"Ahkera äiti kasvattaa laiskoja lapsia"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaa ulkopuolelta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaa ulkopuolelta

Vieras
Näin mieheni sanoo. On kuulemma sanonta, itse en ole kuullut. Olen pikkuisen siivousneuroottinen ja sen verran tehokas, että ehkä teen liikaa sekä lasten että miehen puolesta. En edes kestä ajatella, että odottaisin ja katsoisin, että kauanko nuo murkut antaisivat sotkun kasaantua ennen kuin tekisivät jotain. Toki siis osallistuvat kotihommiin: tyhjentävät ruoka-astiat pöydästä, vievät roskia, petaavat petinsä, siistivät huonettaan, joskus imuroivat. Osallistuvat kattamiseen ja joskus leipomisiin. Meillä on tosi siistiä ja olen siitä saanut kuulla mm. että on allergioiden syy tms. Minä vain satun nauttimaan kauneudesta ja siisteydestä. Tuleekohan noista lapsistani siis laiskoja sottapyttyjä ;)? Kuulostaako siltä, että ovat murrosikäisiksi laiskoja? Koulussa ainakaan eivät ole laiskoja, koska koulut sujuvat erinomaisesti, tunnollisesti harrastavatkin. Isäpuolen kommentti, joka silloin tällöin toistuu, välillä kalskahtaa korvaan ja mietityttää, että vaadinko liian vähän... (isäpuolen ja lasteni välit ovat erittäin hyvät eli siitä ainakaan ei ole kyse).

Ainakin minun miehee pätee. Sen äiti on hyysännyt koko perheen, niin ettei yksikään perheen jäsen ole kotona olo ajan IKINÄ tehnyt MITÄÄN kotitöitä=ihan käsiä kaikki kodihoidossa |O

Toisaalta on kai hyvä kun saavat toimeliaan mallin. Ehkä itsekin aikuisena ovat toimeliaita. Mutta toisaalta huono, jos teet kaiken ennen heitä ja heille valmiiksi, niin miten he ikinä oppisivat kantamaan oman vastuunsa?

Kannattaa antaa ja vaatiakin lapsia osallistumaan kotitöihin, niin eivät ole sitten ihan avuttomia kun joskus muuttavat omaan kotiin. Yläasteikäisenä minä ja siskoni tehtiin viikolla ruoat, imuroitiin ja pestiin pyykit, viikonloppuisin nuo hommat hoisivat meidän vanhemmat. Ei mennyt sitten sormi suuhun kun aloin omaa huushollia perustamaan. Mies taas ei ole imurointia kummempaa joutunut lapsuudenkodissa tekemään, ja ihan kädestä pitäen olen joutunut hänet opettamaan niin pyykinripustukseen kuin muihinkin peruskotitöihin. Onneks tuo on melko kehityskelpoinen yksilö :heart:

Enpä usko, ainakin omistani on tullut hyvin työteliäitä ja ahkeria. Paremman esimerkin saavat tällaisesta äidistä kuin sohvalla makaavasta kaaoksen keskellä.
Vaikka joskus nuorena vähän mukisivat kun heitäkin vaadin tekemään, tein silti itse paljon. Ja mikäs ihanampaa kun vähän passatakin, ei siitä kukaan piloille mene, hyvä mieli vain tulee molemmille osapuolille.

Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Ainakin minun miehee pätee. Sen äiti on hyysännyt koko perheen, niin ettei yksikään perheen jäsen ole kotona olo ajan IKINÄ tehnyt MITÄÄN kotitöitä=ihan käsiä kaikki kodihoidossa |O

Samoin minun mieheni kotona. Onneksi avovaimo ei jatka perinteitä :saint:

Minusta on tullu laiska, mutta mun äitiki on kyllä sisimmissään aika laiska, vaikka tekeeki ne työt mitä piti välttämättömästi tehä, ruoka ja pyykit etenki, sekä keittiötä vähä kunnossa, mutta tosi harvoin oli sekään tip top, eikä lattiat tosiaankaan ollu. Lattiat oli lähinnä lasten vastuulla (isompien), sekä isä myöski lattioita siivos. Meijän piti paljo osallistua siivoamiseen. Eli meijän koko poppoo oli aika laiskaa porukkaa. Joskus oli kaaos....mutta viikoittain se kyllä siivottiin. :) Tai onhan sielä vieläki, ku porukkaa kotona vielä asuu. Keittiön pöydälle ei monestikaan riitä vain siivous, vaan se pitää raivata, se on joskus niin täynnä astioita että pitää raivata lautaselle paikka jos meinaa pöydän ääressä syödä. :D

Kumma kyllä, vaikka me ei kotona jouduttu juuri ruuanlaitosta tai pyykin pesusta (joskus piti kuivamaan laittaa) huolehtimaan, ni jokainen joka omillaan jo asuu, osaa ne hommat. :)

Aivan totta, kun katsoo miestä ja sen sisaruksia. Vaikken itsekään ole mikään talousihme, mutta laitan sentään esim. maitotölkin jääkaappiin käytön jälkeen ja roskat roskikseen.

Ex-anoppi on siivoushullu ja bakteerikammoinen eikä niillä lapset koskaan saaneet (tuskin oisivat halunneetkaan) tehdä mitään, koska niiden siivouksella ei ois tullu tarpeeks siistiä...

Ex-avomieheni ei tehnyt sitten ikinä mitään vaikka mitä ois sanonu... aikansa sitä jakso rakastumisen huumassa kattoa...

Kiitos vastauksistanne. Kyllä yritän aina välillä neuvoa pyykin lajittelua ja pesua. Ruuan laittoon yritän ottaa mukaan. Nuorimmaisen hoitoon osallistuvat ilomielin (ei tarvitse käskeä). Vessan osaavat pestä, mutta liian harvoin tulee pyydettyä osallistumaan. Mutta jotenkin esim. vaatekaappien sisältö tahtoo levitä käsiin... Otan kyllä mukaan siivoamaan, mutta välillä tuntuu, että oma-aloitteisuus kyllä puuttuu ja ehkä semmoinen kokonaiskäsitys kodinhoitamisesta. Joskus kyselin 12-vuotiaalta, mitä siivoaisi omassa kodissaan viikkosiivouksen yhteydessä ja näytti sen ainakin tietävän. Itse kyllä tein aika paljon enemmän nuorena ja vastuuta oli enemmän, mutta en minä noita kovin laiskoiksikaan sanoisi. Hmm.... Varmaan pitäisi enemmän vaatia. Toisaalta itse olin sottapyttyperheen lapsi ja tällainen minusta tuli ;). Ihania murkkuja silti ovat ja kodin tunnelma on hyvä kaipa se on pääasia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:

Sama vika. Anoppi on sellainen tyypillinen marttyyri-puurtaja. Sanoo kerran ja tekee sen jälkeen itse. Ja marisee sit, ettei kukaan tee mitään vaikka kuinka monta kertaa sanois. Mun miehelle on ollut aika epämiellyttävä yllätys, etten mä kuljekaan sen perässä siivoomassa jälkiä. Jos ei itse saa siivotuksi, niin siihenhän sit jäävät. Kiristäähän se pinnaa välillä, kun itse tykkään siisteydestä, mutta en jaksa olla äitinä aikuiselle ihmiselle. Lapseni yritän opettaa osallistumaan kodin siistinä pitooon. Vähän vaikeaa välillä, kun isä antaa huonoa esimerkkiä. :(

Anoppi on tosi ahkera, jatkuvasti siivoaa tai kokkaa tai tekee jotain muuta. Ja mies on samanlainen, todella aikaansaava. Eli tuo poikkeus ainakin on olemassa.

Mä...laiska mikä laiska :snotty:

Ai niin. Anoppi muuten on kehottanut MINUA ottamaan miehen hommiin mukaan, etten joutuisi liian lujille ;). Ei siinä muuten mitään, mutta kun ei tuo osaa, kun ei ole kotona mitään joutunut tekemään ;). Oikein hyvä tyyppi silti ja ainakin yrittää! Kyllä lapsetkin väittävät osallistuvansa siinä kuin kaverinsakin, mutta mitenpä sitä muiden tapoihin voi verrata, kun itse tulee vain tehtyä meidän tavalla. Siksipä ryhdyinkin teiltä asiasta kyselemään :).

Meillä äiti on myös aina ollut tosi tehokas siivoaja ja ruoan laittaja ja se taipumus on kyllä pudonnut tässä sukupolvessa kokonaan eli me lapset ollaankin just sellaisia että tehdään vaan se mikä ihan pakko on. Mä en itse edes haluais olla koko ajan puunaamassa kun se ei mun mielestä ole niin tärkeä asia hukata aikaa mutta toinen haitta tuosta on perinnöksi jäänyt ja se on ainainen huono omatunto tekemättömistä asioista kun tietää miten pitäis olla ja tehdä ja se onkin paljon ikävämpi asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Äitini on siivoushullu ja muutenkin kokoajan häärää jotain.
Minä täysin vastakohta, en varmaan tekis mitään jos ei olis välillä pakko.
Sama juttu. Mut opetettiin jo varhain inhoamaan siivousta. Just siks, että sitä **tanan puunausta oli mutsin mielestä aamusta iltaan ja joulun alla öisinkin |O

oma äitini oli laiska..valitti aina kaikesta ja patisti meijät lapset siivoomaan. No..minä siivoon vieläkin ja koti on tiptop..äitini edelleen laiska ja valittaa.. omille lapsilleni pidän jöötä että siivoovat omat huoneet, vievät roskia..mutta kyllä mä suurimmat työt teen.

Mun miehen vanhemmat on tehnyt aika paljon eteen lapsilleen, toisaalta mun mies osaa kyllä tehdä niitä kotihommia, mutta se ei tee ennenkun on ihan viimonen pakko. Ja esim. ei ikinä pyyhi pöytiä kun on tehnyt vaikkapa leipää ja ihan juur sen tajusin että sen ei oo kotona ikinä tarvinnut. Pari viikkoa sitten tehtiin leipiä anoppilassa, kun lopetettin syöminen ja mä aloin imettään vauvaa niin sanoin miehelle että siivoa ruokatarpeet pois(oli jo lähössä tupakille), samalla appiukko hyökkää sieltä olkkarista ja sanoo että ei tartte, kyllä hän ne laittaa :o

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Mun miehen vanhemmat on tehnyt aika paljon eteen lapsilleen, toisaalta mun mies osaa kyllä tehdä niitä kotihommia, mutta se ei tee ennenkun on ihan viimonen pakko. Ja esim. ei ikinä pyyhi pöytiä kun on tehnyt vaikkapa leipää ja ihan juur sen tajusin että sen ei oo kotona ikinä tarvinnut. Pari viikkoa sitten tehtiin leipiä anoppilassa, kun lopetettin syöminen ja mä aloin imettään vauvaa niin sanoin miehelle että siivoa ruokatarpeet pois(oli jo lähössä tupakille), samalla appiukko hyökkää sieltä olkkarista ja sanoo että ei tartte, kyllä hän ne laittaa :o
Musta tulee varmaan samanlainen anoppi kuin sun appesi. Jos mulla on ihmisiä kylässä, siivoan heidän jälkensä mieluiten itse. Riippumatta siitä, miten läheisistä ihmisistä kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Musta tulee varmaan samanlainen anoppi kuin sun appesi. Jos mulla on ihmisiä kylässä, siivoan heidän jälkensä mieluiten itse. Riippumatta siitä, miten läheisistä ihmisistä kyse.

Mutta se appiukko ei ollut edes ite syömässä, kun katteli telkkua olkkarissa...

Yhteistyössä