Ahdistaa hieman, vauva jo 8 kk ja haluaisin edelleen "omia" hänet.. Onko normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kyläillään paljon mummoilla, ja jotenkin ahdistaa että lapsi otetaan heti minun sylistä, eikä anneta takaisin ennen kuin sanon että nyt menen imettämään. Itkevääkään lasta ei anneta minulle, vaan kuljetetaan toiseen huoneeseen tms. Miehen äiti aina haluaa syöttää lapsen, tämäkin hieman ahdistaa - tietysti välillä saa syöttää, mutta olen tosi kiinni lapsessani, haluaisin itsekin joskus. Mies ei "saa" syöttää lainkaan, äitinsä ottaa heti lusikan kädestä. Minultakin välillä yrittää, mutta en haluaisi antaa..?

Onko normaalia olla näin omistushaluinen vauvastaan? Toisaalta on tietysti hienoa, että ovat niin innoissaan vauvasta.

Stressaan jo etukäteen, kun ollaan menossa 4 päivän reissulle appivanhempien kanssa autolla, ja mummo jo sanoi varaavansa itsellen paikan autossa vauvan vierestä. Pelkään etten saa olla rauhassa vauvan kanssa yhtään - kohta varmaan mummo koittaa jo imettääkin lapsen.

Jospa vain avaat suusi ja sanot sille anopille, ettei ole tod.tulossa teidän autoon ja että antaa vauvalle ruokarauhan. Jos ei usko, niin sanot vähän rumemmin ja otat sen lapsen sen sylistä, jos ei kauniisti pyytämällä tottelle.

Meillä tilanne kärjistyi niin että jouduttiin vähentämään vierailuja suuresti. Vauva vierasti mummoa ja mummo väkisin piti sylissään ja salaa yritti syöttää 2kk vanhalle vauvalle kermavaahtoa yms. herkkuja. On muistanut huomautella nyt joka kerta miten äiti(minä) ei anna tehdä hänen mitään.

Jospa vain avaat suusi ja sanot sille anopille, ettei ole tod.tulossa teidän autoon ja että antaa vauvalle ruokarauhan. Jos ei usko, niin sanot vähän rumemmin ja otat sen lapsen sen sylistä, jos ei kauniisti pyytämällä tottelle.

Oho, odotin ihan päinvastaista, että tulee joku mummeliisa kauhistelemaan kuinka itsekäs äiti olen.
Joo.. Ollaan kyllä menossa samalla autolla ja mummo oli jo miehelle "varannut" paikan vauvan vierestä. Puhuttiin kyllä miehen kanssa että on paras, kun minä istun vauvan kanssa, niin vauva on tyytyväisin yleensä. Uskon kyllä että vauvalla on ruokarauha mummon syöttäessä siinä missä muutenkin, mutta itse haluaisin syöttää - koska isän syöttäminen ei haittaa tippaakaan.

Mummo kyllä syöttää ihan järkevästi, minulta kyselee mitkä ruoat käy jne..

En oikein tiedä miten mummolle sanoisi, koska vauvaa ei haittaa yhtään. Välillä olen sanonut, että haluaisin tällä kertaa itse syöttää ja on sitten antanut, pitkin hampain..

Meillä mun äiti mielellään syöttää, mutta aina kysyy "syöttääkö mummo vai syöttääkö äiti..." Eikä ahdista yhtään :D
Mutta joo mun anopissa sit taas noita piirteitä kans. Ku poika oli vauva, niin ei tosiaan antanu poikaa kellekkään muuten ku mulle syömään...
Nytkin suhtautuu pakkomielteisesti, kuumottaa kokoaika et millon lapsi menossa yökylään ja hän kyllä haluaa nähdä ja hän kyllä haluaa mökille jne... Pojalla ikää 1 v 10 kk.

No kyllä tuo minusta normaalilta kuulostaa, reagoida noin. Mutta sinuna ottaisin rennosti, sillä ei mummo tarkoita pahaa, ainoastaan haluaa helliä ja hoivata pientä. Sinähän saat kuitenkin muuten olla lapsen kanssa vaikka miten paljon, ja mummo tuskin näkee joka päivä?

Jos sä tosiaan haluat OMIA vauvasi niin sitten ei ole normaalia. Eikä sekään että mummo haluaisi omia vauvan.
Kyllä sun pitää antaa varaa myös isovanhemmille. Koita nyt nauttia siitäkin ettei sun tarvi tehdä itse kaikkea, ja että lapsella on isovanhemmat jotka haluaa olla mukana lapsen elämässä. Hei, kyllä se mummukin on ainakin yhden lapsen onnistunut kasvattamaan ainakin kohtuullisen täyspäiseksi joten ei se ihan surkeaa hoitoa varmaan ole? Eri asia tietysti jos on jotain vaarallista tai haitallista vauvalle tapahtumassa. Silloin pitää puuttua napakasti. Mummon istuminen vauvan vieressä automatkalla tuskin sitä kuitenkaan on.

Taitaa olla esikoinen? Kukaan muu ei osaa ei saa kuin äiti. Niinhän se monilla menee. Ja sitten parin vuoden päästä parutaan kun isä ei osallistu, isovanhemmat ei hoida tai jos hoitavatkin niin metsään menee. Kai te aikuiset ihmiset nyt osaatte keskustella, ellette osaa niin miksi ramppaatte paljon isovanhemmille.

Kaksipiippuinen juttu. Toisaalta, en näkisi mummon vauvanhoito-intoa pahana jos kerta hoitaa järkevästi. Itse koen että tuossa vaiheessa olen jo sen verran kerennyt vauvaa hoitamaan ja syöttämään että voisin mielihyvin relata sen ajan kun joku muu haluaa tätä hoitaa.

Ainoana ongelmana näkisin tuossa sen asenteen. Siis jos joku mummo tulee noin vaan ja vie minulta vauvan "väkisin" antamatta tätä enää vierailun aikana takaisin muuta kuin imetettäväksi niin se ärsyttäisi. Mutta jos toinen asiallisesti kysyy lupaa ottaa vauvan niin ollos hyvä vaan. Vähän hankala selittää...

[QUOTE="a p";26276064]Oho, odotin ihan päinvastaista, että tulee joku mummeliisa kauhistelemaan kuinka itsekäs äiti olen.
Joo.. Ollaan kyllä menossa samalla autolla ja mummo oli jo miehelle "varannut" paikan vauvan vierestä. Puhuttiin kyllä miehen kanssa että on paras, kun minä istun vauvan kanssa, niin vauva on tyytyväisin yleensä. Uskon kyllä että vauvalla on ruokarauha mummon syöttäessä siinä missä muutenkin, mutta itse haluaisin syöttää - koska isän syöttäminen ei haittaa tippaakaan.

Mummo kyllä syöttää ihan järkevästi, minulta kyselee mitkä ruoat käy jne..

En oikein tiedä miten mummolle sanoisi, koska vauvaa ei haittaa yhtään. Välillä olen sanonut, että haluaisin tällä kertaa itse syöttää ja on sitten antanut, pitkin hampain..[/QUOTE]
Kirjoitin väärin..
mutta itse haluaisin välillä syöttää - tavallaan outoa, koska isän syöttäminen ei haittaa tippaakaan

Jatkan vielä, että olisi varmaan hyvä jos miehesi sanoisi äidilleen, että vauvalle parempi kun äiti istuu vieressä. Ei sitten tule vihat sinun niskaasi. Ja kyllä kai poika voi äidilleen sanoa miten asiat on ilman, että anoppi kovasti loukkaantuu.
Muista, että te asetatte ne säännöt miten ja kuka missäkin tilanteessa teidän lastanne hoitaa.

olen sun vastakohta sitten.. kyläillään mummulassa noin 2-4kertaa viikossa ja aina ku mennään sinne niin ensimmäisenä annan tytön mummun syliin ja riisun ulkovaattet itseltä, tällä välin mummo riisuu tyttöä. :) sitten yleensä aletaan kahvittelemaan/syömään. sillä aikaa tyttö leikkii/syö mummun kans. jos tyttö itkee otan hänet syliin ja kyllä hänet annetaankin minulle ihan mukisematta, olis aika koomista jos mummo yrittäisi väkisillä pitää tyttöä sylissä kun hän itkee :D kun tulee lähdön aika mummu pukee tytön ja lähdetään kotia kohti. :)

Pistätte kaukalon keskelle takapenkkiä, sinä toiselle puolelle ja mummu toiselle. Asia ratkaistu.

Etkö sä saa olla riittävästi lapsen kanssa vai ootteko tosissaan joka päivä siellä mummulassa? Jotenkin tuntuu naurettavalta (anteeksi vaan) jos viikon aikana on 35 ateriaa ja sua ahdistaa että mummu syöttää niistä vaikka kaksi tai kolme.

Täällä kans melkein sama tilanne kun ap:llä!
paitsi etten oo omistushaluinen vauvastani. Ajattelen sen niin että on kiva kun joku muu pitää välillä vauvaa sylissä kun saan häntä pitää mielinmäärin kotona :) Ja minusta on hienoa että isovanhemmat haluavat hoitaa lastenlastaan.
Mutta se ärsyttää kun annetaan minulta "salaa" kaikkia herkkuja. Mun tyttö on kans 8kk ja mummo antaa maistaa jäätelöö, KAHVIA, limsaa, mehua jne. Kaikkea mitä meidän tyttö vaan haluaa. Ja tossa iässähän hän haluaa koskea kaikkeen ja laittaa suuhun!! Sitten mummo vielä puhelee kuinka sitten kun tyttö kasvaa niin mummolassa saa syödä niin paljon herkkuja kun suinkin vaan haluaa jne. Ärsyttävää.
Ja kyse siis omasta äidistäni, anoppi on onneksi varovaisempi ja kysyy mielipidettäni ennenkun antaa edes maistaa mitään :)

[QUOTE="a p";26276134]Kirjoitin väärin..
mutta itse haluaisin välillä syöttää - tavallaan outoa, koska isän syöttäminen ei haittaa tippaakaan[/QUOTE]

Hoidat vielä ilmeisesti vauvaa kotona? Etkö koe että noiden kotipäivien aikana saisit tarpeeksi syöttää vauvaa? Tarkoitan että saat varmaan syöttää lasta useamminkin, kenties voisit vierailuiden aikana antaa mummon "välillä" syöttää pientä. Nauttisit samalla itse mahdollisuudesta syödä/kahvitella/seurustella rauhassa.

Vai onko kysymys vain siitä että lapsi viedään sinulta väkisin, jos mummo kysyisi lupaa syöttää pientä se ei olisikaan ongelma?

[QUOTE="Vieras";26276068]Meillä mun äiti mielellään syöttää, mutta aina kysyy "syöttääkö mummo vai syöttääkö äiti..." Eikä ahdista yhtään :D
Mutta joo mun anopissa sit taas noita piirteitä kans. Ku poika oli vauva, niin ei tosiaan antanu poikaa kellekkään muuten ku mulle syömään...
Nytkin suhtautuu pakkomielteisesti, kuumottaa kokoaika et millon lapsi menossa yökylään ja hän kyllä haluaa nähdä ja hän kyllä haluaa mökille jne... Pojalla ikää 1 v 10 kk.[/QUOTE]

Meilläkin jo yökylään kyselty, en ole valmis en, eikä vauvakaan.. Ovat niiiiiin innoissaan vauvasta, toisaalta mahtavaa, toisaalta todella rasittavaa.. :D

Ja useammalle: ei, en osaa anopille puhua suoraan ja rehellisesti. Koko hänen sukunsa kohtelee häntä "silkkihansikkain", tarttunut minuunkin vaikka suorempaan kyllä minä puhun kuin muut.

No kertomuksesi mukaan tulee ekana mieleen, että mummo haluaa auttaa sinua hieman irrottautumaan vauvasta, eli tarkoittanee vaan hyvää. En ylipäänsä ymmärrä koko omimista, onhan se lapsi iskänkin lapsi, meillä ainakin mieheni tykkäsi välillä touhuta vauvan kanssa kahdestaankin, etten aina ollut paikalla.

Hoidat vielä ilmeisesti vauvaa kotona? Etkö koe että noiden kotipäivien aikana saisit tarpeeksi syöttää vauvaa? Tarkoitan että saat varmaan syöttää lasta useamminkin, kenties voisit vierailuiden aikana antaa mummon "välillä" syöttää pientä. Nauttisit samalla itse mahdollisuudesta syödä/kahvitella/seurustella rauhassa.

Vai onko kysymys vain siitä että lapsi viedään sinulta väkisin, jos mummo kysyisi lupaa syöttää pientä se ei olisikaan ongelma?

Saan kyllä tarpeeksi syöttää, se onkin hassua. Taisin kirjoittaakin myös että mielelläni anna mummon välillä syöttää.. mutta kun tuntuu että on aina selviö että mummolassa mummo hoitaa (ollaan siellä puoli päivää-koko päivä) - eli tuo viimeinen kysymyksesi taitaa olla just se juttu.

[QUOTE="vieras";26276208]No kertomuksesi mukaan tulee ekana mieleen, että mummo haluaa auttaa sinua hieman irrottautumaan vauvasta, eli tarkoittanee vaan hyvää. En ylipäänsä ymmärrä koko omimista, onhan se lapsi iskänkin lapsi, meillä ainakin mieheni tykkäsi välillä touhuta vauvan kanssa kahdestaankin, etten aina ollut paikalla.[/QUOTE]

Isänsä kanssa saa olla rauhassa, kahdestaankin - tämä ei ahdista.

Meillä mummo pitää tuollaista leikki-ikäistä sylissä koko ajan, siis lapsi ei sais itse kävellä ei sisällä eikä ulkona. Ärsyttää ihan tosissaan, useimmiten en silti sano mitään.
Ja ei oo esikoinen vaan meidän kolmas, ja mummolla meno pahentunu jokaisen kohdalla, tosin niin ettei noista isommista tunnu niin välittävän enää,ne karkaa sylistä;).
Mutta ymmärrän hyvin että 8 kk ikäisen äiti haluaa lähellä pitää eikä kokonaan antaa toisen hoitoon, edes satunnaisesti.

[QUOTE="Voivoi";26276216]Vastaisitko viimeinkin MIKÄ sua siinä oikeastaan ahdistaa?[/QUOTE]

Sori jäänyt huomaamatta koko kysymyksesi. Varmaan tuo mitä Madickenille kirjoitin.

[QUOTE="a p";26276238]Saan kyllä tarpeeksi syöttää, se onkin hassua. Taisin kirjoittaakin myös että mielelläni anna mummon välillä syöttää.. mutta kun tuntuu että on aina selviö että mummolassa mummo hoitaa (ollaan siellä puoli päivää-koko päivä) - eli tuo viimeinen kysymyksesi taitaa olla just se juttu.[/QUOTE]

Niin, itse en näkisi ongelmana sitäkään jos mummo hoitaa koko vierailun ajan vauvaa. Se voisi vaivata jos minun yli kävellään täysin, mutta muuten kyllä mielihyvin antaisin toisen hoitaa ilman että kokisin itse tarvetta syöttää tms.

Tietty järki mukana eli itkevä vauva päästetään äidin syliin eikä juoksuteta toiseen huoneeseen.

Mun yksi kaveri on myös tuollainen juuri anopilleen. En mäkään kestä kun mun anoppi tuputtaa neuvojaan ja haluaa hoivata meidän lapsia koko ajan, ja suunnillee herättää vauvan kun tulee kylään ja jos vauva sattuu silloin nukkumaan. Esikoinen jää paljolti huomiotta kun tämä hyysää vauvaa. Mulla on paska anoppi ei tarvis hoidella meidän lapsia ollenkaan.

Mutta sun lapsihan se on ja jos et halua että muut syöttää niin et anna syöttää ja jos et halua että anoppi istuu autossa vauvan vieressä niin silloin et anna istua. On se sitten normaalia tai ei (kuka senkin osaa määritellä?) niin itse teet niinkuin sinusta tuntuu hyvälle!!

Yhteistyössä