Ahdas lantio

Katsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.06.2006 klo 12:59 Alma kirjoitti:
Onko kokemuksia, että onko ahdas lantio periytyvä? Eli kun äidilläni on, niin voiko minullakin olla? En ole muistanut neuvolassa ottaa puheeksi.
Loppuraskaudesta tehdään synnytystapa arvio eli katsotaan mahtuuko lapsukainen tulemaan alatietä.Eli joka raskaus katsotaan erikseen.Tuosta periytyvyydestä en osaa sanoa.
 
toka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.06.2006 klo 15:39 Katsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.06.2006 klo 12:59 Alma kirjoitti:
Onko kokemuksia, että onko ahdas lantio periytyvä? Eli kun äidilläni on, niin voiko minullakin olla? En ole muistanut neuvolassa ottaa puheeksi.
Loppuraskaudesta tehdään synnytystapa arvio eli katsotaan mahtuuko lapsukainen tulemaan alatietä.Eli joka raskaus katsotaan erikseen.Tuosta periytyvyydestä en osaa sanoa.
Ei minulla ainakaan mitenkään erikseen katsottu lantiota tämän toisen vauvelin viimeisessä lääkärineuvolassa. Terkkakin sanoi vain, että lantio ei muuta vain vauvan koko ja tarjonta saattavat vaikuttaa. Eli jos ei ekan kanssa ole ollut ongelmia ja lantio todettu sellaiseksi että tulee vaikka 5 kilonen (niinkun mulla todettiin) niin ei sitä sitten enempiä sörkitä muissakaan raskauksissa. Vain jos vauvan koko on edellistä huomattavasti suurempi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.06.2006 klo 23:01 kesä-masu kirjoitti:
Mitään synnytystapa-arviota ei myöskään meillä tehty eikä mitään lantiosta puhuttu. Tällä viikolla oli viimeinen lääkärikäynti.
Jos on ensimmäinen lapsi ottaisin yhteyttä neuvolaan että tehtäisiin tämä arvio, mitähän ne sitten tekee ellei yhtään tutkita ja lapsi ei mahdukaan? En ottaisi turhaa riskiä.
 
alkuperäinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 06:01 hanne kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.06.2006 klo 23:01 kesä-masu kirjoitti:
Mitään synnytystapa-arviota ei myöskään meillä tehty eikä mitään lantiosta puhuttu. Tällä viikolla oli viimeinen lääkärikäynti.
Jos on ensimmäinen lapsi ottaisin yhteyttä neuvolaan että tehtäisiin tämä arvio, mitähän ne sitten tekee ellei yhtään tutkita ja lapsi ei mahdukaan? En ottaisi turhaa riskiä.
Äidilleni ei tehty synnytystapa arviota ja synnytys käynnistyi ihan normaalisti. Aikansa siinä sitte ähellettyään lääkärit alkoivat ihmettelemään miksei lapsi synny. Siinä vaiheessa vasta tajuttiin ettei lapsi mahdu ja kiiruhdettiin sektioon. Täytyy siis itsekin muistaa neuvolassa ottaa asia puheeksi. Olen kyllä äitiäni yli 10cm pidempi eli en tiedä onko sillä vaikutusta että minulla ei tuota ahdasta lantiota olisi? Jostain luin että yli 170 senttisillä ei yleensä ole.
 
Lenam
Minulle terkka sanoi, että pienet ja hentoluiset naiset ovat usein parhaita synnyttäjiä, että todellakaan ei voi päällepäin sanoa kuka on "hyvä" synnyttäjä ja kuka ei. Pituudella ei yleensä ole juurikaan merkitystä, pitkälläkin voi olla ahdas lantio, mitä taas ei koskaan ulkopuolelle näe. Minulla on ystävä, jolla on ulkopuolisesti erittäin leveä lantio, mutta ei ole pystynyt ahtauden takia synnyttämään yhtäkään lapsistaan alateitse.

Synnytystapa-arviota ei tehdä kuin harvoin "rutiinisti". Neuvolalääkäreillä (jotka siis ovat yleensä "pelkkiä" tk-lääkäreitä, eivät siis erikoislääkäreitä) ei useinkaan ole tietotaitoa lantiota tutkia, eli yleensä tutkimukset tehdään äitiyspoliklinikoilla synnytyslääkärin toimesta. Tutkimukseen kuuluu ultraus+ vauvan koon arviointi, sisätutkimus sekä jos ahtautta tuntuu olevan magneettikuvaus.
 

Yhteistyössä