Aika hurjaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tammihärkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tammihärkä

Aktiivinen jäsen
28.03.2005
1 866
0
36
Päivän yleistieto pläjäys tähän väliin.

Uusimmassa Tiede lehdessä artikkeli (s.26-) neurosirun kehityksestä, ainakin minulle yllätys että ollaan jo noin pitkällä.

Artikkelissa juttu mm. halvaantuneesta potilaasta jolle istutettu "Brain gate" mikrosiru aivoihin ja pystyy ohjaamaan mm. tietokoneen kursoria suoraan ajatusten voimalla päähän sijoitetun plugin kautta.

Myös juttu naisesta joka menettänyt kätensä tapaturmaisesti, hermopäät kiinnitetty rintalihakseen joka toimii vahvistajana ja josta singnaalit otetaan, elektrodeihin ja siirretään data proteesin moottoreihin, eli proteesi toimii ajatuksen voimalla, kuva jossa tarttuu palikkaan hyllynpäältä..
Tuo tehty 2006

Myös kamerasilmä jo olemassa, tosin "kuvaa" ei johdeta suoraan aivoihin vaan verkkokalvolle kiinnitetään implantti josta kuva siirtyy aivoihin, mutta vaikkei kovin kehittynyt vielä olekaan niin edes jonkinlaisen näön luominen jo mahdollista.

Voi olla joillekin jo vanhaa tietoa mutta itse ei tule seurattua lääketieteen julkaisuja joten uutta ainakin minulle että ollaan jo noinkin pitkällä.

Mä voisin tilata ainakin pari muistitikkua, ehken parempi käyttöjärjestelmäkin voisi olla hyvä idea, tosin minun tuurillani onnistuisin saamaan sinne jonkun viruksen. :whistle:

Kuvittelee itsensä Windows pohjaisella viruksen saastuttamalla käyttiksellä töissä touhuamassa.. :o No, ei ehken hyvä idea, toisaalta vaikka noin kävisi niin tuskinpa kukaan huomaisi eroa nykyiseen.. :laugh:

Oikein käytettynä voi tulevaisuudessa olla paljonkin ihmisiä joiden elämänlaatu paranisi tuollaisilla sovelluksilla valtavasti, ensimmäisenä tulee mieleeni halvauspotilaat, jos selkäytimeen voitaisiin tehdä "hyppylanka" niin esim. alaraaja halvaus potilaille olisi ehken mahdollista saada kävelykyky takaisin. =)

Ennenkuin joutuu poistumaan niin kokeillaanpa herättäisikö tämä nyt yhtään keskustelua, kuitenkin kyse asiasta jolla paljonkin mahdollisia sovelluksia, niin hyvässä kuin mahdollisesti pahassakin.

Samasta aiheesta tuli mielenkiintoinen dokumentti Yle Teemalta n. viikko sitten. Suurimmaksi osaksi erinomaista teknologiaa mutta toisaalta, ihan vähän, tuli mieleen että miten paljon moista mahtaakaan "säädellä" ympäröivä yhteiskunta ja sen luoma painen olla samankaltainen muiden kanssa sekä täydellisyyden tarve. Siis niinkun että ihmisen pitää keinolla millä hyvänsä yrittää tehdä itsestään sopiva yhteiskunnalle mutta pitäisikö yhteiskunnan sittenkin huomattavasti enemmän muokata itseään ihmisten tarpeita ja olemusta vastaavaksi? Hmmm... vaikeasti selitetty mutta joku varmaan ymmärtää. =)

Amerikkalaisethan kehittelevät jo tosissaan "supersotilaita", työn alla on ainakin asu, joka moninkertaistaa kantajansa voimat.

Maailman sivuhan jotkut ihmisyksilöt ovat olleet varmoja, että heihin on istutettu erilaisia valvontalaitteita, nyt sekin todellisuus on askeleen lähempänä.

Protestiikassa mahdollisuudet ovat huimat, ongelmaksi saattaa muodostua tutkimusmäärärahojen jakautuminen. Sotateollisuus on tuottoisampaa...

Moi. :wave: taas takaisin kotosalla..

Katselinpa Youtubesta, sieltä löytyi video mm. tuosta Claudiasta:
Bionic Woman

http://uk.youtube.com/watch?v=_jC2tingZeA&feature=related

Tuossa sitten pätkä tuosta Braingate sirusta ja kuinka tuo kaveri ohjailee mm. tietokonetta ajatuksen voimalla:
BrainGate Lets Your Brain Control the Computer
http://uk.youtube.com/watch?v=hYfoNbrtOZw

Melko varmaahan on että sotateollisuus ottaa sovelluksia käyttöön ennen siviilipuolta, aika paljon onkin jo esim. silmiä seuraavat tähtäimet jne.
En tiedä onko sillä puolen käytössä mitään ihmiseen kiinteästi istutettavaa vielä, mutta jos selkeitä etuja tarjolla niin varmaan niitä myös jossakin vaiheessa käytetään.
Toinen asia on sitten antavatko sotilaat istuttaa esim. nuppiinsa virtapiirejä joilla heitä helppo kontroloida? -Itse en ainakaan ihastuisi ajatukseen.

Tuo on se negatiivinen puoli asiassa, mutta oikein käytettynä hurjasti hyötyjäkin voisi olla luvassa.

Tuossa vielä tänne aiemminkin laittamani videonpätkä Robottikoirasta, herättää ainakin edelliseen yhdistettynä jo jonkinlaisia Robocop mielleyhtymiä, vaikkei Terminaattoriin vielä päästäisikään..
BigDog: http://uk.youtube.com/watch?v=DAsL_8Ee49o

Mä näin myös teemalta parikin dokumenttia missä tuosta sirusta oli puhetta. Toisessa niistä tuli sellainen olo, että ei voi olla oikeasti... ajatuksen voimalla? Se tuo todella paljon helpotusta esim. parkinsonin taudista kärsiville, halvaantuneille jne, mutta sotateknologiassa? Se on pelottava ajatus.