Ahtaimmin asuva tuntemasi perhe?

  • Viestiketjun aloittaja "Silli"
  • Ensimmäinen viesti
"Silli"
Ystäväni asuu viiden lapsen kanssa tällä hetkellä 60 neliöisessä kaksiossa. Jonottavat isompaan koko ajan. Itse asun mieheni ja neljän lapsen kanssa 80 neliössä mikä tuntuu hirvittävän toisia.
 
tää
Lapsena parhaan ystäväni perhe asui 70-neliöisessä kerrostalokolmiossa: isä, äiti, mun ystäv eli alakoulikäinen tyttö ja hänen viisi alle kouluikäistä pikkusisarustaan. Olin aina kateellinen kun heillä oli vauvoja ja äiti kotona aina...
 
Silja.S
Meillä on 4- ja 6-vuotiaat lapset, minä, kissa, ja keskikokoiseksi kasvava koira 80 neliön asunnossa ja tilaa on juuri sopivasti, mutta tätä ennen asuin 40 neliön asunnossa lasten ja koiran kanssa, ja tuntui kuin olisin seonnut päästäni. Sotku oli aina hirveä, kun leluja oli paljon, mutta tilaa vähän. Lapset viihtyivätkin ennemmin takapihalla kuin sisällä. Hullua on, että ystäväni mielestä asun edelleen ahtaasti :rolleyes: Kuinka paljon tilaa ihmiset oikeasti tarvitsevat?
 
Taidan vetää pohjat. :whistle:
Me (2 aikuista + 5 lasta) asutaan tällä hetkellä 45 neliön kaksiossa. Lapsista vanhin teini-ikäinen. Asumme tässä 2-3-kuukautta, kunnes pääsemme takaisin omaan 90 neliöön (joka tuntunee taas ruhtinaalliselta tämän jälkeen). No omassa on myös matalaa tilaa, jota ei lasketa virallisiin neliöihin. Mahtumiseen vaikuttaa sekin, että meillä on täällä vain todella välttämättömin mukana.
 
Tunnen 7-henkisen perheen joka asuu kolmiossa. Mun omat vanhemmat asui 60-luvun puolella 12 neliön hellahuoneessa vuokralla kahden lapsen kanssa. Sitten myöhemmin muuttivat 55 neliöiseen kaksioon samalla kokoonpanolla ja siellä oli välillä makuuhuone vuokrattuna eteenpäin.
 
Ja mun on pakko ihmetellä sitä, että mun tytär asuu käytännössä yksinään 3h+k asunnossa, 69m2, kun ei kaupunki vaihda asuntoa pienempään. Jos asuttais ahtaasti,oltais etusijalla asunnonvaihtajina,mutta kun tilaa on yllinkyllin, ketään ei edes kiinnosta. On se niin väärin, joku muu olisi tosi onnellinen meidän kolmiosta ja me oltaisiin onnellisia kaksiosta, jossa olisi vuokraa noin 500, mutta ei vaan löydy vaihtajaa.
 
fdd
me asutaan minä,mies ja pieni lapsi 58neliön kämpässä,ja kaikki ihmettelee miten mahdutaan.miehenki kaverit suorastaan vittuilee. meidän perheenjäsenistä vielä,ei oo kukaan yhtenäkään päivänä valittanu,ja vielä ei oo omakotitalon aika. ei sitä jaksa kaikille alkaa selitteleen,vaan myöntelen nykyään vaan.
 
fdd
[QUOTE="vieras";25890736]Ei voi käsittää.[/QUOTE]

sitä vittuilua vai meidän kämpän pienuutta,arvoisa vieras? B)
kaikilla ei ole rahaa hankkia omakotitaloa,ja jos on ostanut tämmöisen kämpän niin siinä sitkutellaan vielä jonkun aikaa eikä se oo muiden ongelma.vuokralla asuminen se vasta tyhmää olis.
 
.....
Onpa meitäkin ihmetelty monen monta kertaa. Toinen lapsi tulossa ja kaksiossa asutaan. Mielummin laitan asumiskustannuksista säästyvät rahat muuhun. Voidaan ostaa kivoja vaatteita ja matkustaa. Lainaa on vain vähän ja mies voi jäädä vuorotteluvapaalle vauvan synnyttyä ja voidaan olla yhdessä koko perhe.

Meiltä lähtee kaikki ylimääräinen kirppikselle kiertoon ja jokaisella tavaralla on oma paikkansa. Itse asiassa täällä on aika väljää ja siistiä. Monilla on omakotitalo sellainen tavarakaaos, että eipä sinne mielellään menisi.
 
fdd
Onpa meitäkin ihmetelty monen monta kertaa. Toinen lapsi tulossa ja kaksiossa asutaan. Mielummin laitan asumiskustannuksista säästyvät rahat muuhun. Voidaan ostaa kivoja vaatteita ja matkustaa. Lainaa on vain vähän ja mies voi jäädä vuorotteluvapaalle vauvan synnyttyä ja voidaan olla yhdessä koko perhe.

Meiltä lähtee kaikki ylimääräinen kirppikselle kiertoon ja jokaisella tavaralla on oma paikkansa. Itse asiassa täällä on aika väljää ja siistiä. Monilla on omakotitalo sellainen tavarakaaos, että eipä sinne mielellään menisi.
no niinpä.kyllä mä omakotitalon ehdottomasti haluan,mutta sitä ennen tässä on ihan hyvä,ihmetelköön muut. (kröhm,ennen on ihmiset asunu 7kin tyyppiä yhdessä huoneessa,nykyään tarvitaan se vähintään sata neliötä jollekin 4henkiselle perheelle) niin ketä se haittaa,keneltä se on pois jos meillä on makuuhuone jossa kaksi sänkyä,keittiö,vessa,sauna ja olohuone. miks muiden tarvii huudella mitä joku toinen tarvii.
 
"..."
noo, edellinen asunto oli 61m2 kaksio tupakeittiöllä ja sauna, ja siinä asuttiin minä, mies ja lapsi. mutta nyt kun tulin uudelleen raskaaksi, vaihdettiin isompaan. kaks kerroksinen rivari kolmio 81m2.. ja tässä mahdutaan elämään hyvin :)
 
Vuosi sitten asustettiin vielä 60 neliön kaksiossa, minä, mies ja 2 lasta + iso koira. En kyllä osannut sitä mitenkään kummallisena asumismuotona pitää. Lapsuudessa asuin saman kokoisessa asunnossa ja samalla henkilömäärällä 8 vuotta. Eikä ollut ahdasta :)

Mutta voin kyllä kuvitella, että tiivistä alkaa olla, jos lapsia on 3+ ja iältään kouluikäisiä.
 

Yhteistyössä