Ahdistaa ja itkettää!

  • Viestiketjun aloittaja "ujo"
  • Ensimmäinen viesti
"ujo"
Miten tästä ujoudesta oikein pääsee eroon? Menenkö jonnekin hypnotisoitavaksi, että tulen "normaaliksi ihmiseksi?" Koulussa on esitelmiä ja koko ajan pitäisi olla äänessä yms. Kun en vaan kerta kaikkiaan pysty mitenkään muuttamaan itseäni puheliaaksi ja sosiaaliseksi. Ahdistaa ihan hirveästi esitelmät ja jännittää niin paljon lähteä kouluun, etten pysty edes syömään aamuisin mitään. Nykyään maailmassa vaaditaan niin paljon eikä saisi olla oma itsensä. Kukaan ei tunnu ymmärtävän ja kaikki on niin yltiösosiaalisia, että vissiin olen ainoa joka sai järjettömän ujouden lahjaksi, kun luonteenpiirteitä jaettiin...
 
"vesimeloni"
Kuulostaa niin kovin tutulta! Mulla on ollut ihan samanlaisia ongelmia ja se oli käsittämättömän kamalaa ja ahdistavaa! :( Sitä ei voi uskoa kukaan, joka ei itse ole tuollaista "ujoutta" kokenut. Lopulta minun oli (lääkärin avustuksella) myönnettävä, ettei kyse ole vain ujoudesta, vaan kyseessä oli ihan sosiaalisten tilanteiden pelko. Sain siihen lääkkeet (mietoa rauhoittavaa tarvittaessa, eli tilanteissa, jolloin jännittää liikaa) ja ne auttoi valtavasti! Sopiva annostus ei tee oloa pökkeröiseksi, mutta taltuttaa sen kaamean ujouden ja jännityksen.
Yksi hyvä "lääke" mulla oli myös opiskelu pari vuotta sitten. Opiskeluun liittyi paljon esitelmiä ja vastaavia muiden edessä ja aluksi hoidin ne rauhoittavien avulla, lopulta alkoi sujua ilmankin. Nykyään pärjään usenmiten jo ihan ilman lääkettä.

Suosittelen siis juttelemaan lääkärille, kyseiseen vaivaan kun on tosiaan apua saatavilla. :)
 
Laulava Lomittaja
Mä oon kans kauheen ujo-ja oikeasti kärsin tilanteesta kun pitää pitää esitelmä,pureutua johonkin ryhmätyöhön(ohjaaja vaatii että kaikki osallistuu keskusteluun).
Eteen kun kävelen,ja avaan suuni,en tunnista ääntäni.Se muuttuu jotenkin oudoksi,kumeaksi,epäselväksi...Puristan kädet nyrkkiin tai sitten "puuskaan" ja pelkään että taju lähtee...
 
"mie"
Jos ei jännittäminen meinaa helpottaa, niin ei sen takia kannata koko opintoja pilata. Mene lääkäriin ja kerro vaivastasi, beetasalpaajat auttaa, jos tilanne ei millään muulla korjaannu.
 

Yhteistyössä