Äidit ja maalaisjärjen katoaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itsekin pian 2 äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
Mitä se, ap, oikeastaan edes sinulle kuuluu miten muut äidit toimivat??????
Mä käsitin ap:n kirjoituksen siten, että nämä äidit, jotka tekevät elämästään lasten kanssa vaikeaa sitten tuskailevat sen kanssa, kun mitään ei voi tehdä. Vaikka toisenlaisin järjestelyin voisivat tehdä vaikka mitä. Tietty, jos on tyytyväinen siihen tilanteeseensa, niin eihän siinä sitten mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mitä se, ap, oikeastaan edes sinulle kuuluu miten muut äidit toimivat??????
Mä käsitin ap:n kirjoituksen siten, että nämä äidit, jotka tekevät elämästään lasten kanssa vaikeaa sitten tuskailevat sen kanssa, kun mitään ei voi tehdä. Vaikka toisenlaisin järjestelyin voisivat tehdä vaikka mitä. Tietty, jos on tyytyväinen siihen tilanteeseensa, niin eihän siinä sitten mitään.

Joo-o, mutta edelleenkään ei pitäis kuulua muille. Antaa jokaisen tehdä elämästään sellaisen kuin tekee.

=)

Joo-o, mutta edelleenkään ei pitäis kuulua muille. Antaa jokaisen tehdä elämästään sellaisen kuin tekee.

=)
Totta, mutta se alkaa kuulua siinä vaiheessa, jos joutuu kuuntelemaan ystävättärensä valitusta siitä, että mihinkään ei pääse ja mitään ei voi tehdä. Tosin silloin voi toki sanoa, että itsepähän olet asiasi noin järjestänyt tai että tee sitten asialle jotain =)

tuota ei tän nuoremman kanssa kyllä jaksa lähteä kylälle.. helpompaa se on että vieraat käy kotonA, ENKÄ MÄ TÄSTÄ VAIKEAA TEE vauva vaan saattaa olla tunninkin, jopa puoltoista yhtä mittaa tissillä, ja näin vajaa 2vko iässä ei oo mitään rytmiä vielä.sit toi 4v esikoinen on kyllä vaikee tapaus, että en varmasti lähe kauppaan yksin näiden kanssa. mut sit ku vauva vähän kasvaa on liikkuminen pelkän vauvan kanssa helppoa. ei pidä ap yleistää ei kaikki vauvat/lapset ole yhtä helppoja :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

=)
Totta, mutta se alkaa kuulua siinä vaiheessa, jos joutuu kuuntelemaan ystävättärensä valitusta siitä, että mihinkään ei pääse ja mitään ei voi tehdä. Tosin silloin voi toki sanoa, että itsepähän olet asiasi noin järjestänyt tai että tee sitten asialle jotain =)

[/quote
Öööööö....aivan? Hyvä että tajusit?

Alkuperäinen kirjoittaja Itsekin pian 2 äiti:
"Muutamia" esimerkkejä:
Vauvan kanssa ollaan kotona. Aina vaan kotona. Liikkuminen on vaivalloista, miehen pitää olla aina mukana, kun vauvahan voi itkeä turvakaukalossa.

Kylässä saa käydä vieraita mutta itse ei lähdetä minnekään, lähes koskaan.

Mä haluan päästä helpolla, siksi olen kotona.
Se ei ole mulle mikään pakko, vaan suuri nautinto, ettei tarvi koko ajan käydä jossain. Kutsun usein ja mielelläni tuttaviani tänne ja he tulevat myös mielellään, sillä olen kertonut rehellisesti, miksi haluan, että tässä elämänvaiheessa kyläillään ennemmin meillä. Oli aikoja, kun vierailin vain ja ainoastaan kaverin luona.

Osasyynä on tietenkin se, että lapseni on alkanut liikkua, kiivetä, repimään kaiken alas, menee joka ikiseen kaappiin. Sen perässä saa mennä KOKO ajan ja ohjata pois kielletyistä paikoista.
On siis kivempi itselleni, että jos jotain hajoaa, se tapahtuu omassa kodissani, eikä kenenkään muun luona!

Imettää on pakko. Suurin ylpeydenaihe on se kun meidän Taneli ei ole koskaan saanut pulloa.

Ei ole mikään pakko, en itsekään imettänyt esikoista. Tätä toista imetän ja imettäminen on paljon helpompaa kuin vastikkeiden raahaaminen ja pulloralli, josta on karvaat kokemukset esikoisen kanssa.
olin ihan varautunut toisenkin kanssa siihen, että imetys ei välttämättä suju. En tehnyt asiasta pakkoa itselleni, mutta olen tyytyväinen, että onnistuin!

Vauvaa ei voi antaa hetkeksi muiden hoitoon koska vauva itkee äitiä. Ja vauvahan ei juo pullosta.

Olen antanut hoitoon, kun olen asioitani hoitanut. Yökylään ei ole ollut tarvetta antaa, vielä. Lapset ovat pieniä vain kerran ja menemään ehtii myöhemminkin!

Isäthän eivät vietä varpajaisia koska talon on oltava siisti kun äiti pääsee kotiin sairaalasta. Isät eivät liiku missään. Isät käyttävät äitiä ja vauvaa kaupassa.

Mies saa mennä kavereineen baariin, mutta vauvan syntymä ei ole mielestäni juhla jota juhlitaan alkoholin kanssa! Se on juhlaa äidille ja isälle, muille perheenjäsenille ja sukulaisille.
Alunperin varpajaisten idea on ollut, että muut miehet antavat vauvanhoidon vinkkejä tuoreelle isälle. Kun tämä juhla rantautui Suomeen, se ei tarkoittanut muuta kuin ylimääräistä syytä avata kossupullo!

Miksi vielä ihmetellään että elämä on vaikeaa? Miksi ihmetellään kun öisin ei saa nukkua? Miksi ihmetellään että ystävyyssuhteet katkeaa? Miksi halutaan olla marttyyreja? Miksi ihmetellään että koko elämä on muuttunut vauvan myötä?

Elämä ei ole vaikeaa, se on erilaista.
Se, saako öisin nukkua, riippuu lapsesta. Esikoisen kanssa sain nukkua öisin vasta tämän täytettyä 8kk ja tämän toisen kanssa olen nukkunut yöni alusta alkaen.
Ystävyyssuhteet eivät vauvan takia katkea ja jos katkeaa, ei se ystävyyttä ollutkaan. Meillä on ainakin ystäväpiirissä ollut aina ns. hengähdystaukoja kun joku on saanut vauvan. Ollaan annettu rauha ja kun toinen on saanut asiat rullaamaan, on taas alettu tavata tiheämpään. Apua on toki aina tarjottu (ja pyydetty) kun sitä on tarvittu.
On käsittämätöntä, että joku voi väittää, että elämä ei muuttuisi vauvan myötä. Kyllä normaalilla järjellä varustettu ihminen ymmärtää asettaa pienen ihmisen tarpeet oman edun edelle.

Itse en voi kuin ihmetellä niitä, jotka koko ajan menevät ja rellestävät ja lapset viedään hoitopaikasta toiseen. Se ei ole hyväksi lapsen turvallisuuden tunteelle. Tästä ei tarvitse väitellä, sillä jo tilastot huostaanotoista ja lasten sekä nuorten pahoinvoinnista kertovat paljon nykyäidin ja -isän moraalista ja vastuunkantamisesta.

Mielipiteitä kiitos=)

Siinä on tummennettuna MUN mielipiteet.

Jälleen osasta vastauksista paistaa se että mun ajatuksia ei ole nyt yhtään käsitetty.
Elämä muuttuu vauvan myötä ja sen PITÄÄKIN osaksi muuttua. Täytyy sopeutua yöheräämisiin, oman ajan VÄHENEMISEEN ym, baareissa ei täydy laukata (en siis tehnyt/ tee niin itsekään jos joku sitä luuli) ja pieni vauva tarvitsee turvallista hoitoa ja aikaa ja rakkautta. Tottakai! Ystävyys ei ole ollut tietenkään ystävyyttä jos se katkeaa mutta miksi joku haluaa vauvan tulon myötä täysin eristäytyä ja ainoastaan odottavat että heitä käydään katsomassa? Ja sitten kun käydään niin varotaan jokaista askelta ettei herätetä vauvaa, valitetaan vaikeista ajoista (kun niitä voisi muuttaa jos haluaa) ja ollaan ÄITEJÄ. Muut roolit on unohdettu kokonaan. Tajuaako kukaan pointtia tässä?

Kylässä ei siis tarvitse laukata mutta miksei joskus voida jossain käydä edes hetkeä olemassa? Hoitoon ei tarvitse viedä jos ei itse halua eikä öitä luuhata aina jossain juhlinnan merkeissä, tätä en näillä kirjoituksilla tarkoittanut. Varpajaisilla en tarkoittanut viinalla läträämistä vaan vaikka miesten saunailtaa/peli-iltaa jos isä itse olisi niin halunnut...! Äidit tuntuu vaan välillä olevan ihan hukassa ilman miestään eikä miesten anneta liikkua kodin ulkopuolella mutta vauvan hoitajaksi isästä ei silti ole, aika hassua?

Jos nyt joku vielä haluaa tahallaan käsittää väärin niin 1) Vauvaa ei tarvitse opettaa pullolle jos ei halua 2) Vauvaa ei tarvitse viedä hoitoon jos ei halua 3) Omalla ajalla en tarkoita viinalla läträämistä, baareissa istumista ja yöhön asti bileilemistä vaan normaalia kanssakäymistä, saunailtoja, joskus baarijuttujakin mutta en pelkästään mitään juhlintaa ja menoa ja meininkiä=) 4) Tiedän että jokainen vauva on erilainen 5) Jokainen äiti on erilainen

Niin ja vauvalla tarkoitan alle 1-vuotiasta. En sitä että sairaalasta juuri tuotu vauva täytyy käydä näyttämässä joka kyläpaikassa ja sukulaisissa ja koko talon täytyy olla täynnä vieraita=)

Alkuperäinen kirjoittaja Aloittaja:
Tajuaako kukaan pointtia tässä?
Tajuan. Mulla esikoinen on yli 20 v ja ei tosiaankaan silloin, jos halusi ystäviään tavata, voinut jäädä kotiin istumaan, koska on niin vaikea lähteä niitä ystäviään tapaamaan. Ei tosin tietenkään ollut mikään pakko ystäviään tavata, jos ei halunnut. Useimmat lasten kanssa kotona olevat äidit kuitenkin siihen aikaan kaipasivat aina silloin tällöin muutakin aikuista seuraa kuin aviomies ja erityisesti aikuista seuraa päivän ajaksi. Eli ne nassikat pakattiin mihin pakattiin ja lähdettiin tapaamaan tosia mammoja riippumatta siitä, miten vaikeaa niiden lasten kanssa liikkuminen oli. Se oli siis jokaisen äidin oma valinta, kuinka kipeästi sitä seuraa kaipasi. Yhdessä vaiheessa ystävälläni oli 5 lasta, joista toiseksi vanhin kehitysvammainen ja kolme nuorinta syntynyt peräjälkeen vajaan vuoden välein. Jos hän halusi mut tavata, käydä meillä tai jossain kahvilassa kahvilla, niin hän otti ne kaikki viisi lastaan mukaan ja lähti. Se oli hänen valintansa, sillä seurallisena ihmisenä hän kaipasi aikuiskontakteja myös päivisin.

Oon kyllä ihan samaa miletä ap:n kanssa :)

Etajua miks kaikesta pitää tehdä niin vaikeeta ja sit valitetaan ku sitä ja sitä ei pysty tekeen, tms.

Ja meillä on siellä takapenkillä 2 pipopäätä joilla ikäeroa 11kk.

Öööööö....aivan? Hyvä että tajusit?
Toki tajusin =) Asiahan on aivan ok, jos ihminen on mieluummin lasten kanssa kotona kuin tapaa ystäviään. Sellainen ihminen ei varmaan myöskään kavereitaan rasita sillä, etteikö mihinkään pääse. Ja ne, jotka eivät ole tyytyväisiä tilanteeseensa, joutuvat joko siihen sopeutumaan tai tekemään asialle jotain.

Ymmärrän kyllä ap:n idean. =)

Meillä kaksi lasta 15kk ikäerolla ja ollaan pystytty ainakin toistaiseksi (esikoinen nyt 3,5v) liikkumaan kanssaan sen mitä ollaan haluttu. Ei se tietenkään aina ole niin helppoa ollut mutta silloin pitää pistää asiat tärkeysjärjestykseen, kumman kokee tärkeämmäksi; kauppaanlähdön/kyläänmenon vai kotiinjäämisen "helppouden". Tuplarattaat on pop ja siksi haluttiinkin niihin panostaa niin että ovat kapoisat ja ketterät liikkumaan. Näin autottomalle perheelle.

Rintapumpusta en tykkää kun esikoisen kohdalla sen kanssa joutui olemaan naimisissa ekaviikot. :ashamed: Kuitenkin siitä on hyötyä joskus ja kuopuksenkin kohdalla sitä tuli sitten satunnaisesti käyetttyä ja tämän takia opetettua lapsi ottamaan maitonsa pullostakin. onnistui muuten paljon paremmin isisn tarjoamana kuin äidin.

Ja mies on myös tuota imetystä lukuunottamatta (tässä kohtaa tulee se pullo esiin :xmas: ) ihan yhtä kykenevä vauvanhoitaja kuin äitikin eli hyvin nopeasti sain vapauden liikkua myös yksin tarpeen ja oman halun mukaan. Jostain syystä esikoisen kohdalla tuota oman ajan halua oli vähemmän kuin kuopuksen aikana... :whistle:

Ja juu, yleisesti imetys on käytännöllinen lapsen ruokintatapa mitä tulee kylillä liikkumiseen ja matkusteluunkin. Ruoka kulkee aina kätevästi mukana.

Ja vielä sen verran että kotona saa olla ja jos joku haluaa olla aina vauvansa kanssa ilman aikuiskontakteja niin se hänelle suotakoon. Harmittaa vain joskus kun ennen niin hyvä ystävyyssuhde on ystävien vauvojen myötä muuttunut ja kuihtunut olemattomiin. Enää ei ole muuta kuin vauva ja sohvannurkka ja oma mies kotona pitämässä seuraa. Jos vaikka kahville pyytää niin ei päästä vauvan vuoksi (esim. jos mies ei ole kotona kuskaamassa autolla) tai sitten jos pyytää kaupungille kahville niin imetyksen vuoksi se on hankalaa. Itse koen niin että jos edes haluaa lähteä niin se on hyvin pitkälti itsestä kiinni. JOS vauva kestää korviketta niin ottaa sitä sitten mukaan kaupunkireissulle, kylään tms jos ei halua muiden nähden imettää. Tai pumppaa pulloon JOS vauva huolii ja ottaa pullon mukaan. Tai imettää muiden nähden jos haluaa (mulle siis sama vaikka imetetään kaupan kassalla, mua ei häiritse toisten imetys jos joku luulee niin).

Itse olen siis raskaana ja liikkuminen on erinäisten vaivojen vuoksi (mm. huimaus, selkävaivat) välillä vaikeaa. Silti oletetaan että minä liikun ystäviäni katsomaan. Haluan toki heitä tavata ja vauvojaan ja lapsiaan myös. Se harmittaa kun vuorostaan ei tulla meille ja ekassa viestissäni selviää miksi. Eli ei siis imetyksen vuoksi pelkästään (tämä niille jotka luuli mun vastustavan imetystä=) ).

Ja onneksi kaikki vauvan saaneet/lapselliset ystävät eivät ole aloittamassani viestissä "parjattuja" mutta liian usein tämän ilmiön olen nyt kokenut.

Alkuperäinen kirjoittaja Aloittaja:
Ja vielä sen verran että kotona saa olla ja jos joku haluaa olla aina vauvansa kanssa ilman aikuiskontakteja niin se hänelle suotakoon. Harmittaa vain joskus kun ennen niin hyvä ystävyyssuhde on ystävien vauvojen myötä muuttunut ja kuihtunut olemattomiin. Enää ei ole muuta kuin vauva ja sohvannurkka ja oma mies kotona pitämässä seuraa. Jos vaikka kahville pyytää niin ei päästä vauvan vuoksi (esim. jos mies ei ole kotona kuskaamassa autolla) tai sitten jos pyytää kaupungille kahville niin imetyksen vuoksi se on hankalaa. Itse koen niin että jos edes haluaa lähteä niin se on hyvin pitkälti itsestä kiinni. JOS vauva kestää korviketta niin ottaa sitä sitten mukaan kaupunkireissulle, kylään tms jos ei halua muiden nähden imettää. Tai pumppaa pulloon JOS vauva huolii ja ottaa pullon mukaan. Tai imettää muiden nähden jos haluaa (mulle siis sama vaikka imetetään kaupan kassalla, mua ei häiritse toisten imetys jos joku luulee niin).

Itse olen siis raskaana ja liikkuminen on erinäisten vaivojen vuoksi (mm. huimaus, selkävaivat) välillä vaikeaa. Silti oletetaan että minä liikun ystäviäni katsomaan. Haluan toki heitä tavata ja vauvojaan ja lapsiaan myös. Se harmittaa kun vuorostaan ei tulla meille ja ekassa viestissäni selviää miksi. Eli ei siis imetyksen vuoksi pelkästään (tämä niille jotka luuli mun vastustavan imetystä=) ).

Ja onneksi kaikki vauvan saaneet/lapselliset ystävät eivät ole aloittamassani viestissä "parjattuja" mutta liian usein tämän ilmiön olen nyt kokenut.
On aina kurjaa, kun ystävyyssuhde hiipuu. Toisaalta jos ystäväsi pitävät ystävyyssuuhteensa ylläpitämistä liian vaivalloisena, niin eivät he oikeastaan ystävyyttäsi enää kaipaakaan. Onneksi uusia ystäviä tulee elämän varrella, jos vaan itse on uusille ystävyyssuhteille avoin.

Yhteistyössä