Ai eiks lihaliemikuutioita pitäisi käyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Visu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Visu

Vieras
Meillä 3-vuotias poika ja olen vasta nyt opettelemassa kokkaamaan. Tähän asti syöty paljon purkkiruokaa (vauvana) ja sitten ihan perus-perus-kotiruokaa (lihakeittoa, makaronilaatikkoa, spagetti bolognesea jne.), ja ihan lihaliemikuutioita olen noihin käyttänyt, mutta ei vissiin pitäisi? Jos nyt sitten tekee esim. keiton, niin mitä mausteita sinne sitten laitetaan, ellei kuutiota saa laittaa, ja kuinka paljon - esim. vaikka 1 tl suolaa ja 1 tl pippuria vai miten?

Miksi ei saa käyttää liemikuutiota? Totta kai saa. Ja fondueita voi käyttää myös, ne mielestäni parempia kuin kuutiot. Jos nyt hysterisoidut lisäaineista, niin lue niiden kuutioiden ja fondueiden tuoteselosteet, niin tiedät, mitä syöt.

Kannattaa valita sellainen liemituote, jossa ei ole natriumklutamaattia ja kmuutenkin vähän mitään lisäaineita. Itse käytän nykyään Reformin kasvisliemijauhetta ja se on kätevämpää käytössä kuin liemikuutiot.

Kannattaa valita sellainen liemituote, jossa ei ole natriumklutamaattia ja kmuutenkin vähän mitään lisäaineita. Itse käytän nykyään Reformin kasvisliemijauhetta ja se on kätevämpää käytössä kuin liemikuutiot.

Vaihtoehtoja tosiaan löytyy. Ja en usko että on mitenkään terveydellekään vaarallista ellei niitä nyt joka päivä käytä.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Tuskin ne nyt kovin myrkyllisiä on, joskaan eivät myöskään terveellisiä.
Onhanse silti aika surullista jos Kaikki ruoat maistuu samalle, sille lihaliemikuutiolle. Ihan hyvä on opetella vähän maustamaan ruokaa. Mausteiden määrät opit kun kokeilet ja maistat.

Siojkastike on sitten yks kapiitteli, suolaahan siinäkin on paljon ja samaa glutamaattia kuin noissa kuutioissa. Minä silti käytän jonninverran soijakastiketta ruoanlaitossa. Tomaattia käytän pienissä määrin keitoissa ja padoissa, siinä on luontaisesti sitä glutamaatin makua. Samoin kuin sipulissa.

Esim jauhelihakeitton teen niin että kuullotan valkosipulin ja sipulin, paistan jauheliha, mukaan suolaa, pippuria, paprikaa, hieman chiliä, sitten vettä, tomaattipyrettä noin ruokalusikallinen,mloraus sitä soijakastiketta, yrttejä, esim oreganoa, porkkanaa ja perunaa.

Eiköhän se suositus olla käyttämättä koske vain alle 1-vuotiaita! Silloinkin kyse on suolasta. Tietysti kaikille tekee hyvää, jos valitsee suolattoman tai vähäsuolaisen kuution. Meillä käytetään aina keitoissa ja kastikkeissa liemikuutioita, mutta tapaan laittaa vähemmän kuin pakkauksessa on suositeltu. Esim. kattilalliseen keittoa (n. litra nestettä) riittää mainiosti 1 kuutio.

Miksi ei saa käyttää liemikuutiota? Totta kai saa. Ja fondueita voi käyttää myös, ne mielestäni parempia kuin kuutiot. Jos nyt hysterisoidut lisäaineista, niin lue niiden kuutioiden ja fondueiden tuoteselosteet, niin tiedät, mitä syöt.

Mutta jos fondueita käyttää, kannattaa hankkia sellainen fonduepata, jonka voi nostaa pöytään illanistujaisiin. Kattilassa jäähtyy tosi nopeasti.

Minä en kyllä ymmärrä, miksi jauhelihakastikkeeseen pitää laittaa lihaliemikuutio. Eikö sipuli, tomaattimurska, kasvikset, suola ja mausteet riitä? Minusta se ei kaipaa mitään muuta.

Onko ap:lla mitään peruskeittokirjaa (vaikka koulun kotitalouskirja tai Kotiruokaa-kirjaa)? Niistä voisi katsoa eri ruokien ohjeet ja maustamisen. Lehdetkin ovat nykyään pullollaan ruokaohjeita ja aika vähän niissä minusta lihaliemikuutioita käytetään.

Muistaa vaan että niissä on melko paljon suolaa, siis jossain perus lihaliemikuutiossa. Eli ei kannata lisätä suolaa ruokaan, myös jossain mausteissa on paljon suolaa joten ei yhtäaikaa kannata kaikkea laittaa.

Yhteistyössä