Äidin alipaino alkuraskaudesta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zp

Vieras
Heip! Onko muilla kokemuksia tälläisestä tilanteesta, kun olen 168cm pitkä ja painan 45kg ja eilen pärähti plussa testiin ensimmäisen kerran (wuhuu*!) :)

Olen koittanut painoa saada kerättyä ennen raskaaksi tulemista, mutta en ole siinä onnistunut. Joten nyt kysyisinkin että onko alipainosta haittaa? Kuitenkin menkat on AINA tulleet ajallaan ja syömishäiriötä minulla ei ole ollut, vaikka laiha olenkin. En kai raskaaksi olisi sitten tullut edes jos keho ei sitä pystyisi hoitamaan?

Ja saako tässä tilanteessa edes synnyttää alateitse, onko kellään kokemusta?

Ja onko keskenmenon riski suurempi jos on näin hoikka?

Onneksi olkoon!
Älä turhia stressaa! Pidä vaan huoli siitä että syöt monipuolista, terveellistä ravintoa josta riittää energiaa ja ravintoaineita sekä sinun että lapsesi tarpeisiin.Jos hemoglobiinisi on normaali en näe mitään syytä huoleen. Neuvolassa painoasi tarkkaillaan koko raskauden ajan ja he osaavat varmasti auttaa.

Mulla alipaino vaikutti vaan sen verran että kiloja tuli reippaammin raskauden aikana, ja lähtivät kaikki muutamassa kuukaudessa. Kiloja tuli alusta asti vaikka raskaus alkoi oikeastaan näkyä vasta parin viimisen kuukauden aikana. Neuvolassa ei kommentoitu mitenkään. Selkä oli aika kovilla. Tsemppiä!

Olen 163 ja raskauden alussa painoin 47 kg, eikä ole mitään anoreksiaa tm taustalla, ollaan vaan hoikka suku. Ei ollut mitään ongelmia, ihan oppikirjan mukainen raskaus ja synnytys. Ja olin siis painoindeksin mukaan alipainoinen, terkkari sanoi että kiloja saa kyllä tulla reippaasti, niitä tuli n. 15. Vauvakin kehittyi oikeen hyvin sikiöaikana kohdussa, oli kuulemma saanut hyvin ravintoa ja oli ikäistään isompi.

Enemmän huolissani olen nyt 8 kk synnytyksen jälkeen, kun imetys on kuihduttanut minut ihan olemattomaksi :D Vauva sen sijaan on oikeen pontso, tissimaidolla kasvanut.

Alipaino ei vaikuta synnytykseen mitenkään, mutta raskaus voi olla hankalampi. Tutkimuksissa on huomattu, että raskauspahoinvointi on laihoilla sekä muita yleisempää, että myös pitkäkestoisempaa ja voimakkaampaa. Painoa myös tulee enemmän ja pitääkin tulla, kuin normaalipainoisella odottajalla ja se myös tuntuu. Itselläni kolmas raskaus menossa ja kaikissa lähtömitat 47 kg 170 cm. Lihotuskuureja olen yrittänyt moneen kertaan onnistumatta ollenkaan mutta raskaana paino on noussut 20 kiloa. Kaikki on hävinnyt alle puolessa vuodessa, eli ne ovat olleet ihan sitä raskauden ja imetyksen vaatimaa. Pahoinvoinnista olen kärsinyt koko raskauden ajan molemmissa aiemmissa raskauksissa oksennellen päivittäin ja tiputukseen joutuminen on ollut lähellä. Nyt kolmannessa ei kuitenkaan ole ollut pahoinvointia juuri ollenkaan. Synnytykseen ei tosiaan ole vaikutusta, sillä mahtumiseen vaikuttaa lantioluun koko ja siihen ei vaikuta naisen ulkoinen koko.

Nii. Lähtöpaino 59kg ja pituus 176cm. Pahoinvoidessa lähti vielä kilo. Mutta söin raskaus aikana terveellistä ruokaa aina kun oli nälkä ja painoa kertyi 30 kg osa kyllä nestettä. 11 kg jäi sairaalaan ja loput lähti imettämällä... Joten nyt vaan syöt terveellisesti ja huolehdit vitamiineista ja rasvahapoista.... Niin että, vauvalle riittää myös.

Kiitos vastauksista! Nyt vaan sitten toivotaan että vauva pysyy mukana menossa koko raskauden ajan. Kuinka nopeasti teillä muilla on kilot hävinneet synnytyksen jälkeen ja paljonko niitä kokonaisuudessaan tuli raskauden aikana?

Voi kun ei millään meinaa nyt uskoa että tämä tapahtuu, 2 vuotta yritystä takana ja nyt vihdoin ja viimein alkaa tärppäämään kunnolla :)

Liikkeet tuntu tosi aikaisin ja näkyi myös ulospäin. Synnytys meni helposti ja nopeasti. " linnunluiset" on kuulemma hyviä synnyttämään sanoi terkka. Pahoinvointia on ollu tytöistä, pojasta ei. Ja tosiaan imetys on kuihduttanut...

Mä olin 49 kg/170 cm tullessani raskaaksi, raskaudessa ja synnytyksessä ei mitään ongelmia. Painoa mulle alkoi tulla heti, vaikka raskautta ennen painoni oli pysynyt yli 10 vuotta samana. Yhteensä kiloja kertyi 13, joista vielä kolme on jäljellä nyt kuukauden kuluttua synnytyksestä. 5 kg jäi synnärille ja toiset 5 lähtivät itsekseen parissa viikossa.

Ei se millään tavalla vaikuta mihinkään alateitse synnyttämiseen. Vai miten olit tuon oikein ajatellut...

Yleensä alipaino vaikuttaa raskautumiseen, ettei se välttämättä onnistu, olet siis siinä mielessä onnekas. :) alipaino on nyt enemmänkin sulle vaaraksi kuin vauvalle. Vauva ottaa ravintonsa sinusta ja sen takia nyt kannattaiskin syödä sitten sitä ajatellen, ettet laihdu lisää ja kuihdu olemattomiin. Pahoinvointien takia kannattaisi syödä ehkä tavallista usemmin, niin ettei sitten ehkä niin paljon tulisi niitä pahoinvointeja. Onnea!

Alkuraskaudessa pitää olla tarkka syömisissä ettet vaan syö liian vähän.
Huolehdi et saat heti aamusta kunnon ravintoa.
Muista myös välipalat.

Myös yöpala on paikallaan.

Yhteistyössä