Aika mahtava yllätys mun mieheltä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihanayllätys70
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan kuin ap:n mies pitäisi ap:ta jonain lapsena tai olisi tämän edunvalvoja tai esiliina.
Kyllä mä tasan tarkkaan tiedän jos meillä on joku säästökohde.

No, hienoa kun rahaa löytyi, mut kateellinen en ole.

Tai sitten et sä osaa vaan laskea. 25 vuotta oli säästänyt ja ekat 10 (suunnilleen) 100 markkaa kuussa (16,70 euroa) ja sitten 15 vuotta 50 euroo kuussa. Tosta tulee:

10x12x16,70 + 15x12x50 = 11004. Eli rahat yli kaksinkertaistuneet. En nyt tiedä onko se kauheen hyvin, mutta parempi kuitenkin noin kun että kaikki olis mennyt.

Osaanpa laskea! Mä vaan luin/ymmärsin/muistin väärin ja ajattelin säästössä olevan kymmenen tonnia.

Ja kateellisuuskortti käytetty... Itse en ole kyllä yhtään kateellinen ja mielestäni on kanssa hieno homma!

Ainut, mitä en ymmärrä on se yllätys?? Mitä yllätävää tässä sit niinkun oli, jonka mies oli järjestänyt? Yllätys olisi ollut, jos mies olisi ilmoittanut, että "ostinpa sun säästöillä itselleen ja naapurin-Pirkolle lemmenloman Hawaille"...
Sama juttu. En ymmärtänyt, mikä oli se yllätys. Jos ap on säästänyt rahaa niin mitä yllättävää siinä on, että rahaa on säästössä.

Te olette niin kontrollifriikkejä "rakkaudessanne" ja "elämän realiteeteissa", että tasan tarkkaan olette tietoisia miestenne kaikista tuloista ja menoista, ja tasan tarkkaan vahditte mihin miehenne joka ikinen pennonen menee, naiseen ja perheeseenhän ne kuuluu laittaa.
Siksi teidän miehenne ei pysty ikinä järjestämään teille tuollaista yllätystä, että "Arvaapas mitä vaimo kulta, olen tässä vuosien aikana laittanu hieman sinne sukanvarteen ja meillä olis ny tällainen 100 000 ylimääräistä rahaa, mitäs haluaisit tehdä!"

Juurikin näin. Matalaa lainankorkoa kannattaa ehdottomasti nyt hyödyntää. Tämä toki ei tarkoita että kulutusluottoja vedetään tappiin ja ostetaan jotain irtohiuslisäkeitä ja rakennekynsiä. Vaan sijoitetaan lainarahaa johonkin, pääsääntöisesti kiinteään, omaisuuteen. Ei säästäminenkään toki huono ole, mutta se ei näillä nolla koroilla on, no mitä on.

Itse olen metsätilallinen ja hyödyntänyt matalakorkoista lainaa metsäkaupoissa. Metsä ei ehkä se tuottoisin rahan lähde ole, mutta meille monessa mielessä lähinnä sydäntä. Toissa vuoden hakkuiden rahoilla ostettiin taas yksi sijoitusasunto joka nyt vuokralla ja vuokralaine käytännössä maksaa yhtä meidän lainoista tällä hetkellä pois...Ja ei, en pidä meitä edes minään talouden ihmelapsina, hädin tuskin perusteita ymmärretään. Mutta aika hyvin pyyhkii velallisena ;) ;)

Matalat korot nostavat kiinteän omaisuuden hinnat pilviin, joten ostopuolella pitäisi olla silloin kun korot ovat korkeat, ja myydä nyt kun ne ovat matalat. Suomessa monenlaisen omaisuuden hinnat ovat aika holtittomassa kuplassa kiitos matalien korkojen, mutta kukin tekee omilla rahoillaan miten parhaaksi näkee.

Sijoituslainaa en menisi suosittelemaan kenellekään, joka ei ole valmis perehtymään asioihin kunnolla. Vipupeleissä epäonnistuminen voi johtaa siihen, että sossun luukku kutsuu.

Toisen säästöistä ei ikinä voi olla kateellinen. Siis sehän on säästö. Että rahaa ei ole käytetty nyt ja pantu vaan sivuun. Ei siitä voi olla kateellinen, koska se on käyttäytymismalli. Perityistä tai sijoittamalla saavutetuista voitoista voi olla kateellinen. Se on "ilmaista rahaa".

• Tykkää
Reactions: Echo
Matalat korot nostavat kiinteän omaisuuden hinnat pilviin, joten ostopuolella pitäisi olla silloin kun korot ovat korkeat, ja myydä nyt kun ne ovat matalat. Suomessa monenlaisen omaisuuden hinnat ovat aika holtittomassa kuplassa kiitos matalien korkojen, mutta kukin tekee omilla rahoillaan miten parhaaksi näkee.

Sijoituslainaa en menisi suosittelemaan kenellekään, joka ei ole valmis perehtymään asioihin kunnolla. Vipupeleissä epäonnistuminen voi johtaa siihen, että sossun luukku kutsuu.
Näköjään metsätalous sinulle vieras laji joten kannattaa ihan suu siitä pitää soukalla ;) en toki lähtisi helsingistä sijoitusasuntoa lainarahalla ostamaan...mutta empä puhunutkaan asuntosijoittamisesta. Kun tällä hetkellä pelkön maannarvo on suurempi kuin lainan määrä =ei taida sossun luukku kutsua. Puustoa tuossa summassa ei lainkaan mukana....

Pankkiin ei rahaa kannata kiikuttaa homehtumaan.

Toisen säästöistä ei ikinä voi olla kateellinen. Siis sehän on säästö. Että rahaa ei ole käytetty nyt ja pantu vaan sivuun. Ei siitä voi olla kateellinen, koska se on käyttäytymismalli. Perityistä tai sijoittamalla saavutetuista voitoista voi olla kateellinen. Se on "ilmaista rahaa".
Niin. Tuo ap:n miehen esimerkki innostaa säästämään (jos säästöä nyt aina edes kertyy joka kk, tuntuu että yhtäkkisiä menoja on paljon), mutta kateellisuuskortilla ei tee mitään tässä ketjussa.

Te olette niin kontrollifriikkejä "rakkaudessanne" ja "elämän realiteeteissa", että tasan tarkkaan olette tietoisia miestenne kaikista tuloista ja menoista, ja tasan tarkkaan vahditte mihin miehenne joka ikinen pennonen menee, naiseen ja perheeseenhän ne kuuluu laittaa.
Siksi teidän miehenne ei pysty ikinä järjestämään teille tuollaista yllätystä, että "Arvaapas mitä vaimo kulta, olen tässä vuosien aikana laittanu hieman sinne sukanvarteen ja meillä olis ny tällainen 100 000 ylimääräistä rahaa, mitäs haluaisit tehdä!"
Suututtaako kun oma äly ei riitä hoitamaan raha-asioita mallikkaasti?

Mun mielestä on perin outoa jos aikuinen, nainen tai mies, ei ole omasta varallisuudestaan tietoinen. Ilmanko suomi on täynä ylivelkaantuneita. Totta hitossa mä tiedän minne mun pennit menee, ja tietää miehenikin. Ja toisinpäin. Me ollaan perhe oy, ja hoidetaan taloutta yhdessä. Säästetäänkin. Se 50t säästössä ei ole mikään vitun yllätys, vaan yhteisen "talouspolitiikan" tulos. Tässä kukaan ketään kontrolloi, vaan eletään perheenä jossa kummallakin on sama tietämys perheen varallisuudesta. Miks mun pitäs heittäytyä joksikin avuttomaksi naisolijokai, kun olen aivoilla varustettu minäkin.