Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi olette päätyneet tähän ratkaisuun, miten pärjäätte taloudellisesti, miten ympäristö on suhtautunut?
Kaikki kokemukset tervetulleita!
Työttömyystuella ja siihen lakisääteinen ttt + vipeillä sukulaisilta. Asun poikani kanssa kahden. Pojallani on ollut kyllä tarhassa paikka, mutta hän ei ole sinne mennyt mielellään.
Lainaan tuolta:
http://www.hs.fi/keskustelu/message.jspa?messageID=2177402
Lapsen ei tarvi kiusata tarhassa muita lapsia, riittää kun lapsi kertoo tulleensa kiusatuksi muiden lasten tahoilta. Nyt ollaan vaatimassa ilamista päivähoitoa ja varhaiskasvatusta kaikille lapsille.
Tuosta ilmaisesta päivähoidosta tai ilmaisesta varhaiskasvatuksesta, jonka pitäisi tavoittaa kaikki alle kouluikäiset.
Ensinnäkin sehän loppupeleissä tarkoittaisi päivähoitopakkoa mikä taas lisää henkilökuntaa ja palkkakuluja. Nyt jo puhutaan siitä, että hoitoalalle tarvitaan lisää henkilökuntaa. Jopa rekrytoidaan ulkomailta.
Poikani ollessa alle 3-vuotiaiden ryhmässä, näin kun lastentarhanopettaja sitoi alle 3-vuotiaan pienen tytön tuoliin vyöllä. Jos hoito on tätä luokkaa, niin ehkäpä olisi parempi tuodakkin sitä hoitohenkilökuntaa ulkomailta. Erilaisuuden hyväksyminen kasvaisi ja ehkä ulkomailta maahan tulleet hoitajat ja opettajat pärjäisivät alle 3-vuotiaiden kanssa muutenkin kuin kiinni sitomisella ja väkivallalla. Puhtaan järjen käyttö ei varmaan ole kielletty hoitaessa pieniä lapsia.
Suomalaiset hoitoalanhenkilökunta voitaisiin sitten vapauttaa sinne, missä todella tarvitaan henkilökuntaa: vanhustyöhön.
Miksi ei kodinhoitotukea voi kehittää niin, että se ulottuisi kouluikään asti ja vanhemmille annettaisiin vapaus valita joko hoitaa ja varhaiskasvattaa lapsensa itse tai luovuttaa kasvatusvastuu näille koulutetuille ja "ammattitaitoisille" varhaiskasvattajille.
Minä ainakin olen tyytyväinen, ettei vielä ole ollut pakollista varhaiskasvatusta, sillä vuoden verran poikani ei ole mielellään lähtenyt tarhaan ja näin ollen hän on kotona ollessaan kehittynyt paljon enemmän kuin mitä olisi tarhassa saanut edes kehittyä. Taloudellisia uhrauksiahan tuo poikani kanssa kotona oleminen on minulta vaatinut, mutta onneksi olen voinut turvautua sukulaisiin, ja velkataakkani on kasvanut...
Mutta ainakin tiedän, että poikani ei ole ollut kiusaamassa koulutettua ja ammattitaitoista henkilökuntaa, sillä vuosi sitten eräässä palaverissa tämä aikaisemmin mainitsemani lastentarhanopettaja sanoi, että aina kun poikani tulee kertomaan heille, että toiset kiusaavat, he sanovat pojalle, että taasko sinä tulit kiusaamaan heitä (ammattitaitoista ja koulutettua henkilökuntaa)!