Äidinkielestä ja kirjoitetusta puhekielestä ja niin edelleen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummeliisa

Tunnettu jäsen
28.08.2010
34 446
106
63
60
Oulu
www.viipaleita.net
Nettikieli ja tekstiviestikieli eroaa monilla korrektista kirjakielestä, jota kirjoitetaan virallisempiin yhteyksiin. Lisäksi ainakin täälläpäin maata (ruotsinkielisellä pohjanmaalla) nuoret vaalivat tarkkaan vanhaa murrekieltä nimenomaan tekstiviesteissä. Niissä näkee isovanhempien sanoja, joita muuten ei juurikaan kuule.
Minusta se on hienoa juuriensa arvostamista.

Hauskaa se taas oli tänä aamuna kun luin tyttäreltä englannista viime yönä tulleen mailin, jossa hän (äidinkieleltään ja koulukieleltään ruotsinkielinen siis), joka osaa kyllä kirjoittaa moitteetonta kirjakielisuomea, yritti tavoittaa samaa "puhekielitunnelmaa" ensimmäisellä vieraalla kielellään eli suomeksi.

Tulin hyvälle tuulelle, vaikka itse asia olisi toki voinut tuohduttaakin.
Alla lyhyt sitaatti mailista:

"Tierääksää ku me tultiin eilen illalla sieltä discosta meiän hostmum oli vahingossa lukitsenu ulos meiät ku se lähti illalla baariin. Sitt istuttiin tuolla pihalla keskellä yötä shortseissa palelemassa ikuisuuden ennenku tajuttiin soittaa meiän leaderille. Sitt sillä meni yli tunti ku se soitti Suomeen stsään ja paraparapa. Sitt jouduttiin nukkuun pari tuntia aamuyöstä hotellissa ja sitt heti aamulla mentiin Potsmouthiin. Sitt mulloli mun lompakko, kaikki tavarat jne talolla. Niin siitä tuli halpareissu ku mulloli vaan kymmennen puntaa rahaa mukana..."

:D

• Tykkää
Reactions: Lex ja Tapetilla
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26787099:
Mä en nyt ymmärtänyt tuon viestin huumoriarvoa. Miten hänen olisi pitänyt kirjoittaa, jos teillä päin kerran puhutaan noin?

Itse asiassa meilläpäin puhutaan ruotsia. Viesti oli yritys huvittaa äitiä äidin äidinkielellä matkimalla normaalikielenkäyttöämme sekundakäännöksenä. Mutta saatat hyvinkin olla oikeassa. Ehkä se huvittaa vain läheisiä...

:)

Itse asiassa meilläpäin puhutaan ruotsia. Viesti oli yritys huvittaa äitiä äidin äidinkielellä matkimalla normaalikielenkäyttöämme sekundakäännöksenä. Mutta saatat hyvinkin olla oikeassa. Ehkä se huvittaa vain läheisiä...

Missä päin Suomea te oikein asutte? Kai siellä nyt joku suomeakin puhuu, vaikka teidän huudeilla onkin vain suomenruotsalaisia?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26787120:
Missä päin Suomea te oikein asutte? Kai siellä nyt joku suomeakin puhuu, vaikka teidän huudeilla onkin vain suomenruotsalaisia?

Asutaan Vöyrillä ja toki täälläkin jokunen Suomenkielinen on (asukkaista noin 2%varsinaisen Vöyrin puolella ja kuntaliitosten yhdistämässä suurkunnassa kai noin 5%) - tosin lähinnä vain sivussa yhdellä kylällä.

Asutaan Vöyrillä ja toki täälläkin jokunen Suomenkielinen on (asukkaista noin 2%varsinaisen Vöyrin puolella ja kuntaliitosten yhdistämässä suurkunnassa kai noin 5%) - tosin lähinnä vain sivussa yhdellä kylällä.

Ahaa. Minusta tuossa tekstissä ei ole kuin tuo "tieräksää" ilmiselvä murresana, ja sijoittaisin sen juurikin jonnekin pohjanmaalle, samoin tuo sanojen venyttely viittaa sinne suuntaan.

Mä häpesin murrettani nuorempana, mutta nyt oon oikeastaan ylpeä siitä :) Ja sanoista joita täällä käytetään joita ei välttämättä muualla päin asuvat tunnista. Kuulostaa kivalta kun tuo puhumaan opetteleva lapsi hihkuu että vettä tattaa! (vettä sataa). Ja kun esim. missä, tässä, tuossa tulevat yhdellä s:llä. Tai lapsen tapauksessa T:llä, kun ei osaa s:ää sanoa.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Mä häpesin murrettani nuorempana, mutta nyt oon oikeastaan ylpeä siitä :) Ja sanoista joita täällä käytetään joita ei välttämättä muualla päin asuvat tunnista. Kuulostaa kivalta kun tuo puhumaan opetteleva lapsi hihkuu että vettä tattaa! (vettä sataa). Ja kun esim. missä, tässä, tuossa tulevat yhdellä s:llä. Tai lapsen tapauksessa T:llä, kun ei osaa s:ää sanoa.

Oulun seudulta?

Olenko minä oikeasti Ainoa, joka arvostaa 7-luokkalaisen yritystä kirjoittaa itselleen vieraaalla kielellä?

toisitkos mulleki tota kanasalattia? oon kävelly ympäri jo monta päivää ja miettiny kanasalattia. täällä nää syö aamupalaks ihan, IHAN valkosta leipää jossa on maapähkinä voita. lounaaks suklaata ja sipsiä. päivälliseks fish and ships. teet sitt kanasalattia ku tuun kotiin (:

Olenko minä oikeasti Ainoa, joka arvostaa 7-luokkalaisen yritystä kirjoittaa itselleen vieraaalla kielellä?

toisitkos mulleki tota kanasalattia? oon kävelly ympäri jo monta päivää ja miettiny kanasalattia. täällä nää syö aamupalaks ihan, IHAN valkosta leipää jossa on maapähkinä voita. lounaaks suklaata ja sipsiä. päivälliseks fish and ships. teet sitt kanasalattia ku tuun kotiin (:

Julkaisetko useinkin muiden sinulle lähettämiä viestejä? Kunnioita nyt vähän toisen yksityisyyttä.

Miksei suomessa kaikkialla voida vaan puhua suomea. Pakkoruotsin poistuminen mahdollisimman pian tulevaisuudessa ja siitä ruotsin poistuminen virallisen kielen asemasta sujuisi paljon helpommin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26791688:
Eivätkö lapsesi ole siten kaksikielisiä?

Ovat.
Keskimäärin puhuvat pääosin suomea noin 4-5 -vuotiaaksi.

Sen jälkeen enemmän ruotsia,
Jonnekin 18-19-vuotiaaksi.

Sen jälkeen opiskelu ja muut elämänvalinnat määrittelevät ensijaisen kielen. Useimmilla mukuloistani siitä eteenpäin enkku (kolmantena kotikielenä) tainnut dominoida.
Ranska ja saksa enkun, suomen ja ruotsin ohella toki nekin tärkeitä.
Ja kahdella mukuloista mandariinikiina vaihto-oppilasvuosiensa vuoksi.

Ovat.
Keskimäärin puhuvat pääosin suomea noin 4-5 -vuotiaaksi.

Sen jälkeen enemmän ruotsia,
Jonnekin 18-19-vuotiaaksi.

Sen jälkeen opiskelu ja muut elämänvalinnat määrittelevät ensijaisen kielen. Useimmilla mukuloistani siitä eteenpäin enkku (kolmantena kotikielenä) tainnut dominoida.
Ranska ja saksa enkun, suomen ja ruotsin ohella toki nekin tärkeitä.
Ja kahdella mukuloista mandariinikiina vaihto-oppilasvuosiensa vuoksi.

Jäi vain ihmetyttämään, kun kirjoitit näin, vaikka kyse on kaksikielisestä nuoresta.

Murteen käyttö on kyllä symppistä ja arvostan etenkin ns. vanhan murteen ylläpitämistä. :)

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="vieras";26787156]Siis niin tyhmä aloitus! Huomioohuomioohuomioohuomioo!!!! Huomatkaa Mummeliisa![/QUOTE]

Tai sit oli tarkoitus provota kiivas väittely siitä, saako hostmum käydä baarissa :D

Yhteistyössä