Äidistä asiaa

Tyyris Tyllerö

Aktiivinen jäsen
05.12.2005
5 944
1
36
Merkittävästi ylipainoinen, nivelvaivainen astmaatikko. Toimistotöissä, kotiin tultua syö (liian suuria annoksia!!), menee sänkyyn lukemaan lehteä. Sieltä siirtyy sohvalle makaamaan ja katsomaan telkkua ja siitä sit sänkyyn yöunille. Joskus harvoin saattaa käydä parin, kolmen kilsan lönkyttelykävelyllä. Mutta vaan TODELLA harvoin, ei edes joka viikko. Edes kotitöitä ei tartte tehdä, koska mun eläkkeellä oleva isäni tekee ne ajankuluksi päivisin. Pihahommia ei tee samasta syystä, korkeintaan jotain rikkaruohoja nyppii kukkapenkistä.

Käsivoimat on jo niin huonot, ettei saa edes vichypullon korkkia väännettyä auki, on kömpelö huonontuneen tasapainon vuoksi. Syö jatkuvasti (mukamas salaa) särkylääkkeitä niska- ja hartiasärkyihin. Ja ikää on vasta 59 vuotta...

Järkipuhe ei tehoa, alkaa vaan vastarintaan jos edes sivulauseessa mainitsee, että pitäis oman hyvinvoinnin vuoksi alkaa liikkua, pudottaa painoa ja hoitaa itseään. Ottaa sellaisen "en uhallakaan tee mitään"-asenteen. Mä en haluais ajatella, että se on kymmenen vuoden päästä sänkypotilaskunnossa, kun pitäis periaatteessa olla vielä toimeliaita elinvuosia jäljellä...

Ajattelin, että menisin vaan kylmästi hakemaan sitä joku viikko kotoa ja PAKOTTAISIN lähtemään mun kanssa vesijumppaan. Että en ottais EItä vastaukseksi. Mutta mitenkähän tuo käytännön toteutus mahtanee onnistua... On vaan niin pirunmoinen huoli meillä kaikilla. Tuskinpa kukaan haluaa "niskoilleen" sellaisen ihmisen hoitamista, joka ehdoin tahdoin itsensä rupuiseen kuntoon laskee.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Valitettavasti ketään ei voi pakottaa. Niin kurjaa kun se onkin. :(

No milläs sit vois saada muutosta aikaan? Ei kiinnosta Painonvartijat tms. Oma äitinsä oli samanlainen, eli viimeiset vuodet täysin sängyssä, vaipoissaan jne. Ja itse koki sen silloin raskaana, kun toinen oli siinä kunnossa ja hoidettavana. Ja ite on nyt sit menossa samaa rataa... Kun edes lääkärin sanomisilla ei taida olla hänelle väliä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:

No milläs sit vois saada muutosta aikaan? Ei kiinnosta Painonvartijat tms. Oma äitinsä oli samanlainen, eli viimeiset vuodet täysin sängyssä, vaipoissaan jne. Ja itse koki sen silloin raskaana, kun toinen oli siinä kunnossa ja hoidettavana. Ja ite on nyt sit menossa samaa rataa... Kun edes lääkärin sanomisilla ei taida olla hänelle väliä.
Sepäs se. Tuon pulman kun joku osaisi ratkaista. :( Monet havahtuu vasta siinä vaiheessa kun jotain sattuu. Onko hällä mitään sairauksia? Voisiko niiden avulla saada puhuttua järkeä päähän? Koita muistuttaa oman äitinsä kohtalosta. Takuulla voimaton olo. :(

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa mamma:
Koeta houkutella sinne vesijumppaan!! Hyvä idea! Tai uimahalliin muuten vaan uiskentelemaan.
Tai sitten lähdet kaveriksi kävelylenkille tms.

Uimahalliin on houkuteltu, lähtee sinne ainoastaan lastenaltaaseen lillumaan mun lasten kanssa. Ei suostu uimaan, kun ei osaa uintitekniikkaa ja menee niskat jumiin enemmän (kuulemma). Kävelylle saa houkuteltua JOSKUS, mutta yleensä aina on joku tekosyy miksi ei lähde: huonosti nukuttu yö, tuntuu kurkku vähän omituiselta, tuulee liikaa, on liian kuumaa, sataa jne. Kun vaan sais vaikka sinne vesijumppaan mukaan... Sopis kumminkin hyvin ylipainoiselle, nivelvaivaiselle astmaihmiselle.

mutta voiskiko äitisi inspiroitua esim. siitä ykkösen elämä pelissä -ohjelmasta? Jos muutenkin telkkari kiinnostaa... Ylen sivuilta löytyy myös testi, jossa vastataa elintapoja yms. koskeviin kysymyksiin ja siitä saa tulokseksi elinvuosiennusteen, hui.

Mutta ehkä alussa nollakunnossa oleva ihminen tarvitsee sellaista pyllylle potkimista, eli raahaa hänet mukaan jumppaan! Mutta kyllä se pysyvä innostus lähtee itsestä, joten älä rasita itseäsi loppuun, kun yrität auttaa. Tämä on hullua aikaa, kun on niin paljon tietoa siitä, miten elää terveellisesti, mutta ihmiset vaan sairastuttaa itseään...

Voimia!

Sepäs se. Tuon pulman kun joku osaisi ratkaista. :( Monet havahtuu vasta siinä vaiheessa kun jotain sattuu. Onko hällä mitään sairauksia? Voisiko niiden avulla saada puhuttua järkeä päähän? Koita muistuttaa oman äitinsä kohtalosta. Takuulla voimaton olo. :(

Ei tuo järkipuhe taida auttaa :/ On kyllä puhuttu, että astman ja niveljuttujen suhteen helpottais, jos liikkuis ja paino putoais.
:/

Ei tuo järkipuhe taida auttaa :/ On kyllä puhuttu, että astman ja niveljuttujen suhteen helpottais, jos liikkuis ja paino putoais.
:/
:/ Yritä jos saisit houkuteltua sinne vesijumppaan. Tosin sen motivaationhan pitäis lähtä itsestään. Mutta jos ihme kävisi ja saisit hänet innostumaan. Tsemppiä! :wave:

No niin. Sisko lähti mukaan kampanjaan eli tulee mukaan yrittämään tuota äitiä sinne vesijumppaan :)

Hitto vie kun onnistuis. Kantamaan me ei kyllä voida ryhtyä, ei riitä voimat reilusti toistasataa kiloisen kantamiseen...

JEEEEEEE!!!!!!! Me tehtiin se :D Äiti lähti kuin lähtikin tänään mukaan. Ja mikä parasta, TYKKÄSI VESIJUMPASTA. Me mennään toistekin, JIHUUU! Huomasi, että siellä on muitakin ties minkä näköisiä ja kokoisia ja että vedessä on kevyttä jumpata, ei tule tukala hiostava olo ja henki kulkee hyvin.

Vitsi me ollaan onnellisia nyt, mä ja sisko. Meidän vedätys onnistui ihan nappiin. Saa onnitella.

Onnea. :) Mites, onko mahdollista saada lääkäriltä ns. laihdutuslääkkeitä? Jos niden avulla ja vesijumpalla saisi muutaman kilon pois, siitähän vasta saa kunnon motivaation kun näkee tuloksia? Lisäksi nyt joululahjaksi ja muutenkin hierontakäyntejä, että saa niskan kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Inkivääri:
Onnea. :) Mites, onko mahdollista saada lääkäriltä ns. laihdutuslääkkeitä? Jos niden avulla ja vesijumpalla saisi muutaman kilon pois, siitähän vasta saa kunnon motivaation kun näkee tuloksia? Lisäksi nyt joululahjaksi ja muutenkin hierontakäyntejä, että saa niskan kuntoon.

Hierojalla käykin oma-aloitteisesti ja lahjakortteja on saanut yleensä lahjaksi. En mä usko, että lääkkeitä alkais syömään tai tartteis. Pitäs vaan muistaa liikkua enempi ja syödä vähempi. Mutta hyvä, jos innostuis edes kerran viikkoon vesijumppaan. Parempi sekin kuin ei mitään. Eikös?

Alkuperäinen kirjoittaja Inkivääri:

Hierojalla käykin oma-aloitteisesti ja lahjakortteja on saanut yleensä lahjaksi. En mä usko, että lääkkeitä alkais syömään tai tartteis. Pitäs vaan muistaa liikkua enempi ja syödä vähempi. Mutta hyvä, jos innostuis edes kerran viikkoon vesijumppaan. Parempi sekin kuin ei mitään. Eikös?

Hyvä sekin ja se on tosi tehokasta.