aikainen herääjä

mulla tuo 1v 1kk herää 6 aikaan joka aamu.joskus myöhemmin joskus aiemmin.tätä jatkunut 3kk.
sillä monen aikaan illalla menee nukkumaan ei ole merkitystä mutta tuntuu että korvaa sitten yöunta päiväunilla.nukkuu yhdet unet 1-3 tuntia.
mitä tekisitte?pitäiskö alkaa herättämään 2 tunnin jälkeen päiväunilta että uni alkais siirtymään yöhön vai onko parempi olla tekemättä mitään?
 
Mun mielipide
Eikös 0600 ole jo aamu? Ja jos kerran herää siihen aikaan,meni sitten mihin aikaan vaan yöunille,niin laita ajoissa yöunille,jotta ehtii nukkua kunnon yöunet.Yli 2h päikkäreitä ei ole tuon ikäiselle liikaa,moni tuon ikäinen nukkuu vielä kahdet päikkärit.
 
niin no kyllä välillä nukkuukin kahdet unet mutta en mä voi laittaa yöunille kovin aikaisin koska ei nukahda.
onhan se kello 6 aamu mutta ei nyt olis liikaa vaadittu jos nukkuis 7 asti.tuntuu että kaikilla lapset nukkuu 12 tuntia yössä eli suunnilleen 20-8...
 
Meillä samantapainen tilanne. Tyttö n. 1 v 2 kk. On oikeestaan koko alkuvuoden herännyt klo 6. Tää ois sinänsä mulle ok, mutta kun nyt eilenkin hän sit temppuili nukkumaanmenon kanssa. Kauheella huudolla nukahti klo 21. Yleensä menee nukkumaan 20 eli nukkuu klo 20-6, kymmenen tuntia, mikä siis mun mielestä ok, MUTTA joskus on tällasta että yöunet jää johonkin yheksään tuntiin ja sit korvais niitä päiväunilla. Yleensä päiväunet pari tuntia. Oon kans miettinyt, pitäskö herättää se jollain lempeellä konstilla, jos meinaa nukkua yli 2,5 tuntia, kun sit yöunet jää niin lyhyiks.
 
Meillä saman ikänen poitsu ja sama rytmi,illalla laitan nukkumaan kahdeksalta ja aamulla herätään tasan kello kuusi,päivällä nukutaan kahdet päikkärit 10-11.30 ja 15-16.30 .Ennen kesäaikaan muuttumista
meillä herättiin viideltä joten olen jopa tyytyväinen tähän nykyiseen ja olishan se kiva nukkua varsinkin viikonloppuisin joskus pidempään .Pitää odottaa kun nuo päiväunet vaihtuu yksiin jos siitä ois vaikka apua.Meilläkin muuten ihan sama mihin aikaan laittaa illasta nukkumaan ei mitään vaikutusta aamu heräämiseen.
 
pipana
en tiiä oisko teil sama tilanne mut meillä poika on yleensä nukkunut hyvin n.8 asti ja tossa kuukausi sitte alkoi heräilemään just kuuden aikaan ja joskus aikaisemminkin eikä enää nukahtanut,mut meillä pulma ratkes sillä kun ostettiin pimennys verho!kun huone pysyi pimeänä meillä nukutaan taas 8-9asti.kandee kokeilla!
 
Greippi
Jaa niin kenellä vauvat nukkuvat klo 8 saakka? Kaikilla muilla?

Kyllä melkein kaikki vauvat aloittavat aamunsa aikaisin, klo 6-6.30 ja jos seitsemään saa nukkua, niin silloin on kyllä jo tosi luksusta. Kohtalotovereita on paljon.

Minulla on periaate, että viidellä alkavat luvut ovat yötä ja kuudella aamua. Useimmiten meillä sitten herätään, kun kello on 6.0jotain...
 
noh tarkotiin kaikilla muilla omien ystävien lapsia ja mitä nyt täällä on lukenut.mun aamu alkaa 7 ja kaikki sitä ennen on yötä =) tämäkin on siis makuasia.kyselin neuvoja siksi koska mielestäni yöunet jää lyhyiksi.
kiitos vastanneille!
 
Sama homma, meinasinpa tehdä aloituksen samasta asiasta...Lapsi 1v3kk ja nukkuu aika säännöllisesti 20-6. Päivällä nukkuu 1h-1.5h. Eli ei tule edes 12h täyteen vuorokaudessa! Illalla on kokeiltu myöhäisempää nukkumaan laittoa, mutta siitä ei ole ollut apua. Päiväunista ei voi myöskään supistaa koska nukkuu niitä aika vähän. Meillä on pimennysverho ja huone on siten täysin pilkkopimeä, mutta sekään ei ole auttanut...ilmeisesti näinkin pienet vaan joko on tai eivät ole aamuvirkkuja.
 
Meillä meni koko eka vuosi niin, että Onni heräs 4-5 aikaan JOKA AAMU! Ekat tirsat otettiin sitten 7 maissa, kun muuta vasta heräili. Jonkun aikaa meni sitten niin, että saatto nukkua jopa seiskaan saakka, mutta paluu vanhaan tuli aika pian. Pikku hiljaa alko sitten nukkua aamulla pidempään ja nyt nukkuu 7-9 asti viikonloppuina. Yleensä tossa kasin maissa herätään viimestään.
Mä olin aikas väsy vuosi sitten, mutta noi aamutirsat autto kyllä pikkasen.
Nukku siihen aikaan 2 päikkärit.
Meillä autto aika. Meilläkään ei auttanu, vaikka olis valvottanut illalla.

Koittakaahan jaksaa!!
 
kili
Sama homma. Poika nyt reilu 1v. ja on herännyt vuoden alusta aina klo 6 aamulla ja joskus jo 5.30. Nukkuu kyllä aina kahdet ja joskus jopa kolmetkin päivikset. Mua ei haittaa tämä nykyinen rytmi vaikka oenkin aamuäreä... Hyvä vaan töihinlähtöä ja pojan hoitoonvientiä ajatellen kun totutaan aikaisiin aamuihin. :)
 
no onhan mulla "kohtalotovereita".se on vaan sitä että kun just pääsi vauva-ajasta ja öistä alkoi tulla ehyemmät niin samalla odottaa että alkaa nukkumaan pidempään...sitten kun niin ei käykään niin turhautuu.ei voi mitään!
tänä aamuna neiti nukkui sentään 6.30 asti ja isi hoiti puol 8 asti ja äiti sai nukkua =)
 
Mikäköhän tossa vuoden alussa on, kun meidänkin tyttö alkoi herätä vuoden alusta lähtien kuuden aikaan. Sitä ennen nukkui 8-9:ään asti. Ja aivan sama, moneltako laittaa illalla nukkumaan, ei auta. Päiväunetkin usein vain vähän reilu tunnin.
Eihän siinä muuta, mutta kun ajateltiin toista lasta jossain vaiheessa niin mites sitä jaksaa sit herätä niin aikaisin, jos toisesta tulee samanlainen (tai pahempi!) yöherättelijä kuin esikoisesta. Hirvittää! Yleensähän ihan vauvat menee nukkumaankin vasta pikkutunneilla.
 
Äiti -76
Mukavaa luettavaa, varsinki ku olin ihan varma et meillä herätään yli aikasin. Meillä siis nukutaan oikein juhlallisesti. Heräillään 7.30-8. Nukkumaan neiti menee 21-21.30.
 
Meidän 1-vee nukkuu sit ilmeisen paljon. Nukkumaan menee n. klo 21 ja nukkuu 11-12 tuntia, yleensä heräämättä kertaakaan. Aamulla nukkuu vaihtelevasti 8-9 asti riippuen siitä mihin aikaan uni on illalla tullut. Päivällä nukkuu max parin tunnin unet. Kaikki kauhistelee sitä kun hän voi nukkua välillä klo 9 astikin. Kuulemma se on tosi huono juttu sitten kun menee hoitoon. En jaksa vielä miettiä sitä, koska hän ei ole hoitoon menossa pitkään aikaan. Ihanaa, että saa aamulla rauhassa syödä aamupalan ja tehdä vähän kotihommia. En aio väkisin herättää häntä ja yrittää opettaa uutta rytmiä, kun tämä toimii ihan hyvin.
 
Miskan äiskä
Meillä ainakin aikuisen rukkaamat ajat ovat vain pahentaneet tilannetta, joten olen vain sitten soputunut tilanteeseen ja ajatellut sen menevän ohi ajan kanssa. Nyt on myös valoisaa jo aamulla, joten sekin alkaa vaikuttaa heräämiseen monilla lapsilla. Meillä on nyt talven aikana herääminen menny myöhäisemmäksi lapsen kasvaessa, joten toivoa on.
 
hoponpoppoo
meidän neiti on herännyt 5 kk asti joka aamu 5.00-5.30 välillä.........

enää en edes yritä saada nukkumaan pidempään sillä se taistelu on TURHAA!!!!


ja hoitoonkin on nykyisin herätettävä klo 5.00 jos ei muuten ole vielä herännyt!!
 
well
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 09:37 HeMa05 kirjoitti:
niin no kyllä välillä nukkuukin kahdet unet mutta en mä voi laittaa yöunille kovin aikaisin koska ei nukahda.
onhan se kello 6 aamu mutta ei nyt olis liikaa vaadittu jos nukkuis 7 asti.tuntuu että kaikilla lapset nukkuu 12 tuntia yössä eli suunnilleen 20-8...
täällä herätään joskus kans kuudelta. mutta pääsääntöisesti 6.45-7.00 ja sekin tuntuu hirmu aikaselta. mitkään kikkailut ei ole noiden päiväunien kanssa toimineet. nukkuu päiväunet tai ei herätys on samoihin aikoihin. jos ei nuku päikkäreitä niin menee yöunille klo19 ja jos nukkuu niin klo 21 aikoihin. poika on jo 2v10kk. mut meillä on tää rytmi ollut jo reilu vuoden vanhasta.
itekkin on pakko olla viimestää kymmeneltä nukkumassa muuten väsyttää sitten koko päivän.
 
well
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2006 klo 10:03 Miskan äiskä kirjoitti:
Meillä ainakin aikuisen rukkaamat ajat ovat vain pahentaneet tilannetta, joten olen vain sitten soputunut tilanteeseen ja ajatellut sen menevän ohi ajan kanssa. Nyt on myös valoisaa jo aamulla, joten sekin alkaa vaikuttaa heräämiseen monilla lapsilla. Meillä on nyt talven aikana herääminen menny myöhäisemmäksi lapsen kasvaessa, joten toivoa on.
meillä hommattiin toi pimennys rullaverho sillon kun poika oli vajaan vuoden. oli kevät aikaa ja poika alkoi heräämään neljän viiden aikaan aamulla kun oli niin valoisaa. viikon verran päiviteltiin et miten tässä jaksaa herätä neljältä jo ylös. mutta toi verhon osto auttoi sitten että poika nukkuu sinne lähemmäs seitsemää.
 
well
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2006 klo 10:03 Miskan äiskä kirjoitti:
Meillä ainakin aikuisen rukkaamat ajat ovat vain pahentaneet tilannetta, joten olen vain sitten soputunut tilanteeseen ja ajatellut sen menevän ohi ajan kanssa. Nyt on myös valoisaa jo aamulla, joten sekin alkaa vaikuttaa heräämiseen monilla lapsilla. Meillä on nyt talven aikana herääminen menny myöhäisemmäksi lapsen kasvaessa, joten toivoa on.
meillä hommattiin toi pimennys rullaverho sillon kun poika oli vajaan vuoden. oli kevät aikaa ja poika alkoi heräämään neljän viiden aikaan aamulla kun oli niin valoisaa. viikon verran päiviteltiin et miten tässä jaksaa herätä neljältä jo ylös. mutta toi verhon osto auttoi sitten että poika nukkuu sinne lähemmäs seitsemää.
 
aapeli6
Meillä myös aamukukkujia molemmat pojat 2v2kk, 5v2kk. Nukkuvat 10 tunninyöunet. Menevät 20-20.30 nukkumaan ja heräävät 6-6.30.
Muuten se ei kamalasti haittaa, mutta kun töihin täytyy lähteä ja oma kello soi 6.10 niin ei jää aamusta omaa aikaa ollenkaan, kun molemmat pojat jo hereillä. Nuorempi nukkuu päiväunet 1,5-2h.
Molemmat pojat ovat aina heränneet aikaisin ja kateellisena tuttavaperheelle olen sivusta seurannut kun he heräävät viikonloppuisin vasta 9 aikaan, lapset 1v5kk ja 5v2kk.
Heillä vanhemmatkin ovat kovia nukkumaan. Meillä taas miehen kanssa vähempikin uni riittää, minä tosin haluasin lökötelllä aamuisin, mutta siihen ei valitettavasti ole mahdollisuutta.
 

Se onko 6 aamu kenellekkin on minusta sivuseikka. Minusta kannattaisi pikemminkin kysyä herääkö lapsi väsyneenä? Meillä neitillä ikää 1v5kk ja alko tässä uhman myötä 5-7 aikaa heräämään aivan karmeseen itkuun ja ihan rätti poikki väsyneenä. Sitkeesti vaan laitettiin makuulle, kuttelin" nyt nukutaan, ei hätää, äiti tässä" pienellä hiljasella äänellä. Laitto vastaan laitoin vaan aina uudestaa makuulle ja tarjosin rättiä.. unikaveria. Alettiin myös illasta pitämään hereillä pikkusen pitempään. N. 3-4 päivää meni ja nyt herää 7 aikaan tyytyväisenä. Liittyisikö uhma/tahtoikään??
 

Yhteistyössä