ahdistus joululahjoista?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja roup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

roup

Vieras
Taas se pian alkaa.. keksiminen ja ostaminen..mitä ihmettä kaikille hankkisi. Rahaa ei ole kovin paljon laittaa..ja lahjottavia on LIIAN monta.. itse olen sitä mieltä, että haluaisin ostaa vain omille lapsilleni ja miehelleni..ja mieheni ostaisi minulle. Ja toki lasten hoitotätiä muistaisin myös. Mieheni on samaa mieltä..että koko suvulle väkisin keksiminen on typerää..mutta..jos koko suku ostaa meille ja meidän lapsille..tottakai meidänkin odotetaan tekevän samoin. :(

Mitkä olisi sellaisia kivoja lahjoja..joita voisi itse tehdä, tai ei maksaisi aivan tolkuttomasti.. Vaikeimpia lahjottavia on appiukko (jolla on jo kaikkea) ..ja mieheni isovanhemmat. Voi huokaus.

Tuntuu niin tyhmältä myös sisarusten lapsille ostaminen.. minusta tuntuu, että se on vain tavaroiden kierrätystä.. en mä tiedä. Moni pähkäilee samojen ajatusten kanssa kuin minä..mutta silti vain on kaikkien ostettava jotai, oli rahaa tai ei. Minä haluaisin käyttää vähät rahani oman perheen hyvinvointiin ostamalla omille kivat lahjat ja tekemällä hyvää jouluruokaa jne. Miksei kaikki voisi tehdä niin, vain omalle perheelleen?

Meillä on jo lahjat ostettu, koska ostan joka vuosi joulun jälkeisista alennusmyynneistä etukäteen. Meillä ostetaan vain omalle perheelle, kummilapsille ja hoitotädeille.

Sanot sukulaisillesi, että et halua heiltä lahjoja ja että et halua ostaa heille lahjoja. Tai sitten sovitte, että saa ostaa vain ruokaa tai juomaa. Meidän suvulla on tämä tapa, tosi mukava, kun ei tartte pähkäillä kaupassa ennen joulua :)

[QUOTE="hmm";28881729]Meillä on jo lahjat ostettu, koska ostan joka vuosi joulun jälkeisista alennusmyynneistä etukäteen. Meillä ostetaan vain omalle perheelle, kummilapsille ja hoitotädeille.[/QUOTE]

Mistä sinä tiedät vuotta etukäteen, että mitä lapset tahtovat lahjaksi? Tai vaikka sen, että minkä kokoisia lapset on, jos vaatetta ostat?

Yksi tuttu teki aivan ihanaa marmeladia kotona. Sitä oli kolmea väriä: punaista, vihreää ja keltaista. Pakkasi nätisti sellofaaniin ja laittoi lahjanarusta rusetit. Nam! Varmaan jokin kuiva keksikin säilyisi kohtalaisen hyvin?

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Ilmoitat nyt hyvissä ajoin kaikille, että ette aio lahjoa koko sukua. Kannattaa ehdottaa jokaiselle, että jätette puolin ja toisin ne lahjat hankkimatta. Moni voi huokaista tyytyväisenä, ettei tarvitse jotain pakkolahjoja kehitellä.

Neulo appiukolle vaikka villasukat ja miehen isovanhemmille jotain itse tehtyjä herkkuja tai pieni 'herkkukori' ilman koria, kahvia ja jotain hyvää sen kanssa sinne pakettiin. Vanhemmat ja isoisovanhemmat voi olla niitä muistettavia, mutta vain tuollaisella nimellisellä pienellä tasolla.

Älä turhaan ahdistu joululahjoista! Justiin puhuin tästä asiasta tutun kanssa, että eipä mene enää pitkään kun joululaulut alkaa soida kaupoissa... Joulua "odotetaan" kolme kuukautta, niin kyllä siinä ajassa jo kerkeääkin ahdistua ja luomaan paineita lahjoista, eikä itse joulu tunnu enää miltään.

Mitä jos vain päättäisit, että ostat lahjat vain omalle perheelle? Voihan siitä ilmoittaa jotenkin ainakin niille läheisimmille (mm. sisarukset), jotka yleensä ovat myös ostaneet lahjat. Ei ole mikään pakko lahjoa kaikkia! Samoin joulukorttejakaan ei ole mikään pakko lähettää tuhatta kappaletta jokaiselle entiselle naapurille ja hoitotädille. Vaikka itse saisit kortteja, niin sun ei tarvi lähettää ainuttakaan jos et halua.

Kyllä minä tietystin mielellään lahjoisin koko suvun ja vaikka puoli kylää..jos vain olisi rahaa. Mutta kun sitä on aika rajallisesti käytössä..niin johonkin olisi raja vedettävä. Kummallista tosin kyllä on..molemmat käydään täysipäiväisesti töissä..mutta aina vain on rahat vähissä..toki on paljon kulujakin. Noh..kumminkin...pitää alkaa vain keksimään..ja miettiä, voisiko tämä joulu vaikka olla poikkeus..ettei koko sukua lahjottaisi.

Ilkeeltä kuulostamisen uhallakin sanon, et kaikesta sitä näemmä voi ihminen ahdistua...

Kyllä mullakin on samat mietteet joka vuosi ennen joulua eli tossa marras-joulukuussa, mut aina on asiat lutviutuneet, kaikille löytynyt jotain pientä ja kivaa ja ei turhan tyyristä. Aivan hyvin voi ilmoittaa ettette osta joululahjoja muille kun omalle perheelle. Jos menet kylään, vie viemisiksi leipomuksia ja itsetehtyjä karkkeja.

Ja oikeasti nyt eletään elokuussa! Kyllä mäkin tykkään miettiä asioita hyvissä ajoin, mut nyt jotain rajaa noihin ahdistumisiinkin.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Voi apua :D - ei vielä mittään joululahjoja ja niitten ajattelemisia! Pois huonoa hommaa...vasta sitten todella paljon lähempänä sitä J- aattoa ahdistutaan, silloin se on oikeaa meininkiä :p

Mutta. Mä laittaisin menemään sukulaisperheille just jotkut leipomuspaketit, mitkä tulee siinä samassa kun omallekin väelle leipoo. Syövät tai ovat syömättä.

Ja sopikaa ihmeessä niin, että Pukki lahjoo vain oman väen ja sillä sipuli. Sekä sitten mahdolliset kummilapset. Mutta ei muuten. Me tehtiin näin kun meinas mennä aivan överiksi koko homma ja ollaan oltu päätökseen/sopimukseen enempi kuin tyytyväisiä :).

Älä nyt vielä ota paniikkia! Hyvin voitte sanoa, ettette osta lahjoja tänä vuonna kuin omalle perheelle. Jos sukulaiset haluavat muistaa niin muistaisivat vain lapsia!

Meilläkin kuitenkin on tapana muistaa omat vanhemmat ja ne sukulaiset, kenen kanssa vietetään aattoa = meidän sisarukset, joilla onneksi ei ole paljon lapsia. Jos haluatte muistaa, niin eikö riittäisi nimelliset lahjat? Esim. suklaakonvehteja tai joulukukka, ihan ilman käärepapereita vietynä?

Tai jos avaisit suusi ja sanot, että tänä vuonna ette osta kuin omalle perheelle lahjoja? Ja ainahan tuon voi peitota sillä, että haluatte vähentää kulutushysteriaa, jos rahojen niukkuudesta et kehtaa puhua.

Olemme oman perheeni ja sukuni kesken päättäneet, että vain lapsia lahjotaan. Ei siis tarvitse pähkäillä, mitä hankkia aikuisille kun kaikki ollaan saman päätöksen takana. Tämä toimii meillä tosi hyvin. Vielä kun saatais miehen perhe ymmärtämään sama asia...

Jos aivan välttämättä pitää ostaa, niin aikuisille tarvitse kuin kukkaa, viinipulloa, alkon glögiä, suklaata. Lapsille tyyliin sormivärit, tussit, hiusjuttuja tytöille yms. pientä. Ei kannata ottaa stressiä. Osta halpaa kivaa. Tai sitten tekisit niin kuin minä. Sanoisin ettei ole varaa nyt lahjoa. Tai sitten lahjot vain ne ketkä näet joulun aikana.

No jos se on noin stressaavaa niin sopikaa ihmisten kans että ette osta lahjoja toisillenne. Meillä on jo kauan ollu sopimus et ostetaan lahjat vain lähisuvun lapsille+kummilapsille.

Meidän perheessä ja suvussa tehtiin yhtenä jouluna sopimus,että kukaan ei osta kenellekään lahjoja. Kaikki hyväksyivät sopimuksen.

No,joulu tuli lahjoineen. Minä olin ainut,joka ei lahjoja ostanut. Sain hirveet moitteet.
Muistutin sopimuksesta ja mulle sanottiin,että "täytyyhän sitä kuitenkin".

Kyllä otti vähän aivoon,että mua morkattiin,vaikka tein sopimuksen mukaan!

Onneksi en ole suvun kanssa enää tekemisissä.

Ymmärrän ap sinua. Mitä järkeä on ostaa lahjoja, kun on sukulaisia, joita emme edes näe, eivät tule kutsuttunakaan esim lastemme syntymäpäiville, vaikka ovat kummeja. Hitusen pistää miettimään, voisko silloin jättää lahjankin laittamatta sinne päin.
Itse tykkään antaa lahjoja ja tehdä niitä ihan itse, mutta todellakin vain lähimmille.

meillä kans rahaa käytettävissä rajattu määrä ja omat ja kummilapset sekä sukulaisia pitäisi muistaa: lapsille rajattu määrä mutta mieluisia ja tänä vuonna aikuisille paholaisen hilloa tai mustaherukkahyytelöä tai pullakranssi tai pipareita joita tehdään lasten kanssa. tällä mennään.

Mua ahdisti myös aikoinaan se stressaava lahjojen miettiminen ja rahanmeno, vaan sittenpä otettiin miehen kanssa härkää sarvista ja reippaasti ehdotettiin koko suvulle, näin hyvissä ajoin ennen joulua, että josko tehtäisiin molemminpuolinen "lahjomattomuus" sopimus, eli että suvun aikuisille ei ostella lahjoja ollenkaan. Alkuun joku rutisi vastalauseensa, mutta lopulta kukaan ei ostanut lahjoja (paitsi lapsille) ja uskon, että oli kaikille lopulta suuri helpotus. Nykyään ostamme lahjat vain omille ja lastemme serkuille, sekä pienet muistamiset kerhotädiell, päiväkodin tädelle, sekä mahdollisille joulunajan kyläilypaikoille. Nykyään riittää 100-150€ koko joulun lahjamenoihin.

Yhteistyössä