Aiheutinko keskenmenon liikunnalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pipsa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pipsa"

Vieras
Sain keskenmenon viikolla 5+5. Olen hyväkuntoinen ja harrastan liikuntaa normaalisti 5-7 kertaa viikossa. Kävin raskauden toteamisen jälkeen normaalisti jumpissa ja kevensin jos väsytti.
Viikolla 5+3 tuli paperiin vähän rusehtavaa valkovuotoa. Kävin illalla jumpassa normaalisti. Jumpan jälkeen tuli myös vessassa käydessä vähän tuhrua. torstain lepäsin ja aamusta ei tuhrua tullut. Illalla paperiin jäi selkeästi vaaleanpunaista valkovuotoa jossa veriviiruja.

Seuraavana aamuna alkoi hurja verenvuoto ja koko kohtu tyhjeni kahdessa päivässä.

Nyt huolestuttaa, että aiheuttiko treeni keskenmenon tai olisinko voinut estää keskenmenon jos en olisi treenannut tuhruvuodon jälkeen.

Pohdin asiaa seuraavaa raskautta varten. Eli miten liikkua silloin, joten asiallisia vastauksia ja kokemuksia kaivataan.

Et olisi millään voinut keskenmenoa estää,vaikka olisitkin jättänyt treenin väliin. Raskauden aikana voi liikkua ihan normaaliin tapaan oman voinnin mukaan. Juoksun ja ns. pomppulajit jättäisin vähemmälle. Kroppa kyllä kertoo koska on aika lopettaa/hiljentää.

• Tykkää
Reactions: jenttu ja Porho
Et aiheuttanut. Liikunnalla ei ollut mitään tekemistä keskenmenon kanssa.
Se olisi tapahtunut myös ilman treeniä.

Itse liikuin koko raskauden ajan täysin normaalisti kuten aina ennenkin, en muuttanut treenejä käytännössä mitenkään. Eka raskaus meni kesken alussa, toinen ei.

Et. Liikunta ei aiheuta keskenmenoja. Itse pyöräilin alku raskaudessa n. 20 km per päivä ja kun kesä oli ohi, siirryin sisäliikuntaan. Ihan raskauden loppun asti harrastin liikuntaa.

Joskus itse luin ohjeita mitä tehdä jos alkuraskaudesta tulee ruskeaa/verenvuotoa. Suosituksena oli lepo. Nuo alkuraskauden keskenmenot on kyllä sellaisia ettei niitä pysty estämään eikä hoitoa ole. Eli et olisi sitä voinut estää.
Seuraavan raskauden aikana varmaan kannattaa levätä jos samanlaista tulee. Ihan jo oman mielenrauhankin taka, ettei jälkeenpäin jää jossittelun varaa. Mutta älä kuitenkaan syyllistä itseäsi ensimmäisestä, sillä niin kuin sanottu, ei niitä voi estääkään.

[QUOTE="vieras";28475408]Joskus itse luin ohjeita mitä tehdä jos alkuraskaudesta tulee ruskeaa/verenvuotoa. Suosituksena oli lepo. Nuo alkuraskauden keskenmenot on kyllä sellaisia ettei niitä pysty estämään eikä hoitoa ole. Eli et olisi sitä voinut estää.
Seuraavan raskauden aikana varmaan kannattaa levätä jos samanlaista tulee. Ihan jo oman mielenrauhankin taka, ettei jälkeenpäin jää jossittelun varaa. Mutta älä kuitenkaan syyllistä itseäsi ensimmäisestä, sillä niin kuin sanottu, ei niitä voi estääkään.[/QUOTE]

Ja lisään vielä että lepo on suositeltavaa ainoastaan jos noita vuotoja on. Muuten likunnasta ei ole haittaa. Eikä se keskenmenoja aiheuta.
Tuli vain mieleen mainita tämäkin, ettei tuota viestiäni tulkita väärin.

Luultavasti et, mutta varmaksi sitä on mahdotonta sanoa. Jos on altis keskenmenoille, on tietyntyyppistä liikkumista varottava. Itselläni siis on tällainen taipumus. Mahdotonta on sanoa sitäkin, missä määrin esim nostelu voi vaikuttaa, mutta olemalla varovainen välttää ainakin itsensä syyttelyn.

Voimia sinulle.

Kiitos vastauksista. Anoppi vaan tokaisi minulle, että kyllähän kaikki tietävät ettei raskaana voi noin paljon liikkua ja että jos vuotoja on niin pitää heti levätä.

Olen itse aina myös ajatellut, että alkuraskauden keskenmenoa ei voi levolla estää. Ja nyt sitten alkoi omatunto soimaamaan kun anoppikin noin sanoi....

Et olisi voinut mitenkään estää keskenmenoa etkä luultavasti ole aiheuttanut sitä omalla toiminnallasi.

Olen kuitenkin hiukan eri mieltä noiden aiempien kommenttien kanssa. Toki on ok liikkua ja urheilla normaalisti jos on normaali raskaus kyseessä. Vuodot ovat kuitenkin usein merkki jostain, että raskaudessa on jotain "vialla". Esim istukka kohdunsuulla, hematooma, alkava keskenmeno. Itse en uskaltaisi silloin riskeerata mitään urheilemalla ja kaikki raskaudenaikaiset vuodot ja tuhrut kannattaa ottaa vakavasti.

[QUOTE="vieras";28475418]Luultavasti et, mutta varmaksi sitä on mahdotonta sanoa. Jos on altis keskenmenoille, on tietyntyyppistä liikkumista varottava. Itselläni siis on tällainen taipumus. Mahdotonta on sanoa sitäkin, missä määrin esim nostelu voi vaikuttaa, mutta olemalla varovainen välttää ainakin itsensä syyttelyn.

Voimia sinulle.[/QUOTE]

Anteeksi, jos tungettelen kysymykselläni. Mistä tiedät,että sinulla on tällainen taipumus? Onko sinulla raskaudessa vuotoja tai keskenmeno taustaa?

[QUOTE="pipsa";28475429]Anteeksi, jos tungettelen kysymykselläni. Mistä tiedät,että sinulla on tällainen taipumus? Onko sinulla raskaudessa vuotoja tai keskenmeno taustaa?[/QUOTE]

Eiköhän tuollaisen "taipumuksen" tiedä siitä, että on useita keskenmenoja (perätysten)... Vuotoja jne. Ja monillahan on esim tukostaipumus joka lisää keskenmenoriskiä ja vuotojen mahdollisuutta.

Sano ap anopillesi vaan, että höpö höpö sun jutuilles...

Ihanan viatonta syyllistämistä sieltä taholta. Ei se liikkuminen keskenmenoa saa aikaiseksi. Tuossa linkissä sinun anopille taivasteltavaa lisää

http://m.iltalehti.fi/raskausjalapset/2011101214557791_rb.shtml

Mitä googlettelin niin taitaa noita suomalaisia naisiakin olla, jotka ovat maratonilla olleet suht myöhäisillä viikoilla.. Raskaus ei ole sairaus ;)

Olen ajatellut, että tuo liika liikkuminen liittyy supistuksiin ja niitähän ei ihan alussa kai voi edes olla. Aiheuttaa ns. itselleen "aikaisen synnytyksen" ja tietysti millään 15 viikolla lapsi voi syntyä hengissä. Mutta kohtuun ei kuole tietääkseni liikunnalla.

Silti olen kyllä kuullut jostain tapauksesta, jossa äidin piti maata alusta asti raskaana (lääkärissä näin sanottu), jos haluaa lapsen saavan. Oli siis vuodelevossa muistaakseni sen 9 kk. En muista mistä tästä luin ja miten tämä oikeasti meni, mutta oli siis vapaaehtoisesti vuodelevossa, koska hän sai tosi herkästi liikunnasta keskenmenon. En tiedä mikä tähän tosiasiassa hänellä vaikutti, oliko mahdollisesti juuri supistukset jo ihan alusta vai mikä. Loppuraskaudessa ainakaan ei saisi mitään kovin ravistavia liikkeitä edes tehdä, esimerkiksi vaikka huvipuiston laitteet ja esimerkiksi autokolari saattaisi kuulemma aiehuttaa kovan tömähdyksen takia lapselle keskenmenon. Normaalilla liikunnalla tuskin tätä voi aiheuttaa normaalisti.

Mutta en tosiaan usko, että olisit voinut vaiikuttaa mitenkään.

ET.

Etkä voi sitä noilla viikoilla estää, se tulee, jos on tullakseen.

Mulla on päinvastaista kokemusta. Liikuin hulluna, rasitin itseäni ja siirsin huonekaluja jne. kun yritin saada tuulimunaksi todettua tulemaan ulos. Se ei ollut valmis tulemaan ulos, joten sisällä oli ja pysyi tuosta huolimatta. Samoin kaverilla just vastikään, nt-ultrassa todettiin, että kehitys oli päättynyt jo pari viikkoa aiemmin, mutta alkio/sikiö (mikä ikinä) ei ollut tullut ulos vielä. Kaveri kävi myös juoksemassa pitkät lenkit ja teki vaikka mitä, mutta ei. Kun se ei ollut valmis tulemaan ulos, se ei tullut.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28475485]Sano ap anopillesi vaan, että höpö höpö sun jutuilles...

Ihanan viatonta syyllistämistä sieltä taholta. Ei se liikkuminen keskenmenoa saa aikaiseksi. Tuossa linkissä sinun anopille taivasteltavaa lisää

Maraton ja synnytys samana päivänä! | m.iltalehti.fi

Mitä googlettelin niin taitaa noita suomalaisia naisiakin olla, jotka ovat maratonilla olleet suht myöhäisillä viikoilla.. Raskaus ei ole sairaus ;)[/QUOTE]

Ei kannata kuitenkaan ihan superäitejä verrata kaikkiin äiteihin :) Harva raskaana oleva voi maratonia juosta, varsinkaan viimeisillä viikoilla. Sitä on tehty juu, mutta monelle se olisi vaarallista. Ei ole mitenkään harvinaista esimerkiksi ennenaikaiset supistukset, joiden takia äidiltä kielletään kaikki liikunta. Voi joutua pahimmassa tapauksessa täysin vuodelepoon. Silloin voisi jo puhua "sairaudesta". Joillekin loppuraskaus on kuin "keilapallo" jalkovälissä tai kivut todella kovia, joten silloin ei kauheasti liikuntaa harrasteta. JOtkut kärsivät jatkuvasta pahoinvoinnista loppuun asti. Jotkut taas selviävät helpolla ja voisivat tehdä vaikka mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;28475498:
ET.

Etkä voi sitä noilla viikoilla estää, se tulee, jos on tullakseen.

Mulla on päinvastaista kokemusta. Liikuin hulluna, rasitin itseäni ja siirsin huonekaluja jne. kun yritin saada tuulimunaksi todettua tulemaan ulos. Se ei ollut valmis tulemaan ulos, joten sisällä oli ja pysyi tuosta huolimatta. Samoin kaverilla just vastikään, nt-ultrassa todettiin, että kehitys oli päättynyt jo pari viikkoa aiemmin, mutta alkio/sikiö (mikä ikinä) ei ollut tullut ulos vielä. Kaveri kävi myös juoksemassa pitkät lenkit ja teki vaikka mitä, mutta ei. Kun se ei ollut valmis tulemaan ulos, se ei tullut.

Kannattaa muistaa, että nuo tapaukset, joissa alkuraskauden liikunta aiheuttaisi keskenmenon johtuu äidin mahdollisesta rakenteellisesta viasta tms. ja ainoastaan joillain saattaa aiheuttaa liikunta keskenmenon. JOillain taas ei ole tuollaista "vikaa" eikä auta vaikka mitä tekisivät. Sama kuin loppuraskaudessa jotkut joutuvat makoilemaan paikoillaan etteivät synnyttäisi, kun toinen juoksee pitkiä lenkkejä, yrittää vaikka mitä, mutta lapsi ei vaan tule ulos.

Mutta tosiaan ap:lle. Jos liikunta jo noin alussa aiheutti sinulla keskenmenon, olisit joutunut todennäköisesti vuodelepoon koko raskauden ajaksi, jos olisit edelleen raskaana. Sen verran harvinaista tuollainen olisi ja koska olisit todennäköisesti vain vähentänyt liikuntaa tuon sijaan, olisit saanut vain keskenmenon myöhemmin, mikä olisi ollut pahempi asia.

Todennäköisesti et ole aiheuttanut itsellesi kuitenkaan keskenmenoa.

Ainakin mulle tuli lepo määräys heti vuodon alettua rv 4+ jtn? ja levossa olin ja pysyinvuodon lakkaamiseen saakka rv 7 asti.
raskaus onneksi jatkui..

Järjellä ajatellen, jos vuotoa tulee niin ei sitä nyt ainakaan rehkimään lähtisi..

[QUOTE="vieras";28475510]Ei kannata kuitenkaan ihan superäitejä verrata kaikkiin äiteihin :) Harva raskaana oleva voi maratonia juosta, varsinkaan viimeisillä viikoilla. Sitä on tehty juu, mutta monelle se olisi vaarallista. Ei ole mitenkään harvinaista esimerkiksi ennenaikaiset supistukset, joiden takia äidiltä kielletään kaikki liikunta. Voi joutua pahimmassa tapauksessa täysin vuodelepoon. Silloin voisi jo puhua "sairaudesta". Joillekin loppuraskaus on kuin "keilapallo" jalkovälissä tai kivut todella kovia, joten silloin ei kauheasti liikuntaa harrasteta. JOtkut kärsivät jatkuvasta pahoinvoinnista loppuun asti. Jotkut taas selviävät helpolla ja voisivat tehdä vaikka mitä.[/QUOTE]

Juu.. Siinä olet oikeassa. Minä linkitin tuon maraton jutun tänne. Itse en ole kahdessa raskaudessani iskiaskipujen vuoksi kovinkaan paljoa pystynyt liikkumaan, vaikka halua olisi ollut. Tokassa raskaudessa trobosoitunut peräpukama antoi oman mausteensa elämään reilun viikon ajan kunnes puhkesi koiran kanssa lenkkillä köpötellessäni.. Housut olivat polvia myöten veressä kun pääsin lenkiltä kotiin.. Olisitpa nähnyt miehen ilmeen :D :D no, esikoisen vaippa housuissa makailin loppupäivän. Ei tehnyt mieli ponnistella paljoa sen vuoksi pariin viikkoon iskiaksen lisäksi.

Ystäväni makasi 4 kk vuodelevossa että vauva pääsisi turvallisille viikoille. Joten tiedän tosiaan, että vaikka raskaus ei ole sairaus niin ei siitä helpolla pääse siitä huolimatta.

En halua, että ap tuntee huonoa omatuntoa tapahtuneesta ja udelleen raskautuessaan alkaa karttaa liikkumista "kaiken varalta".

Kiitos kaikille vastauksista! Hiukan eriäviä mielipiteitä täällä liikunnan suhteen. Täytyy ensi raskaudessa ottaa ekat viikot ilmeisesti hiukan varoen. Esim. Uida ja pyöräillä. Mulla oli ekassa raskaudessa myös vuotoa kahtena päivänä viikolla 6. Se ultrattiin eikä ollut vaarallista, joten en osannut säikähtää sitä pienen pientä vuotoa joka mulla ennen aerobicciä nyt oli. Vahingosta viisastuneena otan ensi kerralla lepoa jos vähääkään mitään vuotoa näkyy. En silti jaksa uskoa että olisin pelkällä jumpalla KM: n aiheuttanut.

Tiesittekö, että keskimäärin 80% raskauksista päättyy keskenmenoon, sillä moni ei tiedä edes olevansa raskaana (tämä siis ennen rv9:ää) . Eli niin moni raskaus päättyy, eli et aiheuttanut keskenmenoa itsellesin.

Yhteistyössä