Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En tiedä millainen sivustopohja on ja onko tämä edes mahdollista, mutta sellainen ajatus tuli mieleen, että olisiko keskustelua järkevä jakaa jonkinlaisiin alaosioihin? Esimerkkinä vaikkapa jotenkin näin (ei siis tarvitse olla juuri tällaisia tai näillä nimillä):

-Kärtsän musa ja keikat -intoilu
-Joksujen musa ja keikat -intoilu
-K/B-shippaamiseen tarkoitettu alue
-Muille shipeille tarkoitettu alue
-Off topic -alue
-Joku alue jossa voi keskustella itse saitista
-(Mahdollinen K-18 alue jonne alaikäisiltä pääsy kielletty?)
-(Mahdollinen saunarekka-alue johon mennä heittämään löylyä jos kahdelle tai useammalle tulee vääntöä jostakin asiasta?)


Tällaisia nyt tuli mieleen. Jotta keskustelu pysyisi kaikille ystävällisenä, selkeänä ja positiivisena. Mutta Saitinrakentaja tietysti itse tiedät ja rakennat oman maun mukaan.
Kiitos näistä ideoista, osa ollut itselläkin mielessä 🙂
T. Saitinrakentaja
 
vierailija
En tiedä millainen sivustopohja on ja onko tämä edes mahdollista, mutta sellainen ajatus tuli mieleen, että olisiko keskustelua järkevä jakaa jonkinlaisiin alaosioihin? Esimerkkinä vaikkapa jotenkin näin (ei siis tarvitse olla juuri tällaisia tai näillä nimillä):

-Kärtsän musa ja keikat -intoilu
-Joksujen musa ja keikat -intoilu
-K/B-shippaamiseen tarkoitettu alue
-Muille shipeille tarkoitettu alue
-Off topic -alue
-Joku alue jossa voi keskustella itse saitista
-(Mahdollinen K-18 alue jonne alaikäisiltä pääsy kielletty?)
-(Mahdollinen saunarekka-alue johon mennä heittämään löylyä jos kahdelle tai useammalle tulee vääntöä jostakin asiasta?)


Tällaisia nyt tuli mieleen. Jotta keskustelu pysyisi kaikille ystävällisenä, selkeänä ja positiivisena. Mutta Saitinrakentaja tietysti itse tiedät ja rakennat oman maun mukaan.
Siellä Discordissa mua ainakin häiritsee se sokkeloisuus, että asiat on palasteltu moneen osaan. Jotenkin itse tykkään, että keskustelu lainehtii vähän sinne sun tänne, alkaa jostain aiheesta ja saattaa pääty ihan jonnekin muualle.
 
vierailija
Siellä Discordissa mua ainakin häiritsee se sokkeloisuus, että asiat on palasteltu moneen osaan. Jotenkin itse tykkään, että keskustelu lainehtii vähän sinne sun tänne, alkaa jostain aiheesta ja saattaa pääty ihan jonnekin muualle.
Puolensa ja puolensa molemmissa. Itse olen kanssa tykännyt erityisesti vauvan tunnelmasta (silloin kuin se on parhaimmillaan, vaikka just mayhemien aikaan), kun sieltä voi tulla ihan mitä vaan ja yhtäkkiä keskustelu siirtyykin absurdisti ihan toiseen aiheeseen. Sinänsä tuollaiset eri alueet esim. eri shipeille olisi hyvä, koska niitä ei kaivata pääkeskusteluun, ja uutisille on kiva olla oma alueensa, jota ei sitten taas spämmättäisi muilla jutuilla. Ehkä olisi hyvä, että olisi yksi ns. pääkeskustelu, jossa on samat säännöt kuin nytkin vauvalla, ja sitten muut alueet, jotka olisi tarkemmin rajattu? Tai ainakin yksi alue, jossa saisi puhua kuten ennenkin, sekalaisesti ja kaikki liittyy kaikkeen -periaatteella?
 
vierailija
Discordissakin tuollainen rakenne olisi mahdollinen, mutta saitinrakentajan nähdessä isosti vaivaa olisihan sekin toki hienoa että sivunsa tulisi käytettyä hyödyksi.

Discordissa nimimerkki tai jokin tunniste on pakollinen, olisiko saitilla? Vai voisiko sitä ’säätää’ niin että osassa keskusteluista olisi mahdollista olla anonyymisti, osaan pääsisi kommentoimaan vain nimimerkillä? En siis tiedä mitään siitä millaisia sivuja voi rakentaa ja onko kuinka helppoa luoda esim.kirjautumispakkoa, kunhan pohdin.
Minua ei haittaa vaikkei sivustoa käytettäisi. Täytyy selvittää tarkemmin erilaisia kommentointimahdollisuuksia. Kirjautumispakko ei ole hankala.
T. Saitinrakentaja
 
vierailija
Mulle tärkein syy miksi odotan tuota sivustoa on se, että saa kaiken JO-matskun järjesteltyä järkevästi Ärsyttää kun tieto ja linkit hukkuu monitoimiketjuun ja uutis-ja tietotoimistokin alkaa olla aika sekalainen kokoelma kaikkea mahdollista. Toivon siis että siellä olisi mahdollisimman paljon eri osastoja, joiden alle voi luoda lukuisia ketjuja. Sinällään mulle ei ole väliä onko kirjautumispakkoa, mutta toivon että esim. uutisosastolle (jonka oletan siellä olevan ) voisi luoda uuden ketjun vain kirjautumalla, jotta ensimmäistä postausta voi editoida tarpeen mukaan kun tietoa tulee lisää.
Toiveissa olisi tehdä siitä paikka, josta löytyisi aika lailla kaikki tieto yms. Tarkoitatko tuolla viimeisellä lauseella että kirjoittaja pystyisi editoimaan omia kirjoituksiaan?
T. Saitinrakentaja
Ps. Pahoittelut aiheen vierestä keskustelua heille joita tämä ei kiinnosta
 
vierailija
Siellä Discordissa mua ainakin häiritsee se sokkeloisuus, että asiat on palasteltu moneen osaan. Jotenkin itse tykkään, että keskustelu lainehtii vähän sinne sun tänne, alkaa jostain aiheesta ja saattaa pääty ihan jonnekin muualle.
Ymmärrän, tässä on varmaan vähän eri koulukuntia. Tiedonhaun ja -löytämisen sekä keskustelun selkeyden vuoksi ’palasteltu’ keskustelu voi olla parempi, toisaalta spontaani ja aiheeltaan rajoittamaton keskustelu voi olla luovempaa. Itse pidän tärkeimpänä viime päivien riitojen uuvuttamana ensisijaisesti sopua ja mielestäni kevyesti teemoiteltu keskustelu voisi tukea sitä.

Esimerkiksi jos joku ei missään nimessä halua lukea shipistä, niin on helpompi skipata kokonainen alakeskustelu ja keskittyä musiikkikeskusteluun jos ne tapahtuvat eri alueilla, kuin silloin jos ne tapahtuvat kaikki samassa keskusteluketjussa -> vähemmän provosoitumista -> vähemmän ärtyneitä viestejä -> kivempaa keskustelua kaikille. Ehkä.😅

Parasta tietty olisi jos löytyisi jokin kompromissi, keskitie, mikä mahdollistaisi sellaisen Vauvalta tutun hepuloinnin ja toisaalta pohdiskelevammankin tiukemmin aiheessa pysyvän kirjoittelun.
 
vierailija
En tiedä millainen sivustopohja on ja onko tämä edes mahdollista, mutta sellainen ajatus tuli mieleen, että olisiko keskustelua järkevä jakaa jonkinlaisiin alaosioihin? Esimerkkinä vaikkapa jotenkin näin (ei siis tarvitse olla juuri tällaisia tai näillä nimillä):

-Kärtsän musa ja keikat -intoilu
-Joksujen musa ja keikat -intoilu
-K/B-shippaamiseen tarkoitettu alue
-Muille shipeille tarkoitettu alue
-Off topic -alue
-Joku alue jossa voi keskustella itse saitista
-(Mahdollinen K-18 alue jonne alaikäisiltä pääsy kielletty?)
-(Mahdollinen saunarekka-alue johon mennä heittämään löylyä jos kahdelle tai useammalle tulee vääntöä jostakin asiasta?)


Tällaisia nyt tuli mieleen. Jotta keskustelu pysyisi kaikille ystävällisenä, selkeänä ja positiivisena. Mutta Saitinrakentaja tietysti itse tiedät ja rakennat oman maun mukaan.🥰 🥰
Täähän ois mahtavaa, jos ois jakoja eri osioihin! Itsellä kiinnostaisi ainakin tuo muut shipit -osio, koska tähän liittyen, joko suoraaan tai epäsuoraan on tullut silmäiltyä muita shippejä tai M/M-aihetta, niin siitä ainakin juttelisin siellä enemmänkin!

Omalta osalta toivoisin, jos se olisi jotenkin mahdollista, että viestejä voisi lähettää anonyymisti (esim. jos olisi kirjautumispakko, niin silti voisi valita viestin lähettäessä laittaa sen anonyymisti). En ymmärrä asiasta yhtään, onko tällainen mahdollista tai toteutettavissa, tai miten anonymiteetti suhtautuu tarvittaessa rikkaruohojen kitkemiseen.

Tää anonyymiys on tuntunut mahdollistavan enemmän monenlaisista asioista kirjoittamisen ja avaamisen. Voihan nimimerkinkin taakse tottua, mutta itsellä se on tuonut tänne kirjoittamiseen vapautta ja enemmän ns avoimuutta.
Mukana oon joka tapauksessa, missä muodossa se toteutuukaan.

Iso kiitos vielä saitinrakentajalle kaikesta vaivasta!!!
 
vierailija
Jokos olette tsekanneet, miltä teidän Spotify Wrapped näyttää? Eli mitä ja kuinka paljon olette Spotifystä kuunnelleet kuluneen vuoden aikana.

Itselläni kuunnelluin artisti oli yllätys yllätys Käärijä, toisella sijalla Jokerit. Top 5 kuunnelluimmat biisit olivat CCC, Sunny Side of London (ei ole mikään oma suosikki, vaan jätin sen kerran pyörimään toistolla yön ajaksi jotta se saisi kuuntelukertoja😃), Demoni, A Sem Ti Povedal ja Katrina.
 
vierailija
Kiitos näistä ideoista, osa ollut itselläkin mielessä
T. Saitinrakentaja
Hyviä ehdotuksia. Mä toivoisin myös osiota, jossa kommentoijat voivat keskustella omasta elämästään ja jakaa kokemuksiaan eri asioista. Minusta tämän ketjun yksi suola on ollut juuri se, kun ihmiset ovat uskaltautuneet kertomaan ehkä jopa salattuja puolia itsestään.

Asiapitoisten osioiden lisäksi kaipaan ehdottomasti paikkaa, missä voi pitää kunnon hepulit. Sinne voi laittaa vaikka niitä eri listoja. K18 myös ehdottomasti.

Onko saitinrakentaja tästä kuinka paljon sulle vaivaa? Kerro jos voimme jotenkin porukalla lyödä päät yhteen ja vaikka sähköpostin avustuksella auttaa sua. Tietotaitoa löytyy näistä ketjuista joka lähtöön.
 
vierailija
Jokos olette tsekanneet, miltä teidän Spotify Wrapped näyttää? Eli mitä ja kuinka paljon olette Spotifystä kuunnelleet kuluneen vuoden aikana.

Itselläni kuunnelluin artisti oli yllätys yllätys Käärijä, toisella sijalla Jokerit. Top 5 kuunnelluimmat biisit olivat CCC, Sunny Side of London (ei ole mikään oma suosikki, vaan jätin sen kerran pyörimään toistolla yön ajaksi jotta se saisi kuuntelukertoja), Demoni, A Sem Ti Povedal ja Katrina.
Mulla kuunnelluin oli luonnollisesti Joksut ja toisena sitten K. Kuunnelluin biisi oli Novi val, mikä ei ole yllätys, koska se oli "se biisi", jonka takia Joksuja aloin kuunnella. Toisena oli sitten Carpe diem,, mikä oli yllätys, kun en omasta mielestäni sitä juurikaan kuuntele on se soittolistalla mutta siinä on kaikki muutkin Joksujen biisit. Kolmantena oli Plastika, mikä on myös "se biisi" eli Novi valin jälkeen ensimmäinen, johon ihastuin ja jota kuuntelin tosi paljon youtubesta livenä. Neljäntenä oli suuri yllätys eli Demoni. ei kuulu ollenkaan omiin suosikkeihini ja olen sitä jopa aika usein hypännyt yli. Miten on mahdollista, että kuuntelen muka sitä enemmän kuin Metuljia? Viidentenä on vihdoin Kärppä ja CCC. Luulin, että se olisi HHH kun kuuntelin sitä lokakuussa ihan non-stopina ja lokakuun kuunnelluin olikin tietty K. Mutta CCC meni silti ohi.
 
vierailija
Hyviä ehdotuksia. Mä toivoisin myös osiota, jossa kommentoijat voivat keskustella omasta elämästään ja jakaa kokemuksiaan eri asioista. Minusta tämän ketjun yksi suola on ollut juuri se, kun ihmiset ovat uskaltautuneet kertomaan ehkä jopa salattuja puolia itsestään.

Asiapitoisten osioiden lisäksi kaipaan ehdottomasti paikkaa, missä voi pitää kunnon hepulit. Sinne voi laittaa vaikka niitä eri listoja. K18 myös ehdottomasti.

Onko saitinrakentaja tästä kuinka paljon sulle vaivaa? Kerro jos voimme jotenkin porukalla lyödä päät yhteen ja vaikka sähköpostin avustuksella auttaa sua. Tietotaitoa löytyy näistä ketjuista joka lähtöön.
Ei ole tässä vaiheessa vaivaa, tai ainakin kuvittelen että suurin työ on tehty 😅 Itseä harmittaa etten pysty niin pitkälle toteuttamaan kuin olisin halunnut, mutta jospa nyt en ota tätä liian vakavasti. 😄 Suurin haaste on sopivan yksinkertainen käyttö, rikkaruohot pitäen ulkopuolella. LadySLO taisi mainita vaatteiden kuvagalleriasta. Perustiko hän instatilin sitä varten? Ehkä sen voisi upottaa sivuille, mikäli siihen on olemassa ilmainen ratkaisu? En ole perehtynyt siihen sen enempää, tuli vaan mieleen. Tai sitten sivuille rakentaa jonkinlaisen oman gallerian. Tosin joudun lisäämään itse ne kuvat, mutta ei kai niitä jatkuvalla syötöllä tule.
T. Saitinrakentaja
 
vierailija
Hyviä ehdotuksia. Mä toivoisin myös osiota, jossa kommentoijat voivat keskustella omasta elämästään ja jakaa kokemuksiaan eri asioista. Minusta tämän ketjun yksi suola on ollut juuri se, kun ihmiset ovat uskaltautuneet kertomaan ehkä jopa salattuja puolia itsestään.

Asiapitoisten osioiden lisäksi kaipaan ehdottomasti paikkaa, missä voi pitää kunnon hepulit. Sinne voi laittaa vaikka niitä eri listoja. K18 myös ehdottomasti.

Onko saitinrakentaja tästä kuinka paljon sulle vaivaa? Kerro jos voimme jotenkin porukalla lyödä päät yhteen ja vaikka sähköpostin avustuksella auttaa sua. Tietotaitoa löytyy näistä ketjuista joka lähtöön.
Omasta elämästä jako -osiolle iso toive myös! Ja K-18 osiolle samoin (mun puolesta se voisi sisältää hauskan häröilyn lisäksi myös tarvittaessa jakoa sen luokan aiheista, vai meniskö se sitten oman elämän alle, varmaankin enemmin sinne, ettei huku muun k18 sekaan), ja myös yleisesti shippaus fandomissa-aiheesta olisi kivaa jutella jossain. En tiedä, minkä alle se menisi, mutta täällä on ollut useaan otteeseen hyviä keskusteluja siitä.
 
vierailija
Miten mulla hykerryttääkin niin tuo Miken tykkäys brother-in-law -kommentista:D (Mikke oli kommentoinut see u in Helsinki brother tms Bn keikkakalenterikuvaan, ja B vastannut jotain see you brother, niin joku oli vastannut kommentteihin Mikelle että "or brother in law?" tms:D

Jotenkin lämmittää mieltä, että kommentoi siihen nauruhymiön, oletin että ois jättäny tykkäämättä tai kommentoimatta, niin tällainen kyllä herättää hilpeyttä ja positiivista, että heillä riittää meininkiä ja iloa kommentoida näin:)
 
vierailija
Miten mulla hykerryttääkin niin tuo Miken tykkäys brother-in-law -kommentista:D (Mikke oli kommentoinut see u in Helsinki brother tms Bn keikkakalenterikuvaan, ja B vastannut jotain see you brother, niin joku oli vastannut kommentteihin Mikelle että "or brother in law?" tms:D

Jotenkin lämmittää mieltä, että kommentoi siihen nauruhymiön, oletin että ois jättäny tykkäämättä tai kommentoimatta, niin tällainen kyllä herättää hilpeyttä ja positiivista, että heillä riittää meininkiä ja iloa kommentoida näin:)
Mikkekin tykkää Bojanista.
 
vierailija
Hyviä ehdotuksia. Mä toivoisin myös osiota, jossa kommentoijat voivat keskustella omasta elämästään ja jakaa kokemuksiaan eri asioista. Minusta tämän ketjun yksi suola on ollut juuri se, kun ihmiset ovat uskaltautuneet kertomaan ehkä jopa salattuja puolia itsestään.

Asiapitoisten osioiden lisäksi kaipaan ehdottomasti paikkaa, missä voi pitää kunnon hepulit. Sinne voi laittaa vaikka niitä eri listoja. K18 myös ehdottomasti.

Onko saitinrakentaja tästä kuinka paljon sulle vaivaa? Kerro jos voimme jotenkin porukalla lyödä päät yhteen ja vaikka sähköpostin avustuksella auttaa sua. Tietotaitoa löytyy näistä ketjuista joka lähtöön.
Mua jo valmiiksi hieman ahdistaa, että tarvitsee valmiiksi päättää minkä osion alle oma kirjoitus kuuluu 😅 Jos aihe hipoo montaakin eri osa-aluetta, niin pitääkö se sitten jakaa jokaisen osioon erikseen? Voin helposti kuvitella tilanteen, jossa samasta kirjoituksesta löytyy shippausta, musiikkiin liittyvää asiaa, omaa elämää ja ehkäpä lisäksi vielä joku videoklippi, joka asiaan liitty.
 
vierailija
Toivottavasti niitä osioita ei nyt ihan hirveästi tule. :D Oon kans tykännyt tuosta vauvan menosta jossa voi keskustella ihan vapaasti samassa ketjussa kaikesta, Kärdestä ja Jokereista ja K&B:stä ym. Toki uutiset ja haastikset ja tälläset asiajutut varmasti hyvä laittaa ketjuina erikseen jotta ne on helposti löydettävissä, mutta liiallinen jaottelu saattaa myös tappaa sellasta tasaisena soljuvaa keskustelua mistä just tykkään ja joka tuo mulle sen yhteisöllisyyden tunteen.
 
vierailija
Heippa toisella palstalla shippimenneisyydestä kirjoittaneelle! Tässä se aiheesta sillä puolen kysellyt ja vastaillut, jatkan tässä vielä vastauksena sen puolen viestiin :)

Fandomista/shippauksesta metatasolla juttelu on munkin mielestä tosi mielenkiintoista! Vaikka näin tän pariin vasta tulleena kirjoittelen aiheesta paljon lyhyemmällä kokemuksella ja hahmotuksella, niin on tosi rikastavaa, että tätä voi lähestyä niin monelta kantilta.

Oon myös kirjoittelut tällä puolella aiheesta aiemmin, joten on tosi kivaa, että keskustelu siitä jatkuu! Edellisen metatason fandomkeskustelun jälkeen, tai sen ed kerran kun aihe oli täällä esillä, niin jäin ministi kaipaan juttelua aiheesta, kun se tuo mulle oman mausteensa kaiken tän muun shippauksen oheen.
Hauskan höpötyksen ja omien elämän avauksien lisäksi nämä keskustelut on ollut mulle yks mieleenpainuva osa täällä ja ehdottomasti yksiä mieleenpainuvimmista ja avartavimmista jutteluista:) Joten iso kiitos myös jälkeenpäin aiemmista viesteistä täällä!

Ja just parasta kertoa ja kuulla aiheesta sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä ja sopivalta<3
 
vierailija
Mua jo valmiiksi hieman ahdistaa, että tarvitsee valmiiksi päättää minkä osion alle oma kirjoitus kuuluu Jos aihe hipoo montaakin eri osa-aluetta, niin pitääkö se sitten jakaa jokaisen osioon erikseen? Voin helposti kuvitella tilanteen, jossa samasta kirjoituksesta löytyy shippausta, musiikkiin liittyvää asiaa, omaa elämää ja ehkäpä lisäksi vielä joku videoklippi, joka asiaan liitty.
En usko että siitä kannattaa ottaa liikaa paineita. Keskustelut menevät monesti luonnollisestikin limittäin ja lomittain, enkä ainakaan itse (tuskin kukaan) odottaa mitään täydellisesti muotoiltua tekstiä. Jos sellainen uusi palsta meille toteutuu, niin samalla rennolla ja hyvällä fiiliksellä kuin tähänkin asti!

Mutta tässä on ajatuksena varmaankin jonkinlainen karkea jaottelu, tyyliin haluan shipata Häärijää/Krisiä* oikein olan takaa, kappas, tuolla on sille paikka, menenkin sinne purkamaan innostustani. Jos sen sijaan mainitsee Häärijän/Krisin muun viestinsä sisällössä jossakin muussa keskustelussa, ei sellainen haittaa. Tai näin ainakin itse ajattelen. Yksi vaihtoehto voi tosiaan olla sellainen yleisketju, johon voisi kirjoittaa silloin jos tietää että viestinsä tulee sisältämään monenlaisia teemoja. Meitä on niin monta kirjoittelijaa täällä, että on varmasti mahdotontakin saada sellaista 100% kaikkien näkökulmasta täydellistä paikkaa.😊

(*vain esimerkki, en tiedä shipataanko näitä :D )
 
vierailija
Miten mulla hykerryttääkin niin tuo Miken tykkäys brother-in-law -kommentista (Mikke oli kommentoinut see u in Helsinki brother tms Bn keikkakalenterikuvaan, ja B vastannut jotain see you brother, niin joku oli vastannut kommentteihin Mikelle että "or brother in law?" tms

Jotenkin lämmittää mieltä, että kommentoi siihen nauruhymiön, oletin että ois jättäny tykkäämättä tai kommentoimatta, niin tällainen kyllä herättää hilpeyttä ja positiivista, että heillä riittää meininkiä ja iloa kommentoida näin
Ja Mikke sai Bojanilta sydämen, punaisen vielä (vieläkin katkerana kusisesta synttärikakku-emojista🤣)
 
vierailija
Heh, yleensä pystyn hyvin olemaan jauhamatta ihmisten kanssa mitään K/JO-kamaa, mutta tänään olin 10 ihmisen illallisilla hienohkossa ravintolassa ja mm. pelasimme jotin kysymyskorttipeliä ja jouduin vastaamaan koko ajan jotain "Slovenian rock music" ja joku alkoi vielä kyselemään kun mainitsin Belgradin-keikan ja tulipa jotenkin nolo fiilis. :D Lisäksi minua alkoi jotenkin eilen nolottaa sikana koko kirjehommani, mutta no, minulla on säännöt että jos joku juttu hävettää liikaa, niin se on pakko tehdä. Ei siis auta kuin kirjoittaa loppuun. En yleensä juurikaan nolostele edes mitään.

- Joymuffin
 
vierailija
Heippa toisella palstalla shippimenneisyydestä kirjoittaneelle! Tässä se aiheesta sillä puolen kysellyt ja vastaillut, jatkan tässä vielä vastauksena sen puolen viestiin :)

Fandomista/shippauksesta metatasolla juttelu on munkin mielestä tosi mielenkiintoista! Vaikka näin tän pariin vasta tulleena kirjoittelen aiheesta paljon lyhyemmällä kokemuksella ja hahmotuksella, niin on tosi rikastavaa, että tätä voi lähestyä niin monelta kantilta.

Oon myös kirjoittelut tällä puolella aiheesta aiemmin, joten on tosi kivaa, että keskustelu siitä jatkuu! Edellisen metatason fandomkeskustelun jälkeen, tai sen ed kerran kun aihe oli täällä esillä, niin jäin ministi kaipaan juttelua aiheesta, kun se tuo mulle oman mausteensa kaiken tän muun shippauksen oheen.
Hauskan höpötyksen ja omien elämän avauksien lisäksi nämä keskustelut on ollut mulle yks mieleenpainuva osa täällä ja ehdottomasti yksiä mieleenpainuvimmista ja avartavimmista jutteluista:) Joten iso kiitos myös jälkeenpäin aiemmista viesteistä täällä!

Ja just parasta kertoa ja kuulla aiheesta sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä ja sopivalta<3
Heippa, mielelläni jatkan keskustelua aiheesta tosiaan! Olen täällä ennenkin näistä shippaukseen liittyvistä jutuista pitkästi kirjoitellut, joten tässä saattaa jonkin verran tulla kertausta edellisen keskustelun aiheista. :D Pahoittelut muuten muille, tää on tosi pitkä viesti, hypätkää suosiolla yli vain!

Kyselit shippimenneisyydestä ja RPF-pareista, ja tämä ei siis ole mulle ensimmäinen RPF-shippi. Kun kerran olen jo aikaisemmin edellisen keskustelun aikana paljastanut sen, niin sanotaan nyt uudelleen, että se edellinen RPF mulle oli Supernaturalin näyttelijöiden shippaus (yleisesti tunnetaan nimellä Cockles). Muutamia muita RPF-shippeja mulla on myös historiassani, mutta niitä en uskalla lähteä avaamaan spesifisyytensä ja fandomien pienuuden takia. RPF ei siis ole uutta mulle, mutta on ehdottomasti ollut vähemmistössä shippaushistoriassani. Ehkä isoin ero tosiaan RPF:n ja ns. tavallisen televisiosarjoihin/leffoihin/kirjoihin perustuvan shippauksen välillä on se, kuinka shippi elää tapahtumien mukana. Toki leffojen ja kirjojenkin canon vaikuttaa shippauksen trendeihin ja siihen, mistä fandom keskustelee ja mitä fandom käsittelee, mutta RPF on vielä vahvemmin mun mielestä reagointia todellisuuteen, ihan luonnollisista syistä. Ja vastaavasti RPF saattaa aika äkkiä lähteä näihin AU-fikkeihin ja ihan omiin kuvioihinsa, jos materiaalia ei ole tarpeeksi tarjolla tosielämässä. Totta kai sitä silloin paikataan kuvittelemalla ihan muunlaisia juttuja tilalle, koska ei se alkuperäinen innostuksen kipinä ihan niin helposti kuole kuitenkaan. Kun sitä shipin elinkaarta kyselit, niin, noh, se voi jatkua ikuisesti, vaikkakin säästöliekillä (Beatles-fandom on ilmeisesti yhä voimissaan, vaikka osa henkilöistä on jo kuolleita), mutta ihan varmasti suurin innostus laantuu vuoden, parin sisään, jos mitään uutta ei shipattavista saada irti.

Tosiaan ehkä isoin ero noissa televisiosarjoihin/leffoihin/kirjoihin perustuvissa fandomeissa on se, että jos esim. sarja on loppunut ajat sitten eikä lisää ole odotettavissa, luonnollisesti vaikka fikkien kirjoittaminen hidastuu. Oman kokemukseni mukaan riippuu täysin fandomin koosta ja aktiivisuudesta, kuinka nopeasti fandom lopulta kuolee vai kuoleeko se ikinä. Vanhat fandomit on vain riemuissaan, jos joku innostuu kirjoittamaan fikkejä vaikka kolmekymmentä vuotta vanhaan kirjaan. Isot fandomit – kuten Supernatural – ei kuole oikeastaan koskaan, vaikka kuinka pitkä aika kuluisi sarjan kuoppaamisesta. Aktiivisimmat fandomit tuppaavat mun kokemuksen mukaan olemaan niillä, joiden fanit ovat tyytymättömämpiä canoniin (alkuperäislähteeseen), ja haluavat korjata sen tekemät virheet (kuten koko Supernaturalin). Toinen vaihtoehto on, että canon itsessään on oikeastaan vain hiekkalaatikko, joka tarjoaa raamit leikkimiselle, ja loputtoman virran uusia tapoja käsitellä canonia tai sen hahmoja tai sen tarinaa tai keinon istuttaa lukijan itsensä maailmaan (esim. Harry Potter; kuka tahansa voi helposti kuvitella itsensä velhokoulun opiskelijana ja maailmaan kuuluvana).

Kyselit kanssa sitä, miten fandom on liittynyt elämänvaiheisiin. Ihan hirveästi en viitsi avata henkilökohtaisuuksien takia, mutta ehkä jotain voin kertoa. Mun ensimmäinen kunnon fandom oli Harry Potter, koska olen oikeastaan just sopivan ikäinen siihen ja olen kasvanut sarjan kanssa aikuiseksi reaaliajassa. Ehkä ymmärrettävästi elin niiden henkilöiden kanssa yhtä matkaa, samat surut ja teiniyden haasteet tuli siinä elettyä (maagisen maailman kautta), ja samalla opettelin kirjoittamista leikkimällä tuttujen hahmojen kanssa. Ja tietysti putosin sitten ihan kilttien gen-fikkien kautta shippauksen puolelle, aloittaen turvallisista ja tutuista heteroparituksista (kirjan hyväksymistä Harry/Ginnystä ja Ron/Hermionesta) ja päätyen tietysti kiehtovamman poikarakkauden puolelle (Harry/Draco). Ja sen jälkeen suurin osa mun shipeistä elämän varrella onkin ollut miespareja, monistakin syistä. :D Harry Potter on historiansa takia kanssa mulle sellainen ikuinen rakkaus, joka aina väliajoin nousee uudelleen luettavaksi, tuttu ja turvallinen fandom (ongelmistaan huolimatta). Kontrastina tälle mulla on sitten ollut lukuisia, lyhytaikaisia fandomeita/shippejä, jotka liitän tiettyyn elämänvaiheeseen tai -tilanteeseen; esim. ensimmäisenä yliopistovuonna olin hyvin ahdistunut ja hain muuta miettimistä hakeutumalla fandomin pariin, tässä tapauksessa Death Noten maailmaan. Riippumatta oikeastaan siitä mitä siinä fandomissa shippaa, kaikki parit ovat todella kieroutuneita, epätasapainoisia ja toksisia, mikä varmaan meni hyvin yhteen silloisen mielentilani kanssa.

Huh, pahoittelut pölinästä. Mielelläni jatkan toki juttua, jos tämä fandomhistorian läpikäynti tai mikä tahansa muu fandomin metakeskustelu kiinnostaa!
 
vierailija
Miten mulla hykerryttääkin niin tuo Miken tykkäys brother-in-law -kommentista (Mikke oli kommentoinut see u in Helsinki brother tms Bn keikkakalenterikuvaan, ja B vastannut jotain see you brother, niin joku oli vastannut kommentteihin Mikelle että "or brother in law?" tms

Jotenkin lämmittää mieltä, että kommentoi siihen nauruhymiön, oletin että ois jättäny tykkäämättä tai kommentoimatta, niin tällainen kyllä herättää hilpeyttä ja positiivista, että heillä riittää meininkiä ja iloa kommentoida näin
Onko tämä Mikken kaikkien aikojen ensimmäinen shippausaiheinen somereaktio? :) MRS = 3
 

Yhteistyössä