Äidit jotka EIVÄT täysimetä, kun maito ei riitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MKT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MKT

Vieras
Kuinka paljon meitä siis on?

Tuntuu siltä, että heti "tuomitaan" jos maito ei yksinkertaisesti riitä teki mitä tahansa. Ollut vauvan syntymästä lähtien. Toitotetaan: imetä, imetä ja imetä + läheisyys eli iho ihoa vasten. Helpommin sanottu kuin tehty! Ja tätä asiaa yleensä toitottaa juuri ne äidit joilla tuntuu olevan ylituotantoa maidosta, joten helppo puhua. Itse saa hampaat irvessä imettää, että edes jotenkin maito riittäisi.

Miten käytännössä toteutat jos vauva ei yksinkertaisesti suostu enää (reilu 3kk) tissiä kunnolla imemään? Vauva saa välillä rintaraivarin tai lopettaa syömisen muutenkin välittömästi, kun maitoa ei hänen mielestään tarpeeksi tule. Eihän toinen silloin maitoa edes saa riittävästi saatika "tilattua" sitä maitoa tällä parin minuutin imemissessiollaan. Veikkaan, että asia vaan huononee päivä päivältä tuon imemisen suhteen. Ja muutenkin maidon tulo tuntuu lakkaavan kokonaan. Meillä annetaan nykyään monesti korviketta "imetyksen" lisäksi kun vauva ei yksinkertaisesti jää tyytyväiseksi. Ennen annettiin pelkästään iltaisin korviketta kun maitoa ei enää tullut, mutta nykyään jo päivälläkin joutuu antamaan.

Minkä ikäinen vauva oli, kun imetyskerrat vain vähenivät ja pikku hiljaa siirryitte kokonaan korvikkeeseen?

Enkä kaipaa moraalisaarnoja täysimettäjiltä, kiitos! :)

"Kohtalontoverit" lähinnä kiinnostaa kun tuntuu, että olen ainoa tässä maailmassa tämän tilanteen kanssa.

Meillä ollaan jo korvikkeella pelkästään..Ensin houkuteltiin maitoo nousemaan 4 päivää, sen jälkeen meni viikko ja tuotanto lopahti...Ei sitten niinku millää tullu maitoa ja koska pojan ruokahalu on mahoton, meni tissillä olo huutamiseks ja loppujen lopuks lopetettiin koko tilailu kun mitää ei herunu..Koitin kovasti pumpata ja antaa pojan olla iholla, mut ei niin ei..Pakko oli luovuttaa ja antaa pullosta..
Poika nyt 4 viikkoa.

Täällä kohtalotoveri :wave:
Esikoinen ei suostunut rinnalle lainkaan, ei millään vippaskonstilla. Joten on ollut pullolla syntymästään saakka. Toisaalta, ei sitä maitoa herunutkaan lypsämisestä huolimatta.

Kuopus taasen suostui rinnalle ja yritti syödäkin siitä, jopa 12 krt vuorokaudessa. Mutta ei vaan maitoa alkanut nousta siitä huolimatta. Ei millään keinolla. Joten pullolapsi siitäkin tuli.
En ole kantanut huonoa omaa tuntoa enkä kanna. Terveitä lapsia ovat ja kasvoivat loistavasti tissittäkin :D

Ooh, meitä on kuule paljon, joilla maito ei ole riittänyt. Sun tilanteessa luovuttaisin pikku hiljaa kokonaan. Luulisin että 4 kk:n rajapyykki olisi ihan hyvä? Katsot vaikka päivä kerrallaan, eihän sun tarvitse siitä asiasta kenenkään muun kanssa neuvotella kuin vauvasi.

voi kuule, meillä oli tyttö alle 4kk kun lopetin imetyksen ja siirryin ihan täysin korvikkeisiin. Aiemmin imetin tyttöä rintakumin kanssa 1½kk mjutta siihenkin meni hermot ja sitten tyttö rupes saamaan kanssa kamalia rintaraivareita. Mulla ei ikinä oo ollu mitään sellasta ihanaa oloa imetyksestä päin vastoin, mua on jotenkin se ahdistanu ja nyt on iahan kevyt ja vapaa olo kun tyttö syö kiinteitä ja juo puolloa, ikää nyt 6kk.

Muistan että ite pohdin ja painin sen asian kanssa tosi paljon että olenko huono äiti jos nyt jo lopetan ja kun näin ajattelen mutta sitten kun sen vaan hyväksy ja totes että se on mulle ja lapselle paras vaihtoehto niin jo elämä helpotti. Mulla oli monesti niin et jo valmiiks ressasin sitä imetys hetkee ja senkin takia sitten maidontulo ehty..

Mutta siitä on ihan turha potea huonoo omaatuntoo jos siirryt jo korvikkeeseen kokonaan, siinä säästyy äidin voimat ja vuavakin tulee nopeammin kylläiseksi! Mä sain paljon omalta äidiltä tukea siihen että kannattaa jättää se imetys jos se kerran on noin takkuamista...

Tsemppiä ja eipä kannata muiden mielipiteistä välittää, kukin on omalle lapselleen paras äiti omalla tavallaan! :hug: =)

Kaikille olen joutunut alusta asti antamaan korviketta lisäksi. Esikoista imetin vain pari kk, sit täysin korvikkeella. Toista onnistuin jopa 4kk imettämään osittain. Näille molemmille kuitenkin piti aina antaa pulloa lisäksi. Kolmatta imetin 9kk, öisin ei tarvittu korviketta. Neljäs lopetti imemisen kun sairastui n. puolivuotiaana keuhkoputkentulehdukseen. Öisin häntäkin loppuaikoina vaan imetin.

En nyt ole kohtalontoveri,vain juuri sitä mansikki tyyppiä,mutta vastaan silti.

Mä tekisin niin,että antasin eka rintamaidot mitä tulee ja päälle korviketta. Jos omaa maitoa tulee tosi niukasti siirtyisin itse suoraan korvikkeeseen niin ei tarvitsisi sen pienen määrän takia tarjota rintaa ja näin lopettasin imettämisen kokonaan. :)

Alku oli hankala, itselleni tapahtuneen vuoksi ja koska vauva oli 2 ekaa päivää lastenosastolla varmuuden vuoksi synnytyksen jälkeen.
Oppi siellä jo pullolle, eikä maito mulla ikinä noussutkaan (kuopuksen jälkeen tiesin että se ei tosiaan noussut)

Kuopus oli sitten ihan toinen juttu. Jo synnytyssalissa kävi tissiin kiinni ja osasi imeä ilman minkäänlaisia opetuksia. Maito nousi 2vrk:n kuluttua synnytyksestä mitä ei ikinä siis esikoisen kanssa tapahtunut. Vähitellen asiat meni siihen että olin lähinnä "alkupala" kun oikea ravinto otettiin pullosta. 6kk jatkoin tätä, sitten se vähäinenkin maidontulo hiipui ja vauva kieltäytyi ottamasta tissiä enää.
TÄysimetin 5kk, kokonaiskesto imetykselle oli vähän päälle vuosi.

miulla illat takkuaa, ei ole meinannut tulla silloin maitoa vaikka muutoin suihkuaa. sama oli esikoisella ja molemmat sai lisämaitoa jo laitoksella. ja tuli tosi syyllinen olo kun annoin korviketta. mutta hyvin ovat kasvaneet ja kuitenkin sen verran tulee maitoa tälle toiselle, että saa lypsettyä maitoa enimmäkseen lisänä tarvittaessa iltaisin.

jos ei oma maito riitä niin kyllä korvikkeeseen kannattaisi varmaan siirtyä kokonaan jos syö hyvin pullosta. vauva tyytyväinen ja äiti tyytyväinen kun vauva on tyytyväinen =) ja saa varmaan helpommin nukahtamaan? katselee sitten illalla omaa tuhisevaa, massu täynnä olevaa vauvaa :heart:

Olin vauvasta erossa (molemmilla paha tulehdus) ensimäiset päivät, maito nousi kuitenkin 3. päivänä. Kotiin päästiin viikon päästä ja vastike+rinta jatkui miten sairaalassakin (vauva raivosi rinnalla kyllä :( ja tuntui ettei imetyksestä tule mitään ja saakohan hän mitään irti). Siis tuntui aluksi, ettei poika saanut tarpeeksi maitoa.

Rintakumista päästiin onneksi pian eroon. Vähän harmitti kun sairaalassa sanottiin että jaaha tollanen nänni haetaanpas kumi...Tehtiin niin että ensin aina tarjosin rintaa (molemmat) ja sitten isä antoi pulloa perään jos maistui. Jossain vaiheessa kävi niin ettei enää jollain syötöillä vauva halunnut tuttipulloa tai joi vain muutamia millejä. Sitten lopetettiin sen tarjoaminen ja pelkkä rinta riitti. 4 kk:n kohdalla oltiin täysimetystilanteessa....ja homma vielä jatkuu nyt pitäs saada poika rintamaidosta eroon (4-5 kertaa vielä syö rintamaitoa päivittäin 13 kk iässä)

Muista ei kannata välittää tai muiden mielipiteistä.

Kyllä tuo sekavaihe oli rankkaa kun eihän isä ollut hetken perästä auttamassa. ensin imetys ja sitten tuttipullo ja (se piti tietenkin olla jo valmiina viritettynä) jne. Mulla oli aluksi 3 kk tavoite ja sitten 6 kk ja sitten 9 kk imetyksessä....

Molemmilla kasvaa, stressi on kait pahinta eli don't worry!!!

mä kuuluin nuihin fanaatikko imettäjiin ennenkuin sain toisen lapsen.. Rinnat olivat vielä aivan "pehmeät" ku lähdettiin kotiin... Viikon jälkeen soitin neuvolaan josta täti tuli puntarin kanssa kylään punnitsi lapsen ja kysyi onko mulla keitettyjä pulloja valmiina? Niissä kintaissa ei ollut tasan mitään eikä tullut. Lapsi nukkui 6 tuntia ku sai sai pullosta korvikkeen :)

Ei tullut maitoa paljonkaan. Harmitti ihan h...sti ja kaikkeni yritin. Jälkikäteen kun lapset jo isompia, voin vain ihmetellä, miksi se oli edes niin iso juttu olevinaan, mitä maitoa saavat. Kunhan jotain saavat. Mutta silloin se oli kauheaa, ettei maitoa tullut.

Minä sain molemmilla kerroilla (varmuuden vuoksi) sairaalasta reseptin, jonka tarkoitus olisi ollut nostattaa maito rintoihin. (joku pahoinvointilääke, jossa maidonnousu sivuvaikutuksena, en muista nimeä). En kyllä tarvinnut sitä, vaikka ekalla kerralla olisi ehkä kannattanutkin hakea lääkkeet...

mulla oli kans tuollaista keskimmäisen lapsen kanssa. aluksi rintamaito riitti niin hyvin, että vain muutamana päivänä viikossa piti antaa korviketta illalla lisäksi. kun vauva oli n. 3kk aloin antamaan myös päivisin useammin, kun imi jonkin aikaa rintaa ja sitten sai kauheat raivarit eikä suostunut enää syömään rintaa. annoin aina sitten tämän lyhyen imetyshetken päälle korviketta pullosta.
kun lapsi oli 5kk lopetin imettämisen kokonaan kun en enää jaksanut niitä rintaraivareita ja kun kuitenkin aina sai antaa korviketta lisäksi.

hassua on se, että nyt kolmannen lapsen kohdalla imetys tuntuu sujuvan todella helposti eikä korviketta tarvitse antaa ollenkaan.
esikoista imetin vain kuukauden kun vauvan paino ei noussut ja koko imetys stressasi minua kauheasti. näin se näköjään voi olla joka lapsen kohdalla ihan erilaista! No, nyt meni jo vähän ohi aiheen :)

En kuulu osittaisimettäjiin, imetin esikoista ja nyt kakkosta. Esikoisen kohdalla maito nousi toooooooodella hitaasti ja tein ai_van kaiken, jotta maitoa irtoaisi (jokaiseen inahdukseen tissiä, pumppailua, kotikaljaa, pesimistä jne. jne.). Maitoa ei koskaan tullut suihkuamalla eikä rintoja juuri koskaan kivistänyt tms. maidonpaljoudesta. Poika oli syntyissään 4,3 kg ja lähestulkoon kaikki toitotti minulle, että pakkohan sille on korviketta antaa, kun on niin iso ollut syntyissään. Päätin luottaa luontoon ja siihen, että rinnoistani kyllä tulee maitoa, jos uskallan luottaa ja olla antamatta pulloa kuin hätätapauksessa (vauva väsähtäisi imemiseen ja alkaisi osoittaa kuivahtamisen merkkejä). Tämän toisen kohdalla maito nousi kolmantena päivänä sektiosta ja sitä tulee suihkuamalla ja ajoittain rintoja suorastaan särkee, kun vauva iltaisin tankkailee yötä vasten (yöllä siis särkee, kun vauva juo maitoa harvemmin).

Pointtini ei ole tuomita yhtään ketään, joka ei imetä tai osittaisimettää, vaan yrittää kannustaa kaikkia tuoreita ja tulevia äitejä siihen ajatukseen, että kannattaa kuitenkin yrittää, oman jaksamisen rajoissa tietenkin. Kannattaa yrittää myös luottaa siihen, että jos vauva on topakka, imuote hyvä ja itsellä hyvä fyysinen ja henkinen vointi, maito kyllä nousee ja sitä kyllä riittää (ellei lääkityksiä, jotka estäisivät maidontuotannon).

Et halunnut saarnaa joten en kirjoita muuta kuin että itse olemme selvinneet rintaraivareista erilaisella käytöksellä kuin sinä, siirtyen osittaisimetyksestä koko ajan täysimetystä kohti. Maidon riittämiseen ei aina voi vaikuttaa, mutta usein voi, joten tämän ketjun otsikko "kun maito ei riitä" kuulostaa vähän harhaanjohtavalta. Kaikilla ei yksinkertaisesti riitä, mutta jos imettäisi enemmän ja antaisi korviketta vähemmän niin riittäisi jatkossakin. Mutta jääköön tähän kommentointini tässä ketjussa ja hyvää kesää kaikille oman ratkaisunsa tehneille!

Ei todellakaan ole harhaanjohtavaa, koska minulla EI MAITO RIITÄ.

Arvasin, että juuri tuollaisia kommentteja tulee. Mutta yritän jättää ne oman arvonsa nojaan.

Todellakin yritin täysimettää alussa. Olisiko pitänyt jättää nälkäinen lapsi illalla huutamaan ja sanoa: "voi voi et saa ruokaa, kun ei äidillä maito riitä ja korviketta en anna." Minkäs voin jos meidän vauva on alusta asti pistänyt hanttiin imemisen suhteen silloin kun ei maitoa tissistä saa. Et kuule tiedäkään kuinka paljon olen imettänyt ja kokeillut eri konsteja. Näköjään täällä osataan vain syyllistää siitä ettei täysimetä, vaikka kaikkensa on yrittänyt ja maitoa ei siltikään tule. Kaiken kukkuraksi jos vauva ei itse suostu imemään maidon loputtua enempää, vaikka minkä teet. Ei vauvatkaan koneita ole, jotka alkaa tissiä syömään kun nappia painaa!

Kiitos siis teille jotka saatte minut tuntemaan eirttäin huonoksi ihmiseksi jälleen kerran.

Lisäys:

Vauva on sentään vähä reilu 3kk ja nyt on maidontulo loppunut siihen pisteeseen ettei siitä riitä edes yhdelle imetyskerralle tarpeeksi. Aikasemmin riitti sentään melkein päiväksi ja illalla olikin jo ihan loppu.

Ohhoh, rohkea aloitus. Kohta on 160 tyyppiä tunkemassa tähän imetystukilistaa tuputtaen ja väittäen ettei sulla voi olla maito vähissä :D

Kakkosen kohdalla mulla ei riittänyt maito kuin pariks kuukaudeks kun piti ottaa jo korvikkeet kehiin. Niitäkin meni ihan älyttömät määrät.

Ei ollut viesteissä kyllä syyllistäviä merkkejä. Ennemminkin omista viesteistä saa sen kuvan että SINULLE on tärkeää imettäminen, minkä vuoksi olet niin pahoillasi. Jos se ei ole sinulle kerta tärkeää niin miksi ihmeessä jankkaat, anna sitten hyvä ihminen korviketta ja lopeta se imettäminen.

Itse en ole imetysfanaatikko ja enne vauvaa en ajatellut imettäväni pitkään. Kunnes se jotenkin vei mukanaan, siitä huolimatta että maito nousi kunnolla vasta kun vauva oli 3vk vanha. Siihen asti sen paino ei juurikaan noussut. Eikä koskaan ole tullut maitoa suihkuamalla eikä koskaan ole ollut kiristävää tunnetta, rintaraivarivaiheita on ollut useita, mutta silti söi 6kk pelkästään ja 16kk osittain. Pumpulla mulla ei ole tullut kuin kaksi pisaraa ikinä. Eli onnistumistarinat ei ole syytöksiä vaan sitä että jos kokee asian todella tärkeäksi niin kyllä siitä useimmiten palkitaan. Jos taas on sitä mieltä että voi yhtä hyvin antaa korviketta niin mitä sitä tappelemaan.

Itse tappelin puhtaasti itsekkäistä syistä, koska minusta imetys olikin niin ihanaa, se läheisyyden tunne ja kaikki ja onnistuessaan niin helppoa. Vauvan ravinnollisesta näkövinkkelistä olisin taas ihan yhtä hyvin voinut syöttää pelkästään korviketta.

Se on siis sun nyt päätettävä kuinka tärkeä asia SINUN mielestäsi on.

Alkuperäinen kirjoittaja MKT:
Lisäys:

Vauva on sentään vähä reilu 3kk ja nyt on maidontulo loppunut siihen pisteeseen ettei siitä riitä edes yhdelle imetyskerralle tarpeeksi. Aikasemmin riitti sentään melkein päiväksi ja illalla olikin jo ihan loppu.

Tuosta kyllä voi päätellä että maitosi ei todellakaan ole loppu. Onko sinulla säännölliset ruoka ja juomatavat itselläsi?
Maito ei kyllä nouse niin että rinnat täyttyy aamulla ja sitten se on illalla loppu! Maitoa syntyy koko ajan eli imetyskerrallakin vaikka lapsi lopettaisi imemästä niin minuutinpäästä silläo n kyllä jo taas imettävää.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja juuuuuu:
Onhan teitä. Säälittävää

Tuon kommentin perusteella vois sustakin vetää jonkinlaiset johtopäätökset. :attn:

Tänne palstalle on tullut nyt jotain teinipoikia ilmeisesti ;) Kun on kesäloma koulusta eikä tekemistä niin sitten yritetään mammojen palstalla heittää ilkimyskommentteja. Ne teinipojat kun ei edes tajua, että hekin on joskus olleet vauvoja (tai onhan ne melkein vieläkin).

Perehdy imetykseen hyvä ihminen. miten sinä luulet että sitä maitoa oikein syntyy, että toimitus on aina klo 6 aamulla ja sitten sitä tulee kerralla puollitraa ja riittää minkä riittää seuravan vuorokauden aikana?

Uusimmat

Yhteistyössä