Aika messevä särky, poistettiin eilen kaikki hampaat..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Krista38
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan kauheeta :o

Mulla on myös hirveä hammaslääkäripelko, mutta pakkohan siellä on käydä. Ennen toimenpiteitä saan dipamin esilääkityksenä. Mä nään painajaisia että multa revitään hampaat suusta ja sä teet sen vapaaehtoisesti!

En ole koskaan ymmärtänyt miten joku voi pelätä hammaslääkäriä niin paljon että luopuu mieluummin hampaistaan. Mua pilalle menneet hampaat ja hampaattomuus pelottaisi paljon enemmän. En sano tätä millään pahalla, mietin vaan.

Moni häpeää mennä hammaslääkäriin. Monilla on myös huonoja kokemuksia kuinka hammaslääkärit ovat haukkuneet aiemmin hampaat ja siitä tulee sitten se pelko mennä uudestaan.

Luulis että jis pelkää hammaslääkäriä niin olis motivaatio kohdillaan hampaiden hoitoon.. Mutta tossa taitaa olla myös pelko koko hampaiden koskemiseen, jos antaa vaan mädäntyä suuhun.

Niin, paitsi että vaikka 10-20 vuodessa kerkee suuhun tuleen vaikka mitä, hammashygieniasta huolimatta, jos ei käy lääkärissä. Että ei se välttämättä hoidosta johdu.

Mua on koitettu hoitaa diapamilla. Se ei sitä pelkoa poista.

Ja tästä nyt on ihan turha vääntää ja kääntää, paremmat varmaan tekarit on kun risat hampaat ja jatkuvat säryt. Kyllä mä sen tiedän että hammaslääkärissä pitää edelleenkin käydä ikeniä tarkistuttamassa mutta eipä poraa ja puuduta ja juurihoida huonolla puudutuksella ja revi hampaita irti kun vähän on lohjennu. Eikä pelottele kuinka monta kertaa juurihoitoa on vielä luvassa, viimeksi 16v siten sanoivat että n.30x

Onneks ite kohtasin pelkoni ajoissa, niin en joutunut tuohon pisteeseen. Mitään hammashoidossa niin paljoa pelkääkään kuin hampaiden poistoja. Juurikin tuon jälkisäryn vuoksi.... Nykyään voin ihan hyvin käydä hammaslääkärissä ilman rauhottavia.

Itsellänikin hammaslääkäripelko ollut, mutta kun ensimmäistä kertaa astuin yksityisen hammaslääkärin ovesta sisään, pelko kaikkosi. Ihan erilainen tunnelma kuin inhottavassa julkisessa hammashuollossa.

[QUOTE="Ööh";29957505]Luulis että jis pelkää hammaslääkäriä niin olis motivaatio kohdillaan hampaiden hoitoon.. Mutta tossa taitaa olla myös pelko koko hampaiden koskemiseen, jos antaa vaan mädäntyä suuhun.[/QUOTE]

Voi kuule. Kylla on harjattu ja langattu ja purskuteltu enemman kuin tarpeeksi... Toki on ihmisia, jotka ei kay hammaslaakarissa ns. ikina ja siltikaan ei ole mitaan ongelmia. Sitten on meita, jotka saa reikaa reian peraan, vaikka kuinka huoltaisi. Ja kun sita rataa menee vaikkapa 13 vuotta (kuten minun kohdallani), niin alkaa olla aika hirvea tilanne.

Valtaosa ihmisista osaa kylla reagoida silla tavalla hammaslaakaripelkoisen ongelmiin, etta on omiaan lisaamaan koettua hapeaa ja noyryytysta. Minunkaan kavereista tai perheenjasenista ei juuri kukaan tieda millaisessa kunnossa suuni on pahimmillaan ollut ja kuinka monta implanttia suussani nykyaan majailee. Ei viitsi kertoa, kun sen hyijailyn ja kauhistelun ja ihmettelyn maara on aikamoinen.

Itsellänikin hammaslääkäripelko ollut, mutta kun ensimmäistä kertaa astuin yksityisen hammaslääkärin ovesta sisään, pelko kaikkosi. Ihan erilainen tunnelma kuin inhottavassa julkisessa hammashuollossa.

Niin totta! Ja viela kun menin pelkopotilaisiin erikoistuneelle klinikalle, niin sehan ei ollut juuri yhtaan kamalaa. (Tosin niilla hinnoilla ei kuulukaan olla.)

Joillakin ihmisillä hampaat vaan reikiintyy vaikka niitä kuinka hoitaisi.
Lisäksi moni haukkuu sellaiset vanhemmat neuroottisiksi ja ylihuolehtivaisiksi, jotka ovat tarkkoina siitä, ettei lasta suudella suulle, ettei lapselle anneta samalla lusikalla ruokaa kuin millä vanhempi itse on syönyt, jottei lapsi saisi kariesbakteeria. Näitä ketjuja löytyy tältäkin palstalta useampia. Usein on se ylimielinen ajatus, että ei mitään kariesta tarvitse pelätä, että kyllä se pysyy loitolla, jos hampaista vain huolehtii.

Mutta sekään ei kaikille riitä. Joillakin hampaat reikiintyvät siitä huolimatta, vaikka harjaisi, hoitaisi, söisi ksylitolipurkkaa ja käyttäisi hammaslankaa päivittäin.
Siksi onkin kummallista, että moni haluaa sen karieksen omille lapsille tartuttaa eikä edes yritä estää sen tarttumista. Jos kariesbakteeria ei saa elämänsä ensimmäisten noin 3 ikävuoden aikana, se harvemmin enää tarttuu myöhemmin.

Hammaslääkäriin ei ole kaikkien helppo mennä, monilla on huonoja kokemuksia hammaslääkärissä käymisestä.

Itse kävin juurikin tällä viikolla hammashoidossa joka tehtiin nukutuksessa, hammaslääkäripelkoihin erikoistuneella klinikalla. Aiemmin minua hoidettu vain kunnallisella puolella ja sen "jälkiä" mm. tuolla hoidettiin. Kaikki on nyt ok pieniä vikoja lukuunottamatta. Mutta harmi jos oikeasti sinun tilanteesi oli niin paha että kaikki meni..

Mä kävin just juurihoidossa, eikä ollut yhtään kamalaa. Lääkäri puudutti huolellisesti ja viritteli silikonisuojan niin, ettei suuhun ja nieluun valunut mitään.

Mutta mulla ei olekaan kammoa, joten en voi arvostella. Mun enolta poistettiin myös kaikki hampaat ja nyt elää onnellisena tekareidensa kanssa. :)

Toivottavasti tuo 38 ei tarkoita ikääsi, koska jos 38-vuotiaalla on tekarit niin säälittää kyllä. En usko, että se edes on mahdollista. Taitaa olla syntymävuosi.

Minulla se kammo alkoi juurikin juurihoidosta. Kolme puudutusta ja adrenaliinipiikki ja silti tuntui niin etten kestänyt, ja lopulta hammas "kuoletettiin" ja revittiin pois. Olin silloin noin 24 v. Päätin että oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun menetän hampaani!

Ennenvanhaan pari sukupolvea sitten oli kuulemma yleinen rippilahja teineille tekohampaiden maksaminen...

Mutta hurjalta kuulostaa että nykyaikana, etenkään kERRALLA, poistettas kaikkia hampaita o.o huhhuh.

Iteki oon karsean hammaslääkäripelkoinen. vasta tänävuonna sain mentyä ekaa kertaa kuuteen vuoteen lääkäriin, sitten teiniän. Mä vaan satun olemaan niitä onnekkaita joilla hammaslluu/syljen laatu on optimaalinen - vaika juon hiilihappojuomia päivittäin ja vedän suklaata lähes päivittäin (jo vuosia näin tehty) niin mulla ei ollu tarkistuksessa reiän reikää, vain himpun verran hammaskiveä :P
Mutta kauhulla menin lääkäriin, pelotti ihan kamalasti et jos niitä reikiä on... yksityiselle menin ja tarkistin kauheen tarkkaan netistä ko. lääkärin "mainetta", että olisi mahdollisimman siedettävä käynti. Olikin kyllä tosi kiva lääkäri onneksi :)

tääläkin yritetään hampaita hoitaa ja kuukausittain juosta lääkärissä. mutta kun vaan reikiintyy suuhun ja revitään sitä mukaan pois. krista38 blogisi kiinnostaisi ja se mitä tämä homma maksaa kun tulee olemaan itselläni edessä lähivuosina.

Tuo hampaiden poistaminen maksaa normaalin päiväkirurgisen hinnan oisko vajaan 80€+yö minkä vietin osastolla. Pääsin siis lähetteellä sairaalaan.

Ja ikää tarkoittaa tuo 38. Valitettavasti.

En tiedä onko yleistä mutta näin tehtiin myös mun äidille n. 10 vuotta sitten....kauhee operaatio mutta ei ollut kait muuta vaihtoehtoa. Äidille yritettiin aiemmin ruuvihampaita yms mut eivät pysyneet...tosi paha ongelma oli tällä suunsa kanssa vaikka kävi hammaslääkärissä