Äidit, jotka olette ilta-, viikonloppu- ja yötyössä, miten järjestätte "vapaa-ajan"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mae harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mae harmaana

Vieras
Minulla iski tänään paniikki, kun olen menossa reilu kk päästä takaisin töihin. Meillä siis työ on vain ilta-, viikonloppu- ja yötyötä.
Ajattelin, että jos herään 8 ja menen 13-14 töihin, niin miten ihmeessä kerkeän urheilla, olemaan lapsen kanssa, tekemään ruuan ja muut kotihommat?!
En varmaan mitenkään. Siksi nyt kyselenkin arjen pyörittämiseen vinkkejä?!?

meidän päiväkodissa suositeltiin tuomaan lapsi klo 9 viimeistään vaikka mihin aikaan alkais työt joten aamulla yleensä käyn salilla, teen ruoat ym. en tosin jaksanut tuota kauaa koska en nähnyt iltavuoroina lasta kuin sen tunnin aamulla, nyt teen puolikasta päivää. klo 16 alkaa yleensä iltavuoro joten voidaan olla sillon pojan kaa kotona, tai sit vien hoitoon ja lähen jumppaamaan.......

Alkuperäinen kirjoittaja Lilli Lemmikki:
meidän päiväkodissa suositeltiin tuomaan lapsi klo 9 viimeistään vaikka mihin aikaan alkais työt joten aamulla yleensä käyn salilla, teen ruoat ym. en tosin jaksanut tuota kauaa koska en nähnyt iltavuoroina lasta kuin sen tunnin aamulla, nyt teen puolikasta päivää. klo 16 alkaa yleensä iltavuoro joten voidaan olla sillon pojan kaa kotona, tai sit vien hoitoon ja lähen jumppaamaan.......

Meillä mies jää vähäksi aikaa pojan kanssa kotiin. Olen tuotakin miettinyt, että jos päiväkotiin pitää tulevaisuudessa viedä niin siellä suositellaan tuomaan ajoissa että pääsee ns. rytmiin mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mae:

Meillä mies jää vähäksi aikaa pojan kanssa kotiin. Olen tuotakin miettinyt, että jos päiväkotiin pitää tulevaisuudessa viedä niin siellä suositellaan tuomaan ajoissa että pääsee ns. rytmiin mukaan.

se on kyllä kurjaa, tein viime kesän melkeen kokonaan 13-21 vuoroa, kyllä siinä itkua pukkas ku ei lasta nähny ku tunnin päivässä. ymmärrän kyllä tuonki että ajoissa tuodaan ku eihän se oo kiva jos vain päikkäreille viedään hoitoon, mukavampi pojalle kuitenki että ehtii leikkiä ja sopeutua taas pk:n rytmiin.

se on kyllä kurjaa, tein viime kesän melkeen kokonaan 13-21 vuoroa, kyllä siinä itkua pukkas ku ei lasta nähny ku tunnin päivässä. ymmärrän kyllä tuonki että ajoissa tuodaan ku eihän se oo kiva jos vain päikkäreille viedään hoitoon, mukavampi pojalle kuitenki että ehtii leikkiä ja sopeutua taas pk:n rytmiin.

Niinpä. Kait se vaan pitää kokeilla, kestääkö oma pää (tuskin kestää). Ja sitten vaan etsiä jotain muuta työtä. Mulla vaan on niin hyvä tuuri käynyt kun olen nuorena saanut hyvä palkkaisen (hoitajalle hyvä palkka) vakkaripaikan, niin niistä ei raaskisi luopua.

ootteko tosissaan et lapsi pitää viedä hoitoon jo klo 9 jos vanhmmat menee iltaan töihin? Lapsellehan tulee älyttömän pitkä hoito päivä jos päästään hakemaan esim vasta ilta kymmenen aikaan. Hui, eikö lapsi siinä muka ehdi leikkimään vaikka menis lämepänä vanhempien töihin meno aikaa sinne hoitoon.
(Tää on vaan ihmettylyä, näin vauva kuumeilevana vuorotyöntekijänä)

Alkuperäinen kirjoittaja Unico:
ootteko tosissaan et lapsi pitää viedä hoitoon jo klo 9 jos vanhmmat menee iltaan töihin? Lapsellehan tulee älyttömän pitkä hoito päivä jos päästään hakemaan esim vasta ilta kymmenen aikaan. Hui, eikö lapsi siinä muka ehdi leikkimään vaikka menis lämepänä vanhempien töihin meno aikaa sinne hoitoon.

Kyllä ne päiväkodeissa näin suosittelee. Mun pitäis viedä viimeistään 11 muutenkin että kerkää syödä ja pääsee päikkäreille

mä teen yö työtä ja olen töissä 7yötä ja 7 vapaalla, eli mä hoidan vaan pakolliset työviikolla, muutama koneellinen pyykkiä ja kerta imurointi, sit vapaalla viikolla kerkee siivoomaan ja muuta.
pojan kanssa olen heti kun olen herännyt ja hakenut hoidosta aamulla häet :) mies vie pojan kasilta hoitoon ja mä haen pojan kolmelta. sit lähen puoli yksitoista illalla töihin. :)

meillä iltavuoro alkaa joko klo 12 tai 13. Nuo kahteentoista menot tekee tiukkaa, täytyy herätä tarpeeksi aikaisin, että aamupalan ja päiväruuan väliin jäis vähän aikaakin. Työmatkaankin kun pitää varata aikaa. Onneks mulla on myös välillä noita aamuvuoroja, silloin ei koko vapaa-aika mene ruuanlaiton ympärille. Harrastuksia minulla ei ole kodin ulkopuolella, olis hankala järjestää saatika päästä mihinkään säännöllisesti. En tykkää vuorotyön tekemisestä, itse työstäni kyllä pidän. Menee niin hankalaksi tämä arki. Mut kun on vakipaikka ja velkaa, sekä haaveena oma talo, niin kyllä se on vaan kestettävä. Lapsen kanssa tulee tehtyä kotihommat yhdessä, missään ei kyllä kovin usein käydä, kun vapaapäiville jää nuo siivoamiset ja pyykinpesut, en tiedä saisko tästä arjesta vähän tehokkaampaa, kolmisen vuotta harjoitellut tottuman tähän rytmittömyyteen, mut en ole vielä oppinut.

Mulla kanssa 3-vuorotyö, jossa vähintään 2 iltaa viikossa ja lisäksi 3 yötä kolmen viikon välein, nyt olen äitiyslomalla. Mä vein lapset päikkäriin iltavuoropäivinä aina lounaalle. Joku joskus yritti ehdotella, että veisin aikaisemmin, mutta en suostunut. Kertakaikkiaan halusin vain olla omien lapsieni kanssa, päiväkodin rytmien pitää kyllä sen verran joustaa. Nykyään hirvittääkin, kun vanhin aloittaa koulun. Sinne vissiin on mentävä silloin kun lukujärjestys sanoo.. Päivätyö mietinnässä. Muuten: omat harrastukset jäivät kyllä täysin tuossa 3-vuorotyössä. Niitä harvoja koti-iltoja en halunnut tuhlata harrastamiseen vaan halusin olla lasten kanssa.

Kyllä ne päiväkodeissa näin suosittelee. Mun pitäis viedä viimeistään 11 muutenkin että kerkää syödä ja pääsee päikkäreille

Hakeeko lapsen sitten toinen vanhemmista esim. klo 17...?
Vai hakeeko iltavuoroa tekevä vuoron jälkeen...?

Ymmärrän, että jos toinen vanhemmista hakee lapsen aikaisemmin, että viedään jo klo 9-11, mutta jos haetaan vasta iltavuoron jälkeen klo 21-22 paikkeilla, aika pitkä päivä tulee lapselle :(

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Hakeeko lapsen sitten toinen vanhemmista esim. klo 17...?
Vai hakeeko iltavuoroa tekevä vuoron jälkeen...?

Ymmärrän, että jos toinen vanhemmista hakee lapsen aikaisemmin, että viedään jo klo 9-11, mutta jos haetaan vasta iltavuoron jälkeen klo 21-22 paikkeilla, aika pitkä päivä tulee lapselle :(

Meillä ainakin vaikuttaisi se, että mihin työhön mies menee. Jos vuorotyöhön, niin silloin poika haettaisi joko 16 tai vasta n.22 ( mikä ei ole kovin hyvä kun on noin myöhä).

Vielä yritän kysellä, jos jollakin olisi vinkkejä?! :flower: Mä jo kauhulla mietin sitäkin, että mies lähtee tod. näköisesti keväällä töihin ja lähihoitaja kun on, niin työ on lähes varmasti vuorotyötä. Eli sitten mä teen ilta-, viikonloppu- ja yötyötä ja mies aamua ja iltaa.
Itse olen lapsena ollut useita vuorokausiakin päiväkodissa, kun äidillä oli oma taksi ja sattui useampi yövuoro peräkkäin. Omalle lapselle en haluaisi kuitenkaan samaa.
Miten jos molemmat vanhemmat pääsevät esim. 22.00 töistä, haetteko vielä lapsen kotiin vai jätättekö yöksi tarhaan?

Yhteistyössä