äidinmaidon korvikkeen jäätymisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakkee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakkee

Vieras
Meillä kävi nyt niin että eilen kävin ostamassa laatikollisen Valion Tuuti 1 äidinmaidonkorviketta. Vein muut ostoskassit ja lapset ylös ja tarkoitus oli hakea korvikkeet parin tunnin päästä kun mies pääsee töistä. Unohdin ne kuitenkin autoon, apparin puolen lattialle yöksi. Meillä oli viime yönä tietysti pakkasta n. -5 astetta, eli todennäköisesti ovat jäätyneet yöllä.

Onko kenelläkään kokemusta tälläisestä, voiko tuota vielä syöttää 3kk vauvalle?

Harmittaa heittää hukkaan, kun raha muutenkin tiukalla. Mutta en toivoisi vauvallekaan mitään ongelmia jos onkin pilalla...

Soitin Valiolle ja tiedustelin asiaa, heidän virallinen kantansa oli että ei suositella. Kuulemma vain rakenne ja maku voi muuttua, ja jos pakkaus laajentunut jäätyessä niin pakkauksen saumoihin voinut tulla halkeamia joita ei paljaalla silmällä huomaa, ja sitten pääsee bakteerit sisään. Mutta siitäkään ei ole takuita onko ne haljennut vai ei. Sanoi vielä että se on ihan itse päätettävissä tarjoaako vauvalle vai ei... (Eli ehdotonta kieltoa ei tullut)

Kuinka itse tekisitte?

Itse antaisin, mutta heti mikrossa hieman lämmitettynä -ei niin että maito ehtisi lämmitä huoneenlämmössä tai sulaa pitkön aikaa jääkaapissa. Meillä pakastettiin vauvalle äidinmaito/korvike seosta niiksi päiviksi kun kävin töissä.

Bakteereista en olisi huolissani. Ne lisääntyvät nopeasti vain huoneenlämpöisessä maidossa ja hieman hitaammin jääkaappilämpöisessä. Sitä paitsi pöpöjä tulee imettäessä, tutista, vauvan omista käsistä... puhumattakaan jostain lattian nuolemisesta :)

Juu, antaisin minäkin. Ainakin jos nyt ei ihan-ihan vastasyntyneestä ole kyse, 4-5-kuisen suussa on varmasti jo kummallisempiakin (ja myrkyllisempiäkin) asioita kuin jäätynyt korvike.

Yhteistyössä