ahdistus ja kova stressi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiiiiiiitoooos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiiiiiiitoooos

Vieras
Kertokaa, jos teillä on kokemusta, että miten ahdistus ja stressi odotusaikana näkyi vauvassa? Vauvan synnytys käynnistetään perjantaina ja olen ollut ahdistunut ja stressissä koko raskausajan. Saanko nukahtamislääkettä sairaalassa?

Samanlaista oli oma raskausaikani ja tulin myös miettineeksi sen vaikutusta lapseen.
elämäntilanteeni oli stressaava ja neuvolassa todettiin minulla olevan lievää masennusta. No, synnytys meni miten meni ja siittä niin väsyneenä (kuten varmaankin kaikki uudet äidit) en edes kaivannut unilääkkeitä. Vauva nyt 4kk ja ihan "normaali" toistaiseksi on ollut. Olen kyllä lukenut raskausajan ahdistuksen vaikutuksesta sikiöön ja muistaakseni sen todettiin olevan yhteydessä lapsen tempperamenttiin ym. Tiedä häntä pitääkö paikkaansa.
Mutta tsemppiä sulle kuitenkin perjantaille ja myös siittä eteen päin. Toivottavasti ahdistus ym on taakse jäänyttä elämää ja pystyt nauttimaan lapsestasi. Itse olen sen vasta hiljattain ymmärtänyt tehdä...:)

Alkuperäinen kirjoittaja kiiiiiiitoooos:
Saanko nukahtamislääkettä sairaalassa?

Kyllä sairaalassa saa nukahtamislääkettä. Itse olin niin kierroksilla koko sairaala-ajan, että en varmaan olisi nukkunut tuntiakaan ilman lääkkeen apua. Pyysin reseptin myös mukaani lähtiessäni.

helpottipa kuulla, että nukahtamislääkkeitä saa. Kaverini oli pyytänyt jotain unilääkettä, niin oli ollut todella nihkeää, koska kuulemma pois-sulkee imetyksen lääkkeiden käyttö.

Imettävillekin on sopivia nukahtamislääkkeitä. Opamox on ainakin sellainen. Se ei ole varsinaisesti nukahtamislääke, vaan rauhoittava. Se vaikeuttaa rentouttavasi, joten ylikierroksilla olevalle äidillekin uni tulee silmään :)

Omalla synnytysosastolla vanhahko kätilö suhtautui vähän nihkeästi noihin lääkkeisiin. Nuorten kätilöiden kohdalla samaa ongelmaa ei ollut. Myös lääkäri oli erittäin ymmärtäväinen. Myöhemmin neuvolalääkäri uusi reseptini, sillä kärsin unihäiriöistä usean kuukauden ajan vauvan syntymän jälkeen.

Tsemppiä vauva-arkeen ja hyviä unia... neuvolasta/lääkäristä voi kysyä apua, jos ongelmia nukkumisen (sekä sinun että vauvan) kanssa tulee.

No, sitten sitä ahdistusta vasta piisaakin, kun vauva syntyy. Et saa nukuttua, et syötyä, et juotua kahvia jne. Ainakaan jos vauva ei kaikkein helpoimmasta päästä... Siinä sitä ahdistuu aivan tavallisella psyykellä varustettukin ihminen! Tsemiä vaan vauva-arkeen!

Mulla oli aika kova stressi rakentamisprojektista melkein koko raskauden ajan. Vauva on aika levoton (2kk) ja sillä on vatsavaivoja, melkein kai koliikiksi voisi sanoa. Ihan erilainen kuin esikoinen, joka oli tyytyväinen ja hyvin nukkuva vauva.

Mulla on hyvä stressinsietokyky ja osaan rentoutua, en ole mitenkään neuroottinen vaan rauhallinen luonne, mutta kyllä sitä silti miettii, olisivatko rakentamisprojektin rankimmat vaiheet voineet vaikuttaa vauvaan :(

olin niin iloinen tulevasta vauvasta ja kaikki meni elämässä ok. En polttanut, juonut tms. käyttänyt lääkkeitä. Suht vaivattomastikin selvisin. Silti vauva sai koliikin. Joten älkää tuhraan syyllistäkö itseänne!!

Yhteistyössä