aikaisin liikkeelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MissR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MissR

Vieras
Nyt 7 kk ikäinen poikani on aivan pienestä pitäen ollut tosi kova ""hyörimään ja pyörimään"", touhuamaan, ""riehumaan"". Omassa sängyssään riehui jo reippaasti alle kuukauden vanhana niin kovasti, että sukat ja housut tippui jalasta... Tuolloin kaikki sanoivat, että poika lähtee varmasti ajoissa liikkeelle, ja niin kävikin. Puolen vuoden vanhana poika oppi konttaamaan (ei ryöminyt ollenkaan missään vaiheessa), istumaan ilman tukea ja nousi saman tien myös seisomaan, ensin omassa sängyssään vajaan puolen vuoden ikäisenä, sitten heti kaikissa mahdollisissa paikoissa. Nyt jo kävelee jonkin verran tukea vasten. Ja jos sama tahti jatkuu, niin varmasti kävelee 9 kk ikäisenä jo kovaa vauhtia ilman tukea.

Poikani on utelias, kaikesta ""kielletystä"" erittäin kiinnostunut (mm. uuninluukku, johdot, kengät jne jne), erittäin sosiaalinen, on lähes koko ajan menossa/vauhdissa, kotona ei tunnu pysyvän juuri hetkeäkään paikallaan. Kylässä tai kerhossa ei ole ollenkaan niin vilkas kuin kotona, siellä istuu kiltisti paikoillaan ja leikkii leluilla (ennen näkemättömät/pojalle uudet lelut, tietty kiinnostaa...).

Ihmettelen hieman miten poikani on noin vilkas ja kova menemään, kun sekä minä että mieheni olemme aika rauhallisia luonteiltamme. Miehen puolen suvussa on tosin joitakin aikaisin liikkeelle lähteneitä lapsia ja vilkkaitakin lapsia, mutta tietääkseni kukaan ei ole ollut näin pienenä jo näin vilkas kuin poikamme on. Hieman pelottaakin, että onko poikamme aivan terve. Jokin ADHD-oireyhtymä (ylivilkkautta, keskittymishäiriöitä) tulee mieleen kun poika on niin vilkas ja kova menemään ja touhuamaan. Toista hänen kaltaistaan vauvaa en ole tavannut... Mutta tiedän kyllä, että lapset ovat omia persooniaan, jotkut lähtevät aikaisin, jotkut myöhään liikkeelle, ja yleensä ne vilkkaammat lapset juuri lähtevät liikkeelle aikaisin, ja päinvastoin. Mutta aina sitä vain on omasta lapsestaan jotenkin huolissaan, poikkesi kehitys jossain suhteessa sitten suuntaan tai toiseen. :(

Kysyisinkin, onko kenelläkään muulla lasta, joka on ollut pienestä pitäen tosi vilkas ja kova liikkumaan, ja lähtenyt aikaisin liikkeelle?? Tai päinvastoin, lähtenyt myöhään liikkeelle? Mitä olette asiasta ajatelleet, oletteko pelänneet että vauva ei ole terve?

Mua ainakin hirvitti kun lapsi lähti kävelemään 9 kuisena.. pienen jalat kun ei oikein vielä ole vahvistuneet ja nyt onkin vähän ""länkisääret"" mutta ihan terve lapsi on kumminkin=)

kyllä uskoisin vauvasi olevan aivan terve.
lapsia kiinnostaa kaikki ja varsinkin ne mitkä ei saisi kiinnostaa,kuten jotain mainitsitkin.
muistan kuopukseni roikkuneen verhoissa ja söi kaikkea mitä eteen sattui,kengät,johdot kaikki.
oma äitini on kertonut minun olleen todella vilkas,nousin seisomaan 7kk ja käveleen lähdin 10kk:na ja mielestäni olen aivan terve.

Hyvin on samanlainen pakkaus teillä kuin meillä tuo poika. Tosin meidän oma alkoi kontata 7kk.n iässä, käveli 9kk.n iässä jne... Nykyään reilun vuoden vanhana on tosi villi, mutta kaippa lapsilla on vaan erilaisia persoonia. Jo mahassa ollessaan tämä vaavi riehui niin, että ultrauksen jälkeen kirjoitettiin: ""erittäin vilkas sikiö"". Maailmaankin kiirehti kuukauden etuajassa..Monet kerrat jo tuolloin raskausaikana vitsailimme, että on sillä varmaan ainakin adhd. Tosin nyt en kyllä vielä moisia murehdi. Ihana lapsi juuri tuollaisena touhupakkauksena;)

Meillä kans vähän samantyyppinen. Oppi konttaamaan 6 1/2 kk. Ei kunnolla ryöminyt koskaan. Nousi seisomaan tukea vasten samoihin aikoihin. Nyt oppi vajaa 8kk nousemaan pienelle pallille ja yrittää lähteä liikkeelle tukea vasten. Jonkin verran vielä varvastaa.

Ei oo käynyt mielessäkään et olis epänormaalii. Kiva on ollut seurata kehitystä. Pieni ´pelko´on välillä käynyt että tytöstä tulee aika villi. Omaa tahtoa on meinaan alkanut jo löytyä.

meillä 3 päivää vaille 8 kk tyttö ja viikko sitten tiistaina oppi konttaamaan, seuraavana päivänä nousi jo pystyyn sohvaa vasten eli kiire on täälläkin ettepäin. Tsypy oli jo 1 kk lähtien tosi jäntevä(niin ainakin neuvolassa sanoivat, oma kokemus tasan nolla, koska esikoinen). Itse lähdin kävelemään 9 kk, voi olla että siinä meidän kultsi äitiinsä tullut :-). Yksilöitä me ollaan kaikki. Muutama päivä sitten yksi vanhempi nainen kaupassa kertoi kuinka yksi hänen pojistaan(5 kpl yhteensä) oli lähtenyt kävelemään 7 kk ja vieläkin on ""terve"" tyyppi!

Meidän tyttö oli tosi aikainen liikkuja, 4kk iässä kummastuttu ryhmäneuvolassa muita ryömimällä...kääntyili molempiin suuntiin 3kk iässä ja 1kk iässä oli aina kyljellään :-) Konttaamaan kunnolla alkoi 7kk isässä ja samoihin aikoihin nousi tukea vasten ylös ja viikkoa myöhemmin käveli tukea vasten. Aina menossa, ei ikinä viihtynyt missään sitterissä yms, touhua piti oll! Minä olen luonteeltani rauhallinen eikä mieskään kauhea säheltäjä ole (?).

Mutta...! Tyttöpä ei alkanutkaan kävellä ilman tukea aikaisin kuten oletettiin! Nyt on jo 1v ja 1kk eikä vieläkään kävele kuin tuen kanssa, joten voi olla mahdollista että tuo vauhti vähän hidastuu..tosin ääretön säpeltäjä tyttö on vieläkin mutta kävelemään ei lähde. Pikkusormesta pitää taluttaa :-) Oppi kyllä sitten outoja juttuja aikaisin, kuten potalla käynnin 9kk isässä. Nyt on lähes päiväkuiva jos vaan jaksaa käyttää heti ruokailujen jälkeen ja heti kun tyttö osoittaa tai ääntelee niin että on hätä.

Ihania vesseleitä nämä lapsukaiset :-)

tsemppiä pienen kanssa, varmasti kaikki on hyvin ja ei ole tosiaankaan kyse mistään muusta kuin vilkkaasta luonteesta ...

Minä olen ollut vauvana tuollainen häsläri joka käveli hyvin 9kk ikäisenä, mutta vanhempien mukaan olin kyllä hyvin rauhallinen lapsi vähän myöhemmin. Nyt aikuisena mitä rauhallisin. Joten ap, en vielä huolehtisi tuosta vilkkaudesta :)

Tuo on muuten totta mitä sinna kirjoitti, tuo tukea vasten kävely-vaihe voi kestää todella pitkään tai sitten todella vähän aikaa (kuten esim itselläni aikanaan). Oma poika kääntyi vatsalleen vasta 4,5kk iässä, lähti konttaamaan (ei ryöminyt ollenkaan) 7,5kk iässä, ja oppi kävelemään tukea vasten 8kk iässä, ei siis mitenkään aikaisin enkä ikinä olisi uskonut että reilun kahden kuukauden päästä kävelisi ilman tukea hyvin! Ekat askeleet ilman tukea otti kun oli 9kk 3viikon ikäisenä eikä 10,5kk iässä kontannut enää ollenkaan. Ja nyt 1v1kk menee hurjaa vauhtia.

Yhteistyössä