äidinmaidon lypsäminen,pakastaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras123

Vieras
Eli neuvoja kaipaisin,vauva syntymässä viikon sisään ja jälleen yksi jos toinenkin asia mietityttää... eli

jos maitoa tulee niin paljon, että sitä saan lypsettyä joko käsin tai pumpulla, niin missä olette pakastaneet maidon? siis minkälaisessa astiassa? Kauanko pakastettu maito säilyy? ja kauanko maito säilyy jääkaapissa?

asiallisia vastauksia kaipailen näihin hölmöihin kysymyksiini, kiitos! =)

Pullopussi on helpoin tapa. Pikkuisia muovipusseja joita saa vauvahyllyltä. Säilyy pakkasessa 3kk, jääkaapissa päivän-pari. Sulatettua ei saa pakastaa uudelleen.

Mä olen pakastanut äidinmaitoa ihan tavallisissa pakastepurkeissa (vaikka välillä tulee hassun pieni määrä pohjalle) ja nyt kun vauva syö soseita, niin käytetyissä pilttipurkeissa.

Itse pakasti Minigpip-pusseihin. Niihin pienimpiin, mini kokoisiin. Lähempänä kiinteisiin siirtymistä pakastin maitoa myös jääpalamuotteihin, koska niitä oli kätevä sekoittaa soseisiin:)

Minä pelkästään lypsin, en imettänyt, joten lypsymäärät oli suuria yhdellä kertaa, 150-200 ml, siis vauva oli jo pari kolme kuinen. Pakastin pieniin kahden desin pakastusrasioihin.

Jos maitoa tulee tosi reilusti, ei sitä kannata imetyksen lisäksi enää lypsämään ruveta, maidon tuotanto kiihtyy vaan entisestään. Ja mulla ainakin sitä tuli etenkin aluksi enemmän kuin tarve vaati, tasaantui sitten ja meinasi aika ajoin loppuakin, jolloin pakastemaito tuli tarpeeseen. Ainoastaan jos vauva ei saa liian täydestä rinnasta otetta, voi aluksi vähän lypsää, että rinta pehmenee. Muutenhan yleensä rinnat tuottaa maitoa sen verran kuin on kysyntää.

Jos käytät maidonkerääjää toisessa rinnassa imetyksen aikana, voi pienet määrät laittaa jääpalalokeroon tai kerätä päivän aikana jääkaapissa olevaan pulloon useamman annoksen ja sitten mahdollisesti pakastaa.

minä käytin myös pullopusseja, jotka suljin kuminauhalla. pussi oli helppolaitaa sulamaa esim. mukiin jossa oli lämmintä vettä. lämpeni sulaessaan sopivaksi 5 minuttissa.

Mun tiedon mukaan säilyy pakkasessa 6 kk.Itse tein niin että laitoin pumppuun kertakäyttöisen pullopussin jonne pumppasin suoraan ja siinä pakastin,ei tarvitse kaadella erikseen mihkään.

Lainaus imetystukilistan nettisivuilta äidinmaidon säilyvyydestä:

"Huoneenlämmössä alle (25 C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. Jääkaapissa ( 0-4 C) maito säilyy jopa 8 päivää. Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19 C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin."

Alkuperäinen kirjoittaja säilyttäjä:
Lainaus imetystukilistan nettisivuilta äidinmaidon säilyvyydestä:

"Huoneenlämmössä alle (25 C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. Jääkaapissa ( 0-4 C) maito säilyy jopa 8 päivää. Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19 C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin."

Minä huomasin, että jos maito oli vanhempaa kuin n. kolme kk, niin sulatettuna siinä oli paha haju. Eikös rasva ala härskiintyä sen kolmen kk:n jälkeen? En antaisi puoli vuotta vanhaa maitoa.

Uusimmat

Yhteistyössä