Äideille lähestymiskielto kouluihin ja harrastuksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Chala

Aktiivinen jäsen
04.06.2008
15 887
1
36
http://blogit.iltalehti.fi/aarno-laitinen/2010/08/16/lahestymiskielto-aideille/

Pakko sanoa että tietyltä osin kannatan ideaa. On hyvä että lapsia valvotaan ja heistä huolehditaan, mutta tämän päivän höösääminen ja ylivarovaisuus, saati sitten kasvatusvastuun siirto menee monesti liian pitkälle.

"Helsinkiläisen koulun rehtori kertoi, että pahimpia koulujen kiusaajia ovat akateemiset äidit ja juristi-isät."
Kummasti on itsellekin samankaltainen kuva muodostunut. Pahimpia koulukiusaajia ovat vanhempien asenteet; ei meidän Nico-Petteriä saa komentaa, jos hän lyö jotain se on opettajan vika tai sen toisen lapsen..

Osuva kommentti tuolla:

"Ristolle sanoisin että se mitä kutsut uusavuttomuudeksi on ihan puhdasta laitostumista. Se on opittua avuttomuutta joka syntyy siitä kun ihmisiltä otetaan valta ja vastuu pois erilaisille instituutioille.

Itävaltalaisen Josef Kirschnerin mukaan maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä: On kilttejä hiirulaisia joilla ei ole omaa mielipidettä oikein mistään vaan he tekevät, ajattelevat ja ostavat niin kuin heille sanotaan. Sitten on välistävetäjiä jotka hyväksikäyttävät kilttien ihmisten saamattomuutta omaksi hyödykseen. Kolmas ryhmä ovat viisaat itsenäiset ihmiset jotka seivät suostu osallistumaan kilttien ja välistävetäjien alistamis-alistumis -peliin vaan jättäytyvät sen ulkopuolelle.

Sopii miettiä mihin Suomi on menossa ja minkä edelläkuvatun ryhmän etuja ajavat mm. netin valvonnan kiristäminen, sananvapauden rajoittaminen, erilaisten valvontarekisterien paisuttaminen ja poliisin valtuuksien kasvattaminen ilmeisesti ilman mitään kattoa.

Veikko Siipi

16.8.2010, klo 11:25"

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Tuossa saattaa olla jotain perää, en niinkään ota tuohon vanhempien koulutukseen kantaa, mutta jotkut tosiaan ovat aika kontrolloivia.

Varmasti löytyy tässä suhteessa "hyviä" ja "huonoja" vanhempia jokaiselta koulutusasteelta, mutta on se pelottavaa kun välitunnilla kuulee miten 13v poika selittää kavereilleen "mun faija on lakimies, ja se sano että vaikka mä vetäisin maikkaa turpaan, ei se voi koskea muhun tai sit mun faija haastaa koulun oikeuteen".

Varmasti lapsetkin käsittää asiat monesti hieman kärjistetysti, saati sitten ilmaisee kavereilleen, mutta on se aika huolestuttavaa jos vanhempi tekee lapselle selväksi että sulla on oikeudet joita sä voit väärinkäyttää näin :/

Nykyaikana toi virkamieskoneisto on mennyt niin mahdottomaksi, että hyvä se on että vanhemmat ovat ajan tasalla mitä heidän lastensa elämässä tapahtuu ja pitävät kiinni heidän oikeuksistaan.

oikein loistava kirjoitus, ylihuolehtiminen on tämän päivän vitsaus. tieto lisää tuskaa ja kun netti sekä lehdet on pullollaan maailmalla sattuneista ikävistä tapahtumista niin se vain lisää hysteriaa, voin kertoa "salaisuuden" ihan samalla tavalla ennenvanhaan tapahtui ikäviä asioita, ei vain ollut niin tehokasta tiedotusverkostoa että olisi jokainen suomalainen saanut lukea hirveyksistä ja pyöritellä päätään muiden vanhempien kera...

Jossain kohti on päästettävä irti ja luotettava oman kasvatuksen tuloksiin... Ei se tee huonoa vanhempaa että antaa lapsen elää oikeata lapsen elämää eikä rajoita lapsen tekemisiä siihen milloin itse pääsee paikalle vahtimaan että kukaan ei nyt Esa-Petteriä satuta, se kun on niin herkkä poikakin...

Mä olen ihan samaa mieltä ton blikikirjoittajan kanssa. Vanhemmat olettavat että tarhat ja koulut opettavat ja kasvattavat heidän lapsensa ja jos jokin menee vikaan, syy on aina opettajan vaikka useinmiten vika on vanhempien kasvatustavoissa.
Lasten kasvatus ja vanhempien käyttäytyminen on nykyään kuin pelaisi sählyä ilman sääntöjä. Vanhemmat ovat kokopäivätoimisia kuoliaaksi ymmärtäjiä. Lapsissa ei ole koskaan mitään vikaa, vaan järjestelmässä ja opettajissa. Koulun tulisi ottaa vastuu kaikesta, mutta kunnia vanhemmille, jos vielä jostain sattuu löytymään lapsi, joka osaa yksin muodostaa kokonaisen järkevän lauseen.

Erittäin asiallinen kirjoitus. Ton vois linkittää jokaiseen "miten ihmeessä 6-vuotiaani selviytyy yksin 400 metriä esikouluun" / "voiko 9-vuotiaan jättää yksin kotiin kauppareissun ajaksi" -keskusteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Erittäin asiallinen kirjoitus. Ton vois linkittää jokaiseen "miten ihmeessä 6-vuotiaani selviytyy yksin 400 metriä esikouluun" / "voiko 9-vuotiaan jättää yksin kotiin kauppareissun ajaksi" -keskusteluun.

Todellakin :D :saint:

Yhteistyössä