Äidin kuntoilu ei onnistu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äityli"

Vieras
Siis, pitäisi saada kuntoiltua (jumpattua, lenkkeiltyä...) mutta tuntuu ettei se yksinkertaisesti ole mahdollista...

Kun alan jumppaamaan kotona, ihan siis jotain jalannostoa lattialla, vatsalihaksia tms., niin lapset on heti kimpussa. Tulevat mahan päälle istumaan ja ottavat oikein vauhtia hypätäkseen päälleni niin että on melkein ilmat pihalla... Vanhemmalle lapselle (3v) olen ehdottanut että jumppaisi äitin vieressä niitä liikkeitä mutta sen mielestä on kivempaa tulla äitin kimppuun. Ja nuorempi (2v) tekee sitä mitä toinenkin. Olen joskus jumpannut makuuhuoneessa lukitun oven takana mieheni leikkiessä lasten kanssa, mutta jatkuvasti kuuluu oven takaa itkua "äitiii, määkin haluun tulla sinnee".

Ja varastossa on stepperi ja jumppapallo mutta ei niitä pysty käyttämään, siksi ne onkin varastossa. Jos ne sieltä haen, niin lapset tulee. "Äiti, mää tuun polkemaan sitä laitetta, mää haluun pomppia sillä pallolla".

Tällein illalla kun lapset nukkuu, olisi ehkä aikaa kuntoilla mutta ei herrantähden jaksa... Päivän kun on viettänyt lastenhoidon ja kotitöiden parissa niin ei ole energiaa enää yötä myöten jumpata. Eikä kyllä tosiaan jaksa herätä aamulla niin aikaisin että jumppaisi silloin, ennenkuin lapset herää. Sitä paitsi niin hiljaa ei pääse edes ylös sieltä, meidän sänky on narisevaa mallia ja vähän kun se narahtaa niin lapsensängystäkin kuuluu "äiti, herätäänkö jo?".

Kuntosalille, missä on lapsiparkki, ei pysty lähtemään kun asutaan maalla eikä täällä lähellä mitään kuntosaleja ole.

Lenkille en tunnu pääsevän juuri koskaan, miehellä on aina jotain omaa hommaa ulkona. Kun lenkkeilyssä kestää aina kauemmin kuin tässä jumpassa, mitä joskus koitin sen oven takana tehdä. Silloin mies sen parikymmentä minsaa jouti vahtimaan.

Rattailla koitan käydä aika usein pitkällä lenkillä. Meillä on tuplarattaat ja niillä käydään joskus kaupassa tai kyläpaikoissa tuolla muutamien kilsojen päässä. Mutta ei niilläkään talvikeleillä joka päivä pääse. Joko on tiet auraamatta lumesta niin ettei eteenpäin pääse, tai on niin kova pakkanen ettei ulos ole asiaa.

Joo, tämä nyt oli tällaista avautumista. Onko muilla vastaavaa? Vai olenko ainoa äiti joka ei pysty kuntoilemaan?

oisko joku tanssi, vaikka zumba, kiva? lapset ehkä tykkäis tanssia mukana? meilä on se tvshopin zumba ja lapset siitä tykkää kans, liian harvoin vaan tulee tehtyä ..

Miehen pitää vaan olla lastensa kanssa enemmän kuin 20 minsaa silloin tällöin. Jätä lapset kotiin, lähde jumppaan, äläkä vastaa puhelimeen jos mies soittaa ja rutisee...liika kiltteys kostautuu, ja teillä ei ole mitään pikkuvauvaa joka olisi äidistä riippuvainen vaan jo hieman isommat lapset - joten OTA se oma aikasi.

Lapset varmaan nukkuukin joskus - jumppaa silloin, edes 30 minsaa?

Tai laita lapset tuplarattaisiin (osta sellaiset jos ei ole, niitä saa tosi halvallakin noin isoille lapsille) ja lähde lenkille :)

• Tykkää
Reactions: chef
Siis NIIN tuttua. Mä oon toistaseks onnistunut jumppailemaan pikkukakkosen aikaan tossa olkkarin matolla - lapset katsovat suht. tarkkana ohjelmiaan ja mä pystyn jumppaamaan. Jos yritän hivuttautua toiseen huoneeseen, molemmat on kärppänä siellä. Iltaisin lasten nukkumaanmenon jälkeen ei tosiaan enää jaksa millään. Lasten kanssa lenkkeilyt, pulkkailut ja lumityöt yritän ottaa myös kuntoilun kannalta, siinä tulee huhkittua vähän kuin huomaamatta.

[QUOTE="annika";25691854]oisko joku tanssi, vaikka zumba, kiva? lapset ehkä tykkäis tanssia mukana? meilä on se tvshopin zumba ja lapset siitä tykkää kans, liian harvoin vaan tulee tehtyä ..[/QUOTE]

Joo, tää vois olla kiva. Ipanat tykkää muutenkin tanssia lastenlaulujen tahtiin niin miksei sitten äitinkin kanssa. Kesällä muuten karkasin joskus iltasin ulos tramppaan pomppimaan kun lapset nukkui ja mies jäi sisälle. Kesäiltana ulkona jaksoi kuntoilla aika mukavasti...

Niin, ja edelliselle: kyllä tuntuu, että minä olen se joka melkeinpä yksin hoidan lapset. Ja sen kyllä huomaa, nuorempi ei anna edes vaippaa vaihtaa muiden kuin äidin. Ja esikoisellekin kelpaa usein vaan äiti.

[QUOTE="a.p";25691895] kyllä tuntuu, että minä olen se joka melkeinpä yksin hoidan lapset. Ja sen kyllä huomaa, nuorempi ei anna edes vaippaa vaihtaa muiden kuin äidin. Ja esikoisellekin kelpaa usein vaan äiti.[/QUOTE]
Miksi, oi miksi naiset suostuu tuollaiseen...elämään yh-elämää (sillä erotuksella että monella yh:lla on lapsivapaita viikonloppuja ja muita lapsivapaita pätkiä aika ajoin) vaikka ei ole yh?

Nyt barrikadeille, siskot :attn:. Ei sovi olla liian kiltti. Yhdessä hankitut lapset myös hoidetaan yhdessä.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
[QUOTE="annika";25691861]tai jos säää teet ne ulkotyöt, josko niistä sais hyötyliikuntaa?[/QUOTE]

Joskus kolailenkin lasten kanssa, mutta jos alan ne kaikki tekemään niin sitten minua odottaa sisällä vielä kaikki kotityötkin. Mies ei niitä tee. Ikinä ei laita tiskejä, pyykkejä, imuroi... Että saa sekin luvan jotain tehdä, vaikka sitten siellä ulkona.

[QUOTE="a.p";25691916]Joskus kolailenkin lasten kanssa, mutta jos alan ne kaikki tekemään niin sitten minua odottaa sisällä vielä kaikki kotityötkin. Mies ei niitä tee. Ikinä ei laita tiskejä, pyykkejä, imuroi... Että saa sekin luvan jotain tehdä, vaikka sitten siellä ulkona.[/QUOTE]
Mitä iloa ja hyötyä sulle sitten tuosta miehestä on? Se ei tee kotitöitä, se ei ole omien lastensa kanssa - oma isä ei edes kelpaa lapsillenne, ja se on surullista.

Millaset tuplat sulla on? Mä asun maalla ja tääl kyl pääsee meijän tuplil tekee pitkiäkin lenkkejä =) Sanot miehelle että tarviit omaa aikaa jotta pystyt pitämään itsestäsi huolta liikunnan avulla ja näin jaksat paremmin?? Mä käyn kolmesti viikossa uimassa ja se on auttanu mulle. Tossa syksyllä pyöräiltiin paljon kun on sellanen peräkärry mihin lapset saa. Sellaisestakin voisi kevättä ajatellen olla hyötyä...?

Kyllä on taas niin tekosyitä että ihan säälittää
- Aina ei ole talvi. Mikä ongelma muina vuodenaikoina on mennä tuplarattailla pitkiä lenkkejä? Liian kuuma ehkä?
- Kannattaisiko opettaa lapsille että äidin päälle ei hypitä? Ymmärtääkö sun lapset sanan ei?
- Kannattaisiko laittaa mieskin olemaan omien lastensa kanssa?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Mä ymmärrän, vaikka oma poitsu onkin vielä pieni, ei täälläkään päivisin ulkoilla vaunujen kanssa pitkiä matkoja näillä lumikeleillä, vaikka aikas tehokasta pakarajumppaa on nimenomaan vaunujen työntäminen hangessa.

Meillä myös niin, ettei mies juurikaan pihan avaamiselta ja muilta ulkotöiltä ehdi olemaan kotona kuin vasta illalla, kolmen kilometrin pätkää kun ei ihan niin vaan kolatakaan hyötyliikuntana päivän aikana, plus ne muut työt.

Ostat pari jumppavideoo ja jumppaatte yhdessä koko poppoo.

Minusta nuo kaikki kuulostaa vain tekosyiltä olla liikkumatta! Lähde sinne lenkille aamulla ennen kuin muut herää?Jumppaa päiväuniaikaan? Kyllä sitä aikaa kahden vanhemman taloudessa löytyy jos vain haluaa!!

Hei a.p., voisi olla mun kirjoittama juttu. Meillä mies töissä toisella paikkakunnalla, joten lapset oikeestaan sängyssä kun tulee kotiin. Ja illalla mää en enää jaksa kuin painua nukkumaan. Ehkä tää joskus tästä helpottaa ja pääsee vielä liikkumaankin.
Ja niille jotka mourusi siitä, että kyllä lasten pitää sanaa uskoa eikä hyppiä päälle: kyl meidän lapset uskookin mutta ei siinä mitään iloa jumppaamisesta saa kun pitää kuitenkin koko ajan varoa ja ärhennellä niille + kuunnella marinaa.

Miksi, oi miksi lapset saavat hyppiä äidin päälle!!!!

Kyllä terve lapsi osaa olla omissa oloissaan hetken sillä aikaa, kun äiti vähän reenaa näköetäisyydellä. Oletko kokeillut tapakasvatusta?

Ja eikös täällä taas ryhdytty syyllistämään. Ymmärrän aloittajaa hyvin. Ei minullakaan kotona jumppaaminen onnistu lasten läsnäollessa. Tuollaista se juuri on. On turhauttavaa ja väsyttävää, kun haluaisi olla paremmassa kunnossa, eikä vaan pysty.

Mitä tää miehen "oma homma ulkona" oikein on?

Kyllä sun nainen nyt pitää vaan ottaa itteäs (ja miestäs) niskasta kiinnni ja vaikka pukea lapset miehen kanssa sinne ulkohommiin ja huikata miehelle, että käyt tunnin lenkillä!

• Tykkää
Reactions: rockyroad
joo sä et vaan pysty.

Samaa mieltä, eli ihan on aloittajan omasta avuttomuudesta nyt kyse. Yritä nyt hyvä nainen ryhdistäytyä, ja ihan ensimmäiseksi laitatte tuon lastenhoitoasian kuntoon. Lapset ovat teidän yhteiset, joten hoitovastuu on myös yhteinen. Miehesi aivan varmasti pystyy viettämään enemmän aikaa lasten kanssa, jos haluaa... ja jos sinä sitä vaadit.

Mitä tulee jumppaamiseen, niin itse olen jumpannut lasten kanssa. Kannattaa tehdä niin, että ottaa lapset mukaan alunperinkin ja ehdottaa heille nimen omaan yhteistä jumppahetkeä. Osan liikkeistä teette yhdessä (esim. punnerrat lapsetn päällä, nostat lasta jalkojen päälle "lentokoneeseen" jne) ja osan aikaa teet sitten omia liikeitä ja lapset tekevät niitä vieressä. Näin jumppahetkestä tulee vähän niinkuin leikkihetki lapsille.

Mutta muista ap että ei sinun tarvitse jumpata tasan 60 minuuttia putkeen että siitä jotain hyötyä olisi. 30min/päivä riittää jos harrastat hyötyliikuntaa myös. Käy lenkillä, jumppaa pallolla ja stepperillä vuoron perään, venyttele vaikka niiden kotitöiden aikana. Ota vastusta imurointiin tai työntele rattaita auraamattomilla teillä.

Kaikenlainen liikunta on hyväksi ja auttaa, se että laittaa salikamat päälle ja istuu jumppapallolla ei ole sen oikeampaa liikuntaa kuin vaikkapa tanssiminen kotona nettiradion tahtiin.

Yhteistyössä