Ahdistus, imukuppisynnytyksestä 6kk ja kaikki ei ok :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja irina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

irina

Vieras
Minulla synnytys ei mennyt aivan putkeen eli imukupilla toteutettiin ja tehtiin viillot, joihin tuli tikit.

Jälkitarkastuksessa huomattiin, että oli kasvanut arpikudosta ja tuota poistettiin penslauksella. Tunnen kuitenkin vielä vessassa käydessä kipua. Lisäksi äsken katsoin alapäähän ja näkyy ylimääräinen uloke -olisiko tuota arpikudosta? Onko jollain muulla ollut vastaavaa ongelmaa ja jos kyllä, niin miten hoidettiin?

Uloke on ainakin ihan normaalia, sellainen taitaa jäädä lähes kaikille joille on eppari tehty. Eikä siitä alakerrasta enää entisenlainen tule muutenkaan. Varsinainen kipu ei toki ole normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja irina:
Minulla synnytys ei mennyt aivan putkeen eli imukupilla toteutettiin ja tehtiin viillot, joihin tuli tikit.

Jälkitarkastuksessa huomattiin, että oli kasvanut arpikudosta ja tuota poistettiin penslauksella. Tunnen kuitenkin vielä vessassa käydessä kipua. Lisäksi äsken katsoin alapäähän ja näkyy ylimääräinen uloke -olisiko tuota arpikudosta? Onko jollain muulla ollut vastaavaa ongelmaa ja jos kyllä, niin miten hoidettiin?

Mullakin oli eka synnytys ja sellainen uloke löytyy. Gyne sanoi, että normaalia. Sanoi, että kuulkaas rouva, synnyttäneen alapää ei näytä enää samalta kuin ei-synnyttäneen :laugh: Mutta käy ihmeessä näyttämässä jos onkin jotain muuta.

Kiitos vastauksista. Olen varannut gyneajan Helsinkiin bulevardin gravitas asemalle maanantaiksi. Ajattelin vaan etukäteen kysellä kokemuksia, sillä ainakaan julkisen jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri ei jotenkin yhtään ymmärtänyt, mistä puhun, kun yritin kuvata oireita.

No, kun tässä nyt tuli jo aika henkilökohtaisesti kirjoitettua, niin laitetaan loputkin, mitä mieltä painaa eli ajatus yhdynnästä kauhistuttaa. Minuun on tehty viilto, joka yhä kipuilee. Suoraan sanottuna pelkään, että jos asia ei hodiettavissa tulee varmaan jollain aikavälillä erokin :/ Lisäksi kerran oli ummetusta ja sen yhteydessä huomasin, että "tavaraa" kertyi tosi paljon, kun suoli jotenkin antoi periksi kohtuun tms. päin. Ja ei tässä vielä kaikki: ostin aqua flex kuulat ja kun laitoin niitä sisään ensin oli ns tiukka kohta, mutta sitten jotenkin solahtivat sellaiseen vapaaseen tilaan tms. eli tiivistettynä olen aika kauhuissani, mitä kaikkea alapäälle on tapahtunut ja mitä kaikkea tästä seuraa....

Multakin löytyy uloke ja leikattiin imukuppisynnytyksen vuoksi (muutenkin repesin pahasti). Mulla palautuminen normaaliksi kesti noin vuoden. Puoleen vuoteen en voinut esim. ajatellakaan seksiä, koska oli kipeää arpikudosta ja ainakin 4kk oli vaikea istua... Tunto palasi paremmin noin 2-3 vuoden kuluessa. Nyt voin aivan hyvin - olen voinut monta, monta vuotta...raskaudesta on kulunut aikaa 9v.
Uskoisin, että on normaalia, mutta jos asia sinut vaivaa, niin käy ihmeessä kysymässä gynekologin mielipidettä.

Alkuperäinen kirjoittaja irinairina:
Kiitos vastauksista. Olen varannut gyneajan Helsinkiin bulevardin gravitas asemalle maanantaiksi. Ajattelin vaan etukäteen kysellä kokemuksia, sillä ainakaan julkisen jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri ei jotenkin yhtään ymmärtänyt, mistä puhun, kun yritin kuvata oireita.

No, kun tässä nyt tuli jo aika henkilökohtaisesti kirjoitettua, niin laitetaan loputkin, mitä mieltä painaa eli ajatus yhdynnästä kauhistuttaa. Minuun on tehty viilto, joka yhä kipuilee. Suoraan sanottuna pelkään, että jos asia ei hodiettavissa tulee varmaan jollain aikavälillä erokin :/ Lisäksi kerran oli ummetusta ja sen yhteydessä huomasin, että "tavaraa" kertyi tosi paljon, kun suoli jotenkin antoi periksi kohtuun tms. päin. Ja ei tässä vielä kaikki: ostin aqua flex kuulat ja kun laitoin niitä sisään ensin oli ns tiukka kohta, mutta sitten jotenkin solahtivat sellaiseen vapaaseen tilaan tms. eli tiivistettynä olen aika kauhuissani, mitä kaikkea alapäälle on tapahtunut ja mitä kaikkea tästä seuraa....

ja siis irina tätä kirjoitti, tuli vaan hätiköidysti kirjoitettua nimi kaksi kertaa

Mulla repi pahasti imukuppi paikat hajalle. Kipu repeemissä tuntui vielä vuodenkin jälkeen. Kävin fysioterapeutilla jossa annettiin sähköhoitoa hermoille ja sit piti jumppailla niin nyt näin reilun kahden vuoden jälkeen alkaa tuntumaan melkein normaalilta.

Yhteistyössä