Ahdistaa ja pelottaa synnyttää Jyväskylässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 35+2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

35+2

Vieras
Mitä mä teen? Mua pelottaa ja ahdistaa synnyttää täällä Jkl:n keskussairaalassa.
Tai no melkein missä vaan sairaalassa synnyttäminen ahdistaisi, paitsi ehkä Espoon Jorvissa. Voisinko mennä sinne synnyttämään jos vaadin ja hoidan itse itseni sinne ja maksan kulut?

Suomessa kun pitäisi olla muka oikeus päättää missä ja miten synnyttää, mutta eipä se oikein toteudu kun kotona synnyttäminen vaan maksaa sen pari tonnia, eikä siitä saa korvauksia. Vaikka kotona synnyttäminen kätilön avustuksella olisi monelle hyvä ja halvempi vaihtoehto kunnille kuin sairaala.

Mut siis, vaahtoominen sikseen, oon vaan niin vihanen nyt kun oon ottanu selvää oikeuksista ja siitä, ettei niitä ole silti mahdollista toteuttaa.

Mene hengaamaan jorvin lähistölle kun laskettu aikasi lähestyy ja mene vasta, kun lapsi on lähes ulkona, sairaalaan. Näin ollen he eivät voi sinua siirtää Jyväskylään ennekuin lapsi on syntynyt.

[QUOTE="Tiitiäinen";27632651]Itse olen 3 lasta Jyväskylässä synnyttänyt ja erittäin tyytyväinen olen kätilöihin ja kaikkeen synnytykseen liittyvään. Hyvät muistot:)[/QUOTE]

Oletko synnyttänyt siellä uudessa moduulisairaalassa?

Kiitos rohkaisusta. Eiköhän se oo uskallettava, kotiin olisi vielä pelottavampaa synnyttää siis kaksin miehen kanssa, vaikka sitäkin on mietitty.

Mä oon ensisynnyttäjä. Siks haluaisin Jorviin, koska tunnen sieltä niin monta hyvää tarinaa ja se on yksi parhaista sairaaloista jos haluaa synnyttää luonnonmukaisesti tai vaikka ammeessa.

Tuol Jkl:ssä ei tosiaan oo ees ammeita ja kuulemani mukaan jopa jakkaroista puutetta.

Ei oo ammeita? No mitä sitten, sehän on sairaala eikä mikään helvetin kylpylä.

Suomessa kaikki sairaalat ovat tasokkaita ja erinomaisia synnytyspaikkoja. Mutta suomalaiselle kermaperseelle ei tietysti ole mikään riittävän hyvää.

• Tykkää
Reactions: Lentokala
Jakkaraa sieltä ei saanut kun kuulemma kätilön selkä ei kestä. Ja se niitten työilmapiiri on todellakin veitsellä leikattava tunnelma. Minä en tee tuon kanssa sitä ja minä taas en tee tän kanssa tota ja heiluriovet heiluu...

[QUOTE="vieras";27632726]Ei oo ammeita? No mitä sitten, sehän on sairaala eikä mikään helvetin kylpylä.

Suomessa kaikki sairaalat ovat tasokkaita ja erinomaisia synnytyspaikkoja. Mutta suomalaiselle kermaperseelle ei tietysti ole mikään riittävän hyvää.[/QUOTE]

Minä kyllä ymmärrän ap:ä! Jyväskylähän nyt on kuitenkin tuollaien pieni maalaiskaupunki periferiassa, niin on täysin ymmärrettävää ettei se ole niin nykyaikainen sairaala kuin kehittyneemmässä etelä-suomessa.

2lasta synnyttänyt Jyväskylässä ja minua synnytys pelottais missä tahansa,mutta ei huonoa sanottavaa ole.En kyllä ole jakkaroita tai altaita kaivannukkaan ja moduulihan on sama kun synnyttäisit sairaalassa=)Oletko käynyt katsomassa niitä tiloja?Jos helpottas jos tutustusit paikkaan ensin?Jorvi ei ole sen kummosempi kuin täälläkään tuo sairaala.Itse olen pari lasta siellä synnyttänyt aiemmin ja kyllä täällä on ehdottomasti parempi kohtelu ollut=)

Mä pelkäsin kans etukäteen synnytystä ihan hirveästi. Synnytin Jyväskylässä, mutta en siellä moduulisairaalassa. Yhtäkkiä homma lähti menemään pieleen, mutta todella hyvin ja ammattitaitoisesti vauva ja minut pelastettiin. Henkilökunta oli koko ajan ajan tasalla ja paikalla oli useampi lääkäri ja kätilö. Kipulääkityksestäkin huolehdittiin hyvin. Synnytys käytiin kanssani useampaan otteeseen läpi ja minulle ei jäänyt kammoa.

Ap, hyvin sinusta siellä huolehditaan. Tsemppiä!

ei mun mielestä Jorvissa edes voi synnyttää ammeeseen vaan siellä voi olla vaan avautumisvaiheen ajan eikä jokaisessa salissa ole ammeita. Kätilöopistolla voi synnyttää ammeeseen Haikaranpesässä mutta sielläkin on vaan yksi amme eli jos se on varattu niin ei voi mitään..

Ymmärrän aloittajaa. Hieman sama tilanne. Vuosi sitten synnytin sairaalassa, josta kuulin jo etukäteen paljon huonoa. Ja totesin itsekin paikan aivan kamalaksi. Nyt olisi ensivuonna uusi keikka edessä ja haluaisin välttää ko. sairaalan viimeiseen asti. Mutta vaihtoehtoja ei taida muita saada vaikka sairaaloita olisi kohtuullisen matkan päässä muitakin.

Mä taas en haluaisi synnyttää pääkaupunkiseudulla. En tiedä Jyväskylän käytäntöä, mutta jos turkulainen joutuu sairaalahoitoon pääkaupunkiseudulla tai Pirkanmaalla (tai ulkomailla), niin hänestä otetaan sairaalabakteerinäytteet sen vuoksi, että pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaalla niitä tapauksia on ollut selvästi enemmän kuin muualla maassa.

[QUOTE="laura";27633014]ymmärrän sua tosi hyvin. oon itse kaksi lasta synnyttänyt jyväskylässä ja jos vielä lapsia saan niin toivon pääseväni muualle synnyttämään[/QUOTE]

Oi ei. Haluatko kertoa mitä siellä tapahtui?

Mä en ole huolissani siitä, saanko kipulääkkeitä, epiduraalia tms. ennemmin pelkään että niitä painostetaan ottamaan enkä saa synnyttää rauhassa.

Äh, ehkä pitäisi jostain vielä koittaa löytää doulaa mukaan, täällä kun ei sellaisiakaan oikein tunnu olevan....

Itsekin olen ensisynnyttäjä ja tarkoitus synnyttää lähiaikoina Jyväskylässä. Tuntuu siltä että monet kehuvat ja on hyviä kokemuksia, ja sitten taas aivan päinvastaisia. En usko että siellä painostetaan ottamaan mitään kipulääkkeitä ellei itse halua ja osaa pitää puolensa, uskon että siellä on kuitenkin ammattitaitoista ja fiksua henkilökuntaa ja olen menossa sinne luottavaisin mielin. Perhehuoneita ei ole mikä on harmi mutta toivottavasti niitä tulee sitten kun sairaalalle on saatu uudet kunnolliset tilat.

Itse synnytin Jyväskylässä reilu vuosi sitten, ja hyvin meni. Onhan se aika pieni sairaala, että en tiedä miten toimivat jos kaikki ei menekään niinkuin pitäisi.. No onhan Kuopio ja Tampere onneksi aika lähellä, jos jotain sattuu

Mä olen Jyväskylässä ainokaiseni synnyttänyt, enkä keksi mitään valittamista. Etukäteen olin ilmoittanut, etten tod.näk. halua epiduraalia, ja tätä päätöstä kunnioitettiin. Turvallisin mielin menisin sinne uudestaankin synnyttämään.

Noh, eihän täällä kaikkia mahdollisia mahdollisuuksia ole, mutta uskon että ennemmin sulle annetaan rauha synnyttää luonnonmukaisesti, kuin että väkisin ängetään kipulääkkeitä.

Oot varmaan täyttäny sen esitietolomakkeen, missä on niitä toiveita yms? Siihenhän voit kertoa ihan suoraan, että mahdollisimman luomu synnytys on toiveissa, ja muutenkin mitä synnytykseltä toivot. Ja uskon, että kätilöt ja muu henkilökunta varmasti arvostaa synnyttäjää sen verran, etteivät ala väkisin mitään tekemään, ellei äiti itse suostu johonkin, tai halua itse jotain (esim sitä kivunlievitystä).

Itsekin olen ensari, ja laskettu aika on 24.12. Muutama hyvänpäiväntuttu on tuolla synnyttänyt, ja hyvää ovat kertoneet kohtelusta ja itse synnytyksen kulusta ja kontrolloinnista (jos sellaista on tarvinut). Itseä ei siis suoranaisesti mitenkään stressaa tuolla moduulissa synnyttäminen, mulle on pääasia että lapsi pääsee maailmaan terveenä ja reippaana. Katsoo sitten ne omat toiveensa kun pääsee paikan päälle :)

Meillähän on lasketut ajat aika lähekkäin sitten, mulla kun noita viikkoja on nyt 36+6 :D

Tsemppiä! Kyllä se siitä :)

Oi ei. Haluatko kertoa mitä siellä tapahtui?

Mä en ole huolissani siitä, saanko kipulääkkeitä, epiduraalia tms. ennemmin pelkään että niitä painostetaan ottamaan enkä saa synnyttää rauhassa.

Äh, ehkä pitäisi jostain vielä koittaa löytää doulaa mukaan, täällä kun ei sellaisiakaan oikein tunnu olevan....

Sulla voi vielä mielipide muuttua kun tajuat millaista se synnytys onkin.. Voi olla että haluatkin niitä lääkeitä ja naurat jälkikäteen luomumietteillesi. Ainakin mulle kävi näin.

Mulla on takana kaksi erinomaista synnytyskokemusta Jyväskylässä. Ihan itse sain valita hyvän synnytysasennon ja sen, tahdonko puudutteita. Viimeksi ilmoitin, etten juuri sillä hetkellä satu olemaan puudutteen tarpeessa, kätilö toki mainitsi sitten, että puudutteen laittava lääkäri on juuri paikalla, eikä yöaikaan ole aina taattua, että hän kerkiää olla osastolla. Mutta itse sain tosiaan päättää, mitään ei tyrkytetty.

Ponnistusvaiheessa kysyin, onko kiire punkea lapsi ulos vai saanko työntää omassa rauhassa. Sain luvan synnyttää ihan omaan tahtiini, kun mikään ei ollut vialla. Ekalla kerralla kätilö totesi, että jos epparin tekisi, vauva syntyisi heti, mutta ilmoitin haluavani koettaa ilman ja se sopi kätilölle oikein hyvin.

• Tykkää
Reactions: newbie
Synnytin kolmannen Jklssä ja ehkä juuri siksi sain synnyttää ns. rauhassa. Ei ollut kukaan sakset kädessä hyökkäämässä kohti välilihaa. Voit sanoa sinne mennessäsi heti, kirjoita vaikka äitiyskorttiisi, että ET halua välilihan leikkausta tai muitakaan toimenpiteitä ellei ole aivan ääretön hätä ja välttämätön tarve. Tällöin eivät ehkä ole sakset kädessä rutiininomaisesti leikkaamassa.

Ellen nyt ihan väärin muista, niin tuolla Synnytys-puolella on topic, mikä käsittelee Jyväskylässä synnyttämistä ja heidän kokemuksiaan on siellä muutamia. Ei mikään pitkä ketju ole, mutta jotain nippeliä sieltä saa tietoonsa heiltä, jotka siellä suurinpiirtein lähiaikoina on synnyttäneet.

Ja sairaalallahan on se synnytysvalmennus (tai mikä se nyt sitten onkaan, joku infotilaisuus kuitenkin ko. sairaalan menetelmistä ja synnytyksen kulusta yms. On tarkoitettu ensisynnyttäjille) aina lauantaisin klo 12. Itsekään en ole siellä käynyt, pitäis varmaan mennä piipahtaan ennenku kerkeää poksahtamaan.

Muoks: tässä vielä linkkiä siihen keskusteluun ->

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/synnytys/2124828-tuoreita-kokemuksia-jyvaskylassa-synnyttaneilta/

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä