Äh, koiran kanssa meni ilta piloille :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haaveilija87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

haaveilija87

Jäsen
29.06.2010
817
0
16
varsinais-suomi
Eka oltii suihkussa ja se meni lopuks iha plörinäks kun ei olis millää malttanu olla paikallaan...
noh, sen jälkeen aattelin olla reipas ja leikata kynnet. Ei olla pitkää aikaa leikattu, ku ei oo tarvetta ollu ja huhhuh, olikin ihan hippasen vaikeeta. Hiki päässä yritin pitää kiinni ja salamana leikata...yhden tassun sitte lopuks sainkin, mutta ku alotin toista ni päätti koiruus yhtäkkiä riuhtasta tassun irti ja siinä se sit oliki :'( :'( :'( |O Aikasten iso pala lähti ja verta tuli ja sitä tuli...koira ulvahti ja pelästy...Mentiin kylppäriin ja otin syliin ja yritin rauhallisesti silittää ja kehusin kovin hiljasella äänellä...Rauhottukin siihen aika pian..

Ei tosin yhtää auttanu ku kuuli miten mies mutisi oven takana (pelästy itekkin ku eka kerta)...

Voi pientä..äsken herkuilla sain koiruuden lähelleni ja sain siliteltyä ja rentoutukin eli eiköhä olla jos ystäviä taas, mutta itteäni harmittaa niin kovin :ashamed: :| :'(

oi voi, heti vaan uudestaan ja RAUHALLISESTI! ei mitään "salamana" koska siitä tulee tosiaan pahaa jälkeä, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Koira makaamaan ja leikkaat kynnen kerrallaan, välillä annat vaikka makupalaa tms.

No ihan pienestä asti ollaa kosketeltu tassuja ja sivelty saksilla ja leikitty leikkaavamme ja tietty ollaa leikattukkin tietty aika useenkin...mutta aina ollu tosi vaikeeta ja hankalaa, eikä siedä yhtää tassuihin koskemista..

20kg koira ja 9kk:tta....

No sillon ku oltii kylppärissä ni silittelin kynsiä ja tassuja, mutten kyl saksilla tehny mittää :/

ei kannata välttämättä suorittaa kaikkia hoitotoimenpiteitä kerralla jos koira ei ole niihin kovin tottunut :) ja tuota kynsienleikkuuta meillä on harjoiteltu esim niin että aina kun koira antoi yhden kynnen leikata.. annoin makupalan. joka kynnen jälkeen. Pikkuhiljaa sai leikattua kaikki kynnet kerralla ja vasta lopuksi antaa sen makupalan. Ja älä anna periksi! leikkaat satavarmana vaikka sen yhden kynnen joka tassusta. Toinen koira oli sen verta kynsienleikkuukammonen että leikkasin pitkän aikaa vaan yhden kynnen kerrallaan päivässä... sekin lopulta oppi.

onhan sun kynsisaksissa sellanen varmistin? sen pitäisi vähän suojata ettei voi leikata liikaa jos koira rimpuilee...

Alkuperäinen kirjoittaja haaveilija87:
Siis pitäiskö mun nyt heti tänää viel ottaa uudelleen??
Pitäisköhä pyytää mies avuks..

mä oottaisin huomiseen. jos olet tänään jo pessyt ja kohkannut sen kanssa. SE hetki meni kuitenkin jo millon olis kannattanut jatkaa :)

http://www.kennelfurpaw.suntuubi.com/datafiles/userfiles/Image/koiran%20kynsisakset.jpg

eli tämmösistä löytyy ainakin varmistin. on ihan hyvät aloittelijoille, niin koira- kuin ihmisaloittelijoille :) eikö edes joku herkkukinkkupalanen mene?

silloin jos kynttä leikkaa liikaa niin että tulee verta niin kannattaa ottaa se tassu käteen ja sormella painaa sitä kynttä. mut tuossa tapauksessa kun koira noin vauhdikas niin ottaa ihan tavaksi 1-2 viikon välein leikata kynnet niin tottuu. meillä pentu koira 12 vkoinen ja olen päivittäin harjannut vaikka koira meinaa leikiksi pistää koko asian. ja kynnet leikkaan 1-2 viikon välein, viimeksi leikkasin yhden kynnen liian lyhyeksi ja verta tuli mut ei tosiaankaan paljon, pienen hetken pidin kynttä ja ei sen kummempaa.
tsemppiä ja tavaksi nyt kynnenleikkuu!

Okei, eli huomenna voisin aloittaa vaikka ihan siitä, että on paikoillaan ja sivelen kynsiä ja tassuja...ja vaikka ees yhen kynnen...Sekin ois jo saavutus, ettei tarvis rimpuilla...
Hitto ku harmittaa, ku meni niin hyvin jo aikasemmin ku hetken rimpuili, mut sit "alistu" eli oli ihan paikoillaan, mutta nyt ei ollu merkkiäkää sellasesta vaan tassu kävi koko ajan...

Kiitos!!
Ja tosiaan eka koira ja ekan kerran tuli verta, en ees tienny mitä kuuluu tehä ja meninki vähän paniikkiin.. :ashamed:
Mies googlas ja sit selkis että painaa kynnen kärjestä...

Nooh, kunpa koirulikin unohtais sen pian...

mäkin olen tosi varovainen leikkamaan kynsiä, mut onneksi kasvattaja opasti kynnenleikkuuta ja tosiaan tuon verenvuodon tyrehtyttämisen.
kyllä se siitä :wave:

Munkaan mielestä ei kannata enää tänään leikata, jos siitä ekasta yrityksestä on jo aikaa. Huomenna ja just vaikka se yks kynsi kerrallaan - makupala. Jos tuntuu hankalalta niin leikkaat pari kynttä ja jatkat seuraavana päivänä.

En tiedä mistä johtui, kun mun yks koira sai ihan tyhjästä kynsienleikkaus-kammon. Ei kertaakaan ollut mitään ongelmia ja yhtäkkiä leikkaamisesta tuli yhtä riekkumista. Silmistä näki että ihan oikeesti pelotti. Mies piti kiinni (kääpiömäyräkoiraa :D )ja ihan varovasti leikkasin ja annoin makupalan, silti se pelkäs ja kiemurteli minkä pysty. Tätä jatku melkein vuoden ja sit taas yhtäkkiä, EI MITÄÄN ongelmaa. Nykyään koira heiluttaa häntää ja heittäytyy valmiiksi selälleen kun otan sakset esiin :D

just nuo kuvan millersit on parhaat. ja se varmistin on perseestä, jos sinne asti kynsi on kasvanut, niin on jo aivan liikaa.. katso kynttä altapäin niin näet ytimen, ja jos kynsi on vaalea niin näkyy läpikin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.kennelfurpaw.suntuubi.com/datafiles/userfiles/Image/koiran%20kynsisakset.jpg

eli tämmösistä löytyy ainakin varmistin. on ihan hyvät aloittelijoille, niin koira- kuin ihmisaloittelijoille :) eikö edes joku herkkukinkkupalanen mene?

Nää on mun mielestä ihan perseestä.
Mä olen leikannut montakin kertaa suoneen. Jatkan vaan loppuun asti ja sitten saa herkkuja. En ikinä ole opettanut koiria siihen että riuhtomalla pääsee tilanteista pois. Meidän koiranpennut on jo 7 vko ja niiltä on leikattu kynnet jo kolme kertaa. Ja siis leikattu ei sivelty eikä muutenkaan pelleilty.

Okei, eli huomenna voisin aloittaa vaikka ihan siitä, että on paikoillaan ja sivelen kynsiä ja tassuja...ja vaikka ees yhen kynnen...Sekin ois jo saavutus, ettei tarvis rimpuilla...
Hitto ku harmittaa, ku meni niin hyvin jo aikasemmin ku hetken rimpuili, mut sit "alistu" eli oli ihan paikoillaan, mutta nyt ei ollu merkkiäkää sellasesta vaan tassu kävi koko ajan...

niin, vois olla ihan hyvä vaikka alottaa sillä tassujen koskettelulla jos ei ole pakkotarvetta leikata niitä vielä. Ja tosiaan vaan sivelet ja annat makupalaa (jos huolii). Sit vasta kun se menee hyvin, viet _seuraavalla kerralla_ seuraavalle tasolle, eli leikkaat vaikka yhden kynnen. Kun se menee hyvin niin lisäät taas..... kannattaa muistaa että ei kannata yhdellä kerralla kiirehtiä vaikka menisikin hyvin se yksi juttu, se seuraava voi olla koiralle liikaa.... tärkeetä on että koiralle jää hyvä muisto tilanteesta niin ensi kerralla se luottaa niin että saat leikattua lisää kynsiä.. :p

Jos koira joutuu joskus vaikka leikkaukseen jossa se rauhoitetaan niin käytä tilaisuus hyväksi ja leikkaa kaikki kynnet mahd lyhyeksi niin ettei ihan suoneen asti. Sitten hankit kunnon viilan ja viilaamalla lyhennät kynnet.
Itse viilaan joskus kynnet kun en halua että koirat rikkoo mun sukkahousut.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Nää on mun mielestä ihan perseestä.
Mä olen leikannut montakin kertaa suoneen. Jatkan vaan loppuun asti ja sitten saa herkkuja. En ikinä ole opettanut koiria siihen että riuhtomalla pääsee tilanteista pois. Meidän koiranpennut on jo 7 vko ja niiltä on leikattu kynnet jo kolme kertaa. Ja siis leikattu ei sivelty eikä muutenkaan pelleilty.

no siis tuo varmistin on vaan sitä varten että jos koira riuhtasee niin ei menis koko kynsi.... eihän oo tarkoitus suoraan laittaa koiran kynttä varmistimen kohdalle! se täytyy aina arvioida että mistä kohtaa voi leikata, valkosista kynsistä näkee suonen hyvin. mustista täytyy vaan arvioida. jos noita käyttää oikein ja arvioi mihin saakka suoni on niin ei pitäisi suoneen mennä.

Ja tietenkää riuhtomalla ei päästetä pois, mutta parempi tapa on opettaa koira siihen että se antaa ne nätisti leikata kuin joka kerta tapella riuhtovan koiran kanssa. Riuhtominen alussa kuuluu asiaan mutta se jää pois kun hitaasti etenee asian opettelussa. Mun koirat nukkuu sylissä selällään kun leikkaan niiden kynnet.....

Meillä kävi kanssa vahinko. kun leikkasimmne koiran kynsiä jokunen vuosi sitten. Takajalan kynsi oli kyseessä. Onneksi koira ei huomannut mitään, eikä saanut sitten kammoa, koska mies syötti sille samalla herkkuja, kun leikkasin. Ei tainnut osua kuitenkaan hermoon. Vasta siinä vaiheessa huomattiin, kun koira lähti liikenteeseen. Pikkuisen huolestutti, kun se vuoto ei meinannut millään loppua, mutta käytettiin koiraa uimassa, niin vuoto väheni. Nykyään saatan joskus leikata koiralta yksin kynsiä ilman herkkua, mutta se on aikamoista värkkäämistä, kun koira työntää koko ajan kuonoaan siihen ja välillä ottaa mun käden suuhunsa tai alkaa nuolemaan.

Yhteistyössä