aikaistuneet aamuherätykset

  • Viestiketjun aloittaja nallukka
  • Ensimmäinen viesti
nallukka
Mitähän nyt pitäis tehä? 9,5kk ikäinen tyttö on unikoulun käynyt ja alkoikin nukkua yöt hyvin. Heräsi aamulla n 6-7 aikaan. Nyt kuitenkin parina yönä on herännyt taas 5 aikaan aamulla. Ennen imetin aina silloin 6-7 aikaan kun heräs,mutta nyt ku herää jo viideltä,niin en taas haluais opettaa häntä yötissille. Pelkään että koko aika herää aiemmin ja aiemmin.
Nukkumaan menee siinä puoli kasin-kasin aikoihin. Eilen sitte kokeilin valvottaa vähän pidempään, ja mentiin nukkumaan n.klo 21. Silti heräs viideltä.
Huoneessa on pimennysverho, joten valokaan ei häiritse unia.
Ennen nukkumaan menoa saa iltapuuron n.1dl ja ilta maidon rinnasta. Pitäisköhän puuron määrää nyt lisätä,herääköhän hän nälkäänsä vai muuten vaan? On meinaan ihan pirteä kun herää. Muuten nukkuu koko yön hyvin heräämättä.
Olen tassutellut hänet silloin viideltä uudelleen uneen,mutta hän itkee n tunnin ennenku nukahtaa uudelleen. Nukkuu sitten vielä n 1½-2h.
Pitäiskö vaan jatkaa tassuttelua,kunnes oppis nukkumaan pidempään aamulla, vai annanko maitoa, jos hänellä onkin nälkä?
 
Meillä on sama homma, tyttö nyt reilut 9kk. Syö tuhdisti puuroa illalla ja vielä tissiä päälle ja silti saattaa herätä 5 aikaan aamuyöstä hillumaan. Menee nukkumaan klo 21 ja normaalisti herää 7-8. Ei joka aamuyö herää mutta pari kertaa viikossa. Herää tosiaan viideltä aamulla ihan pirteänä, pari kertaa nousen ja laitan hänet takaisin makuuasentoon ja peiton päälle ja kömmin itse takaisin sänkyyn. Sitten en ole huomaavinanikaan, siellä se naureskelee ja juttelee, repii pinnasängyn suojia ja möyrii yksinään. Saattaa tunninkin siellä melskata kunnes nukahtaa uudelleen. Jos meinaa kitistä niin sanon aika napakasti että hyss nyt nukutaan ja käännän kylkeä. Ei kannata ottaa pinniksestä pois, luulee vielä että on oikeasti aamu :)
 
nallukka
Kiitos vastauksista.Siinähän se onkin kun meidän tytteli alkaa itkeä (hysteeristä huutoa) heti kun on herännyt. Minua ei haittais jos hän vaan siellä juttelis itsekseen,mutta ku ei. Ja sitä huutoa kestää sen tunnin ennenkuin nukahtaa. Ja jos syliin ottaa välillä,niin ei meinaa siinäkään rauhottua. Vasta sitten kun kävelee,niin rauhottuu. Ja kun laitan takas sänkyyn,niin alkaa taas huuto. Tänä aamuna en nostanut pois ollenkaan,niin siitä huolimatta on aivan virkkuna ja huutaa... :eek:
Syö näin: aamulla puuro,päivällä soseateria jossa lihaa. n 5-6 aikaan illalla toinen soseateria jossa lihaa. Illalla puuro. Imetystä n4-5 kertaa päivässä. Paitsi ei öisin.
Lisää neuvoja kaivataan. =)
 
Itse lisäisin puuron määrää. Meillä saa maitoa noin 1-2h ennen iltapuuroa, jonka saa juuri ennen nukkumaan menoa ja sitä puuroa syö paljon. Teillä mennään myös aikaisin nukkumaan, siitäkin voi johtua. Itse lisäisin ruokaa ja myöhentäisin nukkumaanmenoa.
 
Mä olen todennu, et ainakaan meillä ruoan määrällä ei ole suurta merkitystä unen määrään. Tyttö on 10kk ja välillä syö hyvin ja välillä huonommin. Silti yörytmi on lähes aina sama, oli vatsa ihan täysi tai sitten vähemmän täysi. Nukkumaan mennään klo 20 aikaan ja yleensä vartin päästä tyttö on unessa. Joskus saattaa herätä jo viiden kieppeillä, mut en ole huomaavinaankaan ja aikansa touhuttuaan jatkaa uniaan. Joskus on hereillä jopa tunnin, joskus vähemmän. Pari kk sitten heräsi aina suurella huudolla, joka ei meinannut loppua jos ei nostanut sängystä pois. Mutta aika nopeasti oppi siihen että huutoon ei vastata ja että sängystä ei silloin vielä nousta. Ja nykyään siis saattaa vähän sängyssään protestoida, mutta kun huomaa että kukaan ei reagoi, niin rauhottuu tutkimaan omiaan ja lopulta nukahtaa uudelleen. Ja oli tyttö viiden aikaan hereillä tai ei, niin meidän aamut alkaa klo 6-7.

Eli oma neuvoni on että vaikka lapsi huutaakin, niin älä ragoi. Muuten lapsi oppii palveluun, että sängystä pääsee pois heti kun aamulaulun kajauttaa.
 

Yhteistyössä