aiheuttaako niskajumi näköhäiriöitä?

• Viestiketjun aloittaja "pöö"
  • Ensimmäinen viesti
"pöö"
kun minulla on ollut jo pitkän aikaa varsinkin toisessa silmässä semmosii pisteitä ja yks vahvempi piste joka liikkuu aina kun siirrän katsettani. eli kun esim katson äkisti jonnekkin perässä tulee aina tämä piste. todella ärsyttävää. =( varsinkin kirkkaat valot ja tietokoneen näyttöä katsoessa ne huomaa.
voisko niskajumi aiheuttaa tämmöstä?

migreeni
Myös väsymys tekee mulle viivoja ja palloja silmiin. Itselläni on aurallinen migreeni ja neurologi totesi että niska on tosi jännittynyt yhdeltä puolen joten sekin voi vaikuttaa.

"vieras"
No tuohan on samentuma lasiaisessa. Joku kutsuu niitä madoiksi. Jenkeissä niitä sanotaan "floaters". Ne just liikkuu mukana hieman viiveellä ku liikuttelee silmiä. Mä huomasin noi jo 13 vuotiaana. Kaikilla on niitä, kaikki ei niitä vain huomaa. Mulla on sellainen pistesamentuma, josta lähtee madonhäntä. Ja niitä on monta. Ei niille mitään voi tehdä.

Mullakin on niitä paljon, näkyy just kun katselee kirkasta taivasta, kun katsoo tietokoneen ruutua (tälläkin hetkellä ne leijailee tossa) ja sit kun katsoo telkkaria pimeessä. Välillä jos lukee tekstiteeveetä pimeässä, niin noi floaterit tulee tekstin eteen ärsyttävästi, ettei näe välillä ko. kirjaimia.

Lasiaisessa normaalisti olevat mikroskooppisen pienet samentumat saattavat joskus näkyä ohuina varjoina näkökentässä kirkkaasti valaistua taustaa esim. lumihankea tai kirkasta taivasta vasten. Lasiaissamentumat ilmaantuvat näkökenttään milloin sattuu, liukuvat näkökentän poikki ja häviävät tullakseen näkyviin taas jonkin ajan kuluttua. Tavallinen, täysin viaton lasiaissamentuma on muodoltaan joka kerta samanlainen. Sen koko ja liikenopeus voivat vaihdella sen mukaan, kuinka lähellä verkkokalvon pintaa se on.

Lasiaissamentumia syntyy myös, jos lasiaisen tukisäikeitten irrotessa verkkokalvosta jokin säie repäisee mukaansa pienen palan hiussuonen seinämää ja lasiaiseen tulee pienen pieni verenvuoto. Tällainen pieni verenvuoto näkyy näkökentässä ryhmänä samentumia, joka muistuttaa kärpäsparvea tai nokisadetta. Mikroskooppinen verenvuoto on vaaraton, mutta sen sattuessa kannattaa melko pian käydä näyttämässä silmää silmälääkärille, sillä joissakin tapauksissa lasiaissäie on irrotessaan paitsi vaurioittanut pienen suonen seinämää myös repäissyt verkkokalvoon reiän. Usein tällaisen reiän muodostumiseen liittyy salamointia näkökentässä, muttei aina. Reikä saattaa olla alkuna verkkokalvon irtaumalle. Mikäli reikä löydetään varhaisvaiheessa, sen ympäristö voidaan kiinnittää alustaansa valopolttohoidolla ja verkkokalvon irtautuma estetään.

Yhteistyössä