aijaijai..!!jalkapohjassa inhottavan kipeä, vaikkakin pieni mikälie..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta konkkaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta konkkaava

Vieras
ollu jo kaks viikkoa ja tuntuu, ettei voi kohta kunnolla astuakkaan sillä kun sattuu niin mahottomasti. semmonen pieni , vaaleahko "patti" keskellä jalkapohjaa. mikähän arvoisat lääkäripalstailijat tämä vois olla?? onkohan muilla ollu tämmösiä? onko syytä lähtiä lääkärille näytille?

rasvannu olen joka ilta ja nyt aamuisinki jos helpottais, mutta ei. oisko joku syylä/känsä tai muu mukava? :(

Mulla oli joskus ihan oikeasti finni jalkapohjassa. Aikani sitä törkin muutamana päivänä, niin lopulta sieltä tuli sellainen kova taliklöntti ja kipu helpotti.

Känsät tulevat sellaisiin kohtiin, missä luu on lähellä pintaa ja johon kohdistuu kovaa painetta. Jalkapohjissa siis yleensä päkiän aluella, jos poikittaiskaari on laskeutunut. (Metatarsaaliluiden päihin kohdistuu painetta seistessä ja kävellessä -> känsä.)

Syylät ovat viruksen aiheuttamia kasvaimia jotka voivat tulla aivan minne tahansa.

Kumpiakaan rasvaaminen ei poista. Känsät voi poistaa mekaanisesti, mutta ellei syntysyytä poisteta, ne tulevat aina uudelleen. Tehokkain keino känsien syntymisen ehkäisyyn on jalan virheasennon korjaaminen esimerkiksi yksilöllisillä tukipohjallisilla. Syylät voi poistaa syövyttämällä (polttamalla, jäädyttämällä, hapolla) - kotikonstina tehokkain on apteekista reseptivapaana saatava Verruxin.

Kyseessä voi olla myös jotakin aivan muuta kuin kaksi mainittua, joten kehotan kääntymään lähimmän ammattilaisen puoleen, etsi omasta kotikaupungistasi jalkojenhoitaja, jalkaterapeutti tai jalkojenhoidon ammattitutkinnon suorittanut hoitaja. Nämä ovat koulutettuja jalkojen terveydenhoitajia, jotka osaavat hoitaa tilanteen tai tarvittaessa lähettävät eteenpäin lääkärille, mikäli kyseessä on vaiva, jonka hoitoon heillä ei ole koulutusta (esim. luu- ja rustokasvaimet, erilaiset tulehdustilat, paiseet, kudoskasvaimet).

Alkuperäinen kirjoittaja POM:
Jos nyt taivut lähemmäksi sitä pattia niin näetkö siinä pieniä mustia pisteitä. Jos on niin se on syylä jossa näkyy verisuonia.... enpä muutakaan keksi

yritin taipua niin lähelle ku pääsin :) en näe mitään mustia juttuja..kova patti tuntuu olevan niinkuin ihon sisälläki, joka ei pullota ulospäin. eikä ole mikään iso.

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Känsät tulevat sellaisiin kohtiin, missä luu on lähellä pintaa ja johon kohdistuu kovaa painetta. Jalkapohjissa siis yleensä päkiän aluella, jos poikittaiskaari on laskeutunut. (Metatarsaaliluiden päihin kohdistuu painetta seistessä ja kävellessä -> känsä.)

Syylät ovat viruksen aiheuttamia kasvaimia jotka voivat tulla aivan minne tahansa.

Kumpiakaan rasvaaminen ei poista. Känsät voi poistaa mekaanisesti, mutta ellei syntysyytä poisteta, ne tulevat aina uudelleen. Tehokkain keino känsien syntymisen ehkäisyyn on jalan virheasennon korjaaminen esimerkiksi yksilöllisillä tukipohjallisilla. Syylät voi poistaa syövyttämällä (polttamalla, jäädyttämällä, hapolla) - kotikonstina tehokkain on apteekista reseptivapaana saatava Verruxin.

Kyseessä voi olla myös jotakin aivan muuta kuin kaksi mainittua, joten kehotan kääntymään lähimmän ammattilaisen puoleen, etsi omasta kotikaupungistasi jalkojenhoitaja, jalkaterapeutti tai jalkojenhoidon ammattitutkinnon suorittanut hoitaja. Nämä ovat koulutettuja jalkojen terveydenhoitajia, jotka osaavat hoitaa tilanteen tai tarvittaessa lähettävät eteenpäin lääkärille, mikäli kyseessä on vaiva, jonka hoitoon heillä ei ole koulutusta (esim. luu- ja rustokasvaimet, erilaiset tulehdustilat, paiseet, kudoskasvaimet).

kiitos tietoiskusta :) eli olen rasvaillu ihan turhaan. seison paljon joka päivä, liittyiskö siihenki. ennen mulla oli niin sileät ja pehmeät jalkapohjat, mutta nyt on aivan toista. jopa kantapäätki on kovettunu. toisen lapsen saannin jälkeen olen asian huomannu, vaikka se ei varmaankaan asiaan liity millään tavalla ;)

Syylältä kuulostaa. Ne pienet mustat pisteet syylän keskellä on tosi pieniä, ihan juuri ja juuri silmällä havaittavia. Mun on pakko välillä leikata jalkapohjan syylää saksilla ohuemmaksi, muuten on niin kipeä kävellä. Leikkaamisen jälkeen on jonkun aikaa kivuton, kunnes kasvaa taas isommaksi. Kaikenlaisia konsteja on kokeiltu hävitykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
kiitos tietoiskusta :) eli olen rasvaillu ihan turhaan. seison paljon joka päivä, liittyiskö siihenki. ennen mulla oli niin sileät ja pehmeät jalkapohjat, mutta nyt on aivan toista. jopa kantapäätki on kovettunu. toisen lapsen saannin jälkeen olen asian huomannu, vaikka se ei varmaankaan asiaan liity millään tavalla ;)

Rasvaaminen ei koskaan tee haittaa, eli hyvä että rasvaat ihoasi. Jos jätät rasvaamatta, iho kuivuu enemmän ja kovettumakohdat voivat alkaa halkeilla. Älä siis lopeta rasvaamista - tarkoitukseni oli sanoa, että rasvaaminen ei pattia tule poistamaan, ei että jättäisit rasvaamisen pois. :)

Itseasiassa raskaudet vaikuttavat jalkojen rakenteeseen hyvin olennaisesti, synnytykseen valmistautuessaan keho erittää aineita, jotka löysyttävät lantion alueen luiden liitoksia - ja samalla koko kehon luiden liitokset löystyvät, myös jaloissa. Tästä johtuu sanonta "jokaista lasta kohden jalka kasvaa numerolla", jalan liitokset nimittäin löystyvät ja koska ne ovat aikamoisen paineen alla (raskauden aikainen painonnousu, asennonmuutos koko ihmisen rungossa muuttuneen tasapainopisteen takia, löystyneet nivelsiteet), jalan rakenne leviää ja latistuu. Toisilla jalan asento palaa normaaliksi synnytyksen jälkeen, toisilla ei. Selkeimmät muutokset jalassa ovat nimenomaan kaarten laskeutuminen, yleisimmin poikittaiskaaren, mutta myös pitkittäiskaaren.

Entistä pontevammin siis kehotan kääntymään ammattilaisen puoleen, ja jos jalan rakenteessa on muutoksia, suosittelen yksilöllisiä tukipohjallisia, joilla rakenne saadaan tuettua normaaliksi, ja jolloin muutoksesta aiheutuvat ongelmat saadaan ehkäistyä ja minimoitua.

Mulla on kaksi känsää jalkapohjissa ja välillä ovat tosi kipeitä.
Toinen on iso varmaan sentti halkaisija, haittaa kans ihan kävelyä välillä.
ne on vähän kuin kovaa nahkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Mulla on kaksi känsää jalkapohjissa ja välillä ovat tosi kipeitä.
Toinen on iso varmaan sentti halkaisija, haittaa kans ihan kävelyä välillä.
ne on vähän kuin kovaa nahkaa.

Kuopuksella oli myös. Apteekista saa asetosalisyylilaastareita, mutta ei uskallettu kokeilla, kun on saattanut periä mun allergian. Ihan vaan kotona saunan jälkeen aina hiomalla hoidettiin sitten pois.

Känsä on hei aivan eri asia kuin syylä ja jos lapsella on känsiä niin juoksisin kipinkapin hoidattamaan ne asiantuntijalla, enkä kotona liimailisi itsehoitolaastareita mukulan iholle! Jos lapsen jalassa on niin pahoja asentovirheitä, että syntyy känsiä, on todella syytä huolestua ja tehdä kaikkensa, jotta ne asentovirheet saadaan poistettua!!!

Hei!

Minulla on hyvä konsti syyliin kantapäissä eli jos juuret ovat kovin syvällä. Muurahaishappoa tai AIV-rehun valmistuksessa käytettävää happoa, voi laimentaa jos ei uskalla käyttää raakana (ei kaivamisen jälkeen eli verestävään syylään). Illoin ja aamuin viikon ajan ja syylät alkaa työntyä juurinen ulos!

Minulla on luultavasti syylä kantapohjassani. Se on täynnä 0.5 mm levysiä mustia pisteitä. Siinä oli ennen syylä, mutta hoidin sen pois verruxinillä ja sen jälkeen siihen alkoi muodostua mustia pisteitä täynnä oleva 'ympyrä'. Itse harrastan jalkapalloa ja jalkani on hyvin arka sen jälkeen, koska tuo musta piste paikka satuttaa joka askeleella kovan urheilun jälkeen. Kun painan sitä kovaa, niin siihe sattuu ja alkaa oudosti kihelmöimään... Tietääkö joku mikä se on ja mitä ne mustat pisteet ovat?

Yhteistyössä