Ahdas lantio ja alatiesynnytyksen "yrittäminen"

  • Viestiketjun aloittaja "yksi"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
[QUOTE="...";28322720]Paitsi että ahdas lantio-taipumus ei ole periytyvää.[/QUOTE]

Kyllä se voi periytyä, ainakin lääkäri sanoi niin. Mutta hän sanoi myös että "ennenvanhaan" saattoi naisille tulla ahdas lantio väärän ravinnon takia jolloin se ei tietenkään periydy.

Ja kaikki lääkärit joita tässä on ollut raskauden aikana, ovat kysyneet olenko samankokoinen kuin äitini.
 
ahras
Mulle sanoi lääkäri synnytystapa-arviossa rv 37 että käsikopelolla lantio on selvästi nafti, en muista mittoja enkä luiden nimiä, mutta kaksi mittaa oli jossain rajalla ja ahtaan oloista. Sanoi että yritetään alakautta koska vauva ei ole iso. Sen jälkeen olen synnyttänyt kolme lasta alakautta ilman mitään ongelmia tai toimenpiteitä, painoa kaikilla noin 3,5 kg ja päät 34-36 cm. Nopeita synnytyksiä vieläpä, eka 8h ja kolmas 2h. :) Mun kohdalla lääkäriä varmaan hämäs mun lyhyys ja pieni koko, vakuuttelin että sukuni naiset ovat yhtä pieniä, kaikki synnyttäneet monta lasta ongelmitta ja on ns. synnyttäjänlantiot. Niin mullakin lopulta oli. Pelotti kyllä kun kuuli lääkärin mietteet...
 
Alkuperäinen kirjoittaja sektio äiti;28322717:
Okei. hyvä jos itse tiedät. Minulle hyvin kokenut naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri kertoi juurikin niin, että naisen koolla (ulkoisella) ei ole mitään merkitystä lantion tilavuuden kanssa. Hyvinkin pienikokoinen nainen pystyy synnyttämään alakautta. vain sisälantion (luinen lantioaukeama) mitoilla on tässä asiassa merkitystä. Mutta tunnut päättäneet jo, että haluat sektion joten se olkoon päätöksesi. ;)
Itse jos olisin voinut valita niin olisin ehdottomasti synnyttänyt alakautta. Toinen sektioista kun päätyi siihen, että olin itse teholla 3vrk.
Veikkaan, että tämä lääkäri on tarkoittanut nimenomaan luiden mittoja, kuten sanoit. Luiden mittoja et näe välttämättä ulkoisesti. Naisen rasva ja lihaskerros kun vaikuttaa aikalailla naisen ulkoiseen muotoon. Uskon, että tämä lääkäri puhunut pienestä (laihasta), suuresta (lihavasta) ja sillä lantio on aika herkästi leveä jos painoa on paljon. Muistaaksenii alle 160 cm naisilta tutkitaan herkemmän lantio ja ei välttämättä mahdu, jos lapsen isällä isompikokoiset geenit. Tämän vuoksi esimerkiksi pienempikokoisilla aasialaisnaisilla ei ole ongelmaa synnytyksessä, koska heidän miehetkin ovat pienikokoisia.

5 kg lapsi voi olla ihan normaalikoko pitkälle pariskunnalle, mutta lyhyempi nainen ei todellakaan voisi niin suurta lasta synnyttää. Pelkkä pituuskaan ei takaa tarpeeksi isoa lantiota noin suurelle lapselle ja joillakin isompirakenteisillakin naisilla on pienet sisäluut. Sitä ei siis aina voi tietää pituudestakaan.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
En jaksanut koko ketjua selata mutta jos sulla on yksi tai kaksikin mittaa vähän naftit niin ei välttämättä estä normaalia synnytystä. Riippuu tietenkin vauvan koosta ja lääkärihän tutkii varmasti myös käsin ne mitat, mahtuuko sieltä tulemaan. Jos taas kuvista selviää että sulla on OIKEASTI ahdas lantio, niin kylläpä ne sitten leikkaa suoraan. Itselläni on juurikin mitta tai pari vähän siinä rajoilla, hyvin ovat alle nelikiloiset mahtuneet syntymään.
 
Mun esikoisen synnytystä yritettiin tunteja, kunnes lääkäri sanoi, että kiireellinen sektio tehtävä. Olin silloin helpottunut, jälkikäteen olisin halunnut normisynnytyksen kokea. Noh, pian sen jälkeen sain toisen sektiolla, koska lantioni todettiin suht ahtaaksi. Kaksoset tulivat myös sektiolla. Sitten tämän toiseksi viimeisen raskauden puolivälissä olevan pikkuiseni, Pikkuhunnin (en saanut syliini ikinä) alateitse, sain kokea senkin sitten. Alatiesynnytys on kammottavan kivuliasta, mutta toipuminen sektiosta on kammottavampaa.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="yksi";28322352]Lääkäri väittää että naftista lantiosta huolimatta voi turvallisesti yrittää alatiesynnytystä ja jos ei onnistu, leikataan.

Onko tämä totta? Eikö siihen todellakaan liity suurempia riskejä?[/QUOTE]

Huolestuttaako asia sinua kovasti? Vaadi, että lantiosi kuvataan, jotta todella nähdään, minkä kokoinen vauva sieltä mahtuu tulemaan. Minun käsittääkseni ahtaasta lantiosta voi hyvinkin aiheutua riskejä, vaikka toisaalta tiedän useita tapauksia joissa synnytykset ovat menneet ihan hyvin. Mutta tosiaan jos vauva ei pääse laskeutumaan lantion ahtauden takia, niin vauva voi vammautua tai jopa kuolla, pahimmillaan. Mutta tietysti jos vauva ei lähde laskeutumaan, niin kyllähän YLEENSÄ tämä havaitaan... Vauvan koolla ja asennollakin osuutta asiaan.

Siksi sanonkin, että kuvauta se lantio.
 
shp
Moi AP
Äidilläni oli ahdas lantio ja menetti ensimmäisen lapsen synnytyskomplikaatioihin, meidät muut leikattiin. Olen 159 cm pitkä ja äitiäni noin 10 cm lyhyempi. Tämän vuoksi tarkastettiin mitat, ja lääkärin mielestä mulla oli suhteellisen pienet ulkomitat, mutta sisämitat riittävät. Olen synnyttänyt alakautta 4 lasta, kaikki yli 4 kiloisia, suurin 4700 g. Eli kannattaa odottaa se kunnon tutkimus koska ulkomitat ja äidin lantio ei aina vaikuta. Tsemppiä
 
"a p"
[QUOTE="vieras";28323380]Huolestuttaako asia sinua kovasti? Vaadi, että lantiosi kuvataan, jotta todella nähdään, minkä kokoinen vauva sieltä mahtuu tulemaan. Minun käsittääkseni ahtaasta lantiosta voi hyvinkin aiheutua riskejä, vaikka toisaalta tiedän useita tapauksia joissa synnytykset ovat menneet ihan hyvin. Mutta tosiaan jos vauva ei pääse laskeutumaan lantion ahtauden takia, niin vauva voi vammautua tai jopa kuolla, pahimmillaan. Mutta tietysti jos vauva ei lähde laskeutumaan, niin kyllähän YLEENSÄ tämä havaitaan... Vauvan koolla ja asennollakin osuutta asiaan.

Siksi sanonkin, että kuvauta se lantio.[/QUOTE]

Joo se on jo päätetty että viikolla 36 kuvataan magneetilla. Mietin vaan jo etukäteen päätöstä, jos kuvauksessa ilmenee että vauva mahtuu juuri ja juuri syntymään, että valitsenko silloin sektion vai yritänkö alakautta. Olen pelkopolin asiakas joten pääsen ns. erityishoitoon synnytyksen aikana, eli ainakin käyrillä olen koko ajan ja sektioon pääsen heti jos siltä näyttää. Mutta jos synnytys etenee ponnistusvaiheeseen asti eikä vauva mahdu tulemaan, pelkään sitä jumiin jäämistä.
 
"a p"
Moi AP
Äidilläni oli ahdas lantio ja menetti ensimmäisen lapsen synnytyskomplikaatioihin, meidät muut leikattiin. Olen 159 cm pitkä ja äitiäni noin 10 cm lyhyempi. Tämän vuoksi tarkastettiin mitat, ja lääkärin mielestä mulla oli suhteellisen pienet ulkomitat, mutta sisämitat riittävät. Olen synnyttänyt alakautta 4 lasta, kaikki yli 4 kiloisia, suurin 4700 g. Eli kannattaa odottaa se kunnon tutkimus koska ulkomitat ja äidin lantio ei aina vaikuta. Tsemppiä
Joo päätöksen teen vasta kun on kuvattu. Mutta jos on rajoilla mahtuuko vai ei, ja synnytyksessä kävisi ilmi että ei mahdu... Siihen haluaisin vastauksia onko riski tällöin yrittää edes alakautta.

Minä vuonna äitisi muuten on syntynyt? Entä synnyttänyt?
 
shp
Äiti on syntynyt 1953 ja synnytys vuonna 1973. Siskollani taas jäi vauva jumiin (sisko 170 cm) ja hätäsektio. Häneltä ei edes epäilty ahtautta mutta ilmeisesti sama ruumiinrakenne luustollisesti kuin meidän äidillä... Vauva selvisi hyvin, oli vaan muutaman viikon vähän hassunmallinen pää, kun oli jumissa jonkin aikaa.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";28323422]Joo se on jo päätetty että viikolla 36 kuvataan magneetilla. Mietin vaan jo etukäteen päätöstä, jos kuvauksessa ilmenee että vauva mahtuu juuri ja juuri syntymään, että valitsenko silloin sektion vai yritänkö alakautta. Olen pelkopolin asiakas joten pääsen ns. erityishoitoon synnytyksen aikana, eli ainakin käyrillä olen koko ajan ja sektioon pääsen heti jos siltä näyttää. Mutta jos synnytys etenee ponnistusvaiheeseen asti eikä vauva mahdu tulemaan, pelkään sitä jumiin jäämistä.[/QUOTE]

Ok, suo anteeksi, en nimittäin lukenut koko ketjua...

Luultavasti sinun kohdallasi katsotaan tarkkaan, mahtuuko vauva tulemaan vaiko ei. Varmaan kokeilee ihan käsinkin sitten h-hetkellä. Ja hätäsektioonhan ne sinut laittaa, jos vauva ei ala laskeutua tai jää jumiin...

Hankala sanoa, mitä sun pitäisi tehdä, koska tuossa on puolensa ja puolensa. Seuraa sydämesi ääntä, tsemppiä tulevaan!
 
"ulla"
tai pitäsikö sanoa niinuin kaikille teille: seuraa itsekkyyttes ääntä. Jos vaikka teevee nappaa sen hetken, ku vauva syntyy niin kannattaa antaa sen vauvan olla. Kuuluisuus, you know - teille..
 
"..."
Mä oon 158cm ja mulla esikoinen pitkittyneen synnytyksen jälkeen syntyi sektiolla. Tokassa raskaudessa sitte automaattisesti synnytystapa arvioon ja lantion kuviin. Todettiin, et ahdas on, mut yritetään kuitenkin ihan normisti. Sama juttu kävi kuitenkin kun esikoisenkin kanssa. Ei lähteny yhtään laskeutumaan, pitkittynyt synnytys ja sektio. Sitte totesivat, että kyllä sulla joo on liian ahdas lantio. Et kolmas jos tulee, ni sitte selvä suunniteltu sektio. Ei oo kyllä enää tulossa...
 

Yhteistyössä