ahdistaa kun en tarjoa lapsilleni hyvää ruokaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
tulin äskön neuvolasta. sain sieltä erilaisia vihkosia ja esitteitä, joissa kerrotaan, millaista ruokaa taapero- ja leikki-ikäiset tarvitsevat.
tuli kamalan huono omatunto, kun minä ainakaan en ole tarjonnut niin terveellistä ruokaa lapsilleni.
tarjoan kyllä ihan kohtuullisen hyvää mutta en millään niin hyvää kuin esitteissä suositellaan. esimerkiksi salaattia lapseni eivät edes syö vaikka sellaista tekisinkin. makeaakin saavat turhan usein...

tuntuuko teistä toisistakin äideistä tältä vai tarjoatteko te lapsillenne suositusten mukaista ruokaa?

Meillä ei varmaankaan syödä suositusten mukaan, eikä ruokaympyrän.
Meillä syödään ruokaa, eineksiäkin.
En harrasta ruuanlaittoa, eikä se tunnu hurjan tärkeältä asialta. Hyvin ovat kasvaneet ja ovat terveitä.

meillä menee parhaiten alas kirsikka/luumu tomaatit, kurkku paloiksi leikattuna, samoin porkkana jos valmiiksi paloiteltu tai niinä baby porkkanoina, salaatit menee huonosti alas, mutta noin syövät ainakin jonkin verran vihanneksia.

Alkuperäinen kirjoittaja aavistus:
meillä menee parhaiten alas kirsikka/luumu tomaatit, kurkku paloiksi leikattuna, samoin porkkana jos valmiiksi paloiteltu tai niinä baby porkkanoina, salaatit menee huonosti alas, mutta noin syövät ainakin jonkin verran vihanneksia.

kiitti vinkistä, aion kokeilla!

Alkuperäinen kirjoittaja ++:
kyllä se salaattien opettelu kannattaa aloittaa ihan pienestä.vanhemmistahan se on kiinni jos eivät syö.todistettu on.

Meillä lapset, varsinkin esikoinen, rakasti pienenä kaikkea ruokaa. Söi salaattia, raakaa sipulia, yms. Sitten tuli 3v täyteen ja nirsoilu alkoi.
Kaikki vihannekset olivat hänen mielestään pahasta. En tiedä mistä ihmeestä sen sai päähänsä?

Nyt, kohta 5v, syö taas jo jotain vihanneksia. Mutta ei salaattia edelleenkään.

Ei se vanhemmista kiinni aina ole.

Eihän se mikään pakko ole "salaattia" tehdä, voihan kasviksia syödä muutenkin =)
Meillä esim. poika tykkää napostella raakoja vihanneksia (paprikaa, tomaattia, kurkkua, kaalilohkoja ym) sillä aikaa kun teen ruokaa. Sama se milloin niitä kasviksia tulee syötyä kunhan tulee.

Meillä saalatti uppoaa taaperoon jos siinä on jäävuorisalaattia, kurkkua, tomaattia ja paprikaa :) kaikkea olen tunkenu lautaselle. Hernemaissipaprika pussin höyrytän ja laitan lautaselle, hauskaa sormiruokaa ja motoriikka harjoitusta :)

Mun 6-vuotias poimii salaatista useimmiten ne tomaatit, kurkut, rypäleet, juustot, mitä milloinkin siellä sattuu olemaan, mutta ei vahingossakaan salaatinlehtiä, koska "ei tykkää". Silti saattaa joskus reissussa tai kaupungilla ollessamme tilata ruuaksi vaikka kanasalaatin ja syö lautasen typötyhjäksi!

Meillä ei syönyt salaattia lapset pitkään.
Neljä ikänen on alkanut nyt syömään kiinankaalia ja kaalia, mutta ei puhettakaan että olisi salattia syönyt. Porkkanoita, kurkkuja yms sellasia kyllä syö ja hedelmät myös kelpaa. Eikä vaikka olisi tehnyt jotain salaattia niin kyllä olisi plokannut hyvät ja salaatit jäänyt syömättä.

Suosittelen ottamaan ensinnäkin lapset mukaan sinne kauppaan ja siinä vihannes/hedelmä osastolla annetaan lasten valita mieleisiään vihanneksia. Yhdessä jutellen mikä on mitäkin ja miltähän ne mahtaa maistua. Sitten ruuanlaittoon lapset mukaan - etenkin se salaatin teko onnistuu jo pieniltäkin. Ei välttämättä puukolla leikkaaminen, mutta salaatin voi repiä kulhoon, kirsikkatomaatit sellaisenaan mukaan ja loput leikkaa aikuinen, mutta lapset saa nekin laittaa salaatin joukkoon.

Salaattissa maistuu myös hedelmät - uppoaa lapsille paljon paremmin, kun on appelsiinia, vesimeloonia, kiiviä, omenaa tmv. Ei aina sitä perus salaatti-kurkku-tomaatti sekoitusta. Vihanneksia kyllä voi tarjota lautaseltakin, etenkin meillä kurkkuveneet suosittuja ja ohuet porkkana ja paprika -tikut.

Ja kun niitä vihanneksia vaan jaksaa tarjota niin kyllä ne lapsille alkaa maistuakin :)

Minä opin kyllä kantapään kautta tämän, kun esikoiselle tarjosin paljon vähemmän kuin kuopukselle, eihän se esikoinen niistä koskaan innostunut, sitten en jaksanut enää niin tarjotakaan, eli luovutin. Kuopus kun on saanut 1v lähtien sen salaatin/raasteen ruuan kanssa lautaselle niin ihan kyllä muuten son oppinut syömäänkin :) Puolet lautasesta on vihanneksia.

Jos jostain syystä jätän vihannekset/salaatin teon väliin, kuopus pyytää niitä omatoimisesti lautaselleen ;) Ja nyt syö esikoinenkin rehut, siinä missä pienempikin.

Meidän kesällä kolme täyttävä poika "löysi" salaatin vasta viime viikolla ja silloinkin söi tasan kaksi pientä suikaletta, sen jälkeen ei ole kaivannut sitä :D. En siis huolestuisi salaatinsyönneistä, kunhan katsot että tarjoat edes sitä tomaattia tai kurkkua jokaisella aterialla!

Itse salaatti on aika turha vihannes (esim jäävuorisalaatiti) ei sisällä hirveesti ravintoaineita (tai pitäis syödä melkonen määrä et sais ). Samoin kurkku on melkee pelkkää vettä.

Anna mielummin parsa- tai kukkakaalia tai kesäkurpitsaa!