. Jotkut kastavat leipää siihen, mutta siitä en taas niin välitä. Ainakin se ei-slovenialainen on voimakkaan makuista, että ihan mihin tahansa sitä ei kannata lotrata. :)

Lidlissähän on joskus Balkan/Itä-Eurooppa-viikkoja, tosin niiden sisältö vaihtelee paljon. Voi olla että joillain kerroilla on slovenialaisia ruokia ja toisilla ei ole mitään. Lisäksi esim. Eestin herkut -kauppaketjussa on enemmän itäeurooppalaisia aineksia kuin vain Virosta, ei välttämättä slovenialaisia, mutta voi olla slovenialaiseen keittiöön soveltuvia.

- Joymuffin
 
vierailija
Jee ja samalla myös eiiiii. Jatkuispa se ikuisesti.
Minulla on vähän samat fiilikset omasta nykyisestä ficistäni. En tiedä onko kukaan lukija erityisen kiintynyt siihen, mutta itseä surettaa jo nyt kirjoittaa toiseksi viimeistä lukua. En haluaisi millään päästää vielä irti tästä universumista.

Lukioficissä oli kyllä tosi kiva viimeinen luku, ei varmaan kukaan pettynyt vaikka olisi ollut kovat odotukset. :)

- Joymuffin
 
vierailija
Kiitos teille vastauksista. Tiedän mammani rakastavan kaikkea makeaa ja meille lehtitaikina ei ole ongelma. Musta siitä saa tehtyä todella paljon kaikenlaisia herkkuja mm. suklaa tai valkohomejuusto täytteillä, mutta niinkuin sanoit makuasioita nämä. Kurpitsansiemenöljy tuli ostettua ja täytyy ruveta tutkailemaan, että löytyykö suomen kaupoista edes joitain slovenialaisia tuotteita.
Tosi kiva idea. Slovenialaista kurpitsansiemenöljyä en muista kokeilleeni, itävaltalaista lorottelen salaatinkastikkeeseen ja vaikka munakkaaseen. Siihen on vinkki että öljyn maku saattaa kärsiä jos kuumentaa liikaa. Kiinnostaa kyllä kuulla lisää sun kokeiluista. 😊
 
vierailija
Kokki, kerro sitten meille mitä mieltä mammasi oli kakusta tai mitä päätätkään leipoa! 😊 Tekisi mieli itsekin kokeilla jotain makeaa slovenialaista herkkua kesäjälkkäriksi. Tuo linkittämäsi sivu vaikutti kivalta, ja ehkä sieltä löytyisi jotain tarpeeksi helppoa, kun en ole mikään jauhopeukalo.

Hauskaa että tämä vuosi näiden touhutonttujen seurassa on aikaansaanut tällaisiakin uusia harrastuksia 😄
 
vierailija
Minulla on vähän samat fiilikset omasta nykyisestä ficistäni. En tiedä onko kukaan lukija erityisen kiintynyt siihen, mutta itseä surettaa jo nyt kirjoittaa toiseksi viimeistä lukua. En haluaisi millään päästää vielä irti tästä universumista.

Lukioficissä oli kyllä tosi kiva viimeinen luku, ei varmaan kukaan pettynyt vaikka olisi ollut kovat odotukset.

- Joymuffin
Mä olen ainakin kiintynyt 💕
 
vierailija
Minulle tuli vauvalla hyvä mieli. Jatkuvasti jotain akateemisuudella leijailua ollut yhdellä iät ja ajat ja nyt selvisi, että peruskoulun englannilla ilmeisesti pärkää paremmin. Osasin koko sanalistan jonka tämä akateeminen kuningatar kirjasi vaikeina sanoina.
 
vierailija
Minulla on vähän samat fiilikset omasta nykyisestä ficistäni. En tiedä onko kukaan lukija erityisen kiintynyt siihen, mutta itseä surettaa jo nyt kirjoittaa toiseksi viimeistä lukua. En haluaisi millään päästää vielä irti tästä universumista.

Lukioficissä oli kyllä tosi kiva viimeinen luku, ei varmaan kukaan pettynyt vaikka olisi ollut kovat odotukset.

- Joymuffin
Jokaisen ficcin viimeinen osa kirpaisee aina 🥹
 
vierailija
Minulle tuli vauvalla hyvä mieli. Jatkuvasti jotain akateemisuudella leijailua ollut yhdellä iät ja ajat ja nyt selvisi, että peruskoulun englannilla ilmeisesti pärkää paremmin. Osasin koko sanalistan jonka tämä akateeminen kuningatar kirjasi vaikeina sanoina.
Joo tämä vei viimeistään pohjan kaikelta hänen aiemmalta ylimieliseltä mollaamiselta.
 
vierailija
Kuka hän on. Tuuliviiri. Katoaa yön usvaan. Vei monta mennessään ja hylkäsi monta matkallaan. Itseänsä ylisti. Vain kaltaistensa kanssa seurusteli, vertaistensa. Muita hyljeksi ja sylki päälle. Näkymättömät ninnit teki muille.
 

Yhteistyössä