Ahdistaa tuo imetysvouhotus :/!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -l-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

-l-

Vieras
Nyt jo lehdessäkin oli jotain imetystukijuttua. Siis hienoa, että imetyksestä puhutaan ja suosituksista kerrotaan, mutta onko pakko onnistua väen vängällä täysimetyksessä 6 kuukautta? Sitten kerrotaan, että äidit tuntee syyllisyyttä, jos epäonnistuvat. mulla on tämä raskaus ollut jo muutenkin todella iso ja vaikea asia (yllätysraskaus) ja olen jo etukäteen kantanut syyllisyyttä (tupakoin kun en vielä tiennyt raskaudesta) enkä jaksa enää yhtään mitään syyllistämisjuttuja tms.. Suhtaudutaanko neuvolassa asiallisesti jos ei jaksa loputtomiin yrittää imetystä? totta kai yritän, mutta en usko, että jaksan käydä missään ryhmissä tms. harjoittelemassa imetystä, vaan jos se ei onnistu, niin sitten ajattelin stressaamisen sijaan siirtyä korvikkeisiin. onko se nyt niin kamala asia? ihan hirveitä vaatimuksia kasataan äideille!

Niin just, jos ei onnistu, niin ei onnistu. Meikäläisellä eka imetys ei onnistunut, mutta toinen sitten onnistu. Eka oli ihan täysin pullovauva ja oikein hyvin kasvanut lapsi :D Ei mitään allergioita ja eläissään ollut korvatulehduksia sun muita.

semmosen vinkin antaisin, että älä nyt ainakaan etukäteen ota stressiä ja epäile ettei onnistu! mun käsittääkseni kuitenkin suurimmalla osalla se onnistuu ihan ok. eli ota se asenne, että maitoa tulee ja kaikki menee hienosti ja jos jostain syystä ei onnistukaan, niin ei se haittaa, kyllä ne vauvat kasvaa korvikkeellakin!

No älä sitten ainakaan tällä palstalla avaa noita imetysketjuja, ne on täynnä syyllistämistä ja vuosiakausia imettävien itsensä ylistämistä ja korvikeäitien vähättelyä.
En kyllä tajua miksi siitä pitää joka jumalan päivä tehdä sen sata aloitusta.

Itselläni oli ensimmäisen lapsen kanssa vaikeuksia imetyksessä.(lapsi syntyi etuajassa).Kukaan ei minua painostanut, paineet loin itse! Toisen lapsen kanssa imetys sujui hyvin. Imettäminen oli paljon helpompaa kun pullojen lämmitys. Öisin lapsi oli helppo ottaa rinnalle kun olisi pitänyt nousta ylös lämmittelemään korviketta. Molempiin lapsiin on minulla yhtä lämmin suhde ja kummallakaan ei ole esim allergiaa.

Minä taas en ole kokenut noita syyllistämisenä vaan hyvänä tiedon antamisena. Vauvani on nyt 2kk ikäinen ja ensimmäinen kuukausi mentiin melkein kokonaan osittaisimetyksellä ja vauva sai siis paljon korviketta, sitten menin käymään imetystukiryhmässä ja sain sieltä hyvän vinkin jonka ansiosta korvike on nyt jäämässä kokonaan pois ja vauva on melkein täysin täysimetyksellä. Ei sillä että itse vähättelisin korviketta vaan että rinnasta antaminen on kuitenkin helpompaa kuin pullojen kanssa läträäminen, siksi olen iloinen että tietoa jaetaan koska muuten mekin mentäis nyt varmaan melkein täysin korvikkeella.

No eiks just ollu joku tutkimus missä 6kk saakka täysimetetyillä oli enemmän allergioita kuin niillä jotka alkoivat soseita saamaan jo aikaisemmin? Vauvalehdessä tai jossain muistan lukeneeni.

älä ota mitää stressiä jos ei onnistu niin ei,hyvin ne vauvat kasvaa sillä korvikkeellakin.mulla on akikki 3 ollu täysin pullovauvoja,ekasta tosin yritin,mutta siitä ei tullu mittää niin en ees lähteny kokeilee muina kertoina,thats it!se on mun päätös.

Alkuperäinen kirjoittaja tsau:
No eiks just ollu joku tutkimus missä 6kk saakka täysimetetyillä oli enemmän allergioita kuin niillä jotka alkoivat soseita saamaan jo aikaisemmin? Vauvalehdessä tai jossain muistan lukeneeni.

Ei ollu niinpäin.... lue se tutkimus itse eikä kaikki "mutu" päätelmät asiasta....

Siellä oli seurattu niitä vauvoja jotka todennäköisesti saa allergiaa tiiviimmin, oliko 9kk saakka... ei mitään täysimetys = allergia...

Ei, vaan jos vauvaa TÄYSimetettiin kovasti yli 6kk; esim. 9kk, eli että kiinteitä alettiin maistelemaan vauvan ollessa 9kk ikäinen, niin allergiariski oli suurempi kuin jos vauvaa täysimetettiin 6kk ja kiinteät aloitettiin vauvan ollessa puolivuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:

ei vaan yli 6 kk täysimetyksellä olleilla

Ai se oli niin:)

Miksi äidit ajattelevat imetystä suorituksena tai yleensä äitiyttäkään suorituksena mistä pitää selviytya ja josta voi luovuttaa jos ei onnistu? Mikä meissä naisissa on vikana, että etukäteen pitää murehtia kaikkein pahimpia skenaarioita?

Imetys on lapsen ruokintaa, ihan luonnollinen juttu. Toisilla lähtee käyntiin helpommin ja toisilla vaikeammin. Eikä se eka ole onnistunut ja toinen epäonnistunut. Ei ole voittajaa tai häviäjää. Ainakaan imetyksen käynnistymistä ei edesauta stressi ja pelko sekä etukäteissuunnitelma siirtyä korvikkeisiin.

Sen imetyksen käynnistymisen helppouden / vaikeuden näkee sitten kun vauva on jo maailmassa. Tietoa kannattaa toki hankkia etukäteen mutta turha asiasta on etukäteen murehtia.

Niin ja ekan kanssa imetys oli kyllä hankalaa, ei onnistunut ollenkaan ilman rintakumia. Mutta pisteitä ei jaeta ;).

Mulla on kokemusta kahden lapsen osalta. Neuvolassa on otettu asia tosi hyvin. Esikoisen kanssa neuvolatäti ohjeisti imetykseen mutta totesi myös että kasvaa se poika korvikkeellakin. Toisen kanssa (eri neuvola) neuvola täti sanoi suoraan mua tunnin kuunneltuaa että lopeta imetys! :D Kuulostaa tosi jyrkältä mutta sanoi jälkikäteen kokeilleensa mun tunteita mitä hänen neuvonsa minulla tuntui. Se tuntui helpotukselta kun joku sanoi sen suoraan mitä itse olin toivonut kuulevani.

Älä stressaa etukäteen! mieti omia tuntemuksiasi sitten kun vauva on sylissä. Äläkä ihmeessä lue imetysjuttuja vauvalehdistä tai näiltä keskustelupalstoilta. Luota omaan itseesi. Onnellinen korvikeäiti on parempi kun ahdistunut imettäjä ;)

No äidit niitä vaatimuksia kasaa toisilleen ehkä enemmänkin.. tai mun mielikuvat on näiden palstojen varassa, kun en tunne yhtäkään pienen lapsen tai vauvan äitiä. ja kun huomaan millä tunteella ja paatoksella tuohon asiaan suhtaudutaan niin mua ahdistaa koko asia vaikka vauva on vielä mahassa!

Tietoa kannattaa keräillä KAIKISTA vaihtoehdoista....
OMAT jutut PÄÄTÄT ITSE. Jos haluat imettää imetät vaikka 4vuotta jos siltä tuntuu... jos tuntuu siltä että tämä ei ole mun juttu niin annat korviketta... mutta tämä on vain sinun asia päättää!!

Suosittelen että luet imetystuki sivujen info osio... miten voi olla ja mitä asialle voi tehdä... sitten voit itse päättää että näin teen/näin en tee...
Ja tätä kannattaa tehdä ennen kuin vauva syntyy, niin tietää vähän sinnepäin mitä on "normaalia" ja mitä ongelmia voi ilmestyä.... Kukaan ei osaa itsestään imettää ennen kuin sen yrittää... ja onhan siinä aina kaksi osapuolta ;)

Onnea ihan molemmin päin :)
Hyvä äiti olet varmasti kuitenkin ja lapsesta varmasti kasvaa terve ihminen ruokkisit hänet kummin päin vaan :)

Muista SINÄ PÄÄTÄT ei neuvola eikä palstan muut mammat..... kukaan ei voi/saa syyllistää sua sun valinnoista...

Stressaamalla sen saa helpoiten epäonnistumaan. Turha sitä on etukäteen stressata. Kannattaa kuitenkin sairaalassa pyytää sitten lapsen synnyttyä neuvoja, jos ongelmia tuntuu olevan. Kannattaa jutella vaikka useamman hoitajan kanssa, jokaiselta tahtoo tulla vähän erilaisia oppeja ;) Mutta ihan ensimmäiseen vastoinkäymiseen ei kannata lopettaa.

Lainaus korvimutsien sivuilta yhdestä keskustelusta! Toivottavasti tämä auttaisi edes jotakuta imetyksen kanssa taistelevaa...

"Lokakuun 13. - 19. vietetään Pohjoismaissa Maailman imetysviikkoa teemalla "Äiti on tärkeä". Imetyksen tuki ry kohtaa päivittäin äitejä, jotka kokevat olevansa hukassa heihin kohdistuvien vaatimusten kanssa. Imetys on vain yksi äitiyden "täytyy haluta ja täytyy osata" -alueista, mutta sellaisena edustava. Äideille on jo piirilääkäri Lönnrotin ajoista painotettu, että lapsia on imetettävä . Samalla on yritetty taivuttaa äidin ja vauvan välistä yksilöllistä, sukupolvelta toiselle luontevasti siirtyvää imettämisen käytännön taitoa kellojen ja aikataulujen tahtiin. Ei ole riittänyt, että imettää, vaan se on tehtävä niinkuin lääkäri määrää.

Nyt 2000-luvulla tunnustetaan, että tämä tie on aiheuttanut sukupolvittain imetyskatastrofeja: ehtyneitä maitoja ja itsensä epäonnistuneeksi tuntevia äitejä. Uuden tutkimuksen myötä on palattu juurille ja löydetty imetyksen ehkä määrittävimmäksi tekijäksi äidin ja vauvan hyvä mieli ja sen tuottama hellyyshormoni oksitosiinin vaikutus.

Imetysviikon myötä Imetyksen tuki ry julistaakin kaikenlaisen imetyspainostamisen ja kaikille käypien ohjeiden jakamisen tästedes pannaan. Tärkeintä äitien tukemista on luottaa heihin ja antaa heidän olla rauhassa vauvojensa kanssa. Konkreettista tukea, kokemusten jakamista ja vastauksia kysymyksiin annetaan, kun niitä pyydetään, esimerkiksi Imetystukipuhelimessa"

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
No äidit niitä vaatimuksia kasaa toisilleen ehkä enemmänkin.. tai mun mielikuvat on näiden palstojen varassa, kun en tunne yhtäkään pienen lapsen tai vauvan äitiä. ja kun huomaan millä tunteella ja paatoksella tuohon asiaan suhtaudutaan niin mua ahdistaa koko asia vaikka vauva on vielä mahassa!

Äitien pitää myös kieltäytyä ottamasta mitään vaatimuksia itselleen. Eikä me kaikki toisillemme vaatimuksia esitetä tai syyllistetä toisiamme ;). Ota huomioon myös, että osa ihmisistä purkaa omaa pahaa oloaan netissä nimettömänä, kirjoitettu teksti voi näyttää erilaiselta kuin kirjoittaja on sen tarkoittanut. Oma tunnetilasi vaikuttaa lukemaasi jne. Jos nettikeskustelut tuntuvat sinusta vouhotukselta, jätä ne väliin ja puhu oikeitten ihmisten kanssa. Imetystukilistalta löydät paikallisia tukihenkilöitä jotka varmasti puhuvat kanssasi hlökohtaisesti ja kasvotusten, neuvola auttaa ja neuvolassa kuitenkin törmää varmaan muihin äiteihin, joiden kanssa voi jutella ja vaihtaa kokemuksia.

Minä suhtauduin tunteella oman lapseni imetykseen. En koe kiihkomielisyyttä kenenkään muun imetyksestä tai korvikkeen annosta ;). Koen ärtymystä vain kun omaa asiaa fanaattisesti toitotetaan kaikille sopivana totuutena.

Esikoisen imetyksen ajalta muistan ärtyneeni sen sata kertaa imetystukilistan lukemisesta. Minusta ne jutut olivat ihan ufoja ja fanaattisia. Pidin taukoja lukemisessa ja kun myöhemmin luin, kun ongelma ei ollut enää minulle niin ajankohtainen, ei ne silloiset kirjoitukset kovin kamalia olleet, ihan asiallisia neuvoja asiallisessa muodossa ne oli. Ehkä minunkin olisi vaan pitänyt ottaa yhteyttä it-tukilistan ihmisiin ja tavata livenä. Olen heistä muutaman tavannutkin muissa yhteyksissä ja tosi mukavia ihmisiä ovat olleet, vaikka nettikirjoittelun perusteella voisi PÄÄTELLÄ, että ovat niitä fanaattisia toitottajia.

Mutta unohda nyt hetkeksi imetysjutut, nauti raskaudestasi ja syksyn väriloistosta.

Moi, ajattelen vouhotuksesta ihan samoin. Meillä oli vaikea alku imetyksessä, mutta sanon vain nyt sullekin, että se taistelu kannatti. Eli ennen kuin teet mitään päätöksiä imetyksen lopettamisesta tai toteat, että tästä ei tuu mitään, yritä 1 kk. Sen jälkeen usein on helpompaa. Ei kylläkään kaikilla eikä aina... Mutta siis jos haluaa imettää ja arvelee, että tuntee epäonnistumisesta syyllsyyttä, kannattaa vähän aikaa taistella. Mutta täytyy pitää mielessä, että jos tosi vaikeaa, niin ei ole mikään pakko imettää. Rento asenne on paras ja itseensä ja omiin rauhasiinsa luottaminen! Kyllä sä osaat ja vauva myös ja sun rinnat vasta osaakin! Mutta se on sen ajan murhe ja nyt keskity raskauteen!

Yhteistyössä