Äidin sokerinhimo, raskausdiabetes ja vauvan koko...valaiskaa mua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Limeoline
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Limeoline

Jäsen
04.06.2007
268
0
16
Mua huolestuttaa tämä jatkuva sokerinhimo ja mussuttaminen, mikä mulle on tullut tavaksi tässä raskaudessa. Pariin kertaan multa on mitattu verensokeri, mutta arvot on olleet aivan normaalit. Olen hoikka, mutta nyt raskausaikana kiloja on kertynyt jo yli kymmenen, vaikka raskaus on vasta hieman yli puolenvälin.

Pelkään hirmuisesti raskausdiabetestä ja sitä, että vauva kasvaa mun sokerihimon takia aivan jättiläiseksi ja synnytyksestä tulee vaikea. Ja että vauvan sokeriarvot eivät ole kohdallaan synnytyksen jälkeen.

Sain kotiinkin niitä sticksejä neuvolasta, että voin seurata valkuais- ja sokeriarvoja virtsassa. Niissäkään ei ole mitään hälyttävää näkynyt.

ELI KYSYISIN KOKENEEMMILTA: kannattaako mun olla huolissaan, jos kerran sokeriarvot ovat ihan normaalit? Voiko vauvan koko/sokeriarvot yllättää, vaikka luulenkin herkuttelevani kohtuuden rajoissa? Olen aina ollut sellainen sokerilla eläjä, että selviän vaikka päivän kahdella suklaapatukalla---

Onko muilla herkkusuilla syntynyt isoja vauvoja? Voiko äidin raskaudenaikasesta painonnoususta tehdä päätelmiä vauvan syntymäpainosta? Edellisessä raskaudessa olin hieman niukemmalla ruokavaliolla, kiloja kertyi 12 ja vauva oli standardimitoissa.

mulla oli gestaatiodiabetes ekassa raskaudessa ja vasta lopussa huomattiin. sitä ennen mussutin ja mässytin mielin määrin makeeta, kiloja kerty yli 20 koko raskausaikana. dieetillä en kerinny olla ku muutaman vkon ja poika synty täysin terveenä, sokereissa ei ollu mitään ja paino 3765g ja 52cm pitkä. ja mä olen isokokonen joten pientä vauvaa tuskin edes saisin ellei keskosena syntyis. sinuna en olis huolissaan jos kerran sokeriarvot koko ajan ok. tietty muuta haittaahan siitä sokerista tietty on esim hampaille ja sitte se painonnousu ja muutenkin. mutta sun lasta se tuskin kasvattaa. asiantuntijahan mä en ole joten kannattaa kysyä neuvolan mielipide asiaan.

ja ekassa ei ollut daibetestä,mutta vauva kuoli kohtuun rv 41.(syy ei liity diabetekseen) Muissa raskauksissa on ollut sokerirasituksessa paastoarvo koholla ja tässä ja edellisessä raskaudessa olen joutunut mittaan sokereita kotona.Viime raskaudessa jouduin mittaan enempi kun nyt. Mulla on aina ollut kamala makean himo ja olenkin syönyt makeata paljon,edellisessä odotuksessa meni suklaa konvehteja paljon mutta silti mun sokeri arvot oli ok ja itselle tuli painoa koko raskaudessa vain 1kg. Vauva syntyi rv 38 itsellään ja oli 50cm ja 3400g. Meillä ei oo kukaan lapsista ollut iso vaikka mulla kaikissa paitsi ekassa on ollut lievää diabetesta. Eiköhän ne nlassa ja ultrissa huomauta jos vauvan tai sun paino alkaa nouseen liikaa lyhyessä ajassa. En siis usko,että kamalaa haittaa siitä on.

Kaksi suklaapatukkaa päivässä? Minä syön kyllä enemmän :ashamed: Ei ole koskaan ollut sokereissa mitään häikkää (nyt 6. raskaus), eikä vauvat ole olleet isoja (2,9-3,4 kg) vaikka yli la:n ovat kasvaneet.

ekassa raskaudessa pospin sokeria aikas reilustikin makeisten ja limujen muodossa ja sokerit pysyivät normaaleina.tyttö oli syntyessään 3590g eli ei todellakaan iso.
samoin oma äitini veti mansikkahilloa suoraan purkista kun odotti mua ja mä oli syntyessä aika tasan 4kg.

nut tässä toisessa raskaudessa yritän hillitä sokerinhimoa mutta olen onnistunut vaan siinä että limut on sokerittomia.karkkia menee surutta.

Yhteistyössä