Se on muuten kumma juttu kuinka ymmärtäväisiä toiset naiset ja äidit monesti ovat vaikka lapsiaan pahoinpiteleviä äitejä kohtaan.
Mitä jos joku äijä hakkaisi lapsiaan samalla tavalla, niin kuinkahan ymmärtäväistä kommenttia mahtaisi tulla ? Veikkaan, että sitä äijää oltaisiin lynkkaamassa.
Kyllä naisillakin pitää joku vastuu olla omasta käytöksestään, eikä se auta jos aina ollaan silittelemässä päätä kuin äiti sekoo ja hakkaa, nämä naisethan luulevat että he voivat jatkaa sitä touhua loputtomiin eivätkä joudu ikinä vastuuseen, jos kukaan ei tuomitse.
Ei se mitään teon hyväksymistä ole, jos huomioi että joku on täysin loppu. Se, että joku on loppu ei oikeuta millään tavalla väkivaltaan ketään kohtaan, kaikkein vähiten lasta kohtaan. Toivoisin, että olisi ihan itsestään selvää kaikille, ettei yhtään mikään oikeuta lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, vaikka sitä ei erikseen mainitsekaan?
Mutten usko, että tuollaista tilannetta voisi lähteä korjaamaan vihanhallinnalla ensimmäiseksi. Eihän sillä ihmisellä ollut yhtään minkäänlaisia resursseja käsitellä lapsen autismiakaan. Näytti hyvin pitkälle olevan siinä tilassa, että hengittäminen vie ne voimat, eikä hänen paikkansa ollut millään tasolla olla edes yrittämässä elää arkea lapsen kanssa. Jos tämäkin tarvitsee nyt erikseen purkaa rautalangasta, niin jos tuo tilanne olisi esimerkiksi jollain läheisellä, niin minusta äidin paikka olisi osastohoidossa, lapsen paikka jonkun turvallisen aikuisen luona. Mua ahdisti ajatella kaikkia niitä ihmisiä, jotka ovat heidän lähellään, eivätkä ole puuttuneet tilanteeseen mitenkään. Kyllä mua säälitti nähdä sellainen ihmisraunio, muttei se tarkoita sitä, että ajattelisin että kyllä hänen lapsensa paikka olisi silti hänen luonaan.
Jo pelkästään "tavallisen" lapsen kasvattaminen vaatii aikuisilta paljon, jos hänellä ei ole yhtään minkäänlaista mallia siitä, miten ollaan vanhempi. Niin kuin ei ollut tuollakaan naisella..
Kyllä muutenkin mun mielessä kohdistuu myös sääliä niitä kohtaan, jotka ovat väkivaltaisia lapsiaan kohtaan. Se ei ole sellaista sääliä, joka oikeuttaisi yhtään heidän tekoaan, vaan se on sellaista sääliä joka tulee kunnioituksen puutteesta. Ehkä tavallaan siis enemmän halveksuntaakin, en tiedä.