Äidinmaidon luovuttajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyyttö

Vieras
Pohdiskelen tässä ryhtyisinkö luovuttamaan äidinmaitoa sairaalaan kun maito tuntuu hyvinkin riittävän ainakin omalle lapselle. Mikään suihkutissi en kuitenkaan ole, joten mietin kuinkakohan paljon vuorokaudessa luovuttajat yleensä luovuttavat maitoa? Onko täällä ketään joka voisi omasta kokemuksesta kertoa? Ja kuinka monta kertaa päivässä lypsätte luovutusmaitoa? Käsin vai koneella? Makuultaan vai istuen vai seisten? Ja onkohan liian myöhäistä aloittaa luovutus, vauva on kohta 3 kk.

Sen tiedän että maito pakastetaan kotona, sairaala tulee noutamaan maidon ja maksaa siitä pikkukorvausta.

Luovutin viisi vuotta sitten. Itselläni oli runsaasti ylituotantoa. Yöllä piti olla liivit ja suojuksia kului. Sehän lisii maito mitä enemmän pumppaa. Hygienia on todella tarkkaa, desinfioiduilla koneilla lypsetään. Lypsin tilanteen mukaan n. 5-6 dl päivässä. Monesti hyvä tapa oli lypsää niin että vauva oli lähellä, herusi paremmin, Istuin tuolilla ja konehan on aika iso, sähkäinen. Aika työlästä, mutta minimituloilla hyvä lisä ja hyvä mieli. Soita sinne keskukseen, kertovat lisää. Jos ei jaksakaan, voit aina lopettaa.

Heippa.
TYKS ottaa maitoa vastaan siihen asti että vauva 3 kk, muista sairaaloista en tiedä, joten saatat hyvinkin jossain ehtiä, mullekin sanottiin että suunnitelmissa ajan pidentäminen. Itse en ehtinyt luovuttaa kuin sen 3 kk, vauva syntyi syyskuussa.

Samaten nämä muut tietoni siis vain TYKSiä koskien: vähimmäismäärä, joka maitoa pitää olla, on 4 (vai viis, apua, jotain vastaavaa kuitenkin) dl kahdessa vuorokaudessa. Useimmilla luovuttajilla määrä on suurempi, jo ihan siksikin että kysyntä lisää tarjontaa. Mulla oli kotona pullot jotka veti vähän päälle litran, yleensä melkein täynnä. Maito haettiin kotoa maanantai-, keskiviikko- ja perjantaiaamuna. Maito ei saa olla kahta vuorokautta vanhempaa, joten perjantaisin lypsämäni maidot pakastin, kun maanantaina haettavat sai olla aikaisintaan lauantailta. Kun maito haettiin, annettiin uudet pullot jne.

Vähän raskasta se kieltämättä oli, hygieniasta piti tietysti olla tosi tarkkana, eli keittää lypsykoneen osat ennen käyttöä ja pestä kädet ja tissit (hih) huolellisesti aina ennen lypsypuuhia.

Mutta hyvin palkitsevaa. Mulle ainakin jäi hommasta hyvin hyvä mieli, sellainen olo että kerrankin teki jotain oikeesti tärkeää.

Olivat myös tosi mukavia ja joustavia sairaalan päässä, mulla oli kaksi taukoa kun oltiin reissussa viikonloppu ja kerran kun lähdin pikkujouluhin rellestämään ja saastutin maidon muutamalla oluella ;).

Suosittelen!
Niin ja litrahintahan on muuten aika hurja, 17 euroa, että arvokas aine kyseessä.

Kuulostaa aika isoilta määriltä maitoa. Pitäisköhän alkaa testaamaan tulisko sitä maitoa noin paljon ylimääräistä. Kumpikaan ei vastannut oletteko lypsänyt maitoa monessa erässä vai vain kerran päivässä? Oon kerralla lypsänyt käsin korkeintaan vajaan desin kerralla yhdestä rinnasta.

Lisäkysymys: kuinka monta kuukautta luovutitte maitoa?

Niin, sen kolme kuukautta siis ;)
Aloitin kun kotiuduttiin sairaalasta ja jatkettiin kunnes vaavi täytti 3kk, näin tyksissä.

Lypsin vaihtelevasti, yleensä kerralla n. 1.5-2 dl. Aina en jaksanut lypsää luovutettavaks vaan meni pakkaseen säilöön omalle vauvalle, mut kyllä se litra/2 vrk tuli täyteen luovutettavaks kuitenkin, kysyntä tosiaan lisää tarjontaa.

Ihan istuin keittiönpöydän ääressä ja luin tms. Ja muutaman kerran päivässä.

saakos sen sähkökäyttösenpumpun sieltä sairaalasta???mulla viimeksi riitti kuukaudeksi omalle vauvalle vaan maito mutta nyt ajattelin kyllä sitten sitä oikein kunnolla koittaa heruttaa.aluksi sairaalassa tuli jo ihan hulluna maitoa.pitääkö jo odotusaikana johonkin ilmottautua vai riittääkö sitten sairaalaassa???

Minä luovutin vuosi sitten äidinmaitoa Helsingissä. Aloitin, kun vauva oli parin viikon ikäinen ja lopetin, kun vauva täytti 8 kk. Normaalisti raja on 6 kk:n kohdalla, mutta minua pyydettiin vielä jatkamaan, koska maitoa tuli paljon ja se oli hyvälaatuista.

Lypsin 2-3 kertaa päivässä Avent Isis -käsipumpulla. Lypsin istualtani. Nopeimmin sai herumaan, kun vauva imi samalla toista rintaa. Ylimääräistä maitoa tuli 5-9 dl päivässä. Aluksi vähän vähemmän. Maito pakastettiin ja se haettiin kotoa kerran viikossa. Hakua edeltävän päivän maito otettiin talteen tuoreena.

Sen verran aikaa vievää ja rankkaa työtä lypsäminen oli (sterilointi kerran päivässä, tiskaus joka käytön jälkeen) ja sitovaa (en viitsinyt bilettää, enkä lähteä reissuille, kun tissit olisivat pamahtaneet), etten ehkä toisen lapsen kohdalla enää luovutukseen ryhdy. Yhden lapsen kanssa kuitenkin sujui hyvin ja lisätulo oli ihan mukava lisä vanhempainrahan päälle.

Pumppuja saa vuokrata sairaaloista, mutta vuorka on sen verran kallis, että tulee halvemmaksi ostaa oma pumppu. Ja pumpulle on käyttöä vielä luovutuksen jälkeenkin, ennen kuin maidon tuotanto tasaantuu. Lisäksi pumppu menee vielä tulevillakin vauvoilla.

Minä luovuttelin Salon sairaalaan, jossa oli hyvin joustavaa tuo touhu. Siellä oli tosi kova pula maidosta. Määrällä ei ollut väliä, kunhan edes jotain...
Luovuttamaan aloin, kun lapsi oli n. 3kk. Pakastin itse kotona ja vein ison satsin kahden viikon välein kylmälaukulla. Sähköpumpun sai ilmaiseksi lainaan. Ja maidosta maksettiin se 17e/l.

Itse en ollut synnyttänyt Salossa, mutta tuo TYKS:n systeemi ei oikein minulle sopinut, niin kysäisin pikkusairaalasta, kelpaisiko maito :-)

Kovaa hommaa se kyllä on sterilointeineen kaikkineen. Tuntui, että se oli yhtä keittelemistä sen aikaa. Meillä isommat lapset jo koulussa, joten kolmannen kanssa jaksoin sitä tehdä. Tuskin enää alan nelosesta siihen... ;-)

Yhteistyössä